@ Thom,Regels kunnen veranderen en aanpassen aan nieuwe regels kost vaak geld. Het is vrijwel altijd de gebruiker die dat moet bekostigen, ook als hij zelf geen voordeel aan de nieuwe regel heeft. Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom bij museumspoorclubs ineens de overheid daarvoor moet opdraaien. Huub
@SK,Overigens mag je mij wel eens uitleggen wat er Nederlands is aan de hoofdlijnstoomlocs van de SSN en VSM, afgezien van hun huidige eigenaar. Huub
Maar ik vind de argumentatie niet zo sterk. De huidige locs van VSM en SSN hebben niets met Nederlands erfgoed te maken.Maar ook goed volksvermaak mag best subsidie krijgen als het op eigen benen niet kan bestaan. Ik merkte slechts op dat de overheid ook weer niet zo gek is om ongebreideld subsidies te verlenen. Het zou zo maar kunnen dat die clubs eens goed moeten gaan nadenken over de omvang van het rijdend Duits stoombezit. Dat zou geen slechte zaak zijn. Subsidies hebben altijd twee kanten: subsidie krijgen en verantwoording afleggen.
Ik ben ook niet bij voorbaat tegen het geven van subsidies.Hoewel het mij persoonlijk een zorg zal zijn of bijv. een hondekop bewaard blijft of niet, kan ik me niettemin voorstellen dat de instandhouding van zo'n treinstel wordt gesubsidieerd. Maar de cultuurhistorische waarde wordt volgens mij niet groter als dat treinstel ook kan rijden. Dat rijden, en juist over dat aspect spreken we hier, is in mijn ogen puur hobbyisme cq. volksvermaak. Zeker in het geval van de Zweedse en Duitse stoomlocs. Daar moet de overheid niet aan meebetalen.
Ik ken niet de exacte beweegredenen om ATB zonder uitzondering verplicht te stellen, maar kan me er wel iets bij voorstellen.
(....) Kennelijk vindt de minister het maatschappelijk/cultureel/educatief belang van die organisaties groot genoeg (....)