Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:29
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39

Auteur Topic: Microstepper motoren voor armseinpalen  (gelezen 4550 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Microstepper motoren voor armseinpalen
« Reactie #15 Gepost op: 13 November 2023, 13:47:36 »
Citaat
Zou je dit ook kunnen gebruiken met 'normale' digitale componenten (denk hierbij aan ESU of YaMorC)? Mogelijk zelfs ook mbv loc- of functiedecoders (dan denk ik aan het openen van duren in goederenwagens, bewegen van pantografen ect.).
En zo ja, welke aansturing gebruik je dan?

Ik was tijdje geleden begonnen met zelfde soort motor voor gebruik voor pantografen. Zou ook in een goederenwagon passen voor een deur.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105407.msg3222400193#msg3222400193

Mijn 1e variant kan je aansluiten op een Lok pilot of op een schakelaar of een stationaire decoder. De nieuwe die ik maak, geef ik ook DCC. Dan kan die alles en heb je geen andere apparatuur nodig. Een DCC interface kost ook een cent ofzo als je weerstandjes gebruikt.

Citaat
Wij doen dat met DCCnext van Arcomora net als de wissels en veel meer, €gunstig
Heb jij het niet over servo's? DCCnext heeft geen software voor stappenmotoren. Het kan, maar die moet je er zelf in programmeren. Je kan wel met de pinnen direct een stepper driver aansturen. Maar m.i. zou dat de verkeerde tool voor de job zijn. Als je toch al een printje maakt, kost het heel weinig (~€1,-) om er een microcontroller op te zetten.

Ik denk dat als je ongeveer 20 van deze printjes besteld, dat je op een fabricage prijs uitkomt van tussen de €3,- en €4,- per stuk. En voor dat geld hoef je niet te klooien met een losse DCC next en losse stepper drivers. Gewoon 2 DCC draden aansluiten en klaar.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 November 2023, 15:19:53 »
Heb jij het niet over servo's?
Je hebt gelijk Bas, was even in de war, inderdaad gebruik ik het met name voor servo’s. 
Aansturing van de draaischijf stepper met Nano’s, DCC gestuurd.

Bewegingen die fraai moeten zijn: steppers. Microcontrollers lijkt me interessant maar daar weet ik nog niet genoeg van. Kun jer er in detail op terug komen, schema…. ::)
 ???
Ik kom nu nog niet verder dan Arduino of wellicht ESP8266 ( heb er net een aantal besteld om in te bouw in de eigen car systeem vrachtwagentjes, lijkt me goed te kunnen, kleiner dan een Nano)
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #17 Gepost op: 05 July 2025, 13:21:54 »
Voor diegenen die het vervolg willen lezen kijk op deze link

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113837.msg3222549512#msg3222549512

Bert Senden

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 06 July 2025, 10:41:57 »
Zeer goede informatie. Ik heb ook overwogen om deze motortjes te gebruiken. Dus deze informatie is zeer welkom.

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 July 2025, 17:30:39 »
Om de discussies over stepper en servo decoders toch een beetje uit elkaar te houden, ga ik toch maar op deze plaats verder met de discussies over een DCC stepper decoder voor microstepper motoren die armseinen aansturen. In het parallelle servo draadje hebben we al een aantal beslissingen genomen, zoals de keuze voor een AVR1616 processor en twee A4988 stepper driver ICs, zodat we twee motoren kunnen aansturen.

De bedoeling van deze bijdrage is het schema te tonen voor de A4988 drivers, en mijn hoop is dat daar door anderen (Bas, Eric, ...) kritisch naar wordt gekeken of er ontwerpfouten in zitten.

De belangrijkste keuze is hoeveel stroom de A4988 maximaal mag leveren. Eerder heb ik beschreven dat mijn microstepper motoren bij beweging ongeveer 60 mA vragen. Daarom wil ik de maximale stroom beperken tot 200 mA; dat zou voldoende moeten zijn. Het A4988 datasheet beschrijft dan welke waarden de Sense weerstanden moeten hebben, en welke waarde Vref. Ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt, en de door mij gekozen waarden correct zijn. Ik zou het fijn vinden als dat gecontroleerd wordt.

Verder heb ik er voor gekozen om zoveel mogelijk (JLCPCB) Basic Componenten te gebruiken. Daardoor heb ik voor Rsense twee weerstanden parallel, en zijn een aantal componenten 0603 in plaats van 0402 componenten.

Wordt vervolgd
Aiko

AP3737

• Offline Offline
Microstepper motoren - Aansluiting
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 13:35:39 »
Ik wil wat gaan zoeken welke FFC/FPC connector op de stepper motoren zou kunnen passen. Ik heb daarom eerst wat foto's gemaakt van de aansluitingen, om de precieze maten te bepalen.

De foto hierboven toont de aansluiting van de steppers die ik heb. De contactvlakken zijn 1,25 mm breed en 2,1mm "hoog". De afstand tussen de contactvlakken is 0,45 mm, dus de pitch is 1,7 mm. Het geheel is 7,25 mm breed. Deze precieze afmetingen heb ik bepaald door de foto in een tekenpakket te laden, en flink te vergroten.

Toevallig heb ik ook een andere stepper liggen, die ik op (bovenstaande) foto heb gezet. De contactvlakken en de pitch zijn identiek, maar het geheel is 8,25 mm breed, dus 1 mm breder. Ook heeft deze aansluiting aan de zijkanten wat inkepingen, terwijl er bij mij (midden op) ruimte is voor een klein schroefje.

Het zou fijn zijn als jullie ook een vergelijkbare foto kunnen maken met de precieze maten. Op het eerste gezicht lijken de aansluitingen van jullie steppers op de tweede foto hierboven, maar ik zie toch kleine verschillen.

In de tussentijd ga ik eens zoeken of ik een connector kan vinden die hierop zou kunnen passen. Eric had al eens  de Molex 9785965 genoemd, maar die zie ik niet passen. Bas heeft de JLCPCB C2856799 genoemd. Deze heeft een pitch van 0,5mm en 12 polen; als je daar (zoals Bas heeft voorgesteld) een subset van aansluit, zou het misschien kunnen passen.

Groet, Aiko
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:45:56 door AP3737 »

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 14:36:17 »
Aiko,

ik meet bij mij 5.5 mm als breedte van de FPC flexstrip met 4 contactpunten.
Dat zou kunnen duiden op 1 mm Pitch Easy-On FFC/FPC Connector die MOLEX heeft
Bijvoorbeeld https://nl.mouser.com/c/?marcom=114251379

Eric

Mar-Cas

• Offline Offline
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 15:20:45 »
Aiko ea,

Ben bang dat er geen connectors voor zijn, die motoren worden in een mechaniek gebouwd waarbij de connector op het frame wordt vastgelijmd of anderzins vastgezet.
Mijn stepper (2e foto van Aiko) heeft op de achterzijde van de cpnnector een metalen plaatje met lijm. De uithollingen op de connector oppervlak dient als centrering bij montage van het mechaniek.
Bij samenstellen van de componenten komen de oppervakken overeen met ingebouwde verende vingers gemonteerd in andere delen van ..........
Vandaar de vele vormen van contact lippen op dit soort van onderdelen

PS, waarschuwing, het frame is van een lichtgewicht non ferro metaal en bijzonder broos. Zorg bij montage voor een goede passing
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:25:15 door Mar-Cas »
Greetz Caspar

AP3737

• Offline Offline
Connectors voor Microstepper motoren voor armseinpalen
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 15:43:22 »
Beste Eric en Casper

Dank voor de feedback, en zeker ook informatie dat de achterkant een metalen plaatje met lijm heeft. Dat verandert de zaak nogal. Ook bij de eerste foto (=mijn steppers) is er een plakstripje op de onderkant, met een klein lipje om die er af te trekken. Die zou er dus af moeten voordat het in wat voor connector dan ook zou passen. Dat geeft echter allerlei nieuwe problemen, bijvoorbeeld dat het geheel in de connector wordt vastgeplakt, zodat je het er niet meer uit kan halen, en misschien zelfs kortsluiting.

Ook fijn te weten dat de oorspronkelijke bedoeling is dat de aansluiting ergens (in een lens?) wordt vastgeplakt, en met verende vingers elektrisch wordt doorverbonden. Dat verklaart het waarom van deze aansluitingen.

Ik heb nog wel even zitten tekenen of het idee van Bas, een 12-polige connector met een pitch van 0,5 mm te nemen, zou kunnen werken. Hieronder mijn "tekenresultaten". Als alleen de blauwe aansluitingen gebruikt worden, zou het (elektrisch gezien) misschien kunnen.

Verder heb ik gezocht bij Mouser, Farnell, Digikeys en LCSC voor FFC/FPC-connectoren met een 1,7 mm pitch. Niets, dus dat bevestigt hetgeen Casper zegt. Ook op het Duitse Stummiforum, waar ze ook deze stepper motoren gebruiken, is er niemand die ze in een connector heeft gezet.

Conclusie is dus dat we de aansluitingen toch moeten solderen. Weer wat geleerd  (y)

Groet, Aiko
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:46:57 door AP3737 »

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 16:05:50 »
met een 12 pins connector kan je toch elk vlakje verbinden zoals je wenst ? Degene die je niet verbind worden dan ook niet gebruikt. Pitch 0.5 mm zijn in alle vormen te vinden bij onze ali en zelfs boardjes te vinden daar als je zoekt op de microstepper connector
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:08:12 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 17:54:02 »
Pitch 0.5 mm zijn in alle vormen te vinden bij onze ali en zelfs boardjes te vinden daar als je zoekt op de microstepper connector
Dank, nuttig! Die bordjes kende ik nog niet. Waarschijnlijk toch goed om er 1 te bestellen, en te kijken of het ondanks alles past.

Het probleem blijft natuurlijk wel dat, in ieder geval bij de aansluitingen van mijn steppers, aan de onderkant een stukje tape zit met een lipje. Dat lipje verhinderd waarschijnlijk wel dat het in de connector past. Als ik het lipje met tape weg haal, dan blijft alles vast plakken.

Heel wat anders. Ik heb nog eens goed zitten kijken naar de Viessmann seinen die ik heb. Voor veel sporen heb ik of HP0/HP1, dan wel HP0/HP2 nodig. Alhoewel HP0/HP2 wel twee vleugels heeft, zijn die met elkaar gekoppeld en is daar dus maar 1 aandrijving voor nodig. Dat maakt het potentieel een stuk eenvoudiger, want dan hoeft de PCB en 3D houder maar voor 1 aandrijving te zijn.

Desondanks heb ik ook een paar ongekoppelde seinen (HP0/HP1 en HP2), maar daarvoor moeten er twee aandrijvingen naast elkaar, en niet onder elkaar te komen.

Tenslotte wil ik het nog even hebben over het programmeren (UPDI), adres configureren en of we al dan niet voorzien in een serial monitor aansluiting, om tijdens softwareontwerp makkelijk te kunnen debuggen.

Voor het programmeren stel ik voor onderstaande 2-polige pogo-pin connector (2,54mm) te gebruiken. Eventueel zouden we ook een kleinere, met een pitch van 1,27mm kunnen nemen.

Voor initieel adres programmeren kan een klein drukknopje handig zijn. Het probleem daarvan is dat ze relatief veel ruimte op de print innemen, en je er later waarschijnlijk slecht bij kan. Is er misschien een slimme andere oplossing mogelijk?

Tenslotte heb ik nog een vraag over een serial monitor aansluiting ten behoeve van software ontwikkeling / debuggen. Mijn voorstel zou zijn om hiervoor op de onderzijde van de print een paar soldeer pads te hebben, maar geen aparte connector op de componenten kant. Goed plan??

Groet, Aiko

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 18:05:26 »
lijm kan je meestal verwijderen met dissolvant  (nagellakverwijderaar)
Greetings,salutations,groetjes,