Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 20:58:48
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 20:58:46
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:55:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 20:55:39
KADEE Digitale koppeling door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door frenkievee
Vandaag om 20:49:40
20 jaar BNLS jubileum door barry1972
Vandaag om 20:44:47
Spoor- en tramweg parafernalia door barry1972
Vandaag om 20:31:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door defender
Vandaag om 20:25:56
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
Vandaag om 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 20:06:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 20:05:34
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 20:02:56
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 19:59:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
  

Auteur Topic: beton flex rails tillig elite  (gelezen 2209 keer)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #15 Gepost op: 21 October 2023, 10:22:13 »
Je kunt ook eens naar Weinert kijken. Dat is ook code 75, maar heeft aan de binnenkant geen schroeven op de railhouders, zodat alle wielen daar probleemloos overheen rijden.

Weinert gebruikt de code 75 profielen van Peco, maar maakt de Bielsmat zelf.
De ruilvoet van Weinert (Peco) is overigens bijna identiek aan Tillig, zodat de raillassen uitwisselbaar zijn. De hoogte is natuurlijk wel verschillend.

Groet, Aiko

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4470
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #16 Gepost op: 21 October 2023, 11:05:07 »
Dan heb je nog flenzen die niet voldoen aan de NEM. Alles wat wel voldoet aan NEM gaat er probleemloos over.

Klopt,dat heb je zelfs al vaker gezegd.
Blijft een feit dat het modellen zijn die gewoon nu nieuw verkocht worden.
Dus wel iets om in het achterhoofd te houden als je de combinatie wilt gebruiken en niet alles wilt/kunt afdraaien.

Je kunt ook eens naar Weinert kijken. Dat is ook code 75, maar heeft aan de binnenkant geen schroeven op de railhouders, zodat alle wielen daar probleemloos overheen rijden.

Weinert gebruikt de code 75 profielen van Peco, maar maakt de Bielsmat zelf.
De ruilvoet van Weinert (Peco) is overigens bijna identiek aan Tillig, zodat de raillassen uitwisselbaar zijn. De hoogte is natuurlijk wel verschillend.

Groet, Aiko
Dat klinkt ook interessant, dus ook de wissels van hun zouden probleemloos met de Trix bereden kunnen worden denk je?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #17 Gepost op: 21 October 2023, 11:09:04 »
Dat verhaal over Weinert klopt niet helemaal. Het zijn inderdaad railprofielen van Peco, en volgens mij wordt de rest ook bij Peco gemaakt.
Maar wat de vrije flenshoogte betreft is er geen verschil. Peco heeft ook een hele dunne railbevestiging zodat er net genoeg ruimte is voor flenzen van 1,2 mm hoog. Maar als de flenzen hoger zijn, dan gaan ze zowel bij Peco als bij Weinert ratelen over de railstoelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #18 Gepost op: 21 October 2023, 11:12:01 »
Klopt,dat heb je zelfs al vaker gezegd.
Blijft een feit dat het modellen zijn die gewoon nu nieuw verkocht worden.
Dus wel iets om in het achterhoofd te houden als je de combinatie wilt gebruiken en niet alles wilt/kunt afdraaien.
Worden er echt nog nieuwe modellen verkocht met te hoge flenzen? Dat zou wel erg treurig zijn. Of is er iets anders aan de hand? Het zou kunnen dat de back-to-back maat verkeerd is.

Kun je die flenshoogtes eens meten? Ik ben wel benieuwd naar de echte waarden.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2023, 11:13:48 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4470
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #19 Gepost op: 21 October 2023, 11:14:33 »
De laatste die ik heb gekocht was 5 jaar terug denk ik.
Het is echt de flens die over de spijkertjes ratelt.
Ik heb een Tillig railstaaf in het Pecomatje geschoven laatst, dan gaat het wel.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1599
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #20 Gepost op: 21 October 2023, 12:08:25 »
Goeievoormiddag,

Code 75 Peco:   heb ik gebruikt sinds de 20ste eeuw, reeds.  Op Fremo-modules en andere clubbanen..
TOEN ratelde er oude Lima's en Hamo's (en dus ook omgebouwde Märklin) op het kleinijzer (railbevestiging binnenzijde spoor).
Code 83  Roco Line was/is  IETS gevoeliger want hebben (relatief) hogere railbevestigingetjes.
Maar antieke PIKO-G-wagentjes (DR Kassel = DB G10) tikken, raar-maar-waar, niet steeds op laagprofielsporen.

« Laatst bewerkt op: 21 October 2023, 12:27:52 door hervé. Reden: correctie »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #21 Gepost op: 21 October 2023, 12:17:31 »
TOEN ratelde er oude Lima's en Hamo's (en dus ook omgebouwde Märklin) op het kleinijzer (railbevestiging binnenzijde spoor).
Bij de ombouw van Märklin naar Hamo werden de wielen alleen eenzijdig geïsoleerd. Ze deden niks aan de flenshoogte en zelfs de back-to-back maat lieten ze op 14,0 mm staan. Een clubgenoot had een aantal Hamo modellen die allemaal problemen gaven op de clubbaan.
Indertijd werd die ombouw gedaan door de firma Keuterman. Die heb ik er toen een mailtje over gestuurd. Hun reactie kwam neer op: "wij doen niks verkeerd". Ja, dan ben je uitgepraat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: beton flex rails tillig elite
« Reactie #22 Gepost op: 21 October 2023, 12:41:19 »
Maar goed, dan praten we over 40 jaar geleden. De Hamo 1139 uit 1980 ratelde over Rocoline, de Hamo Motorpost van een paar jaar later al niet meer. Lima heeft nog wat langer modellen met soms wel en soms niet te hoge flenzen uitgebracht, maar dat was eind jaren tachtig ook wel afgelopen.

Het zou kunnen dat zowel Weinert als Trix de grenzen opzoeken en dat dat niet altijd goed gaat. En verder is het toch wel een tikkie off topic.  :)

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.