Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 1136 van AC naar DC
door
Ben
Vandaag
om 09:35:14
Plan E - 2023 oplage
door
1200blauw
Vandaag
om 09:34:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:28:56
Lichtprintjes NS2400
door
patrick
Vandaag
om 09:20:25
Gecombineerd spoor H0 / H0m
door
Krommert
Vandaag
om 09:15:45
Inspirerend
door
janvanbemmel
Vandaag
om 09:09:00
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:00:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 08:59:46
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren
door
MOVisser
Vandaag
om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 08:10:27
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:04:31
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 07:43:51
IJken van locomotieven
door
Frank 123
Vandaag
om 06:51:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Noordernet
Vandaag
om 06:07:30
20 jaar BNLS
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 00:00:55
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Railcom zender bouwen
door
piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Zaagsel?
door
Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje
door
RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool
door
Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking
door
Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
door
grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouwkit M+F BR 82 in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Bouwkit M+F BR 82 in H0 (gelezen 8109 keer)
wob
Offline
Berichten: 2809
Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #45 Gepost op:
04 August 2023, 14:43:00 »
Verdere overwegingen.
Omdat het ongewis is of de kit ooit tot een bevredigend eindresutaat zal leiden, wil ik nu geen geld uitgeven aan sjieke motoren ofzo.
Daarom maak ik gebruik van een Chinese 5-polige motor die ik nog heb liggen. Dikte motoras ø 2,0mm.
Van mijn aanvankelijke plan om een vrije doorkijk te realiseren in het machinistenhuis, zie ik af.
Zelfs een gedeeltelijke doorkijk blijkt lastig omdat de motor te breed is om op de brede zijde te leggen.
Een kwartslag gedraaid (conform de Trix-motor) past het wel. Wonderwel, want het blijkt zelfs mogelijk de Chinees in de houder te schroeven conform de Trix. Voor een 2e schroef hoeft er enkel een sparing in de houder wat ruimer te worden gemaakt.
Geen vrije doorkijk dus.
Maar stel dat het me wel gelukt was door bijvoorbeeld een klokankermotor in de ketel in te bouwen, dan nog is het interieur van het machinistenhuis op geen enkele manier gedetailleerd.
Het vliegwiel en de poeli moeten dus worden overgeplaatst op de Chinese motor.
No way. Met mijn poelitrekker krijg ik de poeli niet gelost (maar wel verbogen
). Een poging om het vliegwiel te lossen heb ik maar achterwege gelaten....
Het plan is nu om een nieuw vliegwiel te plaatsen. De maten moet ik nog definitief bepalen.
Voor de poeli heb ik ook een vervanger nodig, maar heb tot op heden nog geen alternatief kunnen vinden. (Die van Nigel Lawton hebben een te kleine asdiameter ø 1,5mm (i.p.v. ø 2,0) en zijn bovendien enkel i.p.v. dubbel uitgevoerd).
Maar liefst gebruik ik de originele poeli. Er moet toch ergens een poelitrekker zijn die dat ding onbeschadigd van de as kan halen?
Dan de O-ringen.
Die van Nigel Lawton zijn te klein.
Verder speuren op internet (iets waar ik weinig aanleg voor heb) heeft nog niets opgeleverd. Het liefst heb ik dingen in m'n vingers. Fysieke winkels zijn echter schaars.
Toch heb ik verschillende ringen nodig om mee te experimenteren. Het ligt gevoelig.
Te strak betekent een te zware belasting voor de motor.
Te los betekent slippen. Het is sowieso maar de vraag in hoeverre de machine straks in staat blijkt een trein te trekken. Er is (gelukkig) niet voorzien in asb's.
Ik heb me maar even gericht op andere aspecten van de bouw. Dat was niet verkeerd, want zo kwam ik erachter dat de motor toch echt op z'n kant gemonteerd moet worden.
Bij de bufferbalk bleek vervolgens een 4-tal schroefdraden niet te zijn getapt. Zo meteen dan eerst maar eens wat tap-gereedschap aanschaffen. Gelukkig in een fysieke winkel, niet al te ver hier vandaan.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2809
Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #46 Gepost op:
08 August 2023, 11:59:38 »
Ondertussen maar wat andere dingen aangepakt.
Een beetje oefenen met het solderen van messing, waar ik nog geen ervaring mee heb:
- De veerpakketten van gegoten messing aan de messing onderplaat gesoldeerd.
- De 'Fensterschutze' aan de achterwand gesoldeerd (messing/messing).
Wat veel tijd vergt naast het braamvrij maken van de messing onderdelen en deze ontdoen van de oxidelaag, is te bedenken hoe je de te solderen onderdelen fixeert.
Vooralsnog ben ik tevreden over het resultaat.
Op de foto is tevens te zien hoe eenvoudig de Trix motor te vervangen is door de Chinese. Alsof ie ervoor gemaakt is.
Nu nog vliegwiel, poeli en vervangende O-ring.
Komt goed.
Groet, Bas
Gelogd
Tjalling
Offline
Berichten: 3480
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #47 Gepost op:
08 August 2023, 13:02:58 »
Ik zat aan zoiets te denken:
https://www.toolstation.nl/set-o-ringen/p80033#full-desc
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
wob
Offline
Berichten: 2809
Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #48 Gepost op:
08 August 2023, 17:27:08 »
Dank voor de tip Tjalling.
Ik ben gelijk wezen kijken bij Toolstation, maar daar de O-ringen die zij verkopen, bleken helaas te dik.
Maar wel heel fijn om de producten te kunnen zien (in plaats van te bestellen via internet en dan weer te moeten retourneren).
Ik heb vervolgens nog een kijkje genomen bij een andere zaak.
Ook daar bleken de O-ringen te dik. Behalve de kleinste, maar die had een kleinere omtrek. Voor de zekerheid er toch maar 2 van meegenomen want ze voelen wel soepeler aan dan die uit het bouwpakket van M+F.
Intussen gezien dat
SB Modellbau
ook O-ringen levert. Daar moet welhaast een passende O-ring bij zitten.
Groet, Bas
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1540
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #49 Gepost op:
08 August 2023, 17:39:08 »
Beste forumleden,
Wellicht dat sommigen die dit draadje volgen zich afvragen waarom Silvolde zich niet laat horen. Daarom even deze reactie.
Afgelopen donderdag is mijn levenspartner gecremeerd nadat ze zelf op 27 juli haar strijd tegen COPD beëindigd had. De afgelopen jaren heb ik als mantelzorger de zorg op me genomen maar de laatste weken in het hospice hadden we nog enige quality time.
Alhoewel de komende tijd nog veel van de kinderen en mij zal vergen kan ik me stapsgewijs weer met onze hobby bezig houden.
Bas, geef even aan of je een poelie met dezelfde afmetingen wilt hebben. De afmetingen van het vliegwiel kunnen we later bepalen.
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een aandrijving in de ketel. Een 13 mm klokankermotor past daar prima in. De Faulhaber 1331 motor lijkt mij ideaal.
Ik heb ook aan een tandwielkolom gedacht à la de aandrijving in de Rivarossi BR 6 Mallet stoomloc. De constructie zal echter veel veranderingen vergen.
Tot zover,
Rob
Gelogd
lrrw
Offline
Berichten: 541
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #50 Gepost op:
08 August 2023, 18:02:18 »
Hallo Rob,
Dit is triest om te lezen.
Veel sterkte met het verwerken van dit verlies.
Cor Lageweg.
Gelogd
MOVisser
Offline
Berichten: 7035
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #51 Gepost op:
08 August 2023, 18:10:07 »
Inderdaad.
Er wel met z`n allen naar toegeleefd, maar toch...
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
wob
Offline
Berichten: 2809
Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #52 Gepost op:
08 August 2023, 18:55:45 »
Ook vanaf deze plaats mijn condoleanties, Rob.
Sterkte.
Groet, Bas
Gelogd
meino
Offline
Berichten: 2313
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #53 Gepost op:
08 August 2023, 19:18:16 »
Triest, condoleanties en veel sterkte toegewenst.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
wob
Offline
Berichten: 2809
Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #54 Gepost op:
17 August 2023, 13:43:46 »
Ondanks zijn situatie privé heeft Rob een vervangende dubbele poelie voor me gedraaid, waarvoor veel dank!
Deze poelie past op de as van ø2,0mm van de vervangende Chinese motor.
Tijd voor een test, samen met de (dunnere) O-ringen die ik me had aangeschaft.
Vooralsnog heb ik maar 1 ring om de poelies gelegd.
Meteen al werd duidelijk dat de motor er flink aan moet trekken om de wormas in beweging te brengen. Dan hebben we het nog niet over de wielen, de sleepcontacten, de schuifbeweging, het gewicht van de loc, laat staan een trein die er achter hangt.
Het is voor mij maar de vraag in hoeverre deze motor beter presteert dan de originele Trix-motor.
Ik had ook de stroomopname willen weten, maar het lukt mij niet deze betrouwbaar te meten.
Voor zover ik weet moet je bij deze stroomsterkten hiervoor de 10ADC uitgang gebruiken van je multimeter, tezamen met COM-uitgang. Toch? En dan natuurlijk in serie geschakeld.
Ik krijg echter geen constante waarde te zien. De waarden wisselen constant op knippersnelheid.
Geen idee waaraan dat ligt.
Ook zonder de stroomsterkte te kunnen vaststellen, acht ik de snaaraandrijving weinig kansrijk. Je zou een loeisterke motor moeten hebben om de weerstand te overwinnen.
Maar toch, snaaraandrijving zou toch moeten kunnen? Ik heb ooit een Trix BR 221 omgebouwd met een setje van SB Modellbau die ook via een snaar wordt aangedreven. Die loc loopt nog steeds, zij het dat de overbrenging na een langere periode van stilstand slipt.
Ik kan misschien nog eens bij de O-ringen kijken die SB Modellbau levert. Een fractie minder strak maakt misschien veel uit, al wordt het risico van slippen weer groter. Een delicaat optimum.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2809
Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #55 Gepost op:
17 August 2023, 16:07:10 »
Mwah.
Ik ben ineens toch wat positiever over de slaagkans van overbrenging met snaar.
Zojuist heb ik de wielen er maar weer eens onder gezet en een rijproef genomen.
Het blijkt dat de loc bij de (hoge) startspanning van mijn oer-test-trafo van Temsi meteen vooruit schiet.
Dat was met de originele Trix-motor wel anders:
Daarmee lag de aanvangsspanning (nog) hoger voordat de loc met moeite in beweging kwam.
Misschien dat het (nog) ontbreken van een vliegwiel een rol speelt.
Verder heb ik er nu een dunnere (enkele) O-ring in gemonteerd die minder spanning geeft.
En tenslotte is ook de wormas nog een keer gesmeerd.
Groet, Bas
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5660
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #56 Gepost op:
17 August 2023, 19:01:25 »
Ziet er goed uit Bas.
Dat de 82 rijd is ook positief, succes met de verdere bouw.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1734
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #57 Gepost op:
17 August 2023, 20:08:09 »
Ik vind het nog steeds een rare (enge/domme
) constructie.
Het lagers van de as moeten perfect uitgelijnd zijn, anders klemt de as.
De tandwielen op de wielassen en de wormen moeten zodanig aangebracht zijn det de kwartiering tussen de 2e en 4e as klopt. Anders lopen de drijfstangen vast.
Bart
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2809
Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #58 Gepost op:
17 August 2023, 21:13:55 »
Dank Kees.
@Bart
Ik vind de constructie ook verre van ideaal.
Maar met de kwartering tussen 2e en 4e as lijkt het mij vooralsnog wel goed te zitten.
Overbrenging met tandwielen of kettingriem zouden mij voorkeur hebben. Maar dat vergt een rigoureuze ingreep waarbij de wormas ook aangepast moet worden. Dat is mij veel te riskant.
Met de nieuwe motor en een nieuwe drijfriem loopt de loc al wel soepeler.
Maar ik denk dat er nog wel wat winst te behalen is met wat grotere O-ringen.
Ter vergelijking: De drijfriem van een Trix BR 221, voorzien van een Faulhaber van SB Modellbau, staat veel minder onder spanning.
Ik heb er uit de losse pols een meetkundige berekening op losgelaten. De spanningen schelen op het eerste gezicht heel veel. Maar om het exact te weten moet je er serieus aan rekenen.
(Moet ik eerst de batterij van mijn bedaagde rekenmachine vervangen voor goniometrische functies en dergelijke).
Maar ook dan krijg je geen zekerheid. De poelies van de BR 221 zijn namelijk gegroefd om slippen tegen te gaan. Die van M+F zijn gewoon glad.
Het zal uiteindelijk wel een kwestie van trial and error worden
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2809
Aachenau West
Re: Bouwkit M+F BR 82 in H0
«
Reactie #59 Gepost op:
24 August 2023, 18:00:15 »
Ik heb nog wat exacter zitten rekenen aan de benodigde diameter van de drijfriemen.
Bij de Trix BR 221 met ombouwset van SB Modellbau bereken ik ruim 54mm over de buitenomtrek van de poelies.
Daar ligt een O-ring om van ø18. De (ongespannen) buitenomtrek daarvan bedraagt ruim 56mm.
56 > 54 (in plaats van minder) dus ergens zit er een onnauwkeurigheid in mijn metingen. Maar het geeft wel een indicatie.
Bij het bouwpakket van BR 82 kom ik uit op ruim 56mm voor de omtrek over de poelies. Dat is in dezelfde orde van grootte als bij de BR 221.
De dikte van de O-ring bedraagt overigens in alle gevallen zo'n 1,35mm.
De O-ringen van het bouwpakket van M+F meten ca. ø17mm. Dat is maar 1mm minder dan ø18. Maar die ringen zijn wel een stuk minder elastisch.
De onlangs verworven O-ringen waar de loc gemakkelijker op loopt zijn ø16mm.
Al met al denk ik dat een O-ring ø18mm een goede optie is. Blijkt die te slippen dan kan ik er altijd nog een 2e ring bij zetten.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouwkit M+F BR 82 in H0