Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Koninklijke trein met pensioen  (gelezen 15421 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #90 Gepost op: 06 July 2024, 19:49:38 »
ICR gaat binnenkort terzijde, dan is het erg kostbaar om alleen voor de koninklijke trein de reserve delen voorraad op pijl te houden. Belastingcentjes mogen wat mij betreft naar betaalbare huizen en betaalbaar openbaar vervoer. De koning huurt maar een ICNG ofzo.

Groeten Edwin.

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #91 Gepost op: 06 July 2024, 20:03:47 »
Vrijdag 12 juli wordt de SR10 met de E loc 1768 naar het spoorwegmuseum overgebracht. De aankomst in het museum zal zijn om 11.29 uur en daar zal de overdracht plaatsvinden.

Wilfred

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #92 Gepost op: 07 July 2024, 12:38:26 »
Ik vraag me af hoe kan het rijtuig al einde levensduur zijn, het rijtuig heeft in vergelijking met een normale ICR uit de NS vloot veel minder km gelopen toch?
Minder kilometers inderdaad, maar voor alle revisie delen is er ook een standttijd.

Of anders gezegd, een wielstel is bijvoorbeeld aan revisie toe bij 500.000 afgelegde km's, of bij het verstrijken van 8 jaar na de laatste revisie.

En daardoor zul je toch regelmatig wat dure uitgaven moeten om het rijtuig op de baan te houden, en dan is het NS de vraag of hun dat waard is, voor een rijtuig wat maar bar weinig gebruikt word uiteindelijk.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2024, 12:42:22 door Thom »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #93 Gepost op: 08 July 2024, 20:04:56 »
ICR is natuurlijk ook uitlopend bij NS, als ze over enkele jaren alle kennis en spullen alleen voor de 3 koninklijke rijtuigen in de benen moeten houden dan wordt het wel een hele dure grap.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #94 Gepost op: 08 July 2024, 20:54:16 »
Bovendien, wat moet ervoor? Volgens mij heeft NS, na het uit dienst nemen van de 1700'en, geen eigen locs meer? De locs die nu nog rijden zijn toch van (gehuurd door) NSI?

Groeten,
Rogier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #95 Gepost op: 09 July 2024, 10:50:20 »
NS international rijdt inderdaad met geleasde Vectrons, maar ook nog aardig wat Traxx'en waarmee de Koninklijke trein al een paar inzetten eerder mee reed :)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #96 Gepost op: 09 July 2024, 11:14:54 »
Wordt dit rijtuig dan een statisch object in het museum?

Want als het rijvaardig gehouden wordt, dan gaan alle 'revisie is te duur' argumenten niet echt op. Hooguit dat het uit een ander potje moet komen en door vrijwilligers gedaan wordt. Maar die onderdelen zijn dan nog steeds een probleem.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #97 Gepost op: 09 July 2024, 11:50:15 »
Onderhoud door vrijwilligers is toch qua kosten heel iets anders dan onderhoud met betaalde krachten?

Groeten,
Rogier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #98 Gepost op: 09 July 2024, 12:50:30 »
Onderhoud door vrijwilligers is toch qua kosten heel iets anders dan onderhoud met betaalde krachten?


Vrijwilligers zijn nog schaarser dan betaalde krachten. Hebben wel wat beters te doen schat ik zo in.
Van mij hoeft het rijtuig niet in de fik of naar de sloop. Nu een paar maanden laten staan en dan ergens achterin stallen in die loods in Blerick. Het historisch belang is gering gezien de zeer beperkte inzet de afgelopen 40 jaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #99 Gepost op: 09 July 2024, 14:25:16 »
Ja! En dan mogen de postrijtuigen ook wel weg.  Daar hebben alleen maar zakkenvullers in gewerkt. Of was het nou zakkenlegers?  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #100 Gepost op: 09 July 2024, 14:27:42 »
Het wordt steeds gekker hier!  >:(

 ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #101 Gepost op: 09 July 2024, 15:02:21 »
Ach, de kleuterschool is weer open.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Nooit uitgeklust....
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #102 Gepost op: 09 July 2024, 15:42:14 »
Rent naar de Appie voor een extra zakkie chips en een nieuwe fles cola.

Twee draadjes die om chips en cola vragen! Wat een weelde!!


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #103 Gepost op: 09 July 2024, 16:12:12 »
Vrijwilligers zijn nog schaarser dan betaalde krachten

Off topic: dit ligt niet altijd aan de belangstelling. Zo heb ik mij een maand geleden opgegeven als vrijwilliger voor het HOVM via de website. Alleen leest niemand natuurlijk die inbox uit. Ja, zo blijft de schaarste bestaan.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2882
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #104 Gepost op: 09 July 2024, 21:54:54 »
Zet die wagens in de paleistuinen en laten ze gebruiken als buiten verblijf of al b&b ;D

Cor