BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Besselspoor op 18 april 2008, 08:54:16
-
Zojuist het nieuws gelezen dat minister Eurlings bijdraagt aan het in stand houden van stoom op het (toeristische) spoor door de inbouw van ATB te betalen :). Goed nieuws! Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden?
-
Doorgeroeste 1501?? :-[
Harm
-
Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden
ben bang van niet, stoom heeft altijd meer tot de verbeelding van het grote publiek gesproken dan oud (diesel-)elektrisch materieel.
Maar goed het is wel degelijk goed nieuws, het is in ieder geval een stap in de goede richting, ondanks het feit dat ik meer van oude treinstellen hou is het nooit slecht dat museum materieel in stand wordt gehouden.
maar goed hoop nog steeds dat we ooit een replica van Mat'40 of een DE5 gaan bouwen ;)
mvg
-Sander
ps, vergeet ons enig overgebleven Mat'36 stel niet, de 252
-
Hier het ANP-bericht
SK
ANP - 18 04 2008
Overheid betaalt voor veiligheid stoomlocs
DEN HAAG (ANP) - De overheid gaat het nieuwe veiligheidssysteem op oude stoomlocomotieven betalen. Het gaat om circa 30.000 euro voor elk van de ongeveer twintig locs. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bevestigt daarmee een bericht vrijdag in De Telegraaf. Dankzij de financiële bijdrage van minister Camiel Eurlings kunnen de locomotieven gewoon op het hoofdspoor in Nederland blijven rijden. Bij het veiligheidssysteem gaat het onder andere om een zogeheten dodemansknop, die de Inspectie Verkeer en Waterstaat verplicht stelt om over het spoor te rijden. Het besluit is een grote opluchting voor eigenaren van stoomlocomotieven, omdat zij het systeem niet konden betalen.
-
Zou hij ook wat overhebben voor de laatste rijdende Hondekop, de doorgeroeste 1501 en wat er verder nog als cultureel erfgoed aangemerkt kan worden?
Het gaat toch alleen maar om de ATB? Ook bij stoomlocs betaalt de minister niet voor lekkende ketels, doorgeroeste voetplaten en versleten wielbanden.
-
Van NOS teletekst!
"18 April 2008
Stoomtreinen mogen blijven rijden
Historische stoomtreinen zijn van de ondergang gered. De overheid betaalt een nieuw veiligheidssysteem, dat de treinen nodig hebben omdat ze soms ook over het officiële spoorwegennet moeten rijden.
Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een zogeheten dodemansknop, een schakelaar die ervoor zorgt dat de locomotief tot stilstand komt als de machinist onwel wordt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt zo'n knop verplicht om over het spoor te mogen rijden.
Het besluit is een grote opluchting voor de eigenaren van de stoomtreinen, omdat zij zelf het veiligheidssysteem niet kunnen betalen."
YES! ;D
-
Hoi allemaal,
We hebben het hier niet alleen over cultureel, maar ook industrieel erfgoed. Een omBC vind ik trouwens ook leuk, zelfs in h0 ;D.
Groet, Erik.
-
Goede minister die Camier Eurlings, hulde!
-
Gelukkig maar, daar het anders nogal een kostenpost was geweest om de boel rijdend te houden / om te bouwen.
-
Mooi nieuws ! ;D
-
Doorgeroeste 1501?? :-[
Harm
De verslagen van de werkgroep 1501 (stichting KLOK) zijn duidelijk over de lok, de gaten vallen er in en er is een flinke revisie nodig. Ze proberen nu eerst de 1315 toegelaten te krijgen (die was ook niet perfect) en de turquoise 1201 (jaaa :) ) af te bouwen. Dat mag van mij best een beetje gesupport worden, dan maar wat minder subsidie op andere vormen van kunst ;D
-
Zijn of gaan ze deze lokomotieven ombouwen naar stoom? 8)
SK
-
Maakt de media de fout niet, dan is er nog altijd de geïnteresseerde in de spoorwegen (die toch beter zou moeten weten). Het gaat hier om de openbare railinfrastructuur en die is niet in eigendom van een vervoerder (NS).
-
Zijn of gaan ze deze lokomotieven ombouwen naar stoom? 8)
SK
Stoomverwarmingsketel inbouwen en klaar! Wie zegt dat een stoomloc door stoom voortbewogen moet worden?
-
Je kan hem ook duwen :P
-
Hè hè, eindelijk eens een positief bericht over deze regering en niet eens vlak voor een verkiezing.
-
1501 en 1201 alsmede de 766 Hondekop hebben toch gewoon ATB? Of is dat na de buitendienststelling bij NS verwijderd?
-
De 766 iig, de rest heb ik geen idee van. Ik meen dat de 1200'en met een of andere prehistorische versie van ATB rondreden die niet meer zou voldoen en dat daarom ook de ACTS 1200'en binnenkort buiten dienst gaan.
-
1501 en 1201 alsmede de 766 Hondekop hebben toch gewoon ATB? Of is dat na de buitendienststelling bij NS verwijderd?
Nee hoor zit er nog gewoon in. ;)
De 766 iig, de rest heb ik geen idee van. Ik meen dat de 1200'en met een of andere prehistorische versie van ATB rondreden die niet meer zou voldoen en dat daarom ook de ACTS 1200'en binnenkort buiten dienst gaan.
Zoals ik al eerder schreef in een ander topic:
De ATB die in een ACTS 1200 zit, zit ook nog voor een groot deel in de treinstellen van NSR.
Verder lijkt het weer deze kant op te gaan:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8795.0
en deze
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9790.0
Verder zeg ik er niks meer over. >:(
-
De 766 iig, de rest heb ik geen idee van. Ik meen dat de 1200'en met een of andere prehistorische versie van ATB rondreden die niet meer zou voldoen en dat daarom ook de ACTS 1200'en binnenkort buiten dienst gaan.
De 1200'en hebben gewoon ATB, dat is de reden dat ACTS ze destijds van de sloper kocht. De 1200'en gaan aan de kant omdat ze al meer dan 50 jaar oud zijn. Oud en der dagen zat...
CKLX
-
Maakt de media de fout niet, dan is er nog altijd de geïnteresseerde in de spoorwegen (die toch beter zou moeten weten). Het gaat hier om de openbare railinfrastructuur en die is niet in eigendom van een vervoerder (NS).
En zodoende rammelt dus de topictitel ;)
Daarnaast maakt de media van oude treinen direct stoomlokken omdat dat leuker klint, echter gaat het natuurlijk over al het historisch materieel opd e hoofdbaan zonder ATB..
-
Hè hè, eindelijk eens een positief bericht over deze regering en niet eens vlak voor een verkiezing.
Geloof mij, niet iedereen denkt er zo over. Er zijn mensen die klagen over de Star vanwege de uitstoot van stoom (CO2 gezeur) en de roetdeeltjes (was en zo). Die zien stoomtreinen liever wegrotten dan rijden...
-
Ja, maar dit gaat dus over stoomtreinen op de hoofdbaan met ATB, dat heeft niks van doen met een lokaalspoorlijntje als dat van de STAR ???
Zoals al gezegd werd, eindelijk eens een positief meedenken... :)
-
Geloof mij, niet iedereen denkt er zo over.
Inderdaad. Prima als je als hobby met oude meuk (al dan niet stoom) over het Nederlandse spoornet wilt rijden, hoewel ik er persoonlijk niets mee heb, maar zorg er dan ook zelf voor dat je het kunt bekostigen. Ik heb er altijd wat moeite mee als ik mee moet betalen aan de hobby van anderen.
Huub
-
Ik heb er altijd wat moeite mee als ik mee moet betalen aan de hobby van anderen.
Huub
Ik betaal mij al jaren scheel aan de linkse en/of rechtse hobby's van onze vrienden uit Den Haag. Dus wat zeur je nauw.
SK
-
Als de overheid gaat subsidiëren, dan gaan ze ook vragen stellen. Bijvoorbeeld hoeveel Duitse stoomlocs er nou eigenlijk rijklaar voor het Nederlandse spoornet moeten zijn. Lijkt me geen slechte vraag. Mag toch hopen dat ze niet de hele VSM-vloot van ATB gaan voorzien, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.
-
De bij de VSM en SSN verblijvende stoomlokomotieven zijn NEDERLANDSE Lokomotieven. Dat ze in Duitsland gebouwd zijn, doet daar niets aan af.
SK
-
Inderdaad. Prima als je als hobby met oude meuk (al dan niet stoom) over het Nederlandse spoornet wilt rijden, hoewel ik er persoonlijk niets mee heb, maar zorg er dan ook zelf voor dat je het kunt bekostigen. Ik heb er altijd wat moeite mee als ik mee moet betalen aan de hobby van anderen.
Huub
Het betreft geen meebetalen aan de hobby van een aantal mensen, maar betalen voor regeltjes die door onze overheid zelf bedacht zijn.
Geen van alle van de stichtingen zit op die spullenboel te wachten hoor want de verbetering van veiligheid is echt nihil...
-
@SK,
Blijkbaar vind jij het allemaal prachtig wat die clubjes als VSM en SSN doen.
Even goede vrienden, maar accepteer dat anderen er anders over denken en het toch wel erg vreemd vinden dat de overheid geld uitgeeft aan dit soort hobbyisme. Voel je vrij om het zeuren te noemen, maar een wat deugdelijker argumentatie zou niet verkeerd zijn.
Overigens mag je mij wel eens uitleggen wat er Nederlands is aan de hoofdlijnstoomlocs van de SSN en VSM, afgezien van hun huidige eigenaar.
@ Thom,
Regels kunnen veranderen en aanpassen aan nieuwe regels kost vaak geld. Het is vrijwel altijd de gebruiker die dat moet bekostigen, ook als hij zelf geen voordeel aan de nieuwe regel heeft. Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom bij museumspoorclubs ineens de overheid daarvoor moet opdraaien.
Huub
-
@SK,
Ik moet Huub gelijk geven, er is niets Nederlands aan de hoofdlijnstoomloks van de SSN en de VSM.
Dit zijn gewoon Duitse machines die nooit in Nederlandse (lees NS) dienst hebben gereden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar inbouw van ATB bij loks die wel bij de NS hebben gereden.
Gideon
-
@ Thom,
Regels kunnen veranderen en aanpassen aan nieuwe regels kost vaak geld. Het is vrijwel altijd de gebruiker die dat moet bekostigen, ook als hij zelf geen voordeel aan de nieuwe regel heeft. Ik zie met de beste wil van de wereld niet waarom bij museumspoorclubs ineens de overheid daarvoor moet opdraaien.
Huub
Ten eerste respecteer ik je mening en snap ik je uiteraard wel,
maar laten we dat hobbyisme nu eens Cultureel Erfgoed noemen.
Da's tochiets wat wel een landelijk belang heeft in mijn ogen.
Een Rembrand in het rijksmuseum krijgt bv ook subsidie, feitelijk gezien toch net zoiets....
Nou kun je natuurlijk gaan discussieren over de komaf van materieel van sommige stichtingen, maar laten we daardoor het wél van Nederlandse afkomstige materieel niet vergeten... :)
En het gaat niet te vergeten ook niet alleen maar om stoomlokken, mar om om diesel en Electrisch materieel...
-
Ik ben ook niet bij voorbaat tegen het geven van subsidies.
Hoewel het mij persoonlijk een zorg zal zijn of bijv. een hondekop bewaard blijft of niet, kan ik me niettemin voorstellen dat de instandhouding van zo'n treinstel wordt gesubsidieerd. Maar de cultuurhistorische waarde wordt volgens mij niet groter als dat treinstel ook kan rijden. Dat rijden, en juist over dat aspect spreken we hier, is in mijn ogen puur hobbyisme cq. volksvermaak. Zeker in het geval van de Zweedse en Duitse stoomlocs. Daar moet de overheid niet aan meebetalen.
Huub
-
@SK,
Overigens mag je mij wel eens uitleggen wat er Nederlands is aan de hoofdlijnstoomlocs van de SSN en VSM, afgezien van hun huidige eigenaar.
Huub
Om een voorbeeld te noemen, De StaatsSpoor bestelde bij Engelse fabrieken hun locomotieven. Deze kwamen compleet per schip in Nederland aan. De HSM kocht en bestelde bij voorkeur in Duitsland gebouwde machines. Tijdens en na WW II kwamen hier Zwitserse en Scandinavische machines in bedrijf die zonder blikken of blozen Nederlandse locomotieven werden genoemd. Wat is nu het verschil tussen de machines van toen en die van nu? Zij zijn allemaal in het buitenland gebouwd en hebben een Nederlandse eigenaar. Zelfs over de kleur hoeven we niet te discussieren, de 3500 II waren zwart.
Dit is dus mijn motivatie waarom ik vind dat de hier te lande verblijvende locomotieven Nederlandse locomotieven zijn
SK
-
Maar ik vind de argumentatie niet zo sterk. ;)
De huidige locs van VSM en SSN hebben niets met Nederlands erfgoed te maken.
Maar ook goed volksvermaak mag best subsidie krijgen als het op eigen benen niet kan bestaan. Ik merkte slechts op dat de overheid ook weer niet zo gek is om ongebreideld subsidies te verlenen. Het zou zo maar kunnen dat die clubs eens goed moeten gaan nadenken over de omvang van het rijdend Duits stoombezit. Dat zou geen slechte zaak zijn.
Subsidies hebben altijd twee kanten: subsidie krijgen en verantwoording afleggen.
-
;) vandaag de jaap weer gekeurd en hoorde het volgende, de subsidie word toegekend aan nederlands historisch materieel wat van origine geen ATB heeft.
De 1200 en mat 54 hebben helaas een fase 2 kast, deze is niet aan te passen aan de ATB++ (rode sein bewaking) daarom is deze per 1-1-2009 niet meer toegestaan op het nederlandse net.
-
Maar ik vind de argumentatie niet zo sterk. ;)
De huidige locs van VSM en SSN hebben niets met Nederlands erfgoed te maken.
Maar ook goed volksvermaak mag best subsidie krijgen als het op eigen benen niet kan bestaan. Ik merkte slechts op dat de overheid ook weer niet zo gek is om ongebreideld subsidies te verlenen. Het zou zo maar kunnen dat die clubs eens goed moeten gaan nadenken over de omvang van het rijdend Duits stoombezit. Dat zou geen slechte zaak zijn.
Subsidies hebben altijd twee kanten: subsidie krijgen en verantwoording afleggen.
vergeet niet dat het niet alleen geld voor stoom materieel maar ook voor diesel
en daar van heeft de vsm en de snn wel nederlands mat rond te rijden
vsm hebbben dan wat de snn niet heeft hoofdlijn locs in diesel daar van denk ik ook een atb moet hebben,
-
Ik ben ook niet bij voorbaat tegen het geven van subsidies.
Hoewel het mij persoonlijk een zorg zal zijn of bijv. een hondekop bewaard blijft of niet, kan ik me niettemin voorstellen dat de instandhouding van zo'n treinstel wordt gesubsidieerd. Maar de cultuurhistorische waarde wordt volgens mij niet groter als dat treinstel ook kan rijden. Dat rijden, en juist over dat aspect spreken we hier, is in mijn ogen puur hobbyisme cq. volksvermaak. Zeker in het geval van de Zweedse en Duitse stoomlocs. Daar moet de overheid niet aan meebetalen.
Het gaat hier in principe niet om langlopende subsidies, maar om een eenmalige subsidie zodat ATb in historisch materieel gebouwd kan worden. jullie doen alsof de overheid nu jarenlang de VSM, SSN ect gaat subsidieren, terwijl de overheid alleen maar de kosten betaald voor een systeem dat ZIJ zonder enige uitzondering verplicht gaan stellen! Kortom als de overheid bepaalde uitzonderingen toe zou laten zou deze hele subsidie niet eens bestaan hebben. En ja, ik persoonlijk vind dat zowel de SSN als de VSM een goede zaak doen, Museum materieel hoeft wat mij betreft niet altijd Nederlands te zijn, en aangezien de stoomtreinen van de VSM al jaren als toeristische atractie dienen kan ik me goed voorstellen dat ook deze van origine niet Nederlandse locomotieven de mogelijkheid krijgen om te blijven rijden.
mvg
-Sander
PS, weet iemand of de 273 met ATB is uitgerust? volgens mij niet maar je weet het maar nooit :)
-
273 heeft idd geen ATB.
@Fridzie,
Kun je je bericht eens nalezen, want ik kan er niks van maken ???
-
Lees eerst eens de brieven van de minister aan de kamerleden:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20082559_tcm195-219161.pdf
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20082570_tcm195-219158.pdf
Daarna moeten diegenen die roepen dat anderen niet hun hobby gesubsidieerd moeten krijgen van andermans belastinggeld zich toch eens realiseren dat het eigenlijk een sigaar uit eigen doos is. Wel eens nagedacht over de BTW afdracht van de museumorganisaties? Die zou er niet zijn zonder de betreffende
(hobby)activiteiten.
Mvrgr
Koopmans
-
@ Sander,
Ik heb nergens de indruk gewekt dat het om iets anders zou gaan dan een eenmalige subsidie, dat is jouw interpretatie.
Ik ken niet de exacte beweegredenen om ATB zonder uitzondering verplicht te stellen, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Dat dit geld kost, is jammer voor de betrokkene, maar is zo vaak het geval. Ik zie dus nog steeds niet waarom de belastingbetaler daaraan moet mee betalen. Ik heb in tenminste nog geen valide verklaring gelezen. Ook zonder inbouw van ATB kunnen de nu ATB-loze locs in Nederland blijven rijden, alleen niet op het hoofdspoor. Ik zie niet wat daar zo erg aan is, zeker omdat juist de treinen die niet buiten dat hoofdspoor kunnen, het electrische spul, blijkens de reactie van Johnny niet voor de subsidie in aanmerking lijken te komen.
Huub
-
er stond dat het om 20 loks zou gaan hebben we in nl dan zoveel rijvaardige stomers die op de hoofdbaan komen ? of zitten er ook een paar diesels bij?
-
ook voor locs die in revisie staan en zo wordt zo'n ding wel aangevraagd lijkt me... dan kom je zo wel aan de 20.
-
Ik ken niet de exacte beweegredenen om ATB zonder uitzondering verplicht te stellen, maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Ik kan zelf wel verzinnen waarom er geen uitzonderingen worden gemaakt. Als de museumorganisaties worden vrijgesteld van de ATB verplichting, dan hoort daar een argumentatie bij. Je kunt op je vingers natellen dat andere vervoerders precies diezelfde argumenten kunnen gebruiken om onder de verplichting uit te komen. Dus iedereen dezelfde verplichting, anders krijg je zo'n discussie: "waar hullie wel en wulder niet?"
Het verschil is natuurlijk dat die andere vervoerders commerciëel opereren, en dus de kosten uit hun eigen opbrengsten moeten betalen. De museumorganisaties kunnen dat niet, hebben gewoon te weinig geld. Kennelijk vindt de minister het maatschappelijk/cultureel/educatief belang van die organisaties groot genoeg om daar wat geld tegenaan te gooien. Het bedrag waar het over gaat is eigenlijk peanuts. Het gaat om ongeveer 20 keer 30.000 euro, dat is 6 ton. Komt neer op minder dan 4 cent per Nederlander. Vergeleken met de miljarden die de overheden uitgeven aan andere, al dan niet nuttige zaken, is dat een bedrag wat helemaal in het niet valt. Dus van mij mag het.
-
(....) Kennelijk vindt de minister het maatschappelijk/cultureel/educatief belang van die organisaties groot genoeg (....)
Die minister is Camiel Eurlings. Hij groeide op in Valkenburg aan de Geul en was daar gemeenteraadslid. Burgermeester van Valkenburg is vader Eurlings. En laat nou stom toevallig in Valkenburg ook de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij rijden ......
-
Santerdam,
je opmerking snijdt geen hout denk ik. In het geval van vriendjespolitiek zou het bedrag door gemeente Valkenburg aan de Geul aan de ZLSM gesubsidiëert worden en was eea geen Haagse kwestie...
Valkenburg en omgeving wordt er niets beter van als SSN van Rotterdam naar Gouda mag rijden.
mvg
Sander.
-
Ook zonder inbouw van ATB kunnen de nu ATB-loze locs in Nederland blijven rijden, alleen niet op het hoofdspoor.
ATB-loze loks kunnen straks niet meer op de hoofdbaan komen, simpelweg omdat het vanaf 1 januari verboden is om zonder ATB op het Nederlandse Hoofdspoorlijn te komen.
Helaas dus, dat kan dus gewoon NIET meer...
Ik zie niet wat daar zo erg aan is, zeker omdat juist de treinen die niet buiten dat hoofdspoor kunnen, het electrische spul, blijkens de reactie van Johnny niet voor de subsidie in aanmerking lijken te komen.
Huub
Dan heb je Johnny's reactie niet goed begrepen.
Deze subsidie gelt voor al het materieel wat zonder ATB op de hoofdbaan komt. Of het nu Stoom, Diesel of Electrisch is, het is verplicht voor al het ATB-loze materieel, en ook voor al dat materieel geldt dus die subsidie.
Dus óok voor een Jaap, ook voor een 186, een 41, een 273 etcetc...
Allemaal materieel wat NIET meer zou kunnen rijden zonder ATB aan boord te hebben, want dat zijn allemaal stichtingen zonder een eigen spoorlijn.
Geen subsidie zou voor die treinen het eind van hun rijdende bestaan betekenen helaas.....
-
Blijkbaar vind jij het allemaal prachtig wat die clubjes als VSM en SSN doen.
Even goede vrienden, maar accepteer dat anderen er anders over denken en het toch wel erg vreemd vinden dat de overheid geld uitgeeft aan dit soort hobbyisme. Voel je vrij om het zeuren te noemen, maar een wat deugdelijker argumentatie zou niet verkeerd zijn.
Stoomlocomotieven zijn toch 120 jaar prominent in Nederland aanwezig geweest en hebben een belangrijk deel van het transport verzorgd. Voor veel mensen betekende de de komst van de stoomtrein de eerste ontmoeting met een nieuwe door technologie gedomineerde maatschappij. In veel kunstwerken, literatuur, liederen , maar ook beeldende kunst speelt de stoomtrein een belangrijke rol. Dankzij de inzet van de museumclubs kunnen we ook nu nog geconfronteerd worden rijdende stoomlocomotieven en ander historisch spoormaterieel, wat het begrip van de geschiedenis verhoogd. Bovendien begrijp je ook niet waarom mensen "Tsjoeke tsjoeke, tsjoek, fuut fuut" zeggen als ze een trein nadoen. Dat is nog steeds de nabootsing van een stoomlocomotief. Bovendien merk je dat wanneer je staat naast een stoomlocomotief dat het apparaat sist en blaast, allerlei geluiden maakt af een toe zichzelf af en toe in nevels hult. Je voelt de hitte dat er vanaf komt. Zo'n apparaat een heel andere indruk maakt dan een diesel of elektrische locomotief. Daardoor. besef je dan, maakt een stoomlocomotief toch veel meer (of zo je wilt: een heel andere) indruk op mensen dan het huidige spul. Stoomlocomotieven dragen bij een beter begrip van het verleden en van bepaalde vormen van kunst en cultuur. Dan zijn die paar centjes van de overheid (zes ton is voor de rijksoverheid een zeer laag bedrag) echt niet verkeerd uitgegeven.
Bovendien mag op museumlijnen maximaal 40 worden gereden. Stoomlocomotieven waren echt wel wat meer mans en dat kan alleen maar op de hoofdlijnen getoond worden.
Ik moet Huub gelijk geven, er is niets Nederlands aan de hoofdlijnstoomloks van de SSN en de VSM.
Dit zijn gewoon Duitse machines die nooit in Nederlandse (lees NS) dienst hebben gereden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar inbouw van ATB bij loks die wel bij de NS hebben gereden.
Som maar eens de Nederlandse rijvaardige hoofdlijnstomers op: Je bent al klaar voor dat je begonnen bent. Het zijn er precies nul. Alleen de 3737 maakt nog enige kans ooit weer rijvaardig te gaan worden. Als we dan toch de beleving van hoofdlijnstoomlocomotieven op prijs stellen, dan zijn we aangewezen op buitenlandse machines. Duitsland ligt dichtbij, Duitse locomotieven passeerden wel eens de grens en er zijn relatief veel van bewaard gebleven, dus dat is een voor de handliggende keus. De ZSLM heeft bovendien Zweedse locomotieven. In de na-oorlogse periode hebben er ook nog enige tijd Zweedse machine hier ten lande gereden.
Groeten,
Marco
-
ATB-loze loks kunnen straks niet meer op de hoofdbaan komen, simpelweg omdat het vanaf 1 januari verboden is om zonder ATB op het Nederlandse Hoofdspoorlijn te komen.
Helaas dus, dat kan dus gewoon NIET meer...
Dat zeg ik toch ook? Maar op niet-hoofdsporen kunnen ze wel gewoon blijven rijden, alleen niet harder dan 40 km/u. Voor de hobbyist mischien jammer, maar vanuit cultuurhistorisch oogpunt lijkt me dat geen probleem.
Dan heb je Johnny's reactie niet goed begrepen.
Deze subsidie gelt voor al het materieel wat zonder ATB op de hoofdbaan komt. Of het nu Stoom, Diesel of Electrisch is, het is verplicht voor al het ATB-loze materieel, en ook voor al dat materieel geldt dus die subsidie.
Dus óok voor een Jaap, ook voor een 186, een 41, een 273 etcetc...
Ik heb Johnny's reactie wel begrepen, maar ben niet zo op de hoogte van wat aan Nederlands electrisch historisch materieel rijvaardig is, laat staan dat ik weet wat al voorzien is van ATB. 186 en 41 zijn bij mijn weten diesels en kunnen dus ook op de museumlijnen uit de voeten. Van Jaap en 273 zou ik het niet weten, geen idee welke treinen dit zijn.
Allemaal materieel wat NIET meer zou kunnen rijden zonder ATB aan boord te hebben, want dat zijn allemaal stichtingen zonder een eigen spoorlijn.
Geen subsidie zou voor die treinen het eind van hun rijdende bestaan betekenen helaas.....
Zal geen verassing voor je zijn dat ik daar het probleem niet van zie, maar ik zal op dit forum wel een uitzondering zijn. ;)
Stoomlocomotieven dragen bij een beter begrip van het verleden en van bepaalde vormen van kunst en cultuur. Dan zijn die paar centjes van de overheid (zes ton is voor de rijksoverheid een zeer laag bedrag) echt niet verkeerd uitgegeven.
Voor dat begrip hoeven die dingen niet op het hoofdspoor te rijden. En dat een eventuele bijdrage een relatief laag bedrag is, is geen argument om er daarom maar lichtzinnig mee om te gaan. Ook niet als er op andere plekken nog veel meer over e balk wordt gegooid.
Huub
-
Hubertus,
Op zich kan ik je 'gevoel' vinden dat het 'sponseren' van de vereningen geen taka is vna de overheid.
Echter, zij zijn wel degene die het 'ineens' verplciht hebben gesteld om ATB aan boord te moetne hebben.
En voor een aantal verenigingen betekend dat dus dan gewoon einde verhaal.
Kijk bijvoorbeeld naar de SSN. Die hebben zeggen en schrijve een kilomter aan spoor waar je op kunt rijden... Als die dus niet meer op de hoofdbaan mogen komen, is het eigenlijk voor hun over.
Persoonlijk vind ik dat als iemand je iets veprlicht stelt, hij of zij je dan op zijn misnst redelijke eisen moet stellen. M.a.w als iets tig duizend euros kost, die je niet hebt, vind ik dat ze dan toch op zijn minst bij moeten springen.
Net als bv rijkswaterstaat ons straks gaat verplicht met een mooi tolkastje rond te rijden. Echter, het tolkastje kost je 25.000 euro...
Blijft jij dan nog lekker rondrijden?
Overigens speelt ditzelfde probleem nu met Duitsland. Daar is sinds 1 jan de nieuwe PZB 90 verplicht. En daar zijn dus ook een hoop (stoom)verenigingen de klos.
En als de SSN nu dus een reisje naar Duitsland wil maken (wat ze gelukkig vaak doen) moeten ze dus zowel dik dokken voor de ATB als de PZB 90...
Dus als ze tot de grens kunnen komen ben je al een eind...
Rene.
-
Mischien wel heel zwart/wit maar waarom zou de nederlandse overheid in de oorlog foute duitse loks van atb voorzien en Nederlands treinstellen uit nederlandse fabrieken niet dan vraag ik me af wat is nederlands erfgoed
wat mij betreft hoeft niet elk zwart monster met rode wielen op de hoofbaan selekteer er een paar en besteed de rest aan oud NS materieel
zoals blokkendoos materieel , hondekop en muizeneuzen etc
O ja reserveer ook vast een installatie voor de TEE (die hebben nog genoeg kosten ) ;)
-
NU dan een heel zwart/wit antwoord. Aan die foute lokomotieven heeft mijn vader in Berlijn geheel onvrijwillig moeten werken. Zie het dus ook als een homage aan die mensen die daar toen zonder CAO en ARBO aan deze machines hun beste (wat daar nog van over was) moeten geven.
SK
-
ATB grijpt in als bijvoorbeeld rood sein gepasseerd wordt door middel van een remming. Een stoomlocomotief heeft een andere mechanisme dat de rem aanstuurt dan diesel of elektrisch. Voor deze zijn de kosten en inbouw goedkoper. Bij stoom is kosten hoger en waarschijnlijk is de ATB-installatie zichtbaar aan de buitenkant.
Marc
-
Mischien wel heel zwart/wit maar waarom zou de nederlandse overheid in de oorlog foute duitse loks van atb voorzien en Nederlands treinstellen uit nederlandse fabrieken niet dan vraag ik me af wat is nederlands erfgoed
tsja, mischien heeft het feit dat wij onze stoomlocomotieven systematisch en efficient eind jaren 50 tot schroot hebben verwerkt een rol? In Duitsland zijn ze nou eenmaal een stuk later ontstoomd, 1975 bij de Bundesbahn en 1988(!) officieel, en 1990 in praktijk bij de Reichsbahn. verklaart ook waarom de VSM zo'n relatief grote groep Reko-52ers heefd, die waren rond die tijd gewoon veel voorhanden voor leuke prijsjes.
En over die "foute" machines... tsja, naar mijn weten is de oorlog nu bijna 63 jaar afgelopen. Het gros van die Duitse machines heeft langer in vredestijd gereden dan in de oorlog, ook kriegslocs zoals de serie 52 hebben hun steentje bijgedragen aan de wederopbouw van menig spoorweg maatschappij na de oorlog, om vervolgens meer dan 40 jaar vreedzaam hun rondjes te draaien.
huub,
Van Jaap en 273 zou ik het niet weten, geen idee welke treinen dit zijn.
Jaap is een Blokkendoos motorwagen, Zij had in haar MDW tijd de naam Jaap.
de 273 is ons laatst overgebleven Mat'46 stel, het is in het bezit van het NSM en de STIBANS
mvg
-Sander
-
Mischien wel heel zwart/wit maar waarom zou de nederlandse overheid in de oorlog foute duitse loks van atb voorzien en Nederlands treinstellen uit nederlandse fabrieken niet dan vraag ik me af wat is nederlands erfgoed
In ieder geval is de Kameel voorzien van ATB-NG, of andere Nederlandse museumtreinen dat ook krijgen (voor zover ze geen ATB hebben) weet ik niet.
-
ATB grijpt in als bijvoorbeeld rood sein gepasseerd wordt door middel van een remming. Een stoomlocomotief heeft een andere mechanisme dat de rem aanstuurt dan diesel of elektrisch. Voor deze zijn de kosten en inbouw goedkoper. Bij stoom is kosten hoger en waarschijnlijk is de ATB-installatie zichtbaar aan de buitenkant.
Marc
Nee, speciaal om de museumlijnen tegemoet te komen is er juist een basic variant van ATB ontwikkeld, ook voor stoomlocs. Dat ATB light kost dus 30.000 euro per loc. Een gebruikelijke ATB-installatie kost een paar ton.
Ik las op de site van de VSM dat ze daar 10 rijvaardige Duitse stoomlocs hebben. Het lijkt mij meer dan genoeg als er daarvan twee geschikt zijn voor dienst op de hoofdbaan.
-
Wat is er anders aan het remsysteem van een stoomloc? Dr zit gewoon een remkraan op, die laat lucht uit de leiding en dan gooit ie de rem erop. Extra kraan in de remleiding, ergens onder machinistenhuis en klaar. Zie je niks van. Dan nog een opneemspoel, die knoop je aan de baanruimer en valt dan ook niet zo erg op.
Het enige echte probleem dat specifiek voor ATB op stoomlocs geldt is dat niet alle stoomlocs electriciteit aan boord hebben, dus zou dat via een accu moeten of zo.
-
dinamo in bouwen
-
Kan, maar dat wordt dan meteen het moeilijkste deel van de verbouding.
-
Mischien wel heel zwart/wit maar waarom zou de nederlandse overheid in de oorlog foute duitse loks van atb voorzien en Nederlands treinstellen uit nederlandse fabrieken niet dan vraag ik me af wat is nederlands erfgoed
Locomotieven (of andere machines) kunnen nooit fout zijn, alleen de mensen die ze bouwen of bedienen kunnen fout zijn.
-
Wat is er anders aan het remsysteem van een stoomloc?
Dat je de tractie niet met een elektrisch contact kunt afschakelen?
Enne, ik word lichtelijk onpasselijk over de discussie over 'fout' enzo. Als er één loc is die meer dan genoeg 'foute' treinen in Nederland heeft gereden dan is het de 3737 wel. Kortom, hou toch op met die lulkoek...
Groeten, Tim
-
tja, hang er een zoemer en een lamp aan en er staan 2 man op de bok die t zelf kunnen doen.
-
wat aan Nederlands electrisch historisch materieel rijvaardig is, laat staan dat ik weet wat al voorzien is van ATB. 186 en 41 zijn bij mijn weten diesels en kunnen dus ook op de museumlijnen uit de voeten. Van Jaap en 273 zou ik het niet weten, geen idee welke treinen dit zijn.
Dat is leuk bedacht, maar laten we dan ook alle rembrand uit het rijksmuseum maar in de kelder van het Amsterdamse gemeente huis hangen, dat is ook een stuk goedkoper.... ;)
Treinen zoals de 41 en de 273 zijn eigendom van het Spoorwegmuseum, die hebben geen eigen lijn, dus dat is wel makkelijk gezegd maar dat werkt niet natuurlijk.
Doelstelling van dit materieel is om mensen het comfort van de jaren 50 mee te laten beleven. Dat gaat met de Heimwee Expresse fantastisch op de hoofdbaan. Juist de snelheden boven de 40 zijn karakteristiek met dit soort materieel.
Dat de ATB daar een stokje voor zou steken is gewoon doodzonde, en het probleem daarin is niet die historische trein, maar dat iemand die ATB verplichting bedacht heeft....
Nou zijn daar talloze dingen op te bedenken zolas hierboven, maar de meeste lossen het probleem niet op, maar omzeilen het....
-
Dat is leuk bedacht, maar laten we dan ook alle rembrand uit het rijksmuseum maar in de kelder van het Amsterdamse gemeente huis hangen, dat is ook een stuk goedkoper.... ;)
Als na afweging van voors en tegens dit inderdaad de voordeligste oplossing is, zie ik geen reden om het niet te doen.
Verder heb ik niet veel toe te voegen aan wat ik eerder heb geschreven. Het rijden met die dingen op hoofdlijnen levert mi geen bijdrage aan de instandhouding van Nederlands erfgoed, maar schaar ik onder de noemer hobbyisme en zou derhalve niet door de rijksoverheid gesubsidieerd moeten worden. Als dat het einde van bijv. de SSN zou betekenen, is jammer voor die club, maar het Nederlands erfgoed ondervindt daar weinig tot geen schade van.
Huub
-
Na het lezen van dit artikel vroeg ik me af wat nou zo'n installatie is.
Is het inbouwen van ATB een zeer ingrijpende verbouwing aan een loc of is het een relatief simpele toevoeging?
Ik kan me in de huidige technologische tijd voorstellen dat een ATB een
kleine kast zal zijn vol met electronica die aan te sluiten is aan het bestaande systeem in een loc.
Misschien kun je locs voorbereiden op ATB en de installatie zelf laten rouleren? 30000 euro voor een loc is wel erg veel geld, zeker voor een museum stichting. Maar in de professionele, niet consumer wereld is dat voor zo'n systeem niet heel apart veel, een auto kost meer.
Collin
-
Misschien kun je locs voorbereiden op ATB en de installatie zelf laten rouleren?
Dat is ook precies wat ze gaan doen. In de loc moeten wat aanpassingen komen, zoals een elektrisch bediende remkraan, opneemspoelen voor de voorwielen, een elektrisch signaal uit de snelheidsmeter. En misschien nog een paar dingen die ik nu over het hoofd zie. De eigenlijke elektronica zit in een koffertje dat ze op de loc kunnen inpluggen.
-
Wellicht is het dichtzetten van de regulateur wat handiger dan de rem er meteen opzetten.
Voor wat betreft de steeds hehaalde opmerking over belastinggeld wil ik nogmaals stellen dat die 'Hobbyisten" bezig zijn met economisch activiteiten en dus een positieve bijdrage aan belastinggeld opbrengen. Uiteindelijk betaalt minister Eurlings geld terug wat ze eerder bij minister Bos hebben moeten(!) inleveren. Het is dus een non-argument.
Mvrgr
Koopmans
-
Met alle respect, Koopmans, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Je impliceert hiermee dat de betreffende organisaties in feite recht op de subsidies hebben omdat ze eerder, zoals ieder ander in Nederland, direkt of indirekt BTW hebben afgedragen. Denk dat ik dan ook maar eens bij de 's lands bestuur aan ga kloppen voor een bijdrage aan mijn modelbaan. Tenslotte heb ik over de locjes die ik heb gekocht ook BTW betaald.
Huub
-
Wellicht is het dichtzetten van de regulateur wat handiger dan de rem er meteen opzetten.
uh, dan blijft de trein nog lekker doorrollen. Ook al staat de regulateur open, als de hele trein op de rem gaat doet ie niet zoveel meer hoor... 't is alleen niet bepaald goed voor de machine lijkt me, al kan het drijfwerk dat soort grappen op zich wel hebben (remmen met tegenstoom gebeurde vaak genoeg)
En voor de zuurpruimen die subsidie een slecht idee vinden: nu gaat t naar een stoomloc, anders gaat het naar een schrale rapper die een of ander "prachtwijk"-evenement komt opluisteren door 150 keer yoyo respect te gaan roepen. 't is ook nooit goed.
-
Dat is ook precies wat ze gaan doen. In de loc moeten wat aanpassingen komen, zoals een elektrisch bediende remkraan, opneemspoelen voor de voorwielen, een elektrisch signaal uit de snelheidsmeter. En misschien nog een paar dingen die ik nu over het hoofd zie. De eigenlijke elektronica zit in een koffertje dat ze op de loc kunnen inpluggen.
Met een electrisch bediende remkraan bedoel je waarschijnlijk een remkraan met contacten om te kijken in welke remstand die staat voor de ATB.
Een alternatief hiervoor is een serie drukcontacten op de treinleiding waaruit je dezelfde info kunt verkrijgen.
Immers behoort bij elke remstand een bepaalde treinleiding druk, en is dat een stuk eenvoudiger dan remkranen ombouwen.
-
Met alle respect, Koopmans, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Je impliceert hiermee dat de betreffende organisaties in feite recht op de subsidies hebben omdat ze eerder, zoals ieder ander in Nederland, direkt of indirekt BTW hebben afgedragen. Denk dat ik dan ook maar eens bij de 's lands bestuur aan ga kloppen voor een bijdrage aan mijn modelbaan. Tenslotte heb ik over de locjes die ik heb gekocht ook BTW betaald.
Huub
Nee, ik impliceer helemaal niets, behalve dat het niet over jouw en mijn belastinggeld gaat maar over dat van die organisaties zelf. En iedereen die meedraait in de economie van Nederland heeft op bepaalde tijden en om bepaalde redenen wel eens recht op een subsidie, zet maar een zonnecel op je dak bijvoorbeeld.
En wat de regulateur betreft gaat het me uiteraard om de volgorde, eerst dicht dan remmen.
Mvrgr
Koopmans
-
Met een electrisch bediende remkraan bedoel je waarschijnlijk een remkraan met contacten om te kijken in welke remstand die staat voor de ATB.
Nee, ik bedoel een elektrisch bediende klep die de treinleiding open trekt. Ingewikkelder hoeft het toch niet te zijn als je de trein wilt stoppen?
Het dichtzetten van de regulateur is ook wel een goeie. Die was ik dus vergeten.
-
OHwww, je bedoelde de remklep ;)
Da's idd niet zo moeilijk te realiseren.
Ik dacht dat je een remkraan met ATB contacten bedoelde, immers moet de ATB ook weten of jij daadwerkelijk wel remt ;)
-
Heren,
Vanavond een item in het journaal van TV Rijnmond. Voor de mensen buiten Rotterdam en omgeving, zie www.rtvrijnmond.nl.
mvg,
Wout Jansen
-
Afgelopen zaterdag 19 april 2008 met de stoomloc 01 1075 van de SSN van Rotterdam naar Emmerich gereden.
Hier van loc gewisseld en naar Bochum gereden met een Duitse diesel .
Op het museumterrein van Bochum reed de stoomloc 65 018 van de SSN.
Enige videootjes op mijn site en you tube gezet.
Dus zeer recentelijk toch nog stoomlocs op NS net.
Link naar you tube is
<a href="http://www.youtube.com/polderen">
Groeten Roy
-
De SSN kan aantonen dat ze ook voor hun 2 andere actieve stoomlocomotieven ATB apparatuur hebben besteld.
Daarom mogen ze voorlopig doorrijden zonder ATB
-
Met alle respect, Koopmans, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Je impliceert hiermee dat de betreffende organisaties in feite recht op de subsidies hebben omdat ze eerder, zoals ieder ander in Nederland, direkt of indirekt BTW hebben afgedragen. Denk dat ik dan ook maar eens bij de 's lands bestuur aan ga kloppen voor een bijdrage aan mijn modelbaan. Tenslotte heb ik over de locjes die ik heb gekocht ook BTW betaald.
Jouw modeltreintjes genereren geen inkomsten. Al die museumorganisaties genereren heel wat indirecte inkomsten doordat mensen daar dus op vakantie gaan, een terrasje pikken, een hap eten in een restaurant...
Verder hebben we het hier over €600.000. Hoeveel kostte dat onderzoek ook alweer om uit te zoeken of er reizigerstreinen op de Betuweroute konden rijden, wat iedereen hier al wist dat dat niet kon? Hoeveel kreeg Wubbo Ockels ook alweer voor zijn fanta-bus? Deze zes ton lijkt me heel wat beter besteed.
- Peter
-
Fanta-bus...dat is het.
Peter, geweldige vondst! ;D
Gerrit F
-
Nee, ik bedoel een elektrisch bediende klep die de treinleiding open trekt. Ingewikkelder hoeft het toch niet te zijn als je de trein wilt stoppen?
Dit is nu precies wat er gebeurd als er iemand een ATB opdracht negeert, er word een gat in de treinleiding getrokken waardoor de trein tot stilstand komt.
-
Jouw modeltreintjes genereren geen inkomsten. Al die museumorganisaties genereren heel wat indirecte inkomsten doordat mensen daar dus op vakantie gaan, een terrasje pikken, een hap eten in een restaurant...
Maar om 'daar' inkomsten te genereren hoeven die locs de hoofdlijnen helemaal niet op. Sterker, dan kunnen ze beter 'daar' blijven.
Ik begreep overigens dat de SSN de ATB-installaties al had besteld. Ze zullen de subsidie graag incasseren, maar een voorwaarde voor de aanschaf was het niet.
Dat zat ik me al af te vragen. Zelf met veel vrijwilligers zijn de kosten voor herstel en onderhoud van zo'n loc erg hoog. Een eenmalige uitgave van 30.000 euro (zeg een afschrijving van een paar duizend euro per jaar) zal dan het verschil toch niet maken.
-
Dat kan wel het verschil zijn tussen wel en niet een loc kunnen reviseren! Weet je wel hoeveel ritten je moet rijden om zo'n bedrag bij elkaar te krijgen?
-
Precies, en daarom snap ik niet waarom ze geen enkele moeite doen om die stoomlocomotieven wat zuiniger te maken. Een schep kolen besparen kost minder dan de moeite een passagier te lokken om ervoor te betalen.
Mvrgr
Koopmans
-
Misschien zou de stoomstichting de 01 1075 zijn stroomlijnbeplating terug moeten geven ??? ;D
-
Koopmans, wat zouden ze dan moeten doen om die locomotieven wat zuiniger te maken? En dan bedoel ik iets wat ze nu nalaten.
Je kunt wel een schep kolen besparen, maar dan heb je kans dat die loc zijn eindbestemming niet haalt. Mogen alle passagiers er uit om te duwen. ;D
Een stoomloc is nou eenmaal een inefficiënt beest. Mijn stelling is: als de elektromotor een eeuw eerder was uitgevonden, dan zouden we nooit stoomlocs gehad hebben.
-
Moet je nog wel eerst ook even een generator uitvinden.
Was er rond 1832.
En vervolgens nog iets om dat ding te laten draaien. ;D
Gerrit F
-
Lees dit (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=1425)
en dit (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=1343)
en dit (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=227&postdays=0&postorder=asc&start=40).
Zoals jullie kunnen zien heeft de opmerking van Koopmans een lange voorgeschiedenis op een ander forum. Het ging mij hier en daar ::) boven de pet, maar de essentie is: De exhaust is te verbeteren, naast het toepassen van oververhitting en dergelijke. Koopmans is op stoomtechniek gepromoveerd.
Groet,
Marco
-
Ir Koopman aan het werk achter de RTM 54 bij het meten van "exhaust"proeven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0005_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0005_1024.jpg)
de meetapperatuur op de lok
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0006_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0006_1024.jpg)
SK die er gedeeltelijk bij was