Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 14:25:30
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Exact-Train 2025 door hervé
Vandaag om 13:56:24
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Aansturing wissels viesmann 5211  (gelezen 2414 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Aansturing wissels viesmann 5211
« Gepost op: 06 August 2023, 12:11:38 »
Hi,

De afgelopen 20 jaar is er veel veranderd op digitaal gebied en ik stuuit nu op het volgende.
Ik heb uit het verleden  viesmann 5211 decoders om wissels aan te sturen, maar ik meen dat ik daar enkel solenoïde wissels mee aan te kunnen sturen. Is dat correct?
Zo ja wat is de viesmann yamroc equivilent om servos aan te sturen?
Goed ik hoop dat ik de klepel kan vinden met jullie help.ⁿ

Mvg,

Adriaan

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2023, 12:15:12 »
wil je echt servo's of wisselmotoren ?
Greetings,salutations,groetjes,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2023, 12:30:49 »
In het kader van klok ende klepel.

De 5211 geeft pulsen af. Het klopt dat je daarmee alleen spoelenaandrijvingen direct kunt schakelen.

Met die pulsen kan de 5211 ook zogenaamde bistabiele relais schakelen. Met de schakelcontacten van dat relais kan je dan motoraandrijvingen schakelen.

Alternatief is een decoder die direct motoraandrijvingen kan schakelen. De Yamorc YD8116 is een decoder die dat kan. Het is sowieso een decoder van een heel andere generatie. Kan niet één ding, maar door instellen bijvoorbeeld spoelenaandrijvingen, motoraandrijvingen of lichtsignalen schakelen.

Een servo veronderstelt een heel ander type aansturing. Dan is de aanschaf van speciale servodecoders de voor de hand liggende keuze. Heeft Yamorc dacht ik nog niet in het assortiment. Geen punt, zijn er genoeg van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2023, 12:49:54 »
je kan ook eens kijken naar de weinert MTB reeks .Die kunnen met pulsen aangestuurd worden.De hoffmans ook mits je er een schakelingetje van transistoren tussen zet
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2023, 13:47:22 »
De motoraandrijvingen van MTB worden aangestuurd als een spoelenaandrijving. Maar de polariteit is verkeerd. De MTB heeft een gemeenschappelijke plus nodig, de Viessmann 5211 levert een gemeenschappelijke min.

Verder betwijfel ik of de puls van de 5211 lang genoeg is. De MTB aandrijving heeft minstens 2 seconden nodig om om te lopen. Ik kan nergens vinden hoe lang de puls van de 5211 is, maar ik denk niet dat het lang genoeg is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2023, 14:00:47 »
eens goed documenteren want er zijn verschillende soorten MTB die anders aangestuurd kunnen worden :

Der impulsgesteuerte MP6 kann auch als Ersatz für Spulenantriebe dienen

De pulslengte bij de 5211 wordt bepaald door de centrale en die kan je dus vrij lang instellen als je wil
« Laatst bewerkt op: 06 August 2023, 14:05:50 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2023, 14:21:39 »
Volgens de handleiding werkt de MP6 ook met negatieve pulsen.

Zou best kunnen dat de pulslengte van de 5211 bepaald wordt in de centrale, maar in de handleiding lees ik daar niks over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2023, 14:32:33 »
Dat bevestigt wat ik schreef. Alle aandrijvingen van MTB worden met negatief aangestuurd. Dus gemeenschappelijke plus. De 5211 heeft een gemeenschappelijke min, dus niet zonder meer compatibel.

Bij de MP1 en MP5 wordt een minimale impulslengte van 350ms genoemd. Dat is te weinig. Ik heb het niet precies getimed, maar de MP1 heeft een veel langere omlooptijd.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2023, 14:35:09 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2023, 14:36:08 »
vermits je ze ook kan aansturen met wisselstroom is er in feite geen echte polariteit.

Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2023, 16:56:36 »
De MP1 kun je met wisselspanning aansturen. Met MP5 en MP6 heb ik geen ervaring.
Maar decoders die wisselspanning geven zijn schaars, ik ken alleen de LS150 van Lenz die dat kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2023, 17:12:14 »
Heren,

Allemaal dank voor de reacties. Ik word langzaam wat wijzer.
Ter verduidelijking ik rij 3rail met een intellibox 2.
De 74491 wisselaandrijvingen van marklin heb ik tot nu toe gebruikt met de viesmann 5211, maar ik was wel aan het kijken maat de mtb mp1 vanwege de ondertafel bevestigings mogelijkheden.
Mocht ik met deze opstelling dus uit de voeten kunnen dan ben ik wel geholpen.

Mvg,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2023, 13:13:52 »
Hi,

Toch nog even wat verder gezocht.

De intellibox manual zegt het volgende:
"The factory defaults for the switching time is 100 ms (0.1 sec.) minimum time and 5000 ms (5 sec.) for the maximum time."

De 2 seconde van de MTB MP1 moet dan geen probleem zijn.

Wat betreft voeding volgens mij kan ik de viesmann 5211 naast het digitale signaal ook 16V AC geven om de wissels aan te sturen als ik de manual mag geloven alhoewel ik niet helemaal begrijp wat het verschil is tussen figuur 2 en 3 en waarom er bij 1 nog een extra kastje tussen gevoegd word.

https://viessmann-modell.com/media/pdf/26/74/a1/5211-pdfbJUk47OAKOHDb.pdf

MVG,

Adriaan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2023, 13:24:13 »
Een en ander hangt ervan af wat de 5211 met de instructie van de IB doet. Wordt de puls net zo lang als de IB wil of heeft de 5211 een eigen opvatting over de pulsduur? Ik weet dat niet. Kan je natuurlijk eens proberen.

Dat extra kastje kan een extra stroomstoot geven voor aandrijvingen die niet genoeg hebben aan de puls van de 5211 alleen.

Blijft het probleem van de gemeenschappelijke min van de 5211. Je kan een externe wisselspanning gebruiken, maar die wordt in de 5211 omgezet in gelijkspanning.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #14 Gepost op: 10 August 2023, 13:26:51 »
dat extra kastje is de powermodule.Heb ik zelf gebouwd en doet werkelijk zijn werkt goed als je snel wissels na elkaar schakelt. Is eigenlijk een grote buffer condensator.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf
Greetings,salutations,groetjes,