Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:45:24
20 jaar BNLS door bask185
Vandaag om 20:12:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45

Auteur Topic: Bouwkit M+F BR 82 in H0  (gelezen 8120 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
« Reactie #45 Gepost op: 04 August 2023, 14:43:00 »
Verdere overwegingen.

Omdat het ongewis is of de kit ooit tot een bevredigend eindresutaat zal leiden, wil ik nu geen geld uitgeven aan sjieke motoren ofzo.
Daarom maak ik gebruik van een Chinese 5-polige motor die ik nog heb liggen. Dikte motoras ø 2,0mm.

Van mijn aanvankelijke plan om een vrije doorkijk te realiseren in het machinistenhuis, zie ik af.
Zelfs een gedeeltelijke doorkijk blijkt lastig omdat de motor te breed is om op de brede zijde te leggen.
Een kwartslag gedraaid (conform de Trix-motor) past het wel. Wonderwel, want het blijkt zelfs mogelijk de Chinees in de houder te schroeven conform de Trix. Voor een 2e schroef hoeft er enkel een sparing in de houder wat ruimer te worden gemaakt.

Geen vrije doorkijk dus.
Maar stel dat het me wel gelukt was door bijvoorbeeld een klokankermotor in de ketel in te bouwen, dan nog is het interieur van het machinistenhuis op geen enkele manier gedetailleerd.

Het vliegwiel en de poeli moeten dus worden overgeplaatst op de Chinese motor.
No way. Met mijn poelitrekker krijg ik de poeli niet gelost (maar wel verbogen :(). Een poging om het vliegwiel te lossen heb ik maar achterwege gelaten....
Het plan is nu om een nieuw vliegwiel te plaatsen. De maten moet ik nog definitief bepalen.
Voor de poeli heb ik ook een vervanger nodig, maar heb tot op heden nog geen alternatief kunnen vinden. (Die van Nigel Lawton hebben een te kleine asdiameter ø 1,5mm (i.p.v. ø 2,0) en zijn bovendien enkel i.p.v. dubbel uitgevoerd).
Maar liefst gebruik ik de originele poeli. Er moet toch ergens een poelitrekker zijn die dat ding onbeschadigd van de as kan halen?

Dan de O-ringen.
Die van Nigel Lawton zijn te klein.
Verder speuren op internet (iets waar ik weinig aanleg voor heb) heeft nog niets opgeleverd. Het liefst heb ik dingen in m'n vingers. Fysieke winkels zijn echter schaars.
Toch heb ik verschillende ringen nodig om mee te experimenteren. Het ligt gevoelig.
Te strak betekent een te zware belasting voor de motor.
Te los betekent slippen. Het is sowieso maar de vraag in hoeverre de machine straks in staat blijkt een trein te trekken. Er is (gelukkig) niet voorzien in asb's.

Ik heb me maar even gericht op andere aspecten van de bouw. Dat was niet verkeerd, want zo kwam ik erachter dat de motor toch echt op z'n kant gemonteerd moet worden.

Bij de bufferbalk bleek vervolgens een 4-tal schroefdraden niet te zijn getapt. Zo meteen dan eerst maar eens wat tap-gereedschap aanschaffen. Gelukkig in een fysieke winkel, niet al te ver hier vandaan. :)

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #46 Gepost op: 08 August 2023, 11:59:38 »
Ondertussen maar wat andere dingen aangepakt.

Een beetje oefenen met het solderen van messing, waar ik nog geen ervaring mee heb:
- De veerpakketten van gegoten messing aan de messing onderplaat gesoldeerd.
- De 'Fensterschutze' aan de achterwand gesoldeerd (messing/messing).

Wat veel tijd vergt naast het braamvrij maken van de messing onderdelen en deze ontdoen van de oxidelaag, is te bedenken hoe je de te solderen onderdelen fixeert.
Vooralsnog ben ik tevreden over het resultaat.

Op de foto is tevens te zien hoe eenvoudig de Trix motor te vervangen is door de Chinese. Alsof ie ervoor gemaakt is.
Nu nog vliegwiel, poeli en vervangende O-ring.
Komt goed.

Groet, Bas

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #47 Gepost op: 08 August 2023, 13:02:58 »
Ik zat aan zoiets te denken:

https://www.toolstation.nl/set-o-ringen/p80033#full-desc

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #48 Gepost op: 08 August 2023, 17:27:08 »
Dank voor de tip Tjalling.

Ik ben gelijk wezen kijken bij Toolstation, maar daar de O-ringen die zij verkopen, bleken helaas te dik.
Maar wel heel fijn om de producten te kunnen zien (in plaats van te bestellen via internet en dan weer te moeten retourneren).

Ik heb vervolgens nog een kijkje genomen bij een andere zaak.
Ook daar bleken de O-ringen te dik. Behalve de kleinste, maar die had een kleinere omtrek. Voor de zekerheid er toch maar 2 van meegenomen want ze voelen wel soepeler aan dan die uit het bouwpakket van M+F.

Intussen gezien dat SB Modellbau ook O-ringen levert. Daar moet welhaast een passende O-ring bij zitten.

Groet, Bas

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 08 August 2023, 17:39:08 »
Beste forumleden,

Wellicht dat sommigen die dit draadje volgen zich afvragen waarom Silvolde zich niet laat horen. Daarom even deze reactie.
Afgelopen donderdag is mijn levenspartner gecremeerd nadat ze zelf op 27 juli haar strijd tegen COPD beëindigd had. De afgelopen jaren heb ik als mantelzorger de zorg op me genomen maar de laatste weken in het hospice hadden we nog enige quality time.

Alhoewel de komende tijd nog veel van de kinderen en mij zal vergen kan ik me stapsgewijs weer met onze hobby bezig houden.
Bas, geef even aan of je een poelie met dezelfde afmetingen wilt hebben. De afmetingen van het vliegwiel kunnen we later bepalen.

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een aandrijving in de ketel. Een 13 mm klokankermotor past daar prima in. De Faulhaber 1331 motor lijkt mij ideaal.
Ik heb ook aan een tandwielkolom gedacht à la de aandrijving in de Rivarossi BR 6 Mallet stoomloc. De constructie zal echter veel veranderingen vergen.

Tot zover,
Rob

lrrw

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 08 August 2023, 18:02:18 »
Hallo Rob,

Dit is triest om te lezen.
Veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Cor Lageweg.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #51 Gepost op: 08 August 2023, 18:10:07 »
Inderdaad.
Er wel met z`n allen naar toegeleefd, maar toch...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #52 Gepost op: 08 August 2023, 18:55:45 »
Ook vanaf deze plaats mijn condoleanties, Rob.
Sterkte.

Groet, Bas

meino

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 08 August 2023, 19:18:16 »
Triest, condoleanties en veel sterkte toegewenst.

Groet Meino

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #54 Gepost op: 17 August 2023, 13:43:46 »
Ondanks zijn situatie privé heeft Rob een vervangende dubbele poelie voor me gedraaid, waarvoor veel dank!

Deze poelie past op de as van ø2,0mm van de vervangende Chinese motor.

Tijd voor een test, samen met de (dunnere) O-ringen die ik me had aangeschaft.
Vooralsnog heb ik maar 1 ring om de poelies gelegd.

Meteen al werd duidelijk dat de motor er flink aan moet trekken om de wormas in beweging te brengen. Dan hebben we het nog niet over de wielen, de sleepcontacten, de schuifbeweging, het gewicht van de loc, laat staan een trein die er achter hangt.
Het is voor mij maar de vraag in hoeverre deze motor beter presteert dan de originele Trix-motor.

Ik had ook de stroomopname willen weten, maar het lukt mij niet deze betrouwbaar te meten.
Voor zover ik weet moet je bij deze stroomsterkten hiervoor de 10ADC uitgang gebruiken van je multimeter, tezamen met COM-uitgang. Toch? En dan natuurlijk in serie geschakeld.
Ik krijg echter geen constante waarde te zien. De waarden wisselen constant op knippersnelheid.
Geen idee waaraan dat ligt.

Ook zonder de stroomsterkte te kunnen vaststellen, acht ik de snaaraandrijving weinig kansrijk. Je zou een loeisterke motor moeten hebben om de weerstand te overwinnen.
Maar toch, snaaraandrijving zou toch moeten kunnen? Ik heb ooit een Trix BR 221 omgebouwd met een setje van SB Modellbau die ook via een snaar wordt aangedreven. Die loc loopt nog steeds, zij het dat de overbrenging na een langere periode van stilstand slipt.

Ik kan misschien nog eens bij de O-ringen kijken die SB Modellbau levert. Een fractie minder strak maakt misschien veel uit, al wordt het risico van slippen weer groter. Een delicaat optimum.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #55 Gepost op: 17 August 2023, 16:07:10 »
Mwah.
Ik ben ineens toch wat positiever over de slaagkans van overbrenging met snaar.

Zojuist heb ik de wielen er maar weer eens onder gezet en een rijproef genomen.
Het blijkt dat de loc bij de (hoge) startspanning van mijn oer-test-trafo van Temsi meteen vooruit schiet.
Dat was met de originele Trix-motor wel anders:
Daarmee lag de aanvangsspanning (nog) hoger voordat de loc met moeite in beweging kwam.

Misschien dat het (nog) ontbreken van een vliegwiel een rol speelt.
Verder heb ik er nu een dunnere (enkele) O-ring in gemonteerd die minder spanning geeft.
En tenslotte is ook de wormas nog een keer gesmeerd.

Groet, Bas

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #56 Gepost op: 17 August 2023, 19:01:25 »
Ziet er goed uit Bas. (y)

Dat de 82 rijd is ook positief, succes met de verdere bouw. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 17 August 2023, 20:08:09 »
Ik vind het nog steeds een rare (enge/domme  8)) constructie.
Het lagers van de as moeten perfect uitgelijnd zijn, anders klemt de as.
De tandwielen op de wielassen en de wormen moeten zodanig aangebracht zijn det de kwartiering tussen de 2e en 4e as klopt. Anders lopen de drijfstangen vast.

Bart

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #58 Gepost op: 17 August 2023, 21:13:55 »
Dank Kees.

@Bart
Ik vind de constructie ook verre van ideaal.
Maar met de kwartering tussen 2e en 4e as lijkt het mij vooralsnog wel goed te zitten.

Overbrenging met tandwielen of kettingriem zouden mij voorkeur hebben. Maar dat vergt een rigoureuze ingreep waarbij de wormas ook aangepast moet worden. Dat is mij veel te riskant.
Met de nieuwe motor en een nieuwe drijfriem loopt de loc al wel soepeler.

Maar ik denk dat er nog wel wat winst te behalen is met wat grotere O-ringen.
Ter vergelijking: De drijfriem van een Trix BR 221, voorzien van een Faulhaber van SB Modellbau, staat veel minder onder spanning.
Ik heb er uit de losse pols een meetkundige berekening op losgelaten. De spanningen schelen op het eerste gezicht heel veel. Maar om het exact te weten moet je er serieus aan rekenen.
(Moet ik eerst de batterij van mijn bedaagde rekenmachine vervangen voor goniometrische functies en dergelijke).
Maar ook dan krijg je geen zekerheid. De poelies van de BR 221 zijn namelijk gegroefd om slippen tegen te gaan. Die van M+F zijn gewoon glad.
Het zal uiteindelijk wel een kwestie van trial and error worden ;D

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #59 Gepost op: 24 August 2023, 18:00:15 »
Ik heb nog wat exacter zitten rekenen aan de benodigde diameter van de drijfriemen.

Bij de Trix BR 221 met ombouwset van SB Modellbau bereken ik ruim 54mm over de buitenomtrek van de poelies.
Daar ligt een O-ring om van ø18. De (ongespannen) buitenomtrek daarvan bedraagt ruim 56mm.
56 > 54 (in plaats van minder) dus ergens zit er een onnauwkeurigheid in mijn metingen. Maar het geeft wel een indicatie.

Bij het bouwpakket van BR 82 kom ik uit op ruim 56mm voor de omtrek over de poelies. Dat is in dezelfde orde van grootte als bij de BR 221.
De dikte van de O-ring bedraagt overigens in alle gevallen zo'n 1,35mm.

De O-ringen van het bouwpakket van M+F meten ca. ø17mm. Dat is maar 1mm minder dan ø18. Maar die ringen zijn wel een stuk minder elastisch.
De onlangs verworven O-ringen waar de loc gemakkelijker op loopt zijn ø16mm.

Al met al denk ik dat een O-ring ø18mm een goede optie is. Blijkt die te slippen dan kan ik er altijd nog een 2e ring bij zetten.

Groet, Bas