Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:46:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door bask185
Vandaag om 12:41:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
  

Auteur Topic: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo  (gelezen 4526 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #15 Gepost op: 27 November 2023, 23:33:23 »
Ik zie nog wel wat opvallende verschillen, maar het is een optie; dank voor de tip :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #16 Gepost op: 27 November 2023, 23:37:04 »
 (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2023, 23:53:24 »




Das andere koek ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #18 Gepost op: 28 November 2023, 08:00:23 »
PS Roco heeft trouwens dezelfde trafo op 6 assen (Roco 67470), zie ik net... Fleischmann doet het dan geloofwaardiger met het eerder besproken oliereservoir, op 8 assen (529701).
Als ik het goed opzoek is dat deze wagon: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
dat zou met 80t net gaan passen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #19 Gepost op: 28 November 2023, 08:09:29 »
Denk niet dat de DB akkoord gaat met een ruime 10% gewichtsoverschrijding... :police:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #20 Gepost op: 28 November 2023, 08:37:17 »
Dat denk ik wel: https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/67470-tiefladewagen-der-db.html  :P
kennelijk is de wagen geleverd met een kleinere trafo, die lijkt me te passen.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 08:39:59 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #21 Gepost op: 28 November 2023, 09:09:02 »
Ik vermoed dus ook dat de trafo op dit model al aardig aan het gewicht is, gezien de afmetingen.. Over de olie: ik zou verwachten dat ze wellicht leeg vervoerd worden?

Volgens mij is het gebruikelijk om de transformatoren te transporteren met olie om corrosie tegen te gaan. Ik meen dat het wel mogelijk is de transformatorbak tijdelijk te vullen met een gas. Dat heeft wel het nadeel dat je op locatie het gas moet verwijderen en de transformatorolie moet toevoegen.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 10:08:23 door martijnhaman »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #22 Gepost op: 28 November 2023, 09:36:47 »
Waarom dent je dat wel? De Riva trafo weegt 90t, de 6-asser doet 80t... Dat is de 10%

Dat denk ik wel: https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/67470-tiefladewagen-der-db.html  :P
kennelijk is de wagen geleverd met een kleinere trafo, die lijkt me te passen.

Maar een 8-assige Uaai 784(?) doet vermoedelijk ca 95t.. Dit ziet er dan beter uit! En dan hoef je 'm niet met gas te vullen :angel: Ook de 4-asser voor de orginele lading .. :angel: Alleen nog ff dat moderne Siemens-logo vervangen.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #23 Gepost op: 28 November 2023, 10:10:45 »
Waarom dent je dat wel? De Riva trafo weegt 90t, de 6-asser doet 80t... Dat is de 10%
80 + 40 = 120 en dat is toevallig een aslast van 20t voor de zesasser, met 10t extra wordt de aslast 22,5t. Van de NS-wagens staat me dat bij deze ook een dergelijke (20t) aslast hadden maar constructief meer konden hebben, alleen met beperkingen. Ik zal dat eens nazoeken.


Citaat
Maar een 8-assige Uaai 784(?) doet vermoedelijk ca 95t..
Dat klopt: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba788_2.html
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #24 Gepost op: 28 November 2023, 10:24:52 »
80 + 40 = 120 en dat is toevallig een aslast van 20t voor de zesasser

Maar zelfs als de wagon helemaal is geoptimaliseerd naar aslast; voor de genoemde 6-assige Uaaik 761 staat 80mt max.
http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
Dus lijkt mij het simpel: 90 is nou eenmaal meer dan 80  :angel:

Dat klopt: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba788_2.html

De 788 is een andere wagon, uit midden '70. Het Fleischmann model is ex-DRG; zie het verschil in vormgeving van de draaistellen. Dus ik gok daarom de 784.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1778
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #25 Gepost op: 28 November 2023, 12:55:51 »
Niet alleen da aslast speelt een rol, maar ook het metergewicht.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #26 Gepost op: 28 November 2023, 13:11:46 »
Metergewicht is inderdaad ook een goeie.

Wellicht speelt overspanning mee; ten tijde van de DRG was 15mt asdruk wijdverbreid. De construcutie zal op dat maximum uitgelegd zijn en als een 25% hogere asdruk wordt toegelaten, dan is buigend moment denk ik snel maatgevend.

Zie net dat de Uaaik 761 uit 1954 dus die vlieger gaat wellicht niet op  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #27 Gepost op: 28 November 2023, 14:11:27 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #28 Gepost op: 28 November 2023, 16:31:51 »
Volgens mij is het gebruikelijk om de transformatoren te transporteren met olie om corrosie tegen te gaan.
Hangt van de grootte van de transformator af. De trafo's die in de wijkstationnetjes staan worden compleet getransporteerd. Maar die grote bakken voor het hoogspanningsnet worden meestal zonder olie en zonder isolatoren vervoerd. De olie maakt bijna de helft uit van het totale gewicht en bij en paar honderd ton maakt dat veel uit. De isolatoren zijn kwetsbaar en worden voor transport verwijderd en apart in kisten vervoerd. De gaten worden afgesloten met blindplaten en de ketel gevuld met stikstof.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #29 Gepost op: 28 November 2023, 16:41:26 »
Blijkbaar dus een uitzondering dat tie hier met isolatoren wordt getransporteerd? Lijkt mij voor wegtransport nog kritischer; overhangende tak en je isolator ligt eraf...

Nou een Rivarossi voorbeeld lijkt gevonden te zijn...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn