Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Halte Assel, een nieuw baantje in H0  (gelezen 35303 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #150 Gepost op: 06 December 2024, 22:21:58 »
Het wordt zeker wel heel klein.
Een  mes van 20 cm is dan 2,5-3mm lang...  :D   :D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #151 Gepost op: 06 December 2024, 23:05:56 »
En daar nog een kreeft mee ontleden.... ;D

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #152 Gepost op: 01 February 2025, 11:20:53 »
Het wordt tijd om te testen of alles nog werkt. ik heb aan de snelheidsregeling iets veranderd. zelfde verandering heb ik doorgevoerd bij Dubbelom, dus het zou moeten werken. Maar voor de zekerheid kijken of ik geen fout heb gemaakt. Zou jammer zijn als ik daar in het spoorwegmuseum pas achter kom.

Voorheen deed ik het proefdraaien voor een tentoonstelling in de woonkamer, maar omdat het deze keer wat langer gaat duren toch maar eens bekeken of het op zolder kan. Na veel passen en meten kwam dit er uit:

De poten zijn tijdelijk verlengd met een spalk van hoekijzer. Daardoor komt het geheel 15 cm hoger te staan.


Aan de linkerkant kraagt de zijmodule een paar centimeter boven de sporen van Dubbelom. En stijf tegen de achtergrond.


Aan de rechterkant staat de kijkkast tegen het schuine dak. Past maar net, geen centimeter over.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2690
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #153 Gepost op: 01 February 2025, 19:56:39 »
Hopelijk vind je geen kinderziektes Klaas  (y)

Overigens zie ik ook mooie voortgang aan Dubbelom?

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #154 Gepost op: 01 February 2025, 21:50:27 »
Vanavond de eerste proefritten gemaakt en tot nu toe werkt alles zoals de bedoeling is. Morgen de totale show opstellen met 5 treinen die automatisch om beurten door het tafereel rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2117
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #155 Gepost op: 02 February 2025, 10:38:03 »
Hallo Klaas,

Wat ik me afvraag: rijdt je nog steeds met 'Permaloog'? Of ben je over op digitaal?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17908
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #156 Gepost op: 02 February 2025, 10:39:29 »
Klaas digitaal??? Is de Paus protestant?  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #157 Gepost op: 02 February 2025, 13:42:23 »
Albert, ik rijd nog steeds met Permaloog.
De automatische afwikkeling van de treinenloop wordt gestuurd door een elektronische volgordeschakeling op basis van het befaamde looplicht-IC 4017.

Meer hierover is te lezen in mijn draadje Without automatisch.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73551.0

Without is ooit omgebouwd naar Heuvelland en nu is het Halte Assel. De treinenvolgorde is aangepast, maar het principe is nog steeds hetzelfde.
Is straks allemaal te zien op OntraXS. De automaat is zichtbaar voor het publiek en zit vol met leds waarop de loop van het proces te volgen is.

Verder is het baantje ook te besturen met handbediening. Kwestie van een paar stekkers omsteken.

En nu ga ik verder proefrijden, waarvan later verslag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #158 Gepost op: 04 February 2025, 10:54:09 »
De proef met 5 treinen in automatisch bedrijf verliep niet helemaal vlekkeloos. Nadat de automaat uit de startstand was gekomen gingen er twee treinen tegelijk rijden zonder dat er een sectie was ingeschakeld. Op een wissel kwamen ze elkaar tegen en door kortsluiting werd de rijspanning afgeschakeld.
Bij herhaaldelijk proberen kon ik er niet achter komen wat er aan de hand was. Daarom maar overgezet op handmatig bedrijf en de treinen stuk voor stuk hun rondje laten doen. Ging allemaal goed.

Toen weer terug naar automatisch bedrijf en dat ging plotseling ook goed. Het is me een raadsel waarom het eerst zo fout ging. Misschien een connector niet goed aangedrukt, of een stukje zwerftin? Ik weet het niet, en ga er ook mijn kop niet over breken.

Het enige euvel wat optrad was dat de beide DE-2'en steeds ontspoorden. Dat verschijnsel had ik al meer meegemaakt, en de remedie is het treinstel andersom zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #159 Gepost op: 04 February 2025, 12:06:14 »
Intussen de handregelaar uit het stof gehaald.
Deze had ik al gemaakt voor een voor-voor-voor-vorige spoorbaan, genaamd Groote Kuvelesse. Wie herinnert zich dat nog?
Voor Halte Assel heb ik het ding geoptimaliseerd. Oorspronkelijk was dit een snoerdimmer. Daar heb ik alles uit gesloopt, behalve de potmeter. Op-ampje toegevoegd voor de stroomversterking en een schakelaartje voor de rijrichting.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2117
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #160 Gepost op: 04 February 2025, 15:50:23 »
Groote Kuvelesse levert een hit op met foto's uit 2014. In de Zeeland hallen.  (y) Maar ik moet eerlijk bekennen dat dit mijn eerste confrontatie met de baan is.....

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #161 Gepost op: 04 February 2025, 16:10:01 »

Toen weer terug naar automatisch bedrijf en dat ging plotseling ook goed. Het is me een raadsel waarom het eerst zo fout ging. Misschien een connector niet goed aangedrukt, of een stukje zwerftin? Ik weet het niet, en ga er ook mijn kop niet over breken.

misschien was er iemand ergens op de baan aan het balasten?    ;) ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #162 Gepost op: 04 February 2025, 16:43:54 »
@Albert: Groote Kuvelesse heeft 2 keer voor publiek gestaan. 1 keer in de Zeelandhallen en 1 keer op een evenement van de SGB. Beide in Goes dus. Vrij kort daarna gesloopt. Met die baan ben ik ruim 30 jaar bezig geweest. Latere banen zijn nooit zo oud geworden.

@Duikeend: Frits is nog nooit op mijn zolder geweest, dus daar kon het niet aan liggen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #163 Gepost op: 10 February 2025, 13:17:07 »
Tijdens het proefrijden kwam ik nog een elektrisch probleempje tegen. Een bezetmelder werd getriggerd terwijl de trein daar nog lang niet was. Na veel zoeken en dingen uitschakelen kwam ik er achter wie de boosdoener was. Recent heb ik een bewegend object toegevoegd. Daar zal ik verder niet over uitweiden omdat het een verrassing moet blijven.

Dat object gaf bij het inschakelen van het motortje een stoorpuls op de draad van de bezetmelder naar de automaat. Die draad loopt vlak langs de motordraad. De storing trad alleen maar op als de trein vertrokken was van opstelspoor 4 en als het object tijdens de treinpassage naar rechts bewoog. Als ik de aanstuurdraden omkeerde of als het om een trein ging die van een ander opstelspoor was vertrokken, dan was er niks aan de hand.

Ik heb me verder niet druk gemaakt over de oorzaak, en ook niet over de vraag waarom het alleen maar optrad bij dat ene vertrekspoor. De remedie was vrij simpel. Op de plek waar de detectordraad in de automaat binnenkomt heb ik een condensatortje tussen die draad en de massa gesoldeerd. Probleem over.

Nu nog wat kleinigheidjes aan het rollend materieel verhelpen en dan kan ik alles weer inpakken tot de grote show.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Halte Assel, een nieuw baantje in H0
« Reactie #164 Gepost op: 03 March 2025, 12:33:15 »
Van forumgenoot/clubgenoot Marijn gekregen: een setje 3D geprinte bierglazen. Of beter gezegd, bierpullen, want onder de loep zag ik dat er een oor aan zit.


Hier staan er een paar op de tafels. Op de foto zag ik dat het meest rechtse glas ondersteboven staat. Eens kijken of ik dat nog kan herstellen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.