Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Forever Rocofan
Vandaag om 17:33:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 17:32:57
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 17:31:40
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 17:23:35
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 13:53:55
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
  

Auteur Topic: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.  (gelezen 24186 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2028
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #105 Gepost op: 10 March 2024, 15:58:13 »
Als er 5 gebouwd zijn Kees dan moet je er hierna nog 4 ombouwen.  ;D
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #106 Gepost op: 10 March 2024, 16:36:45 »
Ik zal blij zijn als deze af is Erik. :angel:

Het valt altijd tegen om zo iets te bouwen, want je denkt : ach dat maak ik wel effe.
Maar de praktijk wijst uit dat het toch altijd langer duurt dan je denkt.

Kijk, als het dan eenmaal af is denk je : Het viel wel mee, maar alle tegenslagen ben je dan al vergeten. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
  • Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #107 Gepost op: 10 March 2024, 18:08:49 »
Mooi werk Kees (y)

Een beetje een zijpaadje:
Wannentenders zijn in oorlogstijd ontwikkeld. Voor zover ik weet uit het oogpunt van spaarzaam materiaalgebruik.
Maar waren die Wannentenders nu zoveel slechter dan de normale "rechthoekige" tenders? Of hadden ze misschien een kleinere capaciteit?
Zo nee, waarom zijn Wannentenders dan niet standaard (of veel vaker) toegepast?

Groet, Bas

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2028
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #108 Gepost op: 10 March 2024, 18:27:05 »
Nou volgens mij waren de Wannentender locomotieven veel beter achteruit te rijden.  Na WO2 was het met de stoomlocomotieven toch een aflopende zaak.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #109 Gepost op: 10 March 2024, 19:14:40 »
Dank u heren voor de reactie.

Ik weet dat de tenders met draaistellen geen problemen gaven met achteruitrijden, wel was er een snelheid restrictie.
Zo mochten ze achteruit maar ( dacht ik ) 60KM/H rijden.

Met zo een steifrahmen tender gaf dit veel meer problemen en was de snelheid veel lager ( 40 KM/H ?).

Het is idd zo dat deze tender was ontwikkeld om een materiaal besparing te realiseren, en ze zouden in principe maar een
levens duur van een jaar of 6 hebben. ( Oorlog over )

Na de oorlog bleek dat de tenders veel langer mee gingen ( net zoals de Br 52 ) en werden van alle locomotieven tenders gewisseld.
Men moest het maar doen met wat men had.( geld was er niet)
De inhoud van de tenders deed niet onder voor de kasten tenders.

Natuurlijk werden er tenders gerepareerd en in gezet.
Nieuwe tenders kwamen er pas tijdens het Neubau project, zoals de Br 23 en de Br 10.

Hopelijk beantwoord dit jullie vraag. ;)

Kees.
 
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
  • Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #110 Gepost op: 10 March 2024, 20:17:00 »
Interessant om te horen.

Mijn vraag was eigenlijk waarom er überhaupt Kastentenders waren als Wannentenders (kuiptenders) evengoed waren, terwijl er minder materiaal voor nodig was (dus minder duur).

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #111 Gepost op: 10 March 2024, 21:26:19 »
Bas.

Omdat er een materiaal te kort was tijdens de oorlog heeft men naar nieuwe constructies gekeken.
Uit de bouw van ketelwagens ( leichtbau ) is de Wannentender geboren.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
  • Aachenau West
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #112 Gepost op: 10 March 2024, 21:34:17 »
Inderdaad, Kees.
Maar de naoorlogse machines (BR 23) hadden weer gewoon een Kastentender. Daar moet toch een reden voor geweest zijn?
Je gaat toch niet meer materiaal gebruiken dan nodig is? (Ook niet als het weer voorhanden is?)

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #113 Gepost op: 10 March 2024, 21:52:36 »
Hallo Bas.

Misschien dat dit te maken heeft met veiligheid of de levens duur zoals ik al beschreef hier boven. ;)

Overigens vond ik dit nog op internet, het gaat over draaistellen met Blechpress constructie.

http://www.drehgestelle.de/2/PBNF%205.html

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #114 Gepost op: 16 March 2024, 18:42:54 »
Vandaag kom ik er achter dat niet alleen het draaistel van het type Blechpress is.

Ook de wielen onder de tender zijn van dit type, het is te zien op deze foto.

Kuiptender Br 44 2 by Kees Borgers, on Flickr

Het hart van het wiel is niet vlak maar heeft een hoog en laag deel.

Het is ook te zien op dit model in spoor 1.

Wannen tender radsatz. by Kees Borgers, on Flickr

Of ik dit ga na bootsen is nog even de vraag, zo zie je maar, je leert iedere dag. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26362
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #115 Gepost op: 16 March 2024, 19:14:45 »
Jou kennende Kees ga je er een mooie oplossing voor zoeken  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #116 Gepost op: 17 March 2024, 07:15:27 »
Ja Wim.

Het zit me een beetje dwars, maar ik vraag me ook af of zo een detail wel zichtbaar is in H0 ?
Ik heb wel een idee om dit voor elkaar te krijgen en het levert natuurlijk weer werk op. ::)

Laat ik het zo zeggen, we gaan hier later mee verder.

Kees.

Ps, straks wat foto's van de beide draai stellen in de juiste kleur onder de tender. ;)
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #117 Gepost op: 17 March 2024, 08:34:31 »
De foto's van de tender op dit moment. ;)

Wannentender 1 by Kees Borgers, on Flickr

Wannentender 2 by Kees Borgers, on Flickr

Wannentender 3 by Kees Borgers, on Flickr

Werk genoeg nog, Pffffff. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26362
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #118 Gepost op: 17 March 2024, 09:12:12 »
Fraai werkstuk Kees  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
« Reactie #119 Gepost op: 19 March 2024, 08:12:20 »
Misschien ben ik ongeduldig met deze vraag: ga je nog iets aan de naad in de zijwanden van de tender doen?

Groet,
Bas