Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
Vandaag
om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:53:04
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. (gelezen 22333 keer)
741230
Offline
Berichten: 1918
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #105 Gepost op:
10 March 2024, 15:58:13 »
Als er 5 gebouwd zijn Kees dan moet je er hierna nog 4 ombouwen.
Gelogd
Groet Erik
Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator
puntenglijder
Offline
Berichten: 5773
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #106 Gepost op:
10 March 2024, 16:36:45 »
Ik zal blij zijn als deze af is Erik.
Het valt altijd tegen om zo iets te bouwen, want je denkt : ach dat maak ik wel effe.
Maar de praktijk wijst uit dat het toch altijd langer duurt dan je denkt.
Kijk, als het dan eenmaal af is denk je : Het viel wel mee, maar alle tegenslagen ben je dan al vergeten.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
wob
Offline
Berichten: 2832
Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #107 Gepost op:
10 March 2024, 18:08:49 »
Mooi werk Kees
Een beetje een zijpaadje:
Wannentenders zijn in oorlogstijd ontwikkeld. Voor zover ik weet uit het oogpunt van spaarzaam materiaalgebruik.
Maar waren die Wannentenders nu zoveel slechter dan de normale "rechthoekige" tenders? Of hadden ze misschien een kleinere capaciteit?
Zo nee, waarom zijn Wannentenders dan niet standaard (of veel vaker) toegepast?
Groet, Bas
Gelogd
741230
Offline
Berichten: 1918
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #108 Gepost op:
10 March 2024, 18:27:05 »
Nou volgens mij waren de Wannentender locomotieven veel beter achteruit te rijden. Na WO2 was het met de stoomlocomotieven toch een aflopende zaak.
Gelogd
Groet Erik
Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator
puntenglijder
Offline
Berichten: 5773
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #109 Gepost op:
10 March 2024, 19:14:40 »
Dank u heren voor de reactie.
Ik weet dat de tenders met draaistellen geen problemen gaven met achteruitrijden, wel was er een snelheid restrictie.
Zo mochten ze achteruit maar ( dacht ik ) 60KM/H rijden.
Met zo een steifrahmen tender gaf dit veel meer problemen en was de snelheid veel lager ( 40 KM/H ?).
Het is idd zo dat deze tender was ontwikkeld om een materiaal besparing te realiseren, en ze zouden in principe maar een
levens duur van een jaar of 6 hebben. ( Oorlog over )
Na de oorlog bleek dat de tenders veel langer mee gingen ( net zoals de Br 52 ) en werden van alle locomotieven tenders gewisseld.
Men moest het maar doen met wat men had.( geld was er niet)
De inhoud van de tenders deed niet onder voor de kasten tenders.
Natuurlijk werden er tenders gerepareerd en in gezet.
Nieuwe tenders kwamen er pas tijdens het Neubau project, zoals de Br 23 en de Br 10.
Hopelijk beantwoord dit jullie vraag.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
wob
Offline
Berichten: 2832
Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #110 Gepost op:
10 March 2024, 20:17:00 »
Interessant om te horen.
Mijn vraag was eigenlijk waarom er überhaupt Kastentenders waren als Wannentenders (kuiptenders) evengoed waren, terwijl er minder materiaal voor nodig was (dus minder duur).
Groet, Bas
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5773
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #111 Gepost op:
10 March 2024, 21:26:19 »
Bas.
Omdat er een materiaal te kort was tijdens de oorlog heeft men naar nieuwe constructies gekeken.
Uit de bouw van ketelwagens ( leichtbau ) is de Wannentender geboren.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
wob
Offline
Berichten: 2832
Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #112 Gepost op:
10 March 2024, 21:34:17 »
Inderdaad, Kees.
Maar de naoorlogse machines (BR 23) hadden weer gewoon een Kastentender. Daar moet toch een reden voor geweest zijn?
Je gaat toch niet meer materiaal gebruiken dan nodig is? (Ook niet als het weer voorhanden is?)
Groet, Bas
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5773
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #113 Gepost op:
10 March 2024, 21:52:36 »
Hallo Bas.
Misschien dat dit te maken heeft met veiligheid of de levens duur zoals ik al beschreef hier boven.
Overigens vond ik dit nog op internet, het gaat over draaistellen met Blechpress constructie.
http://www.drehgestelle.de/2/PBNF%205.html
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 5773
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #114 Gepost op:
16 March 2024, 18:42:54 »
Vandaag kom ik er achter dat niet alleen het draaistel van het type Blechpress is.
Ook de wielen onder de tender zijn van dit type, het is te zien op deze foto.
Kuiptender Br 44 2
by
Kees Borgers
, on Flickr
Het hart van het wiel is niet vlak maar heeft een hoog en laag deel.
Het is ook te zien op dit model in spoor 1.
Wannen tender radsatz.
by
Kees Borgers
, on Flickr
Of ik dit ga na bootsen is nog even de vraag, zo zie je maar, je leert iedere dag.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Wim Vink
Online
Berichten: 25984
Eens komt het goed.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #115 Gepost op:
16 March 2024, 19:14:45 »
Jou kennende Kees ga je er een mooie oplossing voor zoeken
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
puntenglijder
Offline
Berichten: 5773
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #116 Gepost op:
17 March 2024, 07:15:27 »
Ja Wim.
Het zit me een beetje dwars, maar ik vraag me ook af of zo een detail wel zichtbaar is in H0 ?
Ik heb wel een idee om dit voor elkaar te krijgen en het levert natuurlijk weer werk op.
Laat ik het zo zeggen, we gaan hier later mee verder.
Kees.
Ps, straks wat foto's van de beide draai stellen in de juiste kleur onder de tender.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 5773
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #117 Gepost op:
17 March 2024, 08:34:31 »
De foto's van de tender op dit moment.
Wannentender 1
by
Kees Borgers
, on Flickr
Wannentender 2
by
Kees Borgers
, on Flickr
Wannentender 3
by
Kees Borgers
, on Flickr
Werk genoeg nog, Pffffff.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Wim Vink
Online
Berichten: 25984
Eens komt het goed.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #118 Gepost op:
17 March 2024, 09:12:12 »
Fraai werkstuk Kees
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
«
Reactie #119 Gepost op:
19 March 2024, 08:12:20 »
Misschien ben ik ongeduldig met deze vraag: ga je nog iets aan de naad in de zijwanden van de tender doen?
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.