Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Aansturing wissels viesmann 5211  (gelezen 2277 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Aansturing wissels viesmann 5211
« Gepost op: 06 August 2023, 12:11:38 »
Hi,

De afgelopen 20 jaar is er veel veranderd op digitaal gebied en ik stuuit nu op het volgende.
Ik heb uit het verleden  viesmann 5211 decoders om wissels aan te sturen, maar ik meen dat ik daar enkel solenoïde wissels mee aan te kunnen sturen. Is dat correct?
Zo ja wat is de viesmann yamroc equivilent om servos aan te sturen?
Goed ik hoop dat ik de klepel kan vinden met jullie help.ⁿ

Mvg,

Adriaan

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2245
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2023, 12:15:12 »
wil je echt servo's of wisselmotoren ?
Greetings,salutations,groetjes,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2023, 12:30:49 »
In het kader van klok ende klepel.

De 5211 geeft pulsen af. Het klopt dat je daarmee alleen spoelenaandrijvingen direct kunt schakelen.

Met die pulsen kan de 5211 ook zogenaamde bistabiele relais schakelen. Met de schakelcontacten van dat relais kan je dan motoraandrijvingen schakelen.

Alternatief is een decoder die direct motoraandrijvingen kan schakelen. De Yamorc YD8116 is een decoder die dat kan. Het is sowieso een decoder van een heel andere generatie. Kan niet één ding, maar door instellen bijvoorbeeld spoelenaandrijvingen, motoraandrijvingen of lichtsignalen schakelen.

Een servo veronderstelt een heel ander type aansturing. Dan is de aanschaf van speciale servodecoders de voor de hand liggende keuze. Heeft Yamorc dacht ik nog niet in het assortiment. Geen punt, zijn er genoeg van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2245
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2023, 12:49:54 »
je kan ook eens kijken naar de weinert MTB reeks .Die kunnen met pulsen aangestuurd worden.De hoffmans ook mits je er een schakelingetje van transistoren tussen zet
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2023, 13:47:22 »
De motoraandrijvingen van MTB worden aangestuurd als een spoelenaandrijving. Maar de polariteit is verkeerd. De MTB heeft een gemeenschappelijke plus nodig, de Viessmann 5211 levert een gemeenschappelijke min.

Verder betwijfel ik of de puls van de 5211 lang genoeg is. De MTB aandrijving heeft minstens 2 seconden nodig om om te lopen. Ik kan nergens vinden hoe lang de puls van de 5211 is, maar ik denk niet dat het lang genoeg is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2245
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2023, 14:00:47 »
eens goed documenteren want er zijn verschillende soorten MTB die anders aangestuurd kunnen worden :

Der impulsgesteuerte MP6 kann auch als Ersatz für Spulenantriebe dienen

De pulslengte bij de 5211 wordt bepaald door de centrale en die kan je dus vrij lang instellen als je wil
« Laatst bewerkt op: 06 August 2023, 14:05:50 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2023, 14:21:39 »
Volgens de handleiding werkt de MP6 ook met negatieve pulsen.

Zou best kunnen dat de pulslengte van de 5211 bepaald wordt in de centrale, maar in de handleiding lees ik daar niks over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2245
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2023, 14:32:33 »
Dat bevestigt wat ik schreef. Alle aandrijvingen van MTB worden met negatief aangestuurd. Dus gemeenschappelijke plus. De 5211 heeft een gemeenschappelijke min, dus niet zonder meer compatibel.

Bij de MP1 en MP5 wordt een minimale impulslengte van 350ms genoemd. Dat is te weinig. Ik heb het niet precies getimed, maar de MP1 heeft een veel langere omlooptijd.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2023, 14:35:09 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2245
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2023, 14:36:08 »
vermits je ze ook kan aansturen met wisselstroom is er in feite geen echte polariteit.

Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2023, 16:56:36 »
De MP1 kun je met wisselspanning aansturen. Met MP5 en MP6 heb ik geen ervaring.
Maar decoders die wisselspanning geven zijn schaars, ik ken alleen de LS150 van Lenz die dat kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2023, 17:12:14 »
Heren,

Allemaal dank voor de reacties. Ik word langzaam wat wijzer.
Ter verduidelijking ik rij 3rail met een intellibox 2.
De 74491 wisselaandrijvingen van marklin heb ik tot nu toe gebruikt met de viesmann 5211, maar ik was wel aan het kijken maat de mtb mp1 vanwege de ondertafel bevestigings mogelijkheden.
Mocht ik met deze opstelling dus uit de voeten kunnen dan ben ik wel geholpen.

Mvg,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2023, 13:13:52 »
Hi,

Toch nog even wat verder gezocht.

De intellibox manual zegt het volgende:
"The factory defaults for the switching time is 100 ms (0.1 sec.) minimum time and 5000 ms (5 sec.) for the maximum time."

De 2 seconde van de MTB MP1 moet dan geen probleem zijn.

Wat betreft voeding volgens mij kan ik de viesmann 5211 naast het digitale signaal ook 16V AC geven om de wissels aan te sturen als ik de manual mag geloven alhoewel ik niet helemaal begrijp wat het verschil is tussen figuur 2 en 3 en waarom er bij 1 nog een extra kastje tussen gevoegd word.

https://viessmann-modell.com/media/pdf/26/74/a1/5211-pdfbJUk47OAKOHDb.pdf

MVG,

Adriaan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2023, 13:24:13 »
Een en ander hangt ervan af wat de 5211 met de instructie van de IB doet. Wordt de puls net zo lang als de IB wil of heeft de 5211 een eigen opvatting over de pulsduur? Ik weet dat niet. Kan je natuurlijk eens proberen.

Dat extra kastje kan een extra stroomstoot geven voor aandrijvingen die niet genoeg hebben aan de puls van de 5211 alleen.

Blijft het probleem van de gemeenschappelijke min van de 5211. Je kan een externe wisselspanning gebruiken, maar die wordt in de 5211 omgezet in gelijkspanning.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2245
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #14 Gepost op: 10 August 2023, 13:26:51 »
dat extra kastje is de powermodule.Heb ik zelf gebouwd en doet werkelijk zijn werkt goed als je snel wissels na elkaar schakelt. Is eigenlijk een grote buffer condensator.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf
Greetings,salutations,groetjes,