Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:47:36
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 47433 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #120 Gepost op: 07 February 2025, 14:11:41 »
Benieuwd of het zo wel lukt Erwin.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #121 Gepost op: 07 February 2025, 20:21:28 »
Hi,

Deze meneer maakt ook nog boiler bands op het einde:
https://youtu.be/D0F_yCypk1g?si=-0fUM26-3mupqM75

Mvg,

Adriaan

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #122 Gepost op: 09 February 2025, 18:13:56 »


De "gaatjesmethode" werkte goed.  Voorverzilveren wilde niet lukken, het fosforbrons, de enige strips met bruikbare afmetingen, verbrandde dan voordat het wilde vloeien.
Aanvulling 10.02.2025 want niet helemaal duidelijk, zie ook Mathyn`s begrijpelijke reactie hieronder:
Wanneer de strips op de ketel lagen werd de hitte beter verdeeld en na zorgvuldig rustig opwarmen vloeide het zilver met geduld mooi uit. De dommen en veiligheid zijn daarna met tin gedaan.
Zilversolderen is niet heel anders dan tin. Je hebt er wat andere spullen voor nodig, soldeer, flux en een brander met voldoende vermogen, en wat lef :D: er gaat heel wat hitte in je mooie spullen zitten en solderen met een bout voelt daarna wat bescheiden. Mijn ergernissen over uit elkaar vallende en veel te kleine onderdeeltjes om gaten te vullen die dan op het laatste moment óf aan de bout bleven plakken óf toch niet gevloeid hadden hebben tot deze wat drastische keuze geleid.





In ieder geval een stuk strakker dan de eerste keer. En met het solderen van de dommen bleef het dus ook mooi zitten.
Áls er ooit een nieuw project van deze omvang komt ga ik toch voor een draaibank ;)



Goed, nu verder van groot naar klein en van midden naar voor een achter.

« Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 09:39:57 door Erwin 054 »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #123 Gepost op: 09 February 2025, 22:18:43 »
Kan het metaal wel tegen de hitte die je nodig hebt om zilver soldeer te laten vloeien. Legeringen hebben een relatief laag gloeipunt waarop je het metaal uitgloeit en kan laten verbranden. Misschien schiet je daar snel overheen met het stoken?

In dat geval is het probleem dus je soldeertin. Lager beginnen en met lowmelt eindigen.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #124 Gepost op: 09 February 2025, 23:58:34 »
Nou, dat valt mee hoewel ik je zorg begrijp.
De ketelbanden zijn van fosforbrons, niet dat dat moest maar vanwege de maatvoering geschikt. Los vertinnen met zilversoldeer ging inderdaad niet goed: ze werden opgevreten dor de hitte.  En als je op 0,3mm messingplaat de vlam maar lang en heet genoeg op 1 plek houdt gaat het ook fout.
Maar op de ketel en met beleid ging t prima. Nu kunnen de grote appendages met gewoon tin en dan eindigen met lowmelt voor het verbinden van ketel met chassis en mch.
Zo ook delen van de wielkasten met zilver, daarna met gewoon tin een als t mch dan definitief wordt geplaatst met lowmelt hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
De vlekken die je ziet zijn verkleuring, het messing is glad en schoon, dus ik hoop niet dat het met spuiten en probleem wordt.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 09:41:33 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #125 Gepost op: 15 February 2025, 18:52:40 »
Verder met de ketel, appendages.
Voor het eerst kunnen werken met de vloeibare soldeer, en dát is lekker! Glasvezelpotlood er overheen en het ziet er bijna professioneel uit.



Linkerkant nu klaar, en zelfs flink wat vlekken van het heet stoken zijn weg. Heel fijn!
Er blijft een kiertje zichtbaar tussen wielkast en ketel maar daar komt nog een slang (?!) overheen die dat gaat camoufleren.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #126 Gepost op: 18 February 2025, 19:55:42 »

Dus nu de rechterkant, appendages, handrailhouders etc. Daarna zijkanten vuurkist op maat gemaakt, de hele boel klem met draad op de soldeermal en vast.


 
Het lijkt er op dat de ketel naar voren helt, dat moet nog nagemeten worden en zonodig hersteld.
Twee handrailhouders vragen ook om nazorg trouwens.



Hier zie je hoe dun de buis van de ketel is om de zijkanten van de vuurkist in te laten vallen.



Het kost wel het nodige ;)
« Laatst bewerkt op: 19 February 2025, 09:30:36 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #127 Gepost op: 02 March 2025, 21:51:54 »
Vandaag de ketel rechtgezet en door de vuurkist naar beneden en de ketelsteun wat omhoog te brengen. Nu tevreden.
Vierde ketelband erbij gezet.
Een en ander moet nog worden bijgewerkt, ik verwacht na de primer nog wel met plamuur aan de slag te moeten.



Dan naar de rookkast. Nieuwe voet gemaakt, zorgt voor correcte hoogte op het frame. Sluit ook de voor en achterkant af. Besloten dat deze 2100 geen modificatie op het cilinderblok heeft gehad. Of dat historisch klopt? Geen idee :) Ik vind de ronding in de voetplaat te mooi om te laten vervallen.



« Laatst bewerkt op: 02 March 2025, 22:44:44 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #128 Gepost op: 06 March 2025, 17:56:08 »
Wat ik nergens nog kon terugvinden en mogelijk onderwerp van veel onenigheid: wielbanden bij stoomlocs in het NS- tijdperk: zwart of blank staal? Ik kan t op zwart wit foto's niet echt onderscheiden en kom in model beiden tegen. Vind blank staal mooier, maar wat was t nou?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11247
    • nulpunt
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #129 Gepost op: 06 March 2025, 18:36:46 »
Voorschriften schilderwerk NS in 1922:

Klik op de foto voor een vergroting en dus een betere leesbaarheid.
Conclusie: wielen waren zwart.








Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #130 Gepost op: 06 March 2025, 20:08:17 »
Thx Frits,  bijzonder document!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #131 Gepost op: 16 March 2025, 15:47:15 »
Door met het mch. Alle onderdelen voorbereid voor de assemblage.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #132 Gepost op: 16 March 2025, 21:35:59 »
En in elkaar gezet. Natuurlijk het nodige pas- en meetwerk en nog lang niet klaar, maar een hele stap.





De ramen, voor altijd open, bestaan uit drie delen.  Met 0,35mm draad het opliggende frame nagemaakt,, achter de uitsnede het inliggende raam. Het plaat is hier 0,3mm, mooi dun, wel erg kwetsbaar: blijven hangen met de zaag kan 1x, daarna heb je schade.



Ook al wat leidingwerk gedaan en de werkplek ingericht. Nu nog een dak en dan details, veel details.

« Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 08:41:33 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #133 Gepost op: 17 March 2025, 11:26:25 »
Overzichtsfoto om dat ik `t wel een mooi plaatje vind worden:


puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 5782
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #134 Gepost op: 23 March 2025, 11:56:32 »
Gisteren deze in aanbouw zijnde dame mogen zien.

Het blijft toch het mooiste wat er is om iemand zoveel moeite te laten doen om iets moois op tafel te krijgen.
Ik ben van mij zelf natuurlijk ook wel wat gewend.

Ga zo door Erwin.  (y)

Je hebt er ook weer een volger bij.  ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#