Geachte modeltreinliefhebbers,Wie weet weer wat "stof" tot nadenken en voer voor discussie...Groet, Herb73
Wat is herze?
Ikzelf heb bijvoorbeeld vanuit een bouwdoos overwegplaten (van styreen) tussen de rails liggen. Ik poets mede daarom voorzichtigheidshalve met alcohol.
Dat laatste is gelukt Herb73
"Nieuwzilver (ook wel bekend als Alpaca of hotelzilver) is een metaallegering van zink, koper en nikkel. Het heeft een hoge slijtvastheid, hoge corrosiebestendigheid en lage soortelijke weerstand. Wordt bijvoorbeeld ook veel toegepast bij variabele weerstanden, juist vanwege de hoogwaardige kwaliteit en het niet optreden van oxidatie. Het heeft niets van doen met echt zilver (behalve het uiterlijk en dat het allebei metalen zijn).Kijk anders eens op Wikipedia, bij "Alpaca". De toepassing bij modelbanen wordt specifiek genoemd.
Zeker... en wellicht uitgekauwd, maar ik blijf het een boeiend onderwerp vinden
Daar heb je dan weer ouderenzorg voor...
Ik kan mij eigenlijk slecht voorstellen dat een modeltrein dergelijke her[t]ze spanningen veroorzaakt, dat oxidelagen kapot worden gereden... ? Of is dit oxide laag veel zachter? Mechaniker; ben minder bekend met de scheikunde... Kan het ook zijn dat het door de nikkel beter geleidend blijft..?
Wat apart,Heb je daar een foto van? Ben benieuwd hoe dat er uitziet.Bij Roco zitten de stroomafnemers vaak direct op de wielen, soms tegen de achterkant, soms tegen de flens. Dat laatste vind ik niet ideaal, want het wil wel eens wat piepen of knarsen.