Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10

Poll

Hoe bestuur je je baan:

Ik regel handmatig de snelheid
3 (2.7%)
Ik regel handmatig de snelheid en wissels
16 (14.2%)
Ik regel handmatig de snelheid en wissels met drukknoppen
17 (15%)
Ik regel snelheid en/of wissels (ook) digitaal
27 (23.9%)
De baan is automatisch / computergestuurd
43 (38.1%)
Anders
7 (6.2%)

Totaal aantal stemmen: 97

Poll gesloten: 13 januari 2024, 17:06:28

  

Auteur Topic: Hoe bestuur je je baan?  (gelezen 2377 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2024, 13:31:03 »
Ik ben een keertje in Hamburg geweest. 'k vond de scenery wel leuk. De sporen vond ik wel een beetje rustig.  ::). Rotterdam moet ik nog bekijken.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2024, 13:32:20 »
Het is vooral afhankelijk van je eigen wensen en eisen.
Wil je tijd steken in automatisering en automatisch rijden op een grote baan of is rangereren op een boekenplank je grote passie?
Ik ben vooral van het bouwen, en ja het moet wel kunnen rijden. Muis met twee draadjes dus, en een ESU-programmer om wat met CV van decoders in te kunnen stellen.
No dress rehearsel, this is our life.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #17 Gepost op: 03 januari 2024, 13:44:53 »
Als ik een digitaal schaduwstation heb met een paar kopsporen met ABC stukken. Dan kan ik wel automatisch treinen laten remmen, maar hoe laat je dan automatisch een andere trein dan die al geparkeerd staat, omkeren en vertrekken? Je kan wel een decoder laten pendelen met ABC, maar als je dat instelt, hoe kan je dan een trein vast blijven houden en niet laten pendelen?
Ja, het is ofwel automatisch pendelen en dan kan je dus niet meer dan één trein op overlappende stukken spoor dat laten doen, ofwel je gebruikt ABC om te stoppen en je heft het weer op waarna de gestopte trein door kan rijden. Maar dan moet je bij een trein die op een doodlopend spoor door ABC stilgezet wordt met de hand de rijrichting omkeren.

In die laatste setup kan je ook wisselstanden en bezetmeldingen koppelen. Maar dan kom je heel snel in de situatie dat het handiger is dit allemaal via een computer te laten lopen om zo in software de koppelingen tussen wat de sensors zien en hoe je de wissels, seinen een ABCs ingesteld wilt hebben maakt in plaats van door alles met de juiste draadjes en wellicht extra schakelingen te verbinden.

Citaat
En dan moet je natuurlijk om kunnen gaan met push-pull setjes. Al bij al is dat tamelijk simpele probleem digitaal toch lastig om op te lossen.

Bij mijn ESU decoder kan ik instellen dat de trein op een vaste afstand na het detecteren van ABC stopt. (Min of meer, maar niet helemaal ongeacht de snelheid.) Daarbij kan je ook aparte afstanden voor vooruit en achteruit rijden instellen. Dus als de trein trekt nog een eindje doorrijden, als-ie duwt snel stoppen.

Citaat
Als ik zo'n computer gestuurde baan zie, dan ben ik er bijna meteen op uitgekeken. Op de club vind ik het ook doodzonde dat alle banen op de computer rijden. Geen bal aan.

Wat mij het leukst lijkt, maar de tijd gaat dat uitwijzen, is dat er deels treinen grotendeels automatisch rijden, en dat ik daar dan handmatig met iets anders tussendoor kan rijden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2024, 15:37:39 »
Als jouw optie er niet bij is, kun je toch op de 0 bij 'anders' klikken?
Huub, je bent briljant. Ik had die optie helemaal over het hoofd gezien.

Hoe ik het bestuur:
Dubbelom, mijn vaste baan: elk opstelspoor is voorzien van een drukknop. Daarmee gebeuren 3 dingen. Wissels worden gesteld, spoor wordt ingeschakeld en sein gaat groen, mits het achterliggende blok vrij is. Daarna de trein laten rijden met handbediening.

Halte Assel (voorheen Heuvelland), mijn tentoonstellingsbaantje: in het schaduwstation staan 5 treinen die om beurten door het tafereel rijden. Wordt bestuurd door een automatische volgordeschakeling die de wissels stelt, treinen laat optrekken en bij terugkomst in het schaduwstation laat afremmen en stoppen. Waarna de volgende trein aan de beurt is. Alles gebouwd in hardware elektronica. "Look mum, no computer".
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2024, 15:55:03 door Klaas Zondervan »

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2024, 16:10:36 »
Huub, je bent briljant. Ik had die optie helemaal over het hoofd gezien.
Kan ook zijn omdat ik die optie pas later na eerdere opmerkingen toegevoegd heb.  :o

Hoe komen die acties naar aanleiding van het indrukken van de knoppen tot stand?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #20 Gepost op: 03 januari 2024, 16:12:48 »
Poll-functionaliteit van de forumsoftware is totaal niet uitgebreid en eigenlijk alleen in gebruik om te stemmen op een favoriete foto enzo. Voor dit soort algemene discussies is 'ie eigenlijk niet geschikt, vooral omdat dat je altijd automatisch vragen krijgt over de opties :) Laten we 'em maar laten staan zoals 'ie staat, je kan altijd 'anders' invullen.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2024, 16:19:49 »
Ik ben nooit verder gekomen dan tapijt-/parket-rijder.
Begonnen en opgegroeid met Trix Express 3-rail gelijkstroom zonder bovenleiding, dus twee treinen onafhankelijk te besturen. Later gemengd met 2-rail (zolang de 2-rail treinen niet krom de wissels tegen de punt in hoeven te rijden, kunnen deze gewoon over de Trix Express rails rijden. Dus samen één 2-rail trein en één Trix Express trein).
Wissels bediend via de spoelen en bijbehorend schakelhandels van Trix Express (ik heb ook enkele nieuwe drukknopjes, maar vind de handels leuker).
Bij meer dan twee treinen de overige niet-rijdende treinen op een stroomloos te schakelen spoor wegzetten om de wel-rijdende trein zelf te besturen.

Later een tijdje overgeschakeld op N, handmatig bestuurd. Omdat ik geen zin had om draadjes te leggen werden wissels met de hand omgezet. En met gebruik maken van zelfdenkende wissels kon ik niet-rijdende treinen op een zijspoor of kopspoor door het wissel stroomloos zetten.

Ook Lego treinen 12V op blauwe rails de trein handmatig bestuurd, altijd maar één trein tegelijk op één baan. Wel op tentoonstellingen meerdere van elkaar gescheiden banen gemaakt, waardoor er toch twee of drie treinen konden rijden, maar ieder op z'n eigen baan. Enkele wissels op afstand bestuurd via de knopjes van Lego, ja die had je eerst ook bij de blauwe rails (1969 tot circa 1974). Niet te verwarren met de uitgebreide schakel mogelijkheden van de grijze 12 V van de jaren '80.

Recenter weer terug op H0, zowel analoog als digitaal. Bij digitaal met multimaus en z21 gewoon zelf de trein besturen. Wissels met het handje omzetten (geen zin in draadjes leggen).
Het voordeel van digitaal is dat je dan elke digitale trein overal kunt stil zetten en dan met een andere trein verder rijden, zonder stroomloos schakelingen (zoals bij analoog).
Als ik nu een vaste baan zou willen maken kies ik voor treinen digitaal zelf besturen en de wissels via magneetspoelen en de oude Trix Express handels (puls schakelaars) op afstand bedienen.
Ik vind het zelf rijden (dus zelf machinistje spelen) het leukst. Voor eventueel op afstand bediende wissels wil ik die zelf schakelen (dus zelf seinhuiswachtertje spelen) door handels om te zetten.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2024, 16:21:27 door dh3201 »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #22 Gepost op: 03 januari 2024, 16:23:53 »
Reden dat ik een poll toegevoegd heb is dat je zo in één oogopslag een beetje een idee krijgt van de verhoudingen. Ik ben wel verrast dat zoveel mensen de baan door de computer laten aansturen, bijvoorbeeld.

Maar de beste poll ter wereld kan niet daadwerkelijke discussie vervangen...

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #23 Gepost op: 03 januari 2024, 16:29:31 »
Hoezo verrast? Probeer eens 3 treinen met het handje te besturen, wissels en seinen te bedienen en je AHOB op tijd te laten dichtgaan. Zelfs een vrouw, toch handiger dan een man kan dat niet.  ;D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #24 Gepost op: 03 januari 2024, 16:30:30 »
Ik doe zelf niks behoudens het bedenken van treinbewegingen. Zelf aan de draai en drukknoppen zitten vind ik tamelijk suf en de computer kan het veel beter en nauwkeuriger.

Rangeren, locomotief wisselen, sleep wegzetten, omlopen, de draaischijf, etc., alles gaat op de automaat hier, aangestuurd door het ongeëvenaarde programma Koploper.

Gr, Ben.

+1  (y) (y)

Hoezo verrast? Probeer eens 3 treinen met het handje te besturen, wissels en seinen te bedienen en je AHOB op tijd te laten dichtgaan. Zelfs een vrouw, toch handiger dan een man kan dat niet.  ;D

+2  ;D ;D ;D

Grtzz,
Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #25 Gepost op: 03 januari 2024, 16:36:05 »
Hoe komen die acties naar aanleiding van het indrukken van de knoppen tot stand?
De drukknop stuurt een bi-stabiel relais met 4 contacten.
1 contact om het spoor in te schakelen, 1 contact om de wissels te sturen, 1 contact om het sein een puls te geven en 1 contact voor een meldled in het bedieningspaneel.
De sporen zijn op elkaar vergrendeld, als ik een spoor kies, dan krijgen alle parallelle sporen een uitbevel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #26 Gepost op: 03 januari 2024, 16:39:25 »
Hoezo verrast? Probeer eens 3 treinen met het handje te besturen, wissels en seinen te bedienen en je AHOB op tijd te laten dichtgaan.
Daar heb je geen computer voor nodig. Kan ook met hardware.

Citaat
Zelfs een vrouw, toch handiger dan een man kan dat niet.  ;D
Een vrouw handiger dan een man? Hoe kom je daar nou bij? ;D

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #27 Gepost op: 03 januari 2024, 17:07:42 »
Prachtig die poll maar graag zo dat je meerdere opties aan kunt vinken.

heb deze mogelijkheid aangezet en je kunt opnieuw stemmen.

Poll-functionaliteit van de forumsoftware is totaal niet uitgebreid en eigenlijk alleen in gebruik om te stemmen op een favoriete foto enzo. Voor dit soort algemene discussies is 'ie eigenlijk niet geschikt, vooral omdat dat je altijd automatisch vragen krijgt over de opties :) Laten we 'em maar laten staan zoals 'ie staat, je kan altijd 'anders' invullen.

Reinout-als-moderator

oeps  :-[ had ik ff gemist..  :angel: nou ja, nu kan het dus wel  ;D ;D
heb er wel ff een einddatum op gezet
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2024, 17:11:38 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3742
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #28 Gepost op: 03 januari 2024, 17:23:10 »
Huub, je bent briljant. Ik had die optie helemaal over het hoofd gezien.

Kan ook zijn omdat ik die optie pas later na eerdere opmerkingen toegevoegd heb.  :o

Niet zo briljant dus, ik was er al bang voor.  :'(
(Trekt schoenen alweer aan).

Ik zag ook later dit:

Prachtig die poll maar graag zo dat je meerdere opties aan kunt vinken.
heb deze mogelijkheid aangezet en je kunt opnieuw stemmen.

oeps  :-[ had ik ff gemist..  :angel: nou ja, nu kan het dus wel  ;D ;D
heb er wel ff een einddatum op gezet
Had ik ook gemist, maar had al gestemd op keuze 3. Opnieuw gestemd, nu op keuze 1 en 3. Dat slaat ergens nergens op, klopt ook niet helemaal omdat ik ook handwissels heb. Had ik keuze 2 ook aan kunnen tikken. Ach, ik doe mee voor de lol,  veel meer dan dat zal de opzet ook niet geweest zijn.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Hoe bestuur je je baan?
« Reactie #29 Gepost op: 03 januari 2024, 22:22:08 »
Ik vind de optie “ik regel de snelheid/wissels (ook) digitaal’ eigenlijk overbodig. Of bedoel je, of de locs en de wissels van decoders voorzien zijn, maar wel handmatig bediend worden? Ik rij bijv. digitaal handbediend (nu ja, dat is de bedoeling, de baan is in aanbouw). Het verschil zit hem wat mij betreft vooral in handbediend vs. computergestuurd vs. geautomatiseerd zonder computer (zoals Klaas). Het nadeel van de laatste optie vind ik wel, dat je alles hard in je ontwerp inbouwt; het laat zich later lastig aanpassen (@Klaas: graag jouw visie hierop).
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB