Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
Vandaag om 00:23:50
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 00:20:30
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Deetrein
Vandaag om 00:07:24
Rondom Charlois door Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
06 November 2025, 15:53:08
  

Auteur Topic: Railreiniging onder de loep  (gelezen 5813 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #45 Gepost op: 25 October 2023, 15:02:07 »
Geachte modeltreinliefhebbers,
Wie weet weer wat "stof" tot nadenken en voer voor discussie...
Groet, Herb73

Dat laatste is gelukt Herb73
Groet,
      Ronald

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #46 Gepost op: 25 October 2023, 15:35:52 »
Wat is herze?

Te snel getypt..  Hertze :angel: mechanische contactspanningen in oppervlakten
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #47 Gepost op: 25 October 2023, 15:36:48 »
Ikzelf heb bijvoorbeeld vanuit een bouwdoos overwegplaten (van styreen) tussen de rails liggen. Ik poets mede daarom voorzichtigheidshalve met alcohol.
De bielzenmatten van modelrails zijn doorgans ook van (poly)styreen. Ik heb nog nergens een bevestiging gevonden dat styreen oplost in wasbenzine.

@Ronald (hrp): ik heb niet beweerd dat wasbenzine onschadelijk is voor mens en milieu. Het is makkelijk brandbaar en schadelijk voor je longen.

Verder herhaal ik nog maar eens dat ik het nergens voor nodig vind om met vloeistoffen aan de gang te gaan. Gewoon droog poetsen met een railgum, meer is niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2023, 15:40:53 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #48 Gepost op: 25 October 2023, 15:45:04 »
Dat laatste is gelukt Herb73
Zeker... en wellicht uitgekauwd, maar ik blijf het een boeiend onderwerp vinden  :)
Groet, Herb73

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5556
  • Team Mitropa
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #49 Gepost op: 25 October 2023, 23:56:54 »
"
Nieuwzilver (ook wel bekend als Alpaca of hotelzilver) is een metaallegering van zink, koper en nikkel. Het heeft een hoge slijtvastheid, hoge corrosiebestendigheid en lage soortelijke weerstand. Wordt bijvoorbeeld ook veel toegepast bij variabele weerstanden, juist vanwege de hoogwaardige kwaliteit en het niet optreden van oxidatie. Het heeft niets van doen met echt zilver (behalve het uiterlijk en dat het allebei metalen zijn).

Kijk anders eens op Wikipedia, bij "Alpaca". De toepassing bij modelbanen wordt specifiek genoemd.

Nou ik heb een oldtimer met en radiatormantel van Alpalca.
zie mijn profielfoto.
Die heeft toch echt regelmatig een polijstbeurt nodig omdat hij dof is geworden.


Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #50 Gepost op: 26 October 2023, 09:55:16 »
Wat een prachtauto... maar dat is dan vermoedelijk ook wel een jaartje of 70, 80 oud? M'n moeder is ouder en die heeft inmiddels ook wat van de oorspronkelijke glans verloren  ;)
Groet, Herb73

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #51 Gepost op: 26 October 2023, 11:00:34 »
Daar heb je dan weer ouderenzorg voor...

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #52 Gepost op: 26 October 2023, 11:10:31 »
Zeker... en wellicht uitgekauwd, maar ik blijf het een boeiend onderwerp vinden  :)
;D
Groet,
      Ronald

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #53 Gepost op: 26 October 2023, 11:12:17 »
Daar heb je dan weer ouderenzorg voor...
;)
Groet, Herb73

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #54 Gepost op: 26 October 2023, 11:30:13 »
Dus blijkbaar over eens dat het corrosie is..?

Kan mij voorstellen dat zelfs een nieuwe wadloper even stottert omdat de wielcontacten eerder corroderen dan de rails (duurt ff voor ze na het testen in fabriek hier zijn); of zijn die ondertussen ook van nieuwzilver? Vermoed overigens dat contact druk daarvan minder is dan wiel op rails.

Ik kan mij eigenlijk slecht voorstellen dat een modeltrein dergelijke her[t]ze spanningen veroorzaakt, dat oxidelagen kapot worden gereden... ? Of is dit oxide laag veel zachter? Mechaniker; ben minder bekend met de scheikunde... :angel:

Kan het ook zijn dat het door de nikkel beter geleidend blijft..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #55 Gepost op: 26 October 2023, 11:49:56 »
Feit is dat nieuwzilver bekend staat om z'n corrosiebestendigheid.

En een dun oxidelaagje is natuurlijk iets anders dan een laag roest, die je er bij wijze van spreken met een schroevendraaier kunt afschrapen.

Een radiatorcover van Alpaca (de oldtimer van roadster36) zal misschien ook eerder dof worden door de weersinvloeden, of alleen al het feit dat zo'n onderdeel aan temperatuurwisselingen onderhevig is. En tijdens het rijden vangt het alle rijwind, dus zal toch wat erosie plaatsvinden - ook daar wordt het dof van. Misschien ook wel eens wat strooizout? Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk... Tenzij de auto vrijwel altijd stil staat, dan heb ik niets gezegd.

Ik heb zelf een motorfiets van begin deze eeuw met notabene een volledig RVS uitlaatsysteem; daar moet ik ook zo nu en dan iets aan poetsen, omdat het wat verkleurt of dof wordt. Roest kun je het echter niet noemen. Het kuipruitje is ook dof geworden, door de troep in de rijwind... maar dat is weer een ander verhaal.
Groet, Herb73

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #56 Gepost op: 26 October 2023, 13:17:49 »
Maar goed, het gaat denk ik niet zozeer over dun of dik, maar over de vraag of een oxidelaagje de stroomafname bemoeilijkt. Je zou denken dat rijden tot meer vervuiling leidt, maar mijn ervaring is dus dat niet rijden problemen oplevert.

De stroomafname van de Wadlopers is heel apart. Het wiel zit vast op een halve as, die as draait in een messing (denk ik) busje en op dat busje rust weer een stroomafnemer. In vergelijking met de meer gebruikelijke stroomafname dus een extra overgang waar corrosie kan optreden. Het kwam wat moeizaam op gang, maar mijn dh2 rijdt nu al lange tijd probleemloos mee. Mijn dh1 staat als een tijdje stil. Over een week of twee eens kijken of dat gevolgen heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #57 Gepost op: 26 October 2023, 14:58:48 »
Wat apart,

Heb je daar een foto van? Ben benieuwd hoe dat er uitziet.

Bij Roco zitten de stroomafnemers vaak direct op de wielen, soms tegen de achterkant, soms tegen de flens. Dat laatste vind ik niet ideaal, want het wil wel eens wat piepen of knarsen.

Als je voertuigen langere tijd wegzet, zou je met en mini beetje naaimachine olie (de punt van een speld) het oppervlak kunnen invetten; dat heeft geen negatieve invloed op de stroomafname, maar voorkomt corrosie. Maar echt een ietsiepietsie, anders ga je weer vuil aantrekken.
Groet, Herb73

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #58 Gepost op: 26 October 2023, 15:36:11 »
Dat piepen van de stroomafnemers tegen de wielen kun je stoppen door een miniem beetje olie op het contactvlak. Dus precies hetzelfde wat je aangeeft om corrosie tegen te gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re: Railreiniging onder de loep
« Reactie #59 Gepost op: 26 October 2023, 16:12:44 »
Wat apart,

Heb je daar een foto van? Ben benieuwd hoe dat er uitziet.

Bij Roco zitten de stroomafnemers vaak direct op de wielen, soms tegen de achterkant, soms tegen de flens. Dat laatste vind ik niet ideaal, want het wil wel eens wat piepen of knarsen.

Toevallig wel foto van.
Die messing busjes zitten dus klem en de asjes draaien daarin. De stroomafnemers vallen in dat smalle gleufje naast het wiel.





Stroomafnemer op flens vind ik ook minder, omdat daar wel gemakkelijk vuil tussen komt.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2023, 16:16:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.