Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
  

Auteur Topic: Stoomtreinen toch op NS net!  (gelezen 20801 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #30 Gepost op: 19 April 2008, 19:02:24 »
@ Thom,

Regels kunnen veranderen en aanpassen aan nieuwe regels kost vaak geld. Het is vrijwel altijd de gebruiker die dat moet bekostigen, ook als hij zelf geen voordeel aan de nieuwe regel heeft. Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom bij museumspoorclubs ineens de overheid daarvoor moet opdraaien.

Huub
Ten eerste respecteer ik je mening en snap ik je uiteraard wel,
maar laten we dat hobbyisme nu eens Cultureel  Erfgoed noemen.

Da's tochiets wat wel een landelijk belang heeft in mijn ogen.
Een Rembrand in het rijksmuseum krijgt bv ook subsidie, feitelijk gezien toch net zoiets....

Nou kun je natuurlijk gaan discussieren over de komaf van materieel van sommige stichtingen, maar laten we daardoor het wél van Nederlandse afkomstige materieel niet vergeten...  :)
En het gaat niet te vergeten ook niet alleen maar om stoomlokken, mar om om diesel en Electrisch materieel...
« Laatst bewerkt op: 19 April 2008, 19:04:17 door Thom »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #31 Gepost op: 19 April 2008, 19:35:19 »
Ik ben ook niet bij voorbaat tegen het geven van subsidies.
Hoewel het mij persoonlijk een zorg zal zijn of bijv. een hondekop bewaard blijft of niet, kan ik me niettemin voorstellen dat de instandhouding van zo'n treinstel wordt gesubsidieerd. Maar de cultuurhistorische waarde wordt volgens mij niet groter als dat treinstel ook kan rijden. Dat rijden, en juist over dat aspect spreken we hier, is in mijn ogen puur hobbyisme cq. volksvermaak. Zeker in het geval van de Zweedse en Duitse stoomlocs. Daar moet de overheid niet aan meebetalen.

Huub

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #32 Gepost op: 19 April 2008, 19:37:38 »
@SK,
Overigens mag je mij wel eens uitleggen wat er Nederlands is aan de hoofdlijnstoomlocs van de SSN en VSM, afgezien van hun huidige eigenaar.

Huub
 

Om een voorbeeld te noemen, De StaatsSpoor bestelde bij Engelse fabrieken hun locomotieven. Deze kwamen compleet per schip in Nederland aan. De HSM kocht en bestelde bij voorkeur in Duitsland gebouwde machines. Tijdens en na WW II kwamen hier Zwitserse en Scandinavische machines in bedrijf die zonder blikken of blozen Nederlandse locomotieven werden genoemd. Wat is nu het verschil tussen de machines van toen en die van nu? Zij zijn allemaal in het buitenland gebouwd en hebben een Nederlandse eigenaar. Zelfs over de kleur hoeven we niet te discussieren, de 3500 II waren zwart.
Dit is dus mijn motivatie waarom ik vind dat de hier te lande verblijvende locomotieven Nederlandse locomotieven zijn

SK
« Laatst bewerkt op: 27 April 2008, 22:21:29 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #33 Gepost op: 19 April 2008, 20:01:06 »
Maar ik vind de argumentatie niet zo sterk.  ;)
De huidige locs van VSM en SSN hebben niets met Nederlands erfgoed te maken.

Maar ook goed volksvermaak mag best subsidie krijgen als het op eigen benen niet kan bestaan. Ik merkte slechts op dat de overheid ook weer niet zo gek is om ongebreideld subsidies te verlenen. Het zou zo maar kunnen dat die clubs eens goed moeten gaan nadenken over de omvang van het rijdend Duits stoombezit. Dat zou geen slechte zaak zijn.
Subsidies hebben altijd twee kanten: subsidie krijgen en verantwoording afleggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #34 Gepost op: 19 April 2008, 20:34:18 »
 ;) vandaag de jaap weer gekeurd en hoorde het volgende, de subsidie word toegekend aan nederlands historisch materieel wat van origine geen ATB heeft.
De 1200 en mat 54 hebben helaas een fase 2 kast, deze is niet aan te passen aan de ATB++ (rode sein bewaking) daarom is deze per 1-1-2009 niet meer toegestaan op het nederlandse net.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #35 Gepost op: 19 April 2008, 21:00:27 »
Maar ik vind de argumentatie niet zo sterk.  ;)
De huidige locs van VSM en SSN hebben niets met Nederlands erfgoed te maken.

Maar ook goed volksvermaak mag best subsidie krijgen als het op eigen benen niet kan bestaan. Ik merkte slechts op dat de overheid ook weer niet zo gek is om ongebreideld subsidies te verlenen. Het zou zo maar kunnen dat die clubs eens goed moeten gaan nadenken over de omvang van het rijdend Duits stoombezit. Dat zou geen slechte zaak zijn.
Subsidies hebben altijd twee kanten: subsidie krijgen en verantwoording afleggen.


vergeet niet dat het niet alleen geld voor stoom materieel maar ook voor diesel
en daar van heeft de vsm en de snn wel nederlands mat rond te rijden
vsm hebbben dan wat de snn niet heeft hoofdlijn locs in diesel daar van denk ik ook een atb moet hebben,

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #36 Gepost op: 19 April 2008, 21:36:45 »
Citaat
Ik ben ook niet bij voorbaat tegen het geven van subsidies.
Hoewel het mij persoonlijk een zorg zal zijn of bijv. een hondekop bewaard blijft of niet, kan ik me niettemin voorstellen dat de instandhouding van zo'n treinstel wordt gesubsidieerd. Maar de cultuurhistorische waarde wordt volgens mij niet groter als dat treinstel ook kan rijden. Dat rijden, en juist over dat aspect spreken we hier, is in mijn ogen puur hobbyisme cq. volksvermaak. Zeker in het geval van de Zweedse en Duitse stoomlocs. Daar moet de overheid niet aan meebetalen.

Het gaat hier in principe niet om langlopende subsidies, maar om een eenmalige subsidie zodat ATb in historisch materieel gebouwd kan worden. jullie doen alsof de overheid nu jarenlang de VSM, SSN ect gaat subsidieren, terwijl de overheid alleen maar de kosten betaald voor een systeem dat ZIJ zonder enige uitzondering verplicht gaan stellen! Kortom als de overheid bepaalde uitzonderingen toe zou laten zou deze hele subsidie niet eens bestaan hebben. En ja, ik persoonlijk vind dat zowel de SSN als de VSM een goede zaak doen, Museum materieel hoeft wat mij betreft niet altijd Nederlands te zijn, en aangezien de stoomtreinen van de VSM al jaren als toeristische atractie dienen kan ik me goed voorstellen dat ook deze van origine niet Nederlandse locomotieven de mogelijkheid krijgen om te blijven rijden.


mvg

-Sander

PS, weet iemand of de 273 met ATB is uitgerust? volgens mij niet maar je weet het maar nooit :)
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #37 Gepost op: 19 April 2008, 22:08:23 »
273 heeft idd geen ATB.

@Fridzie,
Kun je je bericht eens nalezen, want ik kan er niks van maken  ???

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #38 Gepost op: 19 April 2008, 22:11:14 »
Lees eerst eens de brieven van de minister aan de kamerleden:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20082559_tcm195-219161.pdf
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20082570_tcm195-219158.pdf

Daarna moeten diegenen die roepen dat anderen niet hun hobby gesubsidieerd moeten krijgen van andermans belastinggeld zich toch eens realiseren dat het eigenlijk een sigaar uit eigen doos is. Wel eens nagedacht over de BTW afdracht van de museumorganisaties? Die zou er niet zijn zonder de betreffende
(hobby)activiteiten.
Mvrgr
Koopmans

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #39 Gepost op: 19 April 2008, 22:17:27 »
@ Sander,

Ik heb nergens de indruk gewekt dat het om iets anders zou gaan dan een eenmalige subsidie, dat is jouw interpretatie.

Ik ken niet de exacte beweegredenen om ATB zonder uitzondering verplicht te stellen, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Dat dit geld kost, is jammer voor de betrokkene, maar is zo vaak het geval. Ik zie dus nog steeds niet waarom de belastingbetaler daaraan moet mee betalen. Ik heb in tenminste nog geen valide verklaring gelezen. Ook zonder inbouw van ATB kunnen de nu ATB-loze locs in Nederland blijven rijden, alleen niet op het hoofdspoor. Ik zie niet wat daar zo erg aan is, zeker omdat juist de treinen die niet buiten dat hoofdspoor kunnen, het electrische spul, blijkens de reactie van Johnny niet voor de subsidie in aanmerking lijken te komen.

Huub

jerry

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #40 Gepost op: 19 April 2008, 22:28:10 »
er stond dat het om 20 loks zou gaan hebben we in nl dan zoveel rijvaardige stomers die op de hoofdbaan komen ? of zitten er ook een paar diesels bij?
 

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #41 Gepost op: 19 April 2008, 22:44:33 »
ook voor locs die in revisie staan en zo wordt zo'n ding wel aangevraagd lijkt me... dan kom je zo wel aan de 20.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #42 Gepost op: 19 April 2008, 23:18:48 »
Ik ken niet de exacte beweegredenen om ATB zonder uitzondering verplicht te stellen, maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Ik kan zelf wel verzinnen waarom er geen uitzonderingen worden gemaakt. Als de museumorganisaties worden vrijgesteld van de ATB verplichting, dan hoort daar een argumentatie bij. Je kunt op je vingers natellen dat andere vervoerders precies diezelfde argumenten kunnen gebruiken om onder de verplichting uit te komen. Dus iedereen dezelfde verplichting, anders krijg je zo'n discussie: "waar hullie wel en wulder niet?"

Het verschil is natuurlijk dat die andere vervoerders commerciëel opereren, en dus de kosten uit hun eigen opbrengsten moeten betalen. De museumorganisaties kunnen dat niet, hebben gewoon te weinig geld. Kennelijk vindt de minister het maatschappelijk/cultureel/educatief belang van die organisaties groot genoeg om daar wat geld tegenaan te gooien. Het bedrag waar het over gaat is eigenlijk peanuts. Het gaat om ongeveer 20 keer 30.000 euro, dat is 6 ton. Komt neer op minder dan 4 cent per Nederlander. Vergeleken met de miljarden die de overheden uitgeven aan andere, al dan niet nuttige zaken, is dat een bedrag wat helemaal in het niet valt. Dus van mij mag het.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #43 Gepost op: 20 April 2008, 00:43:53 »
(....)  Kennelijk vindt de minister het maatschappelijk/cultureel/educatief belang van die organisaties groot genoeg (....)
Die minister is Camiel Eurlings. Hij groeide op in Valkenburg aan de Geul en was daar gemeenteraadslid. Burgermeester van Valkenburg is vader Eurlings. En laat nou stom toevallig in Valkenburg ook de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij rijden ......

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Stoomtreinen toch op NS net!
« Reactie #44 Gepost op: 20 April 2008, 01:37:30 »
Santerdam,

je opmerking snijdt geen hout denk ik.  In het geval van vriendjespolitiek zou het bedrag door gemeente Valkenburg aan de Geul aan de ZLSM gesubsidiëert worden en was eea geen Haagse kwestie...
Valkenburg en omgeving wordt er niets beter van als SSN van Rotterdam naar Gouda mag rijden.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!