Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45

Auteur Topic: Hoe krijg je met een 3D-printer een glad resultaat?  (gelezen 9484 keer)

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
Re: Hoe krijg je met een 3D-printer een glad resultaat?
« Reactie #30 Gepost op: 01 November 2023, 16:23:16 »
Dat is een idee.
Verder zou ik wellicht de support-instelling kunnen activeren.

Edit: Het instellen van support heeft een averechts effect. Alle openingen in de kast en het schild worden 'gevuld' en dat is niet de bedoeling.

Edit2: Mijn enige 0,2mm nozzle ziet er erg vervuild uit. Er zijn nieuwe nozzles besteld, dus hiermee ga ik later experimenteren.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2023, 17:34:01 door Arjen52. Reden: Edits toegevoegd »

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #31 Gepost op: 01 November 2023, 18:14:44 »
Ik zie nu pas de vraag voorbij komen. Mijn eerste printer met een verwarmde plaat was een Anet A8, was een 2e hands en heb die helemaal op gebruikt. Nu staat er al weer een hele poos een Ender 3 pro te draaien. Ik print op een glasplaat die op het bed  is geklemd.

Je klachten komen mij bekend voor. Je moet ze feitelijk de klacht in 2 stukken delen.
1) de onderkant van de print is niet egaal en 2) de bovenkant van de print blijft rommelig.

Er is eigenlijk geen relatie tussen die 2.

Klacht 1)
* Allereerst ga ik er vanuit dat je de fijnste instelling in Cura hebt genomen. Dat is met een 0,4 mm nozzle 0,12 mm. Tja het duurt dan wel langer dat de print klaar is. Op de eerste foto's lijkt het namelijk dat de instelling grover is, maar kan het totaal mis hebben.
* Zorg dat je bed goed geleveld is. Ik ben lekker ouderwets en gebruik gewoon 80 grams papier en losgekoppelde servo's en het bed en nozzle zijn niet voorverwarmd. Werkt prima. Als ik heel veel print moet ik dat +/- 1x per week doen, dus valt mee.
Hier is de glasplaat in zijn voordeel omdat je die van het bed afhaalt voordat je de print van de glasplaat haalt. Je kan dus door grote druk op het bed bij het losmaken van de print nooit de instellingen veranderen.
* Gebruik een lijm om de adhesie te verhogen. Ik gebruik hiervoor gewoon haarlak en spuit dat vlak voor het printen op de glasplaat (ik gebruik veel meer haarlak dan mijn echtgenote ;D). Het andere voordeel is dat het de minimale ruimte vult van de eerste print laag.
* Hou je aan de Cura instelling voor de bodem lagen (7 lagen, bodem dikte van 0,84 mm).
* kleine voorwerpen kun je soms beter op een hoogte van 5 mm printen met de ondersteuning aan en build Plate adhasion op raft.

Klacht 2
Ook hier, zorg dat je op de fijnste instelling print.
* Elke PLA rol die je koopt heeft een aanbevolen instelling van de fabrikant. Als je bij 123-3d besteld kun je de temperatuur instellingen ook terug vinden op hun site. Er zit nogal wat kwaliteit verschillen tussen de diverse merken. Hou je aan de fabriek instellingen. Ik vermoed zomaar (zoals door een aantal forum leden aangeven is) dat de 210 graden veel te hoog is voor jou PLA. Dan krijg je namelijk dat hij na vloeit (draden trekt als de printkop van positie veranderd) zoals kaas op een hete pizza. Stel de temperatuur terug naar 200 graden en doe een test print.
* Plaats een nieuwe nozzle. Dan heb je geen kans dat een beschadigde nozzle problemen veroorzaakt. Ze kunnen namelijk beschadigd worden als je ze door prikt. Het kan mini braampjes geven die de functie van de nozzle verstoren.

Afijn, dit waren mijn 10 centen als bijdrage. Succes met het oplossen
« Laatst bewerkt op: 01 November 2023, 18:17:17 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #32 Gepost op: 01 November 2023, 19:03:18 »
Hey Bart, hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik zal jouw opmerkingen toelichten:
Klacht 1)
* Allereerst ga ik er vanuit dat je de fijnste instelling in Cura hebt genomen. Dat is met een 0,4 mm nozzle 0,12 mm. Tja het duurt dan wel langer dat de print klaar is. Op de eerste foto's lijkt het namelijk dat de instelling grover is, maar kan het totaal mis hebben.
* Zorg dat je bed goed geleveld is. Ik ben lekker ouderwets en gebruik gewoon 80 grams papier en losgekoppelde servo's en het bed en nozzle zijn niet voorverwarmd. Werkt prima. Als ik heel veel print moet ik dat +/- 1x per week doen, dus valt mee.
Hier is de glasplaat in zijn voordeel omdat je die van het bed afhaalt voordat je de print van de glasplaat haalt. Je kan dus door grote druk op het bed bij het losmaken van de print nooit de instellingen veranderen.
* Gebruik een lijm om de adhesie te verhogen. Ik gebruik hiervoor gewoon haarlak en spuit dat vlak voor het printen op de glasplaat (ik gebruik veel meer haarlak dan mijn echtgenote ;D). Het andere voordeel is dat het de minimale ruimte vult van de eerste print laag.
* Hou je aan de Cura instelling voor de bodem lagen (7 lagen, bodem dikte van 0,84 mm).
* kleine voorwerpen kun je soms beter op een hoogte van 5 mm printen met de ondersteuning aan en build Plate adhasion op raft.
* Inderdaad gebruik ik deze instellingen en nozzle, bij (in dit geval) 100% infill.
* Het bed wordt voor elke printactie automatisch geleveld. Na enige weken stilstand of na 'gesleutel' level ik handmatig met een velletje 80grams.
Het bed reinig ik regelmatig met isopropanol.
* Lijm gebruik ik sporadisch. In de prints voor het verkeerslicht heb ik het niet gebruikt.
* Hier zie ik een probleempje. De bodemdikte is 0,84mm, terwijl het schild 0,5mm dik is. Eric v C heeft daar ook iets over opgemerkt en is met een voorstel gekomen.
* Dit is een optie die ik niet ken. Ik ga het testen.

Klacht 2
Ook hier, zorg dat je op de fijnste instelling print.
* Elke PLA rol die je koopt heeft een aanbevolen instelling van de fabrikant. Als je bij 123-3d besteld kun je de temperatuur instellingen ook terug vinden op hun site. Er zit nogal wat kwaliteit verschillen tussen de diverse merken. Hou je aan de fabriek instellingen. Ik vermoed zomaar (zoals door een aantal forum leden aangeven is) dat de 210 graden veel te hoog is voor jou PLA. Dan krijg je namelijk dat hij na vloeit (draden trekt als de printkop van positie veranderd) zoals kaas op een hete pizza. Stel de temperatuur terug naar 200 graden en doe een test print.
* Plaats een nieuwe nozzle. Dan heb je geen kans dat een beschadigde nozzle problemen veroorzaakt. Ze kunnen namelijk beschadigd worden als je ze door prikt. Het kan mini braampjes geven die de functie van de nozzle verstoren.
* Op de rol PLA staat geen temperatuuraanduiding. De temperatuurtest (reactie #25) gaf echter bij 180°C het beste resultaat.
* Een nieuwe nozzle is geplaatst en dat gaf inderdaad verbetering.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2023, 19:14:36 door Arjen52 »

spock

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 01 November 2023, 19:39:45 »
Ik heb gebruik gemaakt van een kant-en-klaar gcode-bestand, waarbij stond dat het met retraction was.
Ik zou niet weten wat daar precies mee bedoeld wordt  ??? en welke instellingen ik dan moet wijzigen. Moet dat in het slicer-programma?
Als oudere jongere ben ik nog van de tijd van de draaischijftelefoon  ;)

De retraction instelling regelt het terugtrekken van het filament als deze moet stoppen. Daarmee verminderd/voorkom je het stringen(kaas pizza effect). Deze waarde is afhankelijk van het soort extruder. Bij een bowden extruder zal de waarde het ergens bij de 5 mm liggen, bij een direct extruder ergens bij de 0.5 mm.

Ik vermoed dat je kant en klare g-code bestand van een direct extruder was gemaakt. Ik zou zelf niet een klant en klare g-code bestand gebruiken omdat je dan niet weet welke waardes voor welke instellingen zijn gebruikt.

Als mede-draaischijftelefoon tijdgenoot kan ik vertellen dat ik ook pas een paar maanden bezig ben met 3d printers. Ik heb een Ender-6 gekregen en heb deze omgebouwd naar een direct-drive en daarna ge-upgrade naar klipper. Klipper maakte een groot verschil in de kwaliteit van de print. De temperatuur regeling is vele malen nauwkeuriger dan de marlin. Ook de samenwerking met superslicer en klipper (icm fluidd) is echt geweldig. In Superslicer druk je op slicen en daarna op upload en hij wordt naar de printer geupload, geen gedoe meer met SD-kaartjes.
Dit kan ook met Cura, maar ik vind in Cura alsof ik naar de instellingen aan het kijken ben via een brievenbus. Superslicer ziet er iets minder gelikt uit, maar de presentatie van alle parameters is veel duidelijker.

Ik ben zeker geen expert op 3d printers, dus ik lees met belangstelling wat hier nog meer voorbij komt.

mvg spock

« Laatst bewerkt op: 01 November 2023, 19:44:16 door spock. Reden: typooo »

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #34 Gepost op: 01 November 2023, 20:32:30 »
Ik merk het al spock, in analogie van twee linker handen, heb ik wat dit betreft twee linker hersenhelften  ;D.
Ben al blij dat de printer print en dat ik eenvoudige 3D-tekeningen kan maken. Mijn Ender is niet voorzien van wifi en ik weet ook niet of hij via een draad kan worden aangesloten.
Maar ik ben al blij dat ik nu stap voor stap, met hulp van de forumleden, bij het gewenste resultaat kom.

spock

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 01 November 2023, 21:15:08 »
Nou, vooruit dan. Voor als je later groot bent   ;D ;D

Ender 3 v2 en Klipper installatie.

https://all3dp.com/2/klipper-ender-3-v2/

Trek er een  paar uur voor uit.

mvg spock

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #36 Gepost op: 01 November 2023, 21:18:11 »
 (y)

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 01 November 2023, 21:57:35 »
Arjen, is dat verkeerslicht in 1:87?
Ik heb zojuist ook een verkeerslicht (3 x 9mm)  geprint op mijn Ender 3 pro en eigenlijk is dit te klein voor een filament printer. Ik begrijp dat je hier niets aan hebt maar dergelijke kleine dingen zou je op een resinprinter moeten printen. Ik zal morgen bij daglicht een foto plaatsen van mijn resultaat.
Groet Frits

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #38 Gepost op: 01 November 2023, 22:07:19 »
Hallo Frits, inderdaad 1 : 87. Het schild is 13 x 7 x 0,5mm.
En het probleem is de dikte van 0,5mm, wat minder is dan de bodemlaag.

Ik heb het idee (met de aanpassing) van Eric v C geprint en dat ziet er best wel goed uit.
Foto's volgen morgen.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2023, 14:21:01 door Arjen52 »

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 01 November 2023, 22:23:12 »
Is 13 x 7 niet te groot voor een verkeerslicht? Ik heb gegoogled en kom omgerekend op 9 x 3mm
Groet Frits

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #40 Gepost op: 02 November 2023, 07:56:05 »
Fritsprt, omdat ik binnenkort een apart draadje over de verkeerslichtinstallatie start, stuur ik je nu een PB met wat gegevens.
Anders dwalen we te veel af van het onderwerp van dit draadje.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 02 November 2023, 08:27:08 »

Edit: Het instellen van support heeft een averechts effect. Alle openingen in de kast en het schild worden 'gevuld' en dat is niet de bedoeling.

Dat klopt wel, want er komt overal waar nodig support. Maar die zit, als het goed is, niet echt goed vast en kun je dus "eenvoudig" weg halen.
Hangt er wel vanaf hoe en waar het precies allemaal zit.
Er zijn ook nog opties om alleen ondersteuning te printen vanaf de plaat. Dan print hij geen ondersteuning tussen onderdelen, maar wordt het naar de plaat teruggebracht. Hierdoor is het nog wat makkelijker weg te halen. Al is dat nog altijd even uitkijken.

Groet,
Roelco

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 02 November 2023, 09:00:39 »
Fritsprt, omdat ik binnenkort een apart draadje over de verkeerslichtinstallatie start,.

Wil je hier de link er naartoe plaatsen zodra het draadje er is, interessant om te volgen
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #43 Gepost op: 02 November 2023, 10:07:04 »
@Roelco: Bedankt voor je opmerkingen. Ik ga vandaag een nieuwe test doen waarbij ik de ideeën van Eric v C en BartvD ga combineren.
@Bert55: Dat komt in orde.

DH1-3104

• Offline Offline
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
« Reactie #44 Gepost op: 02 November 2023, 12:27:19 »
Kleine onderdelen printen met een FDM printer gaat wel maar hier moet je opletten.
  • Zorg dat het printbed goed vet vrij is en goed level
  • Stel de offset z as of wel hoogte tussen nozzle en bed goed af
  • Een goede schone nozzle en op juiste manier gemonteerde PTFE tube
  • Let op filament temperatuur (zie gegevens op rol of doos) en bed temepratuur
  • Pas printsnelheid aan

Ik heb het object na gemaakt 13x7 en 0,5 mm dik.

En geprint met een 0,2mm nozzle ziet het er dan zo uit.
Heb de print snelheid terug gesteld naar max 30mm/s.

Dit is geprint met een Creality Ender 3 V2 Neo, maar heb hier voor altijd de Ender 3 gebruikt met het zelfde resultaat.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2023, 12:40:13 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0