Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Edwin2121992
Vandaag om 12:11:49
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: Koninklijke trein met pensioen  (gelezen 14728 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #90 Gepost op: 06 July 2024, 19:49:38 »
ICR gaat binnenkort terzijde, dan is het erg kostbaar om alleen voor de koninklijke trein de reserve delen voorraad op pijl te houden. Belastingcentjes mogen wat mij betreft naar betaalbare huizen en betaalbaar openbaar vervoer. De koning huurt maar een ICNG ofzo.

Groeten Edwin.

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #91 Gepost op: 06 July 2024, 20:03:47 »
Vrijdag 12 juli wordt de SR10 met de E loc 1768 naar het spoorwegmuseum overgebracht. De aankomst in het museum zal zijn om 11.29 uur en daar zal de overdracht plaatsvinden.

Wilfred

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #92 Gepost op: 07 July 2024, 12:38:26 »
Ik vraag me af hoe kan het rijtuig al einde levensduur zijn, het rijtuig heeft in vergelijking met een normale ICR uit de NS vloot veel minder km gelopen toch?
Minder kilometers inderdaad, maar voor alle revisie delen is er ook een standttijd.

Of anders gezegd, een wielstel is bijvoorbeeld aan revisie toe bij 500.000 afgelegde km's, of bij het verstrijken van 8 jaar na de laatste revisie.

En daardoor zul je toch regelmatig wat dure uitgaven moeten om het rijtuig op de baan te houden, en dan is het NS de vraag of hun dat waard is, voor een rijtuig wat maar bar weinig gebruikt word uiteindelijk.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2024, 12:42:22 door Thom »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #93 Gepost op: 08 July 2024, 20:04:56 »
ICR is natuurlijk ook uitlopend bij NS, als ze over enkele jaren alle kennis en spullen alleen voor de 3 koninklijke rijtuigen in de benen moeten houden dan wordt het wel een hele dure grap.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #94 Gepost op: 08 July 2024, 20:54:16 »
Bovendien, wat moet ervoor? Volgens mij heeft NS, na het uit dienst nemen van de 1700'en, geen eigen locs meer? De locs die nu nog rijden zijn toch van (gehuurd door) NSI?

Groeten,
Rogier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #95 Gepost op: 09 July 2024, 10:50:20 »
NS international rijdt inderdaad met geleasde Vectrons, maar ook nog aardig wat Traxx'en waarmee de Koninklijke trein al een paar inzetten eerder mee reed :)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #96 Gepost op: 09 July 2024, 11:14:54 »
Wordt dit rijtuig dan een statisch object in het museum?

Want als het rijvaardig gehouden wordt, dan gaan alle 'revisie is te duur' argumenten niet echt op. Hooguit dat het uit een ander potje moet komen en door vrijwilligers gedaan wordt. Maar die onderdelen zijn dan nog steeds een probleem.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #97 Gepost op: 09 July 2024, 11:50:15 »
Onderhoud door vrijwilligers is toch qua kosten heel iets anders dan onderhoud met betaalde krachten?

Groeten,
Rogier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #98 Gepost op: 09 July 2024, 12:50:30 »
Onderhoud door vrijwilligers is toch qua kosten heel iets anders dan onderhoud met betaalde krachten?


Vrijwilligers zijn nog schaarser dan betaalde krachten. Hebben wel wat beters te doen schat ik zo in.
Van mij hoeft het rijtuig niet in de fik of naar de sloop. Nu een paar maanden laten staan en dan ergens achterin stallen in die loods in Blerick. Het historisch belang is gering gezien de zeer beperkte inzet de afgelopen 40 jaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7688
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #99 Gepost op: 09 July 2024, 14:25:16 »
Ja! En dan mogen de postrijtuigen ook wel weg.  Daar hebben alleen maar zakkenvullers in gewerkt. Of was het nou zakkenlegers?  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #100 Gepost op: 09 July 2024, 14:27:42 »
Het wordt steeds gekker hier!  >:(

 ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #101 Gepost op: 09 July 2024, 15:02:21 »
Ach, de kleuterschool is weer open.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8602
  • Nooit uitgeklust....
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #102 Gepost op: 09 July 2024, 15:42:14 »
Rent naar de Appie voor een extra zakkie chips en een nieuwe fles cola.

Twee draadjes die om chips en cola vragen! Wat een weelde!!


Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7688
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #103 Gepost op: 09 July 2024, 16:12:12 »
Vrijwilligers zijn nog schaarser dan betaalde krachten

Off topic: dit ligt niet altijd aan de belangstelling. Zo heb ik mij een maand geleden opgegeven als vrijwilliger voor het HOVM via de website. Alleen leest niemand natuurlijk die inbox uit. Ja, zo blijft de schaarste bestaan.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2859
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Koninklijke trein met pensioen
« Reactie #104 Gepost op: 09 July 2024, 21:54:54 »
Zet die wagens in de paleistuinen en laten ze gebruiken als buiten verblijf of al b&b ;D

Cor