Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 23:14:11
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 22:57:12
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
Vandaag om 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10

Auteur Topic: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?  (gelezen 2715 keer)

hette

• Offline Offline
Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Gepost op: 16 August 2023, 14:20:16 »
Hallo,

Ik had nog even een vraagje, kan je d.m.v. wissels meer treinen laten staan op de baan? Ik heb nu nog maar een standaard h0 ovaaltje en twee treinen, en om ze steeds te wisselen (no pun intended) is nogal wat een gepriegel, dus vroeg ik mij af of de stroom ook geleid word door de wissels, dus zeg maar dat 1 spoor kan worden afgesloten en je de andere trein door kan laten rijden zonder dat de andere begint te rijden? Ik wil namelijk in de niet zo verre toekomst een soort rangeerterrein maken, met ook meerdere wagons, en uiteraard ook locomotieven! De baan word niet mega groot, hij komt in mijn slaapkamer te staan! Mijn baan heeft ook geen vast tijdperk, omdat ik graag met meerdere treinen uit verschillende tijdperken wil rijden.

groeten,
Hette
« Laatst bewerkt op: 16 August 2023, 14:22:17 door hette »

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2023, 14:34:22 »
Hoi, ik weet van fleischmann wissels je de draadbruggen eruit kunt halen. Zo geleid alleen de wissel de stroom in de ingestelde rijrichting.
Anders met isolatie raillassen gaan werken. Het geïsoleerde baanstuk kun je dan m.b.v. een schakelaar stoomloos maken.

Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

741230

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2023, 14:34:44 »
Beste Hette, dat kan inderdaad en op verschillende manieren. Ik heb zelf een analoge baan en dit met reed contact en relais gerealiseerd. Maar het kan ook met bijvoorbeeld een zelfdenkend stel wissels, met een simpele aan-uit schakelaar voor de rijstroom op het inhaalspoor, maar bijvoorbeeld ook via de aansturing van een sein, daar kan je met een Viessmann sein een stuk baan (waarvan een spoorstaaf een isolerende rail verbinder heeft) de rijstroom onderbreken als je sein op rood staat.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

hette

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2023, 14:39:40 »
Heren,

Super bedankt voor de reacties, deze week ga ik nog naar de winkel en zal ik ermee bezig, erg leuk dat het ook via analoog kan want dat scheelt weer een hoop geld, digitaal is namelijk qua budget veels te duur voor mij, ik was trouwens vergeten te melden dat het om Piko A rails ging, nogmaals heel erg bedankt voor de reacties!!

groeten,
Hette

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2023, 18:22:25 »
hallo Hette,

het eenvoudigst is 1 railstaaf van bv een inhaal of opstelspoor  te isoleren met een plastic raillas . Hier zet je dan wel of geen stroom op met een aan/uit schakelaar.

succes jandcargo

hette

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2023, 18:49:49 »
Jan,

Dankjewel!!

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2023, 19:50:46 »
Hallo,
hier een eenvoudig stationsspoor met zelfdenkende wissels uitgelegd.

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2023, 20:37:53 »
Dit gaat op voor Fleischmann. Of zijn er andere fabrikanten met denkende wissels?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 August 2023, 20:51:33 »
En de H0-rails van Fleischmann wordt niet meer geproduceerd.

Ik zou gaan voor de methode met schakelaars. Kan je stukken spoor naar keuze van stroom voorzien of niet. Ook leuk is bij je uiteindelijke baan een soort schakeltableau maken. Dan teken je een eenvoudige weergave van het baanplan op een plaat en plaatst op de juiste plek tuimelschakelaars. Aan de stand van de schakelaar kan je dan zien of het betreffende spoor is aangesloten. Het tableau kan ook schakelaars voor de wissels bevatten. Maar denk allemaal van later zorg. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2023, 23:29:56 »
Volgens mij gaan we nu iets te snel. Strikt genomen, Hette, is het antwoord op je vraag: nee. Met de wissels van Piko A kun je niet, zoals jij wilt, de rijspanning op de sporen in- en uitschakelen door simpelweg het wissel om te zetten.

Naast de genoemde oude Fleischmann-wissels kan het misschien ook met moderne wissels die een gepolariseerd puntstuk hebben. (Uitleg daarover vind je in de encyclopedie van BNLS.) Dan zit in de wisselaandrijving een schakelaar die zorgt dat het puntstuk de juiste spanning krijgt. Dat kun je ook gebruiken om de sporen de juiste spanning te geven. De aandrijvingen van Piko hebben die schakelaar niet, omdat het puntstuk van hun wissels niet gepolariseerd kan worden.

Zelf heb ik dat gedaan met (ook oude) Roco-wissels, die ik met dat doel een beetje kapotgemaakt heb. (Dat kun je hier lezen). Maar forumlid Die Bahn heeft in reactie daarop precies uitgelegd hoe hij het deed zonder sloopwerk, mét isolatielasjes. Die methode kan waarschijnlijk met wissels van andere merken ook gebruikt worden.

De vraag is of je wissels van andere merken wilt gaan gebruiken in combinatie met je Piko A-rails.
Om het met Piko-wissels voor elkaar te krijgen zul je ze elektrisch moeten bedienen (je schrijft niet of je dat al doet), waarbij de schakelaar die het wissel omzet, ook zorgt dat het juiste spoor rijspanning krijgt.
Dat kan door de schakelaar zelf, maar dan moet die de rijspanning en de wissel-spanning gelijktijdig, maar wel gescheiden kunnen schakelen.
Het kan ook indirect, met een relais. Dat relais wordt dan, samen met het wissel, door de schakelaar in de juiste stand gezet. Via de contacten van het relais krijgt dan het juiste spoor rijspanning.

« Laatst bewerkt op: 17 August 2023, 21:03:15 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #10 Gepost op: 17 August 2023, 10:31:47 »
Dit gaat op voor Fleischmann. Of zijn er andere fabrikanten met denkende wissels?

Ja, Peco. Maar dat is voor veel beginnende spoorders misschien een brug te ver.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #11 Gepost op: 17 August 2023, 18:15:08 »
Zelf heb ik dat gedaan met (ook oude) Roco-wissels, die ik met dat doel een beetje kapotgemaakt heb.
Opmerking is to the point, piko-A wissels hebben onder 't  plastic puntstuk 2 doorverbindingen met stripjes, net zoals de roco wissel oude stijl die je in je draadje laat zien.
Ik bedoel deze foto:

Dat is bij Piko-A wissels ook het geval, en net als bij de oude stijl Roco wissels zit daar een laagje plastic overheen waardoor je het niet ziet. In een draadje uit 2021 komt die verbinding ter sprake, maar men komt niet tot de juiste conclusie.
Het is zeker geen mysterie, maar in plaats van sloopwerk (om de stripjes te verwijderen) pas ik 2 zaagsnedes toe (aan de onderkant), net voor het puntstuk. Dat gaat sneller en makkelijker.

Piko-wissels hebben 2 gepuntlaste bruggetjes tussen de buitenste en binnenste spoorstaven. Als je die weg zou halen, heb je de "denkende" Fleischmann wissel heruitgevonden.

Foto ervan: maker Ronald1974
Brondraadje maart 2020: een extra brug aanbrengen, voor de zekerheid

Dat schreef ik al eens eerder hier.
Het punt is hoe haal je de bruggetjes weg zonder de uitgeholde biels te slopen.

Op de foto brengt Ronald1974 juist 2 extra bruggen aan omdat zijn ervaring leert dat de gepuntlaste bruggen van Piko-A boogwissels relatief vaak loslaten. Hij meldt ook dat rechte Piko-A wissels een ander soort bruggen heeft (maar ook bruggen). Op z'n foto zie je een ouder type Piko-A boogwissel, gekenmerkt doordat de wisseltongen met erg dunne lipjes vastzitten in het scharnierpunt. in de nieuwere types (alleen bij rechte wissels) is het scharnier massief.

Ik heb overigens alleen boogwissels, en weet dus zelf niets over rechte Piko-A wissels.

« Laatst bewerkt op: 18 August 2023, 18:21:42 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #12 Gepost op: 17 August 2023, 19:00:44 »
Dag Hette,
Een andere mogelijkheid is digitaal. Je schreef dat je van plan was om nog twee loks te kopen. Als je dat nog niet gedaan hebt kun je ook overwegen om één lok te kopen en een goedkope digitale startset aan te schaffen van bijv. Piko Light control smart system. Dan kun je de treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden en hoef je als beginner geen ingewikkelde schakelingen te solderen. Je kunt jouw wissels al dan niet met de hand of elektrisch bedienen en je kunt rangeren zoveel je maar wil.
Het heeft wel een prijskaartje, want alle loks moeten een decoder hebben. Maar het speelgenoegen wordt wel groter.

Maar probeer je speelplezier niet te bederven door allerlei voor jou op dit moment ingewikkelde dingen.   ;D

Oeps, ik zie net in je profiel dat je 22 bent. Excuses voor het taalgebruik. Maar mijn advies blijft staan.  :)
« Laatst bewerkt op: 17 August 2023, 19:32:56 door JoopSpoort. Reden: Zelfcorrectie van verkeerde vooronderstelling »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #13 Gepost op: 18 August 2023, 18:30:01 »
Het heeft wel een prijskaartje, want alle loks moeten een decoder hebben. Maar het speelgenoegen wordt wel groter.
Het prijskaartje maakt dat hij zoekt naar een goedkope analoge oplossing.

Er zijn 2 oplossingen:
  • wissel aanpassen opdat die doet wat je wilt
    (Fleischmann zelfdenkende wissel idee overzetten op een Piko-A wissel die af fabriek niet zelf heeft leren denken).
  • een relais nemen dat de taak van het wissel overneemt, en dus ook isolatielasjes kopen (Piko-A 55291)
    Dat bespaart je de zaag oefeningen van Ferdinand en mij. En het wissel blijft ongeschonden.
    Voor dat zagen heb je toch ook weer gereedschap nodig. En gereedschap kost ook geld.

Wordt het niet tijd op punt 2 ook even in te gaan?
« Laatst bewerkt op: 18 August 2023, 18:36:54 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #14 Gepost op: 19 August 2023, 11:34:06 »
Dag Hette, heb je ook al wissels en zijn die elektrisch? Want dan kun je een relais gebruiken die het wissel omlegt en die dan zowel een stuk spoor al dan niet stroomloos maakt. Het relais stuur je aan met een aan/uit schakelaar. En je hebt een paar isolerende raillasjes nodig.
Nog eenvoudiger is een aan/uit schakelaar en een paar raillasjes. En het wissel bedien je al dan niet elektrisch of met de hand.
Ik begrijp dat het je gaat om het spelplezier en rangeren. Ingewikkelde schakelingen maken komt vanzelf wel een keer.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2023, 11:35:41 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak