Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
05 September 2025, 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
05 September 2025, 10:57:52
  

Auteur Topic: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo  (gelezen 4260 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #15 Gepost op: 27 November 2023, 23:33:23 »
Ik zie nog wel wat opvallende verschillen, maar het is een optie; dank voor de tip :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #16 Gepost op: 27 November 2023, 23:37:04 »
 (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12479
    • sleutelspoor
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #17 Gepost op: 27 November 2023, 23:53:24 »




Das andere koek ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #18 Gepost op: 28 November 2023, 08:00:23 »
PS Roco heeft trouwens dezelfde trafo op 6 assen (Roco 67470), zie ik net... Fleischmann doet het dan geloofwaardiger met het eerder besproken oliereservoir, op 8 assen (529701).
Als ik het goed opzoek is dat deze wagon: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
dat zou met 80t net gaan passen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #19 Gepost op: 28 November 2023, 08:09:29 »
Denk niet dat de DB akkoord gaat met een ruime 10% gewichtsoverschrijding... :police:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #20 Gepost op: 28 November 2023, 08:37:17 »
Dat denk ik wel: https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/67470-tiefladewagen-der-db.html  :P
kennelijk is de wagen geleverd met een kleinere trafo, die lijkt me te passen.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 08:39:59 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #21 Gepost op: 28 November 2023, 09:09:02 »
Ik vermoed dus ook dat de trafo op dit model al aardig aan het gewicht is, gezien de afmetingen.. Over de olie: ik zou verwachten dat ze wellicht leeg vervoerd worden?

Volgens mij is het gebruikelijk om de transformatoren te transporteren met olie om corrosie tegen te gaan. Ik meen dat het wel mogelijk is de transformatorbak tijdelijk te vullen met een gas. Dat heeft wel het nadeel dat je op locatie het gas moet verwijderen en de transformatorolie moet toevoegen.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 10:08:23 door martijnhaman »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #22 Gepost op: 28 November 2023, 09:36:47 »
Waarom dent je dat wel? De Riva trafo weegt 90t, de 6-asser doet 80t... Dat is de 10%

Dat denk ik wel: https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/67470-tiefladewagen-der-db.html  :P
kennelijk is de wagen geleverd met een kleinere trafo, die lijkt me te passen.

Maar een 8-assige Uaai 784(?) doet vermoedelijk ca 95t.. Dit ziet er dan beter uit! En dan hoef je 'm niet met gas te vullen :angel: Ook de 4-asser voor de orginele lading .. :angel: Alleen nog ff dat moderne Siemens-logo vervangen.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #23 Gepost op: 28 November 2023, 10:10:45 »
Waarom dent je dat wel? De Riva trafo weegt 90t, de 6-asser doet 80t... Dat is de 10%
80 + 40 = 120 en dat is toevallig een aslast van 20t voor de zesasser, met 10t extra wordt de aslast 22,5t. Van de NS-wagens staat me dat bij deze ook een dergelijke (20t) aslast hadden maar constructief meer konden hebben, alleen met beperkingen. Ik zal dat eens nazoeken.


Citaat
Maar een 8-assige Uaai 784(?) doet vermoedelijk ca 95t..
Dat klopt: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba788_2.html
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #24 Gepost op: 28 November 2023, 10:24:52 »
80 + 40 = 120 en dat is toevallig een aslast van 20t voor de zesasser

Maar zelfs als de wagon helemaal is geoptimaliseerd naar aslast; voor de genoemde 6-assige Uaaik 761 staat 80mt max.
http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
Dus lijkt mij het simpel: 90 is nou eenmaal meer dan 80  :angel:

Dat klopt: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba788_2.html

De 788 is een andere wagon, uit midden '70. Het Fleischmann model is ex-DRG; zie het verschil in vormgeving van de draaistellen. Dus ik gok daarom de 784.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #25 Gepost op: 28 November 2023, 12:55:51 »
Niet alleen da aslast speelt een rol, maar ook het metergewicht.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #26 Gepost op: 28 November 2023, 13:11:46 »
Metergewicht is inderdaad ook een goeie.

Wellicht speelt overspanning mee; ten tijde van de DRG was 15mt asdruk wijdverbreid. De construcutie zal op dat maximum uitgelegd zijn en als een 25% hogere asdruk wordt toegelaten, dan is buigend moment denk ik snel maatgevend.

Zie net dat de Uaaik 761 uit 1954 dus die vlieger gaat wellicht niet op  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12479
    • sleutelspoor
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #27 Gepost op: 28 November 2023, 14:11:27 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #28 Gepost op: 28 November 2023, 16:31:51 »
Volgens mij is het gebruikelijk om de transformatoren te transporteren met olie om corrosie tegen te gaan.
Hangt van de grootte van de transformator af. De trafo's die in de wijkstationnetjes staan worden compleet getransporteerd. Maar die grote bakken voor het hoogspanningsnet worden meestal zonder olie en zonder isolatoren vervoerd. De olie maakt bijna de helft uit van het totale gewicht en bij en paar honderd ton maakt dat veel uit. De isolatoren zijn kwetsbaar en worden voor transport verwijderd en apart in kisten vervoerd. De gaten worden afgesloten met blindplaten en de ketel gevuld met stikstof.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #29 Gepost op: 28 November 2023, 16:41:26 »
Blijkbaar dus een uitzondering dat tie hier met isolatoren wordt getransporteerd? Lijkt mij voor wegtransport nog kritischer; overhangende tak en je isolator ligt eraf...

Nou een Rivarossi voorbeeld lijkt gevonden te zijn...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn