Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:27:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo  (gelezen 4509 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26862
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #30 Gepost op: 28 November 2023, 16:52:14 »
....overhangende tak en je isolator ligt eraf...
Hij hoeft er niet eens af te liggen. Een geringe beschadiging betekent al afkeur. Reparatie van zo'n isolator is vrijwel niet mogelijk. En het zijn geen dingen die je voor twee tientjes in de bouwmarkt haalt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #31 Gepost op: 28 November 2023, 20:34:59 »
Maar zelfs als de wagon helemaal is geoptimaliseerd naar aslast; voor de genoemde 6-assige Uaaik 761 staat 80mt max.
http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
Dus lijkt mij het simpel: 90 is nou eenmaal meer dan 80  :angel:
Mijn geheugen liet mij in de steek, de NS-achtasser was geschikt voor 103 ton lading maar alleen als speciaal vervoer met lage snelheid. Voor de normale dienst was het maximum 59 ton, ik dacht dat dit meer was en iets soortgelijks voor de vierassers en Duitse wagens gold.
Gezien de reactie van Klaas is de lading voor de Rivarossi te zwaar en voor de Roco realistisch. Eventueel kan de kleinere Roco trafo dan op de Riva gezet worden, dat lijkt me te passen.

Citaat
De 788 is een andere wagon, uit midden '70. Het Fleischmann model is ex-DRG; zie het verschil in vormgeving van de draaistellen. Dus ik gok daarom de 784.
Daar staan geen gegevens van online, het ging om de 95 ton die best kan kloppen. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #32 Gepost op: 28 November 2023, 20:52:44 »
Die conclusie was er al...  ;D

Dat is'm exact!!! :D En dus 90mt.. Bijna 3x het toelaatbare laadgewicht van de Uaik 721!

Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?

Maar wel leuke puzzel; ik heb Kleinspoor gevraagd of ze wellicht transfers hebben voor 'Nederlandse' trafo's; wellicht zelf iets printen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #33 Gepost op: 28 November 2023, 22:25:57 »
... trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12

De transformator in de link weegt 90 ton maar dat betekent niet dat de transformator van Rivarossi ook 90t weegt, of dat op model zou vertegenwoordigen. Het zou een ander type kunnen zijn dat net 80t weegt. Dat lijkt mij wat licht voor zo een gevaarte maar ik kan niet goed inschatten wat het gewicht van een transformator ongeveer zal zijn.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #34 Gepost op: 28 November 2023, 22:40:39 »
Jan-Peter is het dan toch gelukt om er 1 te vinden die er heel erg op lijkt...  ;D Afijn, duidelijk.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #35 Gepost op: 29 November 2023, 07:06:04 »
Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?
Het verschil tussen met en zonder olie, of is de 90 ton een lege?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #36 Gepost op: 29 November 2023, 07:54:36 »
Aangezien de isolatoren er ook al op zitten, zal die ook wel gevuld zijn ;)

Het einige wat we weten is de 90mt die in de link wordt genoemd; om dan aan te nemen dat tie sowieso lichter is, is mi een losse conclusie. Als je overigens googled op "transformator umspannwerk 40MVA gewicht tonnen" komt je ook 75 en zelfs 60 tegen. Dus of dit is een zware jongen, of ze weten het allemaal niet :)

(Jaja, of hij is lichter en het verslag uit Neuenkirchen zat ernaast en hij past wel op een Uaaik 761)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn