Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 20:18:08
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Karben
Vandaag om 20:11:41
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 20:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
  

Auteur Topic: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008  (gelezen 6757 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #30 Gepost op: 27 August 2023, 22:58:42 »
Er zullen best situaties zijn waar het verschil maakt. Maar in dit geval zou het wel vreemd zijn dat vier modules goed werken en de vijfde ineens niet vanwege het skineffect.
We weten trouwens niet wat voor draad Pk gebruikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #31 Gepost op: 27 August 2023, 23:05:16 »
Citaat
Overigens geld dit voor alle software van elke fabrikant.
Er was toch ook spul wat via een web browser ingesteld kon worden of is dat alleen die centrale en YD9101?

Citaat
Alleen wel raar dat je daar weer extra spullen voor nodig hebt om dat in te stellen.
Het voordeel is dat je een gebruikersvriendelijk programma kan gebruiken op je computer. Dat maakt het proces super makkelijk en begrijpelijk voor veel mensen.
Nadelen zijn, dat je dus een windows PC nodig in je treinkamer en zoals je opnoemt meer spul moet bijkopen. Ik kan me bedenken dat het wat omslachtig kan zijn als je een reeds ingebouwde decoder moet aanpassen. Dan kan je of een hele lange kabel kabel trekken, of al je draadjes losschroeven.

De YD9101 maakt dit allemaal wel wat makkelijker daar die dit draadloos kan via Wifi. Dan kan je al je kastjes op je smartphone met browser naar keuze inleren, maar die kost dan meteen weer €70+.

Ik vind de manier van config knopje indrukken gevolgd door een wisseladres die dan overeenkomt met je gewenste pulslengte wel makkelijk...

Mvg,

Bas

P.S.
Citaat
Het heeft zelfs bij een klant ruim 7 schakeldecoders gekost omdat de kortsluiting zijn EcoS2 niet op tijd bereikte.
Hoe the F kan een kortsluiting 7 decoders om zeep helpen  :o. Was dat geen blikseminslag ofzo  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #32 Gepost op: 27 August 2023, 23:07:25 »
Ik gebruik de standaard Brawa draad 0.15 en/of 0,25. Heb zelf ook 'glad' draad gebruikt om de zaak te testen. Daar ligt het naar mijn idee beslist niet aan. Ik hoop dat de pulsinstelling de boosdoener is, zoals in dit forum het afgelopen weekend meerdere malen is aan gegeven. ik heb net de aanvullende zaken besteld om dit te kunnen ervaren...
(Vond ook geen echte informatie op het internet om te beseffen, dat je dit voor Märklin K-wissel moet doen en dus op voorhand de aanvullende zaken zou moeten hebben bestellen)
Maar goed, zo draagt ieder zijn steentje bij. Voor alles is een oplossing, maar soms word je geïrriteerd door iets wat je niet helemaal in de eigen hand hebt. We gaan het zien woensdag :-)
Het is en blijft een hobby :-)
Groet, Pk

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #33 Gepost op: 27 August 2023, 23:15:51 »
Om de decoders te voeden? Daarvoor is dit eigenlijk wel veel te dun. Ik zou daar minimaal 0,5 mm2 voor nemen.

En dan niet doorlussen, maar een centraal verdeelpunt maken nabij de modules.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #34 Gepost op: 27 August 2023, 23:32:34 »
Ok, gaan we ook nog even realiseren. Draad is aanwezig en verdeel punten eveneens. Komt voor de bakker.
Groet, Pk

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #35 Gepost op: 28 August 2023, 08:47:37 »
Het probleem waar Pk tegenaan loopt komt vaker voor. Ik heb eerder een 3railer met Marklin aandrijvingen op het goede spoor gezet door de schakeltijd te verhogen. Ook dealers hebben naar bleek niet altijd die kennis. Ik zou YaMoRC/Karst willen adviseren dit ergens te vermelden in de handleiding of in de FAQ bij het product 8008. Het scheelt heel veel gezoek en frustratie.

Gr, Ben.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #36 Gepost op: 28 August 2023, 09:53:05 »
Standaard puls lengte op 100ms zetten ipv 30ms?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22558
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #37 Gepost op: 28 August 2023, 10:23:31 »
Goed idee. De meeste decoders staan standaard op 100 of 200 ms. Langer is zinloos voor spoelenaandrijvingen. Als die na 200 ms nog niet om zijn, gebeurt het ook niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #38 Gepost op: 28 August 2023, 10:44:39 »
Het probleem waar Pk tegenaan loopt komt vaker voor. Ik heb eerder een 3railer met Marklin aandrijvingen op het goede spoor gezet door de schakeltijd te verhogen. Ook dealers hebben naar bleek niet altijd die kennis. Ik zou YaMoRC/Karst willen adviseren dit ergens te vermelden in de handleiding of in de FAQ bij het product 8008. Het scheelt heel veel gezoek en frustratie.

Gr, Ben.
Voor mijn lering: bedoel je deze Ben:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106227.msg3222374318#msg3222374318

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #39 Gepost op: 28 August 2023, 11:19:42 »
Ik heb geen idee wat het default verhogen doet met het stroombuffer (daar is vast over nagedacht door YaMoRC) maar de oude Marklin k-rail aandrijving doet het prima op 75ms.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #40 Gepost op: 28 August 2023, 11:57:37 »
Normaal is 30 ms lang genoeg voor spoelen.
Echter de spoelen van Marklin werken beter met 50 ms pulsduur. Althans de C-Rail spoelen. Ga er vanuit dat de K spoelen dit ook liever hebben.

Alles boven de 100 ms is zinloos inderdaad, gaan ze alleen maar stuk van.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #41 Gepost op: 28 August 2023, 11:58:54 »
Ik heb geen idee wat het default verhogen doet met het stroombuffer (daar is vast over nagedacht door YaMoRC) maar de oude Marklin k-rail aandrijving doet het prima op 75ms.

De buffer zal enkel meer leeglopen verwacht ik, waardoor de oplaadtijd een paar ms langer zal zijn. Als je de schakeltijd in de software tussen de 250 en 500 ms hebt staan is dat geen enkel probleem.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

PkAlfisti

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #42 Gepost op: 28 August 2023, 12:42:58 »
Heren, toch nog even de tijd genomen om de bekabeling -op advies- aan te passen vanochtend. Helaas geen verbeterd resultaat...Dat blijkt het dus ook niet te zijn.
Het enige wat nu overblijft is de instelling van de YaMoRC8008 naar een andere pulsinstelling en daar moet ik nog even voor wachten. Wordt vervolgd...
Groet, Pk

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #43 Gepost op: 28 August 2023, 12:44:46 »
De buffer zal enkel meer leeglopen verwacht ik
Die marklins hebben eindafschakelaars dus zolang de puls maar lang genoeg is, zal de duur niet zo veel uitmaken.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Schakelprobleem K-rail wissel - iTrain - YD8008
« Reactie #44 Gepost op: 28 August 2023, 12:47:39 »

Echter de spoelen van Marklin werken beter met 50 ms pulsduur. Althans de C-Rail spoelen. Ga er vanuit dat de K spoelen dit ook liever hebben.


Martin: heus echt, voor k-rail is 50 te weinig is mijn ervaring en dat is ook wat Karst schrijft.  ;)