Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: Stoomtreinen toch op NS net!  (gelezen 20880 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #60 Gepost op: 20 April 2008, 14:24:28 »
tja, hang er een zoemer en een lamp aan en er staan 2 man op de bok die t zelf kunnen doen.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 20 April 2008, 14:35:05 »
wat aan Nederlands electrisch historisch materieel rijvaardig is, laat staan dat ik weet wat al voorzien is van ATB. 186 en 41 zijn bij mijn weten diesels en kunnen dus ook op de museumlijnen uit de voeten. Van Jaap en 273 zou ik het niet weten, geen idee welke treinen dit zijn.
Dat is leuk bedacht, maar laten we dan ook alle rembrand uit het rijksmuseum maar in de kelder van het Amsterdamse gemeente huis hangen, dat is ook een stuk goedkoper....  ;)

Treinen zoals de 41 en de 273 zijn eigendom van het Spoorwegmuseum, die hebben geen eigen lijn, dus dat is wel makkelijk gezegd maar dat werkt niet natuurlijk.

Doelstelling van dit materieel is om mensen het comfort van de jaren 50 mee te laten beleven. Dat gaat met de Heimwee Expresse fantastisch op de hoofdbaan. Juist de snelheden boven de 40 zijn karakteristiek met dit soort materieel.

Dat de ATB daar een stokje voor zou steken is gewoon doodzonde, en het probleem daarin is niet die historische trein, maar dat iemand die ATB verplichting bedacht heeft....

Nou zijn daar talloze dingen op te bedenken zolas hierboven, maar de meeste lossen het probleem niet op, maar omzeilen het....

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 20 April 2008, 15:05:57 »
Dat is leuk bedacht, maar laten we dan ook alle rembrand uit het rijksmuseum maar in de kelder van het Amsterdamse gemeente huis hangen, dat is ook een stuk goedkoper....  ;)
Als na afweging van voors en tegens dit inderdaad de voordeligste oplossing is, zie ik geen reden om het niet te doen.

Verder heb ik niet veel toe te voegen aan wat ik eerder heb geschreven. Het rijden met die dingen op hoofdlijnen levert mi geen bijdrage aan de instandhouding van Nederlands erfgoed, maar schaar ik onder de noemer hobbyisme en zou derhalve niet door de rijksoverheid gesubsidieerd moeten worden. Als dat het einde van bijv. de SSN zou betekenen, is jammer voor die club, maar het Nederlands erfgoed ondervindt daar weinig tot geen schade van.

Huub

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #63 Gepost op: 20 April 2008, 15:10:23 »
Na het lezen van dit artikel vroeg ik me af wat nou zo'n installatie is.
Is het inbouwen van ATB een zeer ingrijpende verbouwing aan een loc of is het een relatief simpele toevoeging?
Ik kan me in de huidige technologische tijd voorstellen dat een ATB een
kleine kast zal zijn vol met electronica die aan te sluiten is aan het bestaande systeem in een loc.
Misschien kun je locs voorbereiden op ATB en de installatie zelf laten rouleren? 30000 euro voor een loc is wel erg veel geld, zeker voor een museum stichting. Maar in de professionele, niet consumer wereld is dat voor zo'n systeem niet heel apart veel, een auto kost meer.

Collin

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #64 Gepost op: 20 April 2008, 15:25:37 »
Misschien kun je locs voorbereiden op ATB en de installatie zelf laten rouleren?
Dat is ook precies wat ze gaan doen. In de loc moeten wat aanpassingen komen, zoals een elektrisch bediende remkraan, opneemspoelen voor de voorwielen, een elektrisch signaal uit de snelheidsmeter. En misschien nog een paar dingen die ik nu over het hoofd zie. De eigenlijke elektronica zit in een koffertje dat ze op de loc kunnen inpluggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

t.koopmans

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 20 April 2008, 15:48:38 »
Wellicht is het dichtzetten van de regulateur wat handiger dan de rem er meteen opzetten.

Voor wat betreft de steeds hehaalde opmerking over belastinggeld wil ik nogmaals stellen dat die 'Hobbyisten" bezig zijn met economisch activiteiten en dus een positieve bijdrage aan belastinggeld opbrengen. Uiteindelijk betaalt minister Eurlings geld terug wat ze eerder bij minister Bos hebben moeten(!) inleveren. Het is dus een non-argument.
Mvrgr
Koopmans

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 20 April 2008, 15:57:15 »
Met alle respect, Koopmans, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Je impliceert hiermee dat de betreffende organisaties in feite recht op de subsidies hebben omdat ze eerder, zoals ieder ander in Nederland, direkt of indirekt BTW hebben afgedragen. Denk dat ik dan ook maar eens bij de 's lands bestuur aan ga kloppen voor een bijdrage aan mijn modelbaan. Tenslotte heb ik over de locjes die ik heb gekocht ook BTW betaald.

Huub

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #67 Gepost op: 20 April 2008, 16:45:48 »
Wellicht is het dichtzetten van de regulateur wat handiger dan de rem er meteen opzetten.
uh, dan blijft de trein nog lekker doorrollen. Ook al staat de regulateur open, als de hele trein op de rem gaat doet ie niet zoveel meer hoor... 't is alleen niet bepaald goed voor de machine lijkt me, al kan het drijfwerk dat soort grappen op zich wel hebben (remmen met tegenstoom gebeurde vaak genoeg)

En voor de zuurpruimen die subsidie een slecht idee vinden: nu gaat t naar een stoomloc, anders gaat het naar een schrale rapper die een of ander "prachtwijk"-evenement komt opluisteren door 150 keer yoyo respect te gaan roepen. 't is ook nooit goed.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 20 April 2008, 17:27:30 »
Dat is ook precies wat ze gaan doen. In de loc moeten wat aanpassingen komen, zoals een elektrisch bediende remkraan, opneemspoelen voor de voorwielen, een elektrisch signaal uit de snelheidsmeter. En misschien nog een paar dingen die ik nu over het hoofd zie. De eigenlijke elektronica zit in een koffertje dat ze op de loc kunnen inpluggen.

Met een electrisch bediende remkraan bedoel je waarschijnlijk een remkraan met contacten om te kijken in welke remstand die staat voor de ATB.

Een alternatief hiervoor is een serie drukcontacten op de treinleiding waaruit je dezelfde info kunt verkrijgen.

Immers behoort bij elke remstand een bepaalde treinleiding druk, en is dat een stuk eenvoudiger dan remkranen ombouwen.

t.koopmans

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 20 April 2008, 17:46:30 »
Met alle respect, Koopmans, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Je impliceert hiermee dat de betreffende organisaties in feite recht op de subsidies hebben omdat ze eerder, zoals ieder ander in Nederland, direkt of indirekt BTW hebben afgedragen. Denk dat ik dan ook maar eens bij de 's lands bestuur aan ga kloppen voor een bijdrage aan mijn modelbaan. Tenslotte heb ik over de locjes die ik heb gekocht ook BTW betaald.

Huub
Nee, ik impliceer helemaal niets, behalve dat het niet over jouw en mijn belastinggeld gaat maar over dat van die organisaties zelf. En iedereen die meedraait in de economie van Nederland heeft op bepaalde tijden en om bepaalde redenen wel eens recht op een subsidie, zet maar een zonnecel op je dak bijvoorbeeld.

En wat de regulateur betreft gaat het me uiteraard om de volgorde, eerst dicht dan remmen.
Mvrgr
Koopmans

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #70 Gepost op: 20 April 2008, 18:00:56 »
Met een electrisch bediende remkraan bedoel je waarschijnlijk een remkraan met contacten om te kijken in welke remstand die staat voor de ATB.

Nee, ik bedoel een elektrisch bediende klep die de treinleiding open trekt. Ingewikkelder hoeft het toch niet te zijn als je de trein wilt stoppen?

Het dichtzetten van de regulateur is ook wel een goeie. Die was ik dus vergeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 20 April 2008, 18:13:17 »
OHwww, je bedoelde de remklep  ;)
Da's idd niet zo moeilijk te realiseren.

Ik dacht dat je een remkraan met ATB contacten bedoelde, immers moet de ATB ook weten of jij daadwerkelijk wel remt   ;)
« Laatst bewerkt op: 27 April 2008, 22:30:34 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

W.N.T. Jansen

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 20 April 2008, 18:25:14 »
Heren,
Vanavond een item in het journaal van TV Rijnmond. Voor de mensen buiten Rotterdam en omgeving, zie www.rtvrijnmond.nl.

mvg,
Wout Jansen

RMA

• Offline Offline
    • Polderbaan
« Reactie #73 Gepost op: 22 April 2008, 09:25:11 »
Afgelopen zaterdag 19 april 2008 met de stoomloc 01 1075 van de SSN van Rotterdam naar Emmerich gereden.
Hier van loc gewisseld en naar Bochum gereden met een Duitse diesel .
Op het museumterrein van Bochum reed de stoomloc 65 018 van de SSN.
Enige videootjes op mijn site en you tube gezet.
Dus zeer recentelijk toch nog stoomlocs op NS net.
Link naar you tube is
<a href="http://www.youtube.com/polderen">
Groeten Roy

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #74 Gepost op: 22 April 2008, 12:15:13 »
De SSN kan aantonen dat ze ook voor hun 2 andere actieve stoomlocomotieven ATB apparatuur hebben besteld.
Daarom mogen ze voorlopig doorrijden zonder ATB
Vr. groeten,
Bob