Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 17:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door R1954
Vandaag om 17:35:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01

Auteur Topic: Treinloze trip naar Normandië  (gelezen 2053 keer)

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Treinloze trip naar Normandië
« Reactie #15 Gepost op: 31 July 2023, 20:52:03 »
aangezien dit topic niet over treinen gaat hebben we het maar naar het stationsplein gedirigeerd ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
« Reactie #16 Gepost op: 31 July 2023, 21:01:13 »
Als je zoals ik al vele jaren bezig bent met een loc met een oorlogsverleden, dan is een bezoek aan Normandië een must. Maar zonder auto is het niet te doen daar. O.V. is erg spaarzaam, SNCF rijdt soms om de 3 uur, bussen alleen ma-vrij rondom de spitsen en het meeste interessante om te bezoeken is helemaal niet per O.V. te bereiken. In 2019 kreeg ik de kans om met een groep mee te gaan, met de auto en dat werd aangegrepen om zoveel mogelijk te zien, maar ook om van de omgeving te genieten. Ik laat in deze bijlage de spoorse zaken weg (zie titel topic) maar er is genoeg om te laten zien, meestal als reactie op eerdere bijdrages.

Arromanches-Les-Bains. Ja, de restanten van de tijdelijke havens liggen nog steeds in zee en gedeeltelijk op het strand:

Een gedeelte (!) van de enorme tijdelijke haven op het hoogtepunt (model in plaatselijk museum):

St Maire Eglise: De pop hangt overigens aan de verkeerde kant als waar de soldaat heeft gehangen. Nu hangt hij namelijk voor de toeristen voor het grootste gedeelte van de dag in "goed" licht. Zoek ook op internet naar het ware verhaal en vergeet (hoe leuk ook) de passage uit "The Longest Day" (wat verder niets afdoet aan deze film):

Wie de actualiteit volgt, ziet militairen vechten in en vanuit loopgraven. Niets nieuws natuurlijk zoals te zien in een museale opstelling in het museum op Utah Beach:

Veel, heel veel monumenten. Van lelijk (betonnen blokken) via diverse vormen van militair vervoer tot indrukwekkende (vind ik) zoals deze. Er lagen briefjes bij van veteranen die me echt tot tranen toe bewogen. Diep, diep respect voor die mannen!

Modelspoor kom je in de musea nauwelijks tegen. Het spoor zit toch al in een 'hoek' waar men liever niet aan wil denken omdat er maar 1 versie van is, vind men. In Cherbourg vond ik in een museum wel een modelbaan al kon ik niet aan de indruk ontkomen dat met Duits getinte huizen, een Franse scene werd uitgebeeld:

En ja, de omgeving is fraai, En als je er oog voor hebt, zie je ook dingen die niets met de oorlog te maken hebben. Alhoewel...

Let wel: Het is commercie wat de klok slaat aldaar. Uiteraard pikt men zoveel mogelijk een graantje mee van de vele toeristen die er komen en vooral vanwege D-Day. Maar ik vond het nergens over de top. Voordeeltje: men spreekt (en wil) een aardig mondje Engels. Wil je voor D-Day herinneringen, maak dan van te voren een plan. Kijk welke musea je wilt bezoeken (er zijn er echt 100-en van klein naar groot) en je blijft er in elk altijd langer hangen dan je dacht. Maar ga, als het je interesseert. Ik ga zeker nog een keer, nu ik weet waar de archieven zijn en hoe ze te bezoeken. En dat kan wel per O.V., gelukkig.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #17 Gepost op: 31 July 2023, 21:02:02 »
Toevallig ook daar geweest drie weken geleden. Veel herkenbaar uit de vorige posts.
Wij zaten tegenover Le Havre, in Honfleur, wat idd een uitgesproken 'Britse' indruk maakte. Ook veel Engelse toeristen trouwens.
Nog een toevoeging over D-day, wij waren in het Canadese bezoekers centrum op Juno beach. Wat ik mij niet realiseerde is dat (door hun slechte ervaringen in WW I) de Canadezen geen dienstplicht hadden. Met andere woorden, alle soldaten waren vrijwilligers! Kom er maar eens om vandaag de dag!

Grtz Gerard

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #18 Gepost op: 31 July 2023, 21:36:32 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #19 Gepost op: 31 July 2023, 22:40:10 »
Misschien nog wat extra tips voor mensen die Normandie willen bezoeken :

- Isigny, in het westen aan de kust. Bezoek er de Caramel d'Isigny. Ligt op industrieterrein vlak naast de snelweg daar. Leuk aangekleed, niet groot, maar lekker, en een aparte karamelshop, war je je gek kan kopen aan allerlei met dit lekkers.

- Caen, stad centraal in Normandie. Buiten een groot museum over D-day, is het kasteel van Caen aan te raden in centrum van de stad. Gratis te bezoeken.

- Chateau du Breuil. In het oosten van Normandie. Misschien niet de beste Calvados distillerij, maar wel 1 van de mooiste. Met leuke rondleiding. Voor de niet Calvados liefhebbers, ze maken ook oa Rhum.

- Viaduct van Souleuvre, vlakbij stadje Vire ( wat ook een gezellig klein stadje is, met een hele leuke markt ( veel verse schaaldieren en lokale gerechten ), voor de waaghalzen die een benjisprong willen wagen vanop 60 meter of een deathride willen doen.

- Mont Saint Michel. Nier meer Normandie, maar zeker aanrader om even door te rijden tot daar en een dagje te vertoeven. Zorg dat je goed op tijd bent om de massadrukte voor te zijn.

- Cancale. Als je Mont Saint Michel doet, rijdt nog ietsie verder naar het westen. Stadje van de Oesters. Boel lekkere en gezellige restaurantjes langs de zeedijk om dit lekkers te consumeren en genieten van mooi zicht op zee.

- Vlak naast Omaha Beach ligt het havendorpje Port en Bessin. Het dorpje van de Sint Jacobsschelpen. Je kan lege schelpen leterlijk en masse van het strand rapen, en natuurlijk lekker eten in de vele restaurantjes aan het haventje ( of je gaat gewoon voor crepes als je niet voor schaaldieren bent :) ).

- Stadje Bayeux. Het gekende tapijt van Bayeux kan je hier bezoeken in het museum. Ook heeft het stadje een heel leuk middeleeuws stadscentrum, met bijhorende watermolen.

- Musee du Poire in Barenton, zuiden van Normandie. Cider wordt niet enkel van appels, maar ook van peren gemaakt. Gezellig en leuke weetjes over hoe cider gemaakt wordt, en ze hebben natuurlijk een mooie shop, waar je alle soorten cider uit de buurt kan kopen, en ook wat Calvados van lokale producenten.

- Camembert in het oosten van Normandie. Je raadt het al, voor liefhebbers van de kaas. Je kan er ook enkele soorten camembert kaas proeven aan het einde van de museumtoer. En zeg niet zomaar Camembert tegen een President, daar krijg je het van aan de stok met de lokale Camambert bewoners !

- Kasteel van Falaise. Zuidelijk Normandie. Prachtig kasteel met een mooie en boel historische geschiedenis die tot aan de lage landen rijkt. Ideaal voor de kids waar een augmented reality rondwandeling is te doen met een tablet. Ook ideaal bij slecht weer.

- In het terugrijden ( of heenrijden ), stop ook in Honfleur, pitoresk havenstadje met mooie oude haven en bijhorende huisjes en zomers vol bloemen.

- En als je toch aan het terugrijden ( of heenrijden ) bent, doe ook een stop in Etretat voor de prachtige krijtrotsen daar. Wees wel op tijd, het kan er druk zijn, en maar beperkte parkeergelegenheden.

En voor de kaasliefhebbers, buiten de Camembert zijn er nog een paar andere typische normandische kazen : de Pont l'eveque, de livarot en neufchatel.
Voor eten in het noorden natuurlijk steeds de schaaldieren nemen. De mosselen zijn er kleiner dan de bekende Zeeuwse mosselen, maar ze zijn fijner van smaak, en probeer ze zeker eens met rochefort kaas. In het zuiden vindt je meer wildgerechten. Crepes vindt je er in alle kleuren en smaken. Verhongeren en dorst lijden doe je er dus zeker niet.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #20 Gepost op: 31 July 2023, 23:09:06 »
aangezien dit topic niet over treinen gaat hebben we het maar naar het stationsplein gedirigeerd ;)

Ja, dank je. Had ik natuurlijk zelf moeten doen  ;D

Leuke reactie's! Wij hadden maar 1,5 week en met 2 Teckels bij was bv Mont Saint Michel (wat gepland stond) geen optie vanwege de vele trappen en hondjes die dat niet kunnen. Dragen was geen optie dus die helaas niet gedaan.

Ik post komende dagen nog wel wat foto's! :)

hgr

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 31 July 2023, 23:20:20 »
Wij zijn in juni 2016 geweest met een camper. De deal met mijn vrouw was dat we na onze tour door zouden rijden naar het hoogste duin van Europa om daar te genieten van de zon.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

hrp

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 August 2023, 09:40:47 »
Ja, dank je. Had ik natuurlijk zelf moeten doen  ;D

Leuke reactie's!

:)

Maar hier op 'Stationsplein' zou draadje geen 20 reacties hebben gegenereerd.

Verplaatsing naar Datjes&Ditjes ware beter, want dan komen de posts in de kolom 'recente berichten' :)
« Laatst bewerkt op: 01 August 2023, 10:11:07 door hrp »
Groet,
      Ronald

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #23 Gepost op: 01 August 2023, 11:25:39 »
Ik had m in ditjes en datjes gezet in mijn onschuld  ;D Desondanks nu toch leuke reacties.

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #24 Gepost op: 01 August 2023, 11:44:42 »
Nog wat tips.

Batterie  Crisbecq. Een gigantisch Duits bunkercomplex bij Utah beach.

https://youtu.be/GnovOLiMPZk

"The big red one museum"
Een museum met allemaal verzameld spul, erg gaaf dit soort privé verzamelingen.

https://youtu.be/qviaLSEbf1c

"Le grand bunker" museum in Quistreham. Een werkelijk gigantische bunker in Quistreham.

https://youtu.be/DV2ylVo2GDc

En voor nog meer info raad ik zoiezo dit kanaal aan. De rest is ook indrukwekkend!
Vooral de rondleiding door "The gettysburg museum history"

Verstuurd vanaf mijn SM-A137F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 01 August 2023, 11:46:28 door Erwin Schuurman »
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #25 Gepost op: 01 August 2023, 17:41:34 »
Ik had m in ditjes en datjes gezet in mijn onschuld  ;D
Uhuh :angel: ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #26 Gepost op: 01 August 2023, 18:34:50 »
Als je dan toch naar Normandië gaat moet je hier ook even stoppen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Blockhaus_van_%C3%89perlecques

https://www.lacoupole-france.nl/saint-omer-frankrijk.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Batterij_Todt

Ben zelf ook al 2 keer in Normandië geweest.

Ga ook nog even naar dit theater in Arromanches : https://www.arromanches360.com/

Het zal een diepe indruk maken.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#