Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: (V)IRM, hoe waarschijnlijk?  (gelezen 23675 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #75 Gepost op: 06 October 2023, 17:20:43 »
Begint met een R, maar zal niet waarschijnlijk zijn: REE Modelès

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #76 Gepost op: 06 October 2023, 18:33:59 »
Oorspronkelijk waren het 3 - en 4-delige stellen. Ouderwetsche IRM, zonder V-erlenging.

Een IRM 4-tje of 3-tje zou ik nog wel willen hebben als ik mijn tijdperk iets oprek (tijdperk 4, daar valt de IRM net buiten volgens mij). Maar een VIRM zit te diep in tijdperk 5 :( . Ik moet toch maar iets gaan doen met mijn ambitie om de staatsloterij te winnen denk ik. Verlanglijstje wordt steeds groterder :(

Ben dan wel benieuwd naar de aandrijving. Motor met cardan komt dan pontificaal voor de ruiten op de benedenverdieping. Zeker met het aandrijfconcept die ze gebruikten met de Plan V. Overgedimensioneerde motor (want moest ook voor Plan T geschikt zijn, en lekker zwaar. Zelfs met het Artitec aandrijf concept (kleinere motor, alles super licht en met puntlager stroomafname voor minder roldweerstand) ontkom je dan niet aan een paar zwarte ramen of rare bult in het interieur.

Of anders een draaistel motor in een kop/balkon?

We wachten maar weer af en sparen onverdroten voort (tot mn auto weer kaduuk gaat en ik alles weer kwijt ben...)

Mvg,

Robert

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #77 Gepost op: 06 October 2023, 20:58:29 »
Een aandrijving zoals bij de Liliput 614 is wellicht een oplossing, de 2 kopbakken op 1 draaistel aangedreven met een "hedendaagse" draaistelmotor

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #78 Gepost op: 07 October 2023, 10:06:00 »
Precies (y).
Ik snap nog steeds niet dat fabrikanten ervoor kiezen om het halve interieur op te offeren ten behoeve van een langsliggende motor met cardan.
Voor een lok oké. Een treinstel met ramen vereist een andere aanpak.

Bart

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #79 Gepost op: 07 October 2023, 19:01:57 »
Ik denk "Proven technology" concept. Grote motor met vliegwiel en cardans hebben zich bewezen. Draaistelmotoren zoals de oude Lima/Fleischmann/Märklin zijn uit de gratie en probeersels zoals Holland Rail met de DE2 bleken ook niet populair...

Ik heb ooit mijn Lima IRM voorzien van een BB unit van GM&S. Het grote blok metaal weggelaten natuurlijk. Dat reed best ok op schone rails, maar door gebrek aan vliegwiel staat ie ook meteen stil bij het minste stofje. Ik was van plan om stroomafname door te verbinden met de dummy kopbak maar toen sloeg het 1:87 virus toe en belande het ding in een hoek.

Toen we bezig waren met het Hondekop project op het vorige forum wilde de kleinspoor fabrikant ook liever een dikke mashima en cardan gebruiken. Dat aandrijf concept kende hij immers. Hij zag niet veel in de BB unit die ik voor ogen had.

Ik weet niet hoe die Liliput BR 614 rijdt, maar met een motoren in beide kopbakken kunnen de motoren elkaar tegen gaan werken, zeker in bochten en wisselstraten ivm het rekken en strekken van de kortkoppelingen.

Wie weet komt deze onbekende fabrikant wel met een geniale aandrijving. Tijd zal het leren 8)

Mvg,

Robert

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #80 Gepost op: 07 October 2023, 20:00:42 »
Je denkt te traditioneel.  ;D
Motor rechtop plaatsen. Je kunt dan een vliegwiel kwijt dat bijna net zo breed is als de bakbreedte. Zoiets heeft liliput volgens mij ook gedaan.
En twee motoren parallel aangesloten compenseren prima t.o.v. elkaar. Problemen met in/uitekken van een treinstel heb je dan niet.

Bart

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #81 Gepost op: 07 October 2023, 20:04:48 »
Of de motor op het balkon, daar heb je maar 1 raam en de smalle ramen in de deuren. De cardan zou dan tussen de beneden- en bovenverdieping naar het voorste draaistel kunnen lopen. Hopelijk past de printplaat dan onder het interieur van de benedenverdieping.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #82 Gepost op: 07 October 2023, 20:10:39 »
En twee motoren parallel aangesloten compenseren prima t.o.v. elkaar. Problemen met in/uitekken van een treinstel heb je dan niet.

daarom was de liliput 6400 met dual motors ook zo'n succes  8)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #83 Gepost op: 07 October 2023, 20:14:39 »
Ik merk het al. Hier staat men zo weinig open voor innovatie als de fabrikanten.
De cardan zit ingebakken.  Zelfs al moet hij 20cm lang worden om door een bak heen te komen. ;D

Bart

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #84 Gepost op: 07 October 2023, 23:56:11 »
@Bart,

Dat is eigenlijk heel eenvoudig te verklaren: de cardan heeft immers zijn kwaliteit bewezen.
Op dit moment is het zelfs de betrouwbaarste manier om een modeltrein aan te drijven.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #85 Gepost op: 07 October 2023, 23:58:47 »
Of de motor op het balkon, daar heb je maar 1 raam en de smalle ramen in de deuren. De cardan zou dan tussen de beneden- en bovenverdieping naar het voorste draaistel kunnen lopen. Hopelijk past de printplaat dan onder het interieur van de benedenverdieping.

Jeroen

Die printplaat mag ook tussen de boven en benedenverdieping in.
Decoderaansluiting kan makkelijk boven een van de balkons, en als de luidspreker voor de loksound, daar is plek zat.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #86 Gepost op: 08 October 2023, 00:05:10 »
Ik denk "Proven technology" concept. Grote motor met vliegwiel en cardans hebben zich bewezen. Draaistelmotoren zoals de oude Lima/Fleischmann/Märklin zijn uit de gratie en probeersels zoals Holland Rail met de DE2 bleken ook niet populair...

Ik heb ooit mijn Lima IRM voorzien van een BB unit van GM&S. Het grote blok metaal weggelaten natuurlijk. Dat reed best ok op schone rails, maar door gebrek aan vliegwiel staat ie ook meteen stil bij het minste stofje. Ik was van plan om stroomafname door te verbinden met de dummy kopbak maar toen sloeg het 1:87 virus toe en belande het ding in een hoek.

Toen we bezig waren met het Hondekop project op het vorige forum wilde de kleinspoor fabrikant ook liever een dikke mashima en cardan gebruiken. Dat aandrijf concept kende hij immers. Hij zag niet veel in de BB unit die ik voor ogen had.

Ik weet niet hoe die Liliput BR 614 rijdt, maar met een motoren in beide kopbakken kunnen de motoren elkaar tegen gaan werken, zeker in bochten en wisselstraten ivm het rekken en strekken van de kortkoppelingen.

Wie weet komt deze onbekende fabrikant wel met een geniale aandrijving. Tijd zal het leren 8)

Mvg,

Robert

De TGV van Märklin heeft toch ook 2 gemotoriseerde motorwagens.

Ik heb ook eens een VIRM-6 gemaakt, en ook BB-Units gebruikt.
Die heb ik onder de bak met de Panto's geplaatst, en op de kopbakken op alle assen stroomafname.
In de gemotoriseerde bak had ik wel een constructie gemaakt om tussen beide verdiepingen nog een plak gewicht te plaatsen.
Alleen die BB-units slijten best wel snel.
Ook hier is wegens het 1:87 virus die VIRM een hoek beland.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #87 Gepost op: 08 October 2023, 01:00:44 »
@Bart,

Dat is eigenlijk heel eenvoudig te verklaren: de cardan heeft immers zijn kwaliteit bewezen.
Op dit moment is het zelfs de betrouwbaarste manier om een modeltrein aan te drijven.


Jos.

Er rijden meer HAG, Marklin, Fleischmann, Lima, rivarossi etc loks, al veel langer rond als dat er loks met cardan rondrijden. Zegt dus niks over de betrouwbaarheid.
Eruit floepende cardans, gespeten cardankogels en rondgereden wormwielen vergeet je voor het gemak dan ook maar even.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom of je een half interieur van een "Triebwagen" wenst op te offeren, of dat je eens iets nieuws wilt. Ik accepteer een interieur waar halve preisers in moeten niet. Gewoon omdat het onnodig is.

Bart
« Laatst bewerkt op: 08 October 2023, 01:02:43 door Bahn-AG »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #88 Gepost op: 08 October 2023, 01:37:59 »
@Bart, je kan het ook anders bekijken:
De NS had nooit aan de (V)IRM moeten beginnen.
Gewoon wat dubbeldeksrijtuigen met een lok in trek-duw formatie.
Dan hadden wij dat probleem met die cardan of motor in de onderverdieping ook niet.  ;D  ;D :angel:

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
« Reactie #89 Gepost op: 08 October 2023, 09:13:16 »
Ik zei niet voor niets "hedendaagse" draaistelmotor  ;)
De liliput heeft een motor in lengterichting, mét vliegwiel en aan het einde van de as een wormwiel.
Hoe het rijdt geen idee, maar ik lees er weinig klachten over op de normaal gesproken zeer kritische Duitse fora...

Overigens heb ik ook hier de nodige Fleischmann-locs met de vervloekte rondmotor, maar zeker de recente exemplaren met vliegwiel hebben toch behoorlijk goede rij-eigenschappen. Ik heb wel het idee dat deze aandrijving bij draaistellocs beter functioneert dan bij de stoomlocs. De geluidsproductie blijft natuurlijk wel een dingetje.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2023, 09:50:46 door Quinzeedied »