Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel  (gelezen 19878 keer)

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
« Reactie #75 Gepost op: 29 December 2023, 14:42:08 »
Mede door dit topic ben ik me in WIO gaan verdiepen.

Albert ,

Leuk te lezen,
WIO is een heel mooie functionaliteit waar echt heel veel kan als ik het allemaal goed begrijp.
Laten we ervaringen delen.
Ben benieuwd.

Eric

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #76 Gepost op: 29 December 2023, 16:23:17 »
Laten we ervaringen delen.

Goed plan maar om even bij je beeldspraak te blijven: ik ben blijven steken vóór de bocht.
Ik heb wat geprobeerd met een Raspberry Pico Zero W maar dat is geen succes. Je kunt de pinnen blijkbaar niet rechtstreeks benutten maar alleen via I2C.
De wiki laat me op dat punt in de steek.

Ik ben wel erg blij met de link die je gedeeld hebt van dat Youtube kanaal My88K

Naschrift: excuses, ik heb me vergist. Ik heb wat geprobeerd met een Zero W en een Pi en niet met een Pico!
« Laatst bewerkt op: 29 December 2023, 21:10:21 door AlbertG. Reden: Pico vervangen door Zero W »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

bask185

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 29 December 2023, 16:30:46 »
Citaat
Je kunt de pinnen blijkbaar niet rechtstreeks benutten maar alleen via I2C.
Volgens mij kon je complete state machines op die pinnen laten draaien. Ik zou dan eerder een Rpi4 nemen evt met touch screen en een DCC EX centrale pakken en met USB aan je PI hangen. Dan heb je computer, scherm en DCC centrale in 1.

Uiteraad zou het nog mooier zijn als je een soort DCC centrale shield heb voor die Rpi maar die bestaat (nog) niet  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Babbel

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 29 December 2023, 16:46:56 »
Ik heb wat geprobeerd met een Raspberry Pico maar dat is geen succes.
Belangrijk: het werkt alleen met de PicoW.
Als je Aduinos thuis hebt liggen, kun je hiermee beginnen via USB.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=wio:wiouio-en

Je kunt de pinnen blijkbaar niet rechtstreeks benutten maar alleen via I2C.
De wiki laat me op dat punt in de steek.
De pinouts voor de Pico worden hier uitgelegd, inclusief 16 IO-pinnen aan boord.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=wio:wiopico-io16-en#i_o
Groetjes Berthold
« Laatst bewerkt op: 29 December 2023, 21:19:05 door Babbel »

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 29 December 2023, 21:11:38 »
Ik heb de tekst van mijn voorgaande bericht aangepast.
Ik heb wat geprobeerd met een Zero W en een Pi. Daar kun je de pinnen blijkbaar alleen maar via I2C benutten in combinatie met WIO.
Ik heb daar al een vraag over gesteld op het Rocrail forum maar ben er nog niet verder mee gegaan.

Excuses voor het misverstand.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2023, 08:25:10 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 30 December 2023, 17:23:27 »
Albert ,

Als we ons niet meer mogen vergissen......

Ik heb de PicoW in de bestelling bij Ali staan.
Moet me nu ook behelpen met een ESP32.
Maar om wat idee te krijgen hoe het werkt is dat tot nu toe geen groot probleem.

Eric

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 30 December 2023, 17:51:00 »
Hoi Eric,
Ik heb inmiddels melders, een sein, een relais en een uitgang werkend met UIO. Dat is WIO maar dan via de USB op een Arduino.
Wat ik hier weer wat lastig vind is dat de adressen in Rocrail niet 1 op 1 hetzelfde zijn als de pinnummers maar dat zal vast een goede reden hebben. Gelukkig staat er wel een goede tabel in de wiki.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=wio:wiouio-en
Hartelijke groeten,
Albert.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 30 December 2023, 18:03:48 »
Albert,

Dan ga je nu al sneller dan ik.
Ik had vandaag overdag andere verplichtingen.

Maar van mijn zoon wat elektronica onderdelen meer  gekregen dus wellicht lukt het nog dit jaar om wat via WIO te laten werken.
Ik had gisteren wat onverwachtse meldingen dat de WIO zich spontaan met het bericht "device-WIO-says-goodbye" afmeldde.

Maar die heb ik bij het draadje daarover in RocRail-forum met geconstateerde gegevens aangemeld
https://www.rocrail.info/t28310f156-device-WIO-says-goodbye-battery-rssi-trotz-Dauerspannung.html

En had kan snel gaan.
Daar werd zojuist als een oorzaak genoemd.,
De USB poort levert niet genoeg stroom terwijl de ESP32 wel tot 750mA trekt.
Dus apart voeden

Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 18 January 2024, 11:35:23 »
Gisteren zijn de goede Originele Raspberry PICOw's binnengekomen.
Vandaag kan ik verder met het flashen van de PiCOw en de WIO UF2 module er op zetten.

In de afgelopen weken ben ik druk geweest met het opsporen van spookmeldingen van de wissels W1-W4.
Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de schade die ik aan de EXT88N poort heb op mijn centrale ook de 1e rij van de wissels heeft geraakt. Dat kan de instabiliteit van deze serie verklaren. Op de 3e serie 9-12 heb ik geen problemen.

Ook heb ik me kunnen richten op het doorgronden van WIO en de CTC/CVL elementen die nu in RocRail mogelijk zijn.

Dat heeft geleid tot onderstaand CVL/CTC beeld in RocRail.
Hiermee kan de werking van de ingebrachte XML-code en acties die straks met WIO naar het fysieke paneel worden gestuurd eerst droog gesimuleerd en daarmee getest worden.

Stapsgwijs heb ik eerst de CTC-elementen gemaakt, daarna deze gekoppeld aan de bijbehorende Spoorplan-elementen.
Daarbij kan je gelijk aangegeen hoe de belichting van de LED patronen van de CVL/CTC elementen eruit moet gaan zien.

De volgende stap is het in de juiste volgorde plaatsen van alle aangemaakt CVL-CTC-elementen als CTC-Modules.
Daarmee kan Rocrail de I2C keten van SMD-LED's (WS2812) zelf nummeren en aansturen.

Na het initiatiseren van de CTC-elementen worden deze in AUTO modus voorzien van de actuele status gegevens.
Beelden van actuele Wissel- en seinbeelden maar ook van de rijwegreserveringen zoals we dat van RocRail ook in de Spoorplanweergave gewend zijn.

De komende weken ga ik de rechts-onder geplaatste knoppen (wipschakelaars) opnemen door acties aan deze uitgangen te knopen.
Ook wil ik stapsgewijs de XML-code opbouwen die met de knoppen in de blokken verbonden is.
Ik heb een werkend voorbeeld van de 3D-Bastelecke uit het Rocrailforum ter beschikking en dat gaat vast helpen.
Die XML-code wordt als een Actie aan de Knop (Uitgang) verbonden en ontfutselt daarmee de gegevens van de in het blok aanwezige trein/locomotief uit de RocRail variabelen. Daarmee wordt dan de OLED van het blok voorzien van deze trein/locomotiefgegevens.

Enfin , Stapsgewijs kom ik met de hulp van het RocRail-Forum steeds weer een stapje werder.  Eric
In die XML-code wordt

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 18 January 2024, 16:18:25 »
Ik blijf het interessant vinden.
Worden de (virtuele) displays in je Rocrail baanplan van dezelfde informatie voorzien als de fysieke displays?
Hartelijke groeten,
Albert.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 18 January 2024, 17:49:51 »
Albert,

Ja er wordt een link gelegd tussen het CTC element en het corresponderende spoorplan element.
En aan de spoorwegelementen waar een link naar een CTC-element bestaat geef je het belichtingspatroon CVL/CTC op.
Tenslotte leg je de volgorde van de gelinkte spoorplanelementen vast.

Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 06 February 2024, 13:40:28 »
Eindelijk weer wat voortgang in de berichtgeving over het realiseren van een fysiek rijweg gestuurd bediend paneel (blindschema) voor Lausheim WIO.

Na de aankoop van de PicoW was het flashen van de WIO software vanuit het RocRail downloadcenter eenvoudig en dat werkte direct.
Een originele PicoW van Raspberry was de oplossing voor het eerder hangen van de WIO-eenheid (de PicoW).

In de RocRail-wiki staat e.e.a. beschreven in de pagina's Eerste Stappen https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=wio:firststeps-en

Daarna heb ik wat tijd moeten besteden aan het doorgronden van de opbouw van het blindschema met CTC-bouwstenen.
Het CTC-schema (blindschema) is feitelijk een kopie ()kloon) van het originele (zelf gedefinieerde) RocRail spoorplan.

Mijn eerste stap (na het doorlezen van de WIKI en relevante draadjes) bestond uit het definiëren van elke afzondelijke CTC-bouwsteen.
Je definieert daarbij welke SMD-LED's moeten gaan oplichten en die dus worden opgenomen in de I2C-keten.

In mijn geval heet de WIO-eenheid WIO-34 en moeten alle LED's dus geadresseerd worden als 34.xxx.

Kruising K2 is in RocRail bekend als sw2 en kent vier actieve LED's die in CTC-module 16 zitten.
Op het LED-spoor is SW2 met Rood gemarkeerd. Het adres luidt 34.32, dus offset 32 -> LED 32,33,34 en 35 in de I2C-keten horen dus bij SW2 (K2).
De LED's 2,3 en 4,5 van deze CTC-bouwsteen worden actief opgenomen in de I2C keten zie patroon 011110 in regel 16 van de CVL-tabel (CTC)
Ze schakelen van uit naar AAn en qua kleur van WIT (vrij) naar GEEL (gereserveerd).
NB. Wisselstraten worden in mijn geval niet als bezet weergegeven.

Elke CTC-bouwsteen wordt dus gekoppeld aan een element van het originele spoorplan en neeemt daarbij de eigenschappen in operationeel bedrijf over.
CTC-bouwstenen bevatten 6 LED's en optioneel een knop die bediend kan worden.

De volgende stap is de Platines nu voorbereiden op in gebruikname en leggen van de soldeerverbindingen.
Omdat de adresseerbare ruimte beperkt is wil je beter geen LED's in de keten hebben die toch niet gebruikt worden.
Die schakel je dus uit waar je de te gebruiken LED's juist inschakeld.
Dat kan aan de achterzijde van de LED';s met soldeerpads.

De soldeerverbindingen aan de achterzijde van de Platines (PCB-bordjes) moeten dus in de juiste stand worden doorverbonden.
Let op - achterzijde - dat is dus soldeerpatroon horizontaal-lijn-gespiegeld ten opzichte van LED-patroon aan de voorzijde van de platine.
Zie ook https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ctc:modules-en

Nade definitie van elke afzonderlijke CTC-bouwsteen, heb ik ze in de volgorde gezet waarin ze straks worden aangestuurd.
Daardoor kan (met de = functie) de Offset van elke CTC-bouwsteen door RocRail worden berekend en benut bij het aansturen van de LED's.

Voor dat ik de platines ga solderen heb ik met een WS2812-LED snoer getest (tip HermannK).
Dit omdat je daarmee kan zien of je de softwarematige parameters van de verbindingen correct hebt gelegd.
Ook kan je de kleurinstelling en intensiteit die je wilt gebruiken voor bezet, gereserveerd, vrij e.d. daarmee testen of deze past bij je behoeften.
Dat levert een kleurrijk lichtspel op vooral wanneer je in virtuele modus de treinen automatisch laat rijden.
De camera had wat moeite met de kleurintensiteit :). En de Offset-telling loopt van rechts naar links.

Het stroomverbruik van het LEDsnoer bedroeg circa 200mA en ik voedde het LED-snoer dus apart en niet via de PicoW.
Dat ga ik ook voor het paneel voor Lausheim WIO zo doen.

Mijn volgende stap is het aansluiten van druk-schakelaars en het synchroniseren van de initiële stand van deze knoppen met de RocRail software.
NB Ik heb daartoe CVL bouwstenen 21 en 22 naar onder geplaatst om het LED beeld aan het einde van het LED-snoer te kunnen zien.
De tabel klopt dus tot element 21 :)

Weer een stapje verder.

Eric

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 07 February 2024, 16:33:35 »
Vandaag heb ik aan de WIO-eenheid parallel twee LED-snoeren WS2812 aangesloten.
Ik wilde kijken welke stroom twee snoeren trekken. Bij 2x55 LED's was dat 330 mA.
Ik speel namelijk met de gedachte om op de testbaan ook losse WS2812 chips die ik heb liggen aan te sluiten.
Daarmee wil naast het echte H0-spoor op deze manier de bezet- vrij- en/of reserveer melding en/of seinenstanden verklikken.

Dat kan dan vanuit dezelfde WIO-eenheid (bij mij een PicoW)

Ik moet dan natuurlijk wel precies dezelfde volgorde en aantal aanhouden omdat de sturing die van de LED's voor het blindschema is.

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 09 February 2024, 17:41:42 »
Vandaag heb ik de soldeerpatronen gesoldeerd om op de PCB-s de juiste LED's mee te laten doen in de I2C keten.
Bleek een precisieklusje wat meer tijd neemt dan ik had gedacht.
Voor de grotere hoeveelheden maar een overwegen om pennentjes en jumpers te gebruiken.

De eerste knoppen uit het CVL Centrale Verkeers Leiding (CTC) blindschema / bedieningspaneel zijn nu met succes aangesloten.
Deze actie maakte deel uit van het in gebruik nemen van de prototype CTC-bouwstenen.
Omdat ik zowel het LED-snoer parallel heb geschakeld met de keten van CTC-bouwstenen, kan ik makkelijk controleren of de soldeerpatronen correct zijn gemaakt.
Ik had immers de CVL-definities in RocRail al eerder gecontroleerd met het LED-snoer.

De knoppen die op de CTC-SEIN-bouwstenen (accessoire 116) zitten zijn nu op de ingangen (B-definitie = melder) van de PicoW.
Ik koos voor de B-definitie en niet de I-definitie (INGANG) omdat dan de PULLUP-weerstanden achterwege kunnen blijven omdat Rocrail dat al regelt.

Mijn volgende stap wordt nu het aansturen van een CTC-blok-OLED-bouwsteen en uitlezen van de knop daarop.
Elke dag een stapje verder :)

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 11 February 2024, 20:28:09 »
Dit weekend weer een stapje verder gekomen :).

De uitdaging was om op het 0.91 inch OLED SSD1306/SH1106 de blok-informatie uit RocRail te tonen.
Hoe dat moest vond ik in de RocRail wiki.
Zie https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-int-en

In het tabblad Tabellen bij Blok kun je bij Verbindingen  aangeven welke centrale-eenheid (bij mij WIO) je wilt gebruiken om deze een verbonden informatie door te zenden.

Je kunt zelf definiëren welke informatie je wilt tonen, hoewel de ruimte op een OLED 128x32 natuurlijk beperkt is.
Maar 2 regels  (1 klein en 1 groot) kan wel degelijk.

Ik ga voor het Blok-Id, de rijrichting en Loc-Idvan de lok die zich in het blok bevindt.
Nn noteerde {g1}{E}{R2}{L0}%bkid% {+}%lcbes%{L1X0}%lcid%{P}.

Ontcijferen: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=arduino:wio-en en doorscrollen naar Display SSD1306/SH1106

in bk1 (blok1) rijrichting van LINKS naar RECHTS -> rijdt lok 86-333 zo is af te lezen.
Zodra RocRail de info in het blok wijzigt wordt dat ook zo op het CVL-Blindschema in RocRail én op het fysieke blindschema getoond.

Morgen ga ik proberen meerdere OLED's via een multiplexer aan te sturen en RocRail de blokken 1 t/m 5 te laten tonen.

Eric