Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?  (gelezen 2815 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2023, 12:38:54 »
Een vraag is nog of het concept van de denkende wissels wel altijd zo handig is. Bij een wissel naar twee opstelsporen die je beide stroomloos wilt kunnen maken, is het niet zo praktisch. Er staat altijd op één spoor spanning.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #16 Gepost op: 19 August 2023, 12:57:49 »
Goede gedachtengang. Het lijkt mij ook handiger om het aan/uitschakelen van sporen onafhankelijk te maken van de wisselstanden. Dus gewoon elk spoor een eigen aan/uitschakelaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1300
  • Klaar voor vertrek
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #17 Gepost op: 19 August 2023, 14:16:39 »
Als Hette in zijn ovaal een aftakking maakt zorgt dat eerste wissel ervoor dat alle sporen van de aftakking spanningsloos zijn en speelt het probleem niet. Zodra hij de aftakking van een eigen regelaar wil voorzien om daar te kunnen rangeren, terwijl op de ovaal een trein rondjes rijdt, weer wel.

Maar de kans dat er dan op alle sporen een locomotief staat én een andere op de aftakking heen en weer rijdt, is alsnog vrij klein, lijkt me. Op het Wohnzimmer Rbf is het geen probleem (maar ja, dertien sporen ;)).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #18 Gepost op: 19 August 2023, 20:43:49 »
Ooit op zoek naar Bahnhof Dischingen (een Einheitsbahnhof Type IIa (Württemberg) )
trof ik de website themt.de

Sommigen zullen er google translate voor nodig hebben. De site is in het Duits.

themt.de is een site voor LGB en schaal 1:22,5. Dat is 2-rail, en dus zijn veel van de tips bruikbaar voor 2-rail analoog of digitaal. Zes pagina's knallen eruit:

1. Elektrisch und Elektronisch
2. Ab– oder umschaltbare Gleisabschnitte

Daarin wordt uitgelegd dat met "Fahrbetrieb mit Zusatzspannung" analoog mogelijk is om terug te melden of een spoor bezet is en om verlichting toch te laten branden als de trein stil staat. Daartoe is nodig dat beide spoorstaven geisoleerd zijn, en dat de referentiespanning tegelijkertijd met de rijspanning wordt omgepoold.

3. Er wordt ook uitgelegd hoe je sporen met relais kunt afschakelen in over wissels en seinen
Er wordt van simpel tot complex uitgelegd hoe je analoog wissels omzet (in het duits):
door handbediening, door relais, door spoelen  of met warmtedraad.

En geeft hier dus aanknopingspunten, want stel je wilt goedkoop Piko-A wissels omzetten, doe je dat analoog dan het goedkoopst en meest zeker met handschakelaar met Piko-A spoel, handschakelaar met een relais, handschakelaar met een servo, of anders?

4. terugmelding van de wisselstand is relevant als je toe wilt naar een schakelpaneel, en besturing op afstand.

5. Fahrtrichtungs-Signal
Analoog is ompoling (verandering van rijrichting) om allerlei redenen nuttig om automatiseerbaar te maken, zowel om te doen, als om meetbaar te maken, b.v. voor een keerlus, keerdriehoek, pendelen en rangeren. En daarvoor zijn allerlei slimme oplossingen bedacht.

6. [https://www.themt.de/el-1130-vlgt-49.html#h0sl]Fahrzeug–Beleuchtung[/url]
Analoog constante verlichting in h0-schaal is mogelijk, en geen privilege van digitaalrijders.

Bij die zes punten heeft iedere analoog-rijder baat om ze tot zich te nemen.

Je kunt er verschillend over denken, je kunt het verschillend oplossen, en het ondervangt de kritiek van digitaal rijders dat dit alles analoog niet zou kunnen. Als het op jouw baan niet kan, dan wil je dat niet, of je vind het 't geld niet waard.

Concreet:
Schakelaars, welk type, link.
Relais, welk type link
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail