Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: beton flex rails tillig elite  (gelezen 2084 keer)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #15 Gepost op: 21 October 2023, 10:22:13 »
Je kunt ook eens naar Weinert kijken. Dat is ook code 75, maar heeft aan de binnenkant geen schroeven op de railhouders, zodat alle wielen daar probleemloos overheen rijden.

Weinert gebruikt de code 75 profielen van Peco, maar maakt de Bielsmat zelf.
De ruilvoet van Weinert (Peco) is overigens bijna identiek aan Tillig, zodat de raillassen uitwisselbaar zijn. De hoogte is natuurlijk wel verschillend.

Groet, Aiko

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4406
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #16 Gepost op: 21 October 2023, 11:05:07 »
Dan heb je nog flenzen die niet voldoen aan de NEM. Alles wat wel voldoet aan NEM gaat er probleemloos over.

Klopt,dat heb je zelfs al vaker gezegd.
Blijft een feit dat het modellen zijn die gewoon nu nieuw verkocht worden.
Dus wel iets om in het achterhoofd te houden als je de combinatie wilt gebruiken en niet alles wilt/kunt afdraaien.

Je kunt ook eens naar Weinert kijken. Dat is ook code 75, maar heeft aan de binnenkant geen schroeven op de railhouders, zodat alle wielen daar probleemloos overheen rijden.

Weinert gebruikt de code 75 profielen van Peco, maar maakt de Bielsmat zelf.
De ruilvoet van Weinert (Peco) is overigens bijna identiek aan Tillig, zodat de raillassen uitwisselbaar zijn. De hoogte is natuurlijk wel verschillend.

Groet, Aiko
Dat klinkt ook interessant, dus ook de wissels van hun zouden probleemloos met de Trix bereden kunnen worden denk je?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #17 Gepost op: 21 October 2023, 11:09:04 »
Dat verhaal over Weinert klopt niet helemaal. Het zijn inderdaad railprofielen van Peco, en volgens mij wordt de rest ook bij Peco gemaakt.
Maar wat de vrije flenshoogte betreft is er geen verschil. Peco heeft ook een hele dunne railbevestiging zodat er net genoeg ruimte is voor flenzen van 1,2 mm hoog. Maar als de flenzen hoger zijn, dan gaan ze zowel bij Peco als bij Weinert ratelen over de railstoelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #18 Gepost op: 21 October 2023, 11:12:01 »
Klopt,dat heb je zelfs al vaker gezegd.
Blijft een feit dat het modellen zijn die gewoon nu nieuw verkocht worden.
Dus wel iets om in het achterhoofd te houden als je de combinatie wilt gebruiken en niet alles wilt/kunt afdraaien.
Worden er echt nog nieuwe modellen verkocht met te hoge flenzen? Dat zou wel erg treurig zijn. Of is er iets anders aan de hand? Het zou kunnen dat de back-to-back maat verkeerd is.

Kun je die flenshoogtes eens meten? Ik ben wel benieuwd naar de echte waarden.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2023, 11:13:48 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4406
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #19 Gepost op: 21 October 2023, 11:14:33 »
De laatste die ik heb gekocht was 5 jaar terug denk ik.
Het is echt de flens die over de spijkertjes ratelt.
Ik heb een Tillig railstaaf in het Pecomatje geschoven laatst, dan gaat het wel.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #20 Gepost op: 21 October 2023, 12:08:25 »
Goeievoormiddag,

Code 75 Peco:   heb ik gebruikt sinds de 20ste eeuw, reeds.  Op Fremo-modules en andere clubbanen..
TOEN ratelde er oude Lima's en Hamo's (en dus ook omgebouwde Märklin) op het kleinijzer (railbevestiging binnenzijde spoor).
Code 83  Roco Line was/is  IETS gevoeliger want hebben (relatief) hogere railbevestigingetjes.
Maar antieke PIKO-G-wagentjes (DR Kassel = DB G10) tikken, raar-maar-waar, niet steeds op laagprofielsporen.

« Laatst bewerkt op: 21 October 2023, 12:27:52 door hervé. Reden: correctie »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #21 Gepost op: 21 October 2023, 12:17:31 »
TOEN ratelde er oude Lima's en Hamo's (en dus ook omgebouwde Märklin) op het kleinijzer (railbevestiging binnenzijde spoor).
Bij de ombouw van Märklin naar Hamo werden de wielen alleen eenzijdig geïsoleerd. Ze deden niks aan de flenshoogte en zelfs de back-to-back maat lieten ze op 14,0 mm staan. Een clubgenoot had een aantal Hamo modellen die allemaal problemen gaven op de clubbaan.
Indertijd werd die ombouw gedaan door de firma Keuterman. Die heb ik er toen een mailtje over gestuurd. Hun reactie kwam neer op: "wij doen niks verkeerd". Ja, dan ben je uitgepraat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #22 Gepost op: 21 October 2023, 12:41:19 »
Maar goed, dan praten we over 40 jaar geleden. De Hamo 1139 uit 1980 ratelde over Rocoline, de Hamo Motorpost van een paar jaar later al niet meer. Lima heeft nog wat langer modellen met soms wel en soms niet te hoge flenzen uitgebracht, maar dat was eind jaren tachtig ook wel afgelopen.

Het zou kunnen dat zowel Weinert als Trix de grenzen opzoeken en dat dat niet altijd goed gaat. En verder is het toch wel een tikkie off topic.  :)

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.