Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 17:54:16
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 17:29:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door henk
Vandaag om 17:26:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
  

Auteur Topic: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?  (gelezen 2714 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22467
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2023, 12:38:54 »
Een vraag is nog of het concept van de denkende wissels wel altijd zo handig is. Bij een wissel naar twee opstelsporen die je beide stroomloos wilt kunnen maken, is het niet zo praktisch. Er staat altijd op één spoor spanning.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
    • Pagina van klaas
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #16 Gepost op: 19 August 2023, 12:57:49 »
Goede gedachtengang. Het lijkt mij ook handiger om het aan/uitschakelen van sporen onafhankelijk te maken van de wisselstanden. Dus gewoon elk spoor een eigen aan/uitschakelaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1223
  • Klaar voor vertrek
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #17 Gepost op: 19 August 2023, 14:16:39 »
Als Hette in zijn ovaal een aftakking maakt zorgt dat eerste wissel ervoor dat alle sporen van de aftakking spanningsloos zijn en speelt het probleem niet. Zodra hij de aftakking van een eigen regelaar wil voorzien om daar te kunnen rangeren, terwijl op de ovaal een trein rondjes rijdt, weer wel.

Maar de kans dat er dan op alle sporen een locomotief staat én een andere op de aftakking heen en weer rijdt, is alsnog vrij klein, lijkt me. Op het Wohnzimmer Rbf is het geen probleem (maar ja, dertien sporen ;)).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Kun je met wissels analoge treinen op de baan laten staan?
« Reactie #18 Gepost op: 19 August 2023, 20:43:49 »
Ooit op zoek naar Bahnhof Dischingen (een Einheitsbahnhof Type IIa (Württemberg) )
trof ik de website themt.de

Sommigen zullen er google translate voor nodig hebben. De site is in het Duits.

themt.de is een site voor LGB en schaal 1:22,5. Dat is 2-rail, en dus zijn veel van de tips bruikbaar voor 2-rail analoog of digitaal. Zes pagina's knallen eruit:

1. Elektrisch und Elektronisch
2. Ab– oder umschaltbare Gleisabschnitte

Daarin wordt uitgelegd dat met "Fahrbetrieb mit Zusatzspannung" analoog mogelijk is om terug te melden of een spoor bezet is en om verlichting toch te laten branden als de trein stil staat. Daartoe is nodig dat beide spoorstaven geisoleerd zijn, en dat de referentiespanning tegelijkertijd met de rijspanning wordt omgepoold.

3. Er wordt ook uitgelegd hoe je sporen met relais kunt afschakelen in over wissels en seinen
Er wordt van simpel tot complex uitgelegd hoe je analoog wissels omzet (in het duits):
door handbediening, door relais, door spoelen  of met warmtedraad.

En geeft hier dus aanknopingspunten, want stel je wilt goedkoop Piko-A wissels omzetten, doe je dat analoog dan het goedkoopst en meest zeker met handschakelaar met Piko-A spoel, handschakelaar met een relais, handschakelaar met een servo, of anders?

4. terugmelding van de wisselstand is relevant als je toe wilt naar een schakelpaneel, en besturing op afstand.

5. Fahrtrichtungs-Signal
Analoog is ompoling (verandering van rijrichting) om allerlei redenen nuttig om automatiseerbaar te maken, zowel om te doen, als om meetbaar te maken, b.v. voor een keerlus, keerdriehoek, pendelen en rangeren. En daarvoor zijn allerlei slimme oplossingen bedacht.

6. [https://www.themt.de/el-1130-vlgt-49.html#h0sl]Fahrzeug–Beleuchtung[/url]
Analoog constante verlichting in h0-schaal is mogelijk, en geen privilege van digitaalrijders.

Bij die zes punten heeft iedere analoog-rijder baat om ze tot zich te nemen.

Je kunt er verschillend over denken, je kunt het verschillend oplossen, en het ondervangt de kritiek van digitaal rijders dat dit alles analoog niet zou kunnen. Als het op jouw baan niet kan, dan wil je dat niet, of je vind het 't geld niet waard.

Concreet:
Schakelaars, welk type, link.
Relais, welk type link
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail