Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Koninklijke trein met pensioen  (gelezen 14758 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #90 Gepost op: 06 July 2024, 19:49:38 »
ICR gaat binnenkort terzijde, dan is het erg kostbaar om alleen voor de koninklijke trein de reserve delen voorraad op pijl te houden. Belastingcentjes mogen wat mij betreft naar betaalbare huizen en betaalbaar openbaar vervoer. De koning huurt maar een ICNG ofzo.

Groeten Edwin.

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #91 Gepost op: 06 July 2024, 20:03:47 »
Vrijdag 12 juli wordt de SR10 met de E loc 1768 naar het spoorwegmuseum overgebracht. De aankomst in het museum zal zijn om 11.29 uur en daar zal de overdracht plaatsvinden.

Wilfred

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #92 Gepost op: 07 July 2024, 12:38:26 »
Ik vraag me af hoe kan het rijtuig al einde levensduur zijn, het rijtuig heeft in vergelijking met een normale ICR uit de NS vloot veel minder km gelopen toch?
Minder kilometers inderdaad, maar voor alle revisie delen is er ook een standttijd.

Of anders gezegd, een wielstel is bijvoorbeeld aan revisie toe bij 500.000 afgelegde km's, of bij het verstrijken van 8 jaar na de laatste revisie.

En daardoor zul je toch regelmatig wat dure uitgaven moeten om het rijtuig op de baan te houden, en dan is het NS de vraag of hun dat waard is, voor een rijtuig wat maar bar weinig gebruikt word uiteindelijk.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2024, 12:42:22 door Thom »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #93 Gepost op: 08 July 2024, 20:04:56 »
ICR is natuurlijk ook uitlopend bij NS, als ze over enkele jaren alle kennis en spullen alleen voor de 3 koninklijke rijtuigen in de benen moeten houden dan wordt het wel een hele dure grap.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #94 Gepost op: 08 July 2024, 20:54:16 »
Bovendien, wat moet ervoor? Volgens mij heeft NS, na het uit dienst nemen van de 1700'en, geen eigen locs meer? De locs die nu nog rijden zijn toch van (gehuurd door) NSI?

Groeten,
Rogier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #95 Gepost op: 09 July 2024, 10:50:20 »
NS international rijdt inderdaad met geleasde Vectrons, maar ook nog aardig wat Traxx'en waarmee de Koninklijke trein al een paar inzetten eerder mee reed :)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #96 Gepost op: 09 July 2024, 11:14:54 »
Wordt dit rijtuig dan een statisch object in het museum?

Want als het rijvaardig gehouden wordt, dan gaan alle 'revisie is te duur' argumenten niet echt op. Hooguit dat het uit een ander potje moet komen en door vrijwilligers gedaan wordt. Maar die onderdelen zijn dan nog steeds een probleem.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #97 Gepost op: 09 July 2024, 11:50:15 »
Onderhoud door vrijwilligers is toch qua kosten heel iets anders dan onderhoud met betaalde krachten?

Groeten,
Rogier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #98 Gepost op: 09 July 2024, 12:50:30 »
Onderhoud door vrijwilligers is toch qua kosten heel iets anders dan onderhoud met betaalde krachten?


Vrijwilligers zijn nog schaarser dan betaalde krachten. Hebben wel wat beters te doen schat ik zo in.
Van mij hoeft het rijtuig niet in de fik of naar de sloop. Nu een paar maanden laten staan en dan ergens achterin stallen in die loods in Blerick. Het historisch belang is gering gezien de zeer beperkte inzet de afgelopen 40 jaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7692
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #99 Gepost op: 09 July 2024, 14:25:16 »
Ja! En dan mogen de postrijtuigen ook wel weg.  Daar hebben alleen maar zakkenvullers in gewerkt. Of was het nou zakkenlegers?  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #100 Gepost op: 09 July 2024, 14:27:42 »
Het wordt steeds gekker hier!  >:(

 ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #101 Gepost op: 09 July 2024, 15:02:21 »
Ach, de kleuterschool is weer open.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #102 Gepost op: 09 July 2024, 15:42:14 »
Rent naar de Appie voor een extra zakkie chips en een nieuwe fles cola.

Twee draadjes die om chips en cola vragen! Wat een weelde!!


Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7692
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #103 Gepost op: 09 July 2024, 16:12:12 »
Vrijwilligers zijn nog schaarser dan betaalde krachten

Off topic: dit ligt niet altijd aan de belangstelling. Zo heb ik mij een maand geleden opgegeven als vrijwilliger voor het HOVM via de website. Alleen leest niemand natuurlijk die inbox uit. Ja, zo blijft de schaarste bestaan.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #104 Gepost op: 09 July 2024, 21:54:54 »
Zet die wagens in de paleistuinen en laten ze gebruiken als buiten verblijf of al b&b ;D

Cor