Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 18:35:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:28:02
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:26:14
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 18:07:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:40:30
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: Aansturing wissels viesmann 5211  (gelezen 2419 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2023, 16:22:40 »
....alhoewel ik niet helemaal begrijp wat het verschil is tussen figuur 2 en 3 en waarom er bij 1 nog een extra kastje tussen gevoegd word.
Ik denk dat je hier de nummers van de afbeeldingen door elkaar gooit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2311
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2023, 16:26:15 »
afb 1 = wisselaandrijvingen worden gevoed uit digitale spanning/stroom
afb 2 = wisselaandrijvingen worden gevoed uit aparte voeding en belasten dus niet je digitaal vermogen
afb 3 = wisselaandrijvingen worden gevoed uit aparte voeding en hebben een buffer voor "overschot" vermogen
Greetings,salutations,groetjes,

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #17 Gepost op: 11 August 2023, 09:53:15 »
Heren,

Dank voor het antwoord. Voor de duidelijkheid van mijzelf en wellicht anderen toch maar even een schema gemaakt.


haandrecht_aansturing_2 by adriaan de haan, on Flickr

Ik denk dat het met een MP1 toch wellicht op experimenteren uitkomt. De marklin wissel aandrijvingen krijgen namelijk in een niet digitale omgeving ook gewoon wisselstroom voeding dus ik sluit niet uit dat de viesmann 5211 dit ook gewoon kan/doet als er een externe voeding gebruikt word.

Andere feedback op het schema is trouwens ook welkom. Beter nu dan als ik het in elkaar geprutst heb ;D

MVG,

Adriaan

NB plaatje maar via flickr geupload krijg het nog steeds niet aan de praat met de benelux upload.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #18 Gepost op: 11 August 2023, 09:59:08 »
Ik denk dat het met een MP1 toch wellicht op experimenteren uitkomt. De marklin wissel aandrijvingen krijgen namelijk in een niet digitale omgeving ook gewoon wisselstroom voeding dus ik sluit niet uit dat de viesmann 5211 dit ook gewoon kan/doet als er een externe voeding gebruikt word.


Experimenteren is altijd goed, maar ik sluit wel uit dat de 5211 de wissels direct met wisselspanning kan aansturen. Het schema van de 5211 is bekend. De decoder zet de ingevoerde wisselspanning echt om in gelijkspanning en biedt dat met een gemeenschappelijke min aan op de uitgangen. Het is wel mogelijk de spanning met een eenvoudige schakeling te converteren; de plus en de min wisselen dan. Kan ik zo gauw niet vinden, maar Klaas of Bellejt vast wel.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2023, 10:40:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #19 Gepost op: 14 August 2023, 15:09:19 »
Henk,

Dank voor de reactie ik hou echter toch moed in het feit dat weinert ook de k83 decoder noemt als aansturingsmogelijjheid. Deze lijkt mij toch redelijk gelijk als viesmann 5211.
https://www.weinert-bauteile.de/motor-antrieb-mp1-von-mbt-weinert-74309-mit-2-microschaltern-,art-32700

Mvg,

Adriaan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #20 Gepost op: 14 August 2023, 16:50:19 »
Volgens mij vergissen ze zich bij Weinert. De K83 heeft net als de 5211 een gemeenschappelijke min, terwijl de MP1 toch echt een gemeenschappelijke plus moet hebben.
De LS100 heeft een gemeenschappelijke plus, dus die gaat wel werken. De LS150 levert wisselspanning, dat werkt ook.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Aansturing wissels viesmann 5211
« Reactie #21 Gepost op: 22 October 2023, 10:11:54 »
Heren,

Gisteren mijn proefkonijn mp1 aan wat testen onderworpen.
Wisselstroom analoog, gelijkstroom analoog werkt.
Met de viesmann 5211 is het zoals hier al werd aangegeven niet gelukt. Polariteit is inderdaad verkeerd om. Dus mijn IB 2 met viesmann 5211 krijgt de mp1 wel om als de com+ op een rode of groene poort word aangesloten en pos 1 bijv op geel echter hier kan natuurlijk geen bedrijf gevoerd worden.

Conclusie:
Mits de polariteit van de mtb mp1 verholpen kan worden denk ik dat het wel werkt. Dus ik wil toch nog even kijken of ik dit elektronisch kan verhelpen.

Mogelijke oplossing:
http://www.mpc-modellbahnsteuerung.de/mpcforum/thread.php?threadid=839&sid=ab66cbffaa8924c97213745b6b38b8d9
Ik denk wel dat ik het liever oplos buiten de mp1 dan de mp1 om te solderen.

Eerder werd genoemd dat er wellicht een oplossing bij de buren op 3rail stond. Dat is niet het onderstaande ?
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_K83_als_motor-schakelaar

Mvg,

Adriaan