Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 22:09:31
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 22:09:24
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
12
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 (gelezen 47167 keer)
orientexpress
Offline
Berichten: 809
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #120 Gepost op:
07 February 2025, 14:11:41 »
Benieuwd of het zo wel lukt Erwin.
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
orientexpress
Offline
Berichten: 809
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #121 Gepost op:
07 February 2025, 20:21:28 »
Hi,
Deze meneer maakt ook nog boiler bands op het einde:
https://youtu.be/D0F_yCypk1g?si=-0fUM26-3mupqM75
Mvg,
Adriaan
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #122 Gepost op:
09 February 2025, 18:13:56 »
De "gaatjesmethode" werkte goed. Voorverzilveren wilde niet lukken, het fosforbrons, de enige strips met bruikbare afmetingen, verbrandde dan voordat het wilde vloeien.
Aanvulling 10.02.2025 want niet helemaal duidelijk, zie ook Mathyn`s begrijpelijke reactie hieronder:
Wanneer de strips op de ketel lagen werd de hitte beter verdeeld en na zorgvuldig rustig opwarmen vloeide het zilver met geduld mooi uit. De dommen en veiligheid zijn daarna met tin gedaan.
Zilversolderen is niet heel anders dan tin. Je hebt er wat andere spullen voor nodig, soldeer, flux en een brander met voldoende vermogen, en wat lef
: er gaat heel wat hitte in je mooie spullen zitten en solderen met een bout voelt daarna wat bescheiden. Mijn ergernissen over uit elkaar vallende en veel te kleine onderdeeltjes om gaten te vullen die dan op het laatste moment óf aan de bout bleven plakken óf toch niet gevloeid hadden hebben tot deze wat drastische keuze geleid.
In ieder geval een stuk strakker dan de eerste keer. En met het solderen van de dommen bleef het dus ook mooi zitten.
Áls er ooit een nieuw project van deze omvang komt ga ik toch voor een draaibank
Goed, nu verder van groot naar klein en van midden naar voor een achter.
«
Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 09:39:57 door Erwin 054
»
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3857
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #123 Gepost op:
09 February 2025, 22:18:43 »
Kan het metaal wel tegen de hitte die je nodig hebt om zilver soldeer te laten vloeien. Legeringen hebben een relatief laag gloeipunt waarop je het metaal uitgloeit en kan laten verbranden. Misschien schiet je daar snel overheen met het stoken?
In dat geval is het probleem dus je soldeertin. Lager beginnen en met lowmelt eindigen.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #124 Gepost op:
09 February 2025, 23:58:34 »
Nou, dat valt mee hoewel ik je zorg begrijp.
De ketelbanden zijn van fosforbrons, niet dat dat moest maar vanwege de maatvoering geschikt. Los vertinnen met zilversoldeer ging inderdaad niet goed: ze werden opgevreten dor de hitte. En als je op 0,3mm messingplaat de vlam maar lang en heet genoeg op 1 plek houdt gaat het ook fout.
Maar op de ketel en met beleid ging t prima. Nu kunnen de grote appendages met gewoon tin en dan eindigen met lowmelt voor het verbinden van ketel met chassis en mch.
Zo ook delen van de wielkasten met zilver, daarna met gewoon tin een als t mch dan definitief wordt geplaatst met lowmelt hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
De vlekken die je ziet zijn verkleuring, het messing is glad en schoon, dus ik hoop niet dat het met spuiten en probleem wordt.
«
Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 09:41:33 door Erwin 054
»
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #125 Gepost op:
15 February 2025, 18:52:40 »
Verder met de ketel, appendages.
Voor het eerst kunnen werken met de vloeibare soldeer, en dát is lekker! Glasvezelpotlood er overheen en het ziet er bijna professioneel uit.
Linkerkant nu klaar, en zelfs flink wat vlekken van het heet stoken zijn weg. Heel fijn!
Er blijft een kiertje zichtbaar tussen wielkast en ketel maar daar komt nog een slang (?!) overheen die dat gaat camoufleren.
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #126 Gepost op:
18 February 2025, 19:55:42 »
Dus nu de rechterkant, appendages, handrailhouders etc. Daarna zijkanten vuurkist op maat gemaakt, de hele boel klem met draad op de soldeermal en vast.
Het lijkt er op dat de ketel naar voren helt, dat moet nog nagemeten worden en zonodig hersteld.
Twee handrailhouders vragen ook om nazorg trouwens.
Hier zie je hoe dun de buis van de ketel is om de zijkanten van de vuurkist in te laten vallen.
Het kost wel het nodige
«
Laatst bewerkt op: 19 February 2025, 09:30:36 door Erwin 054
»
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #127 Gepost op:
02 March 2025, 21:51:54 »
Vandaag de ketel rechtgezet en door de vuurkist naar beneden en de ketelsteun wat omhoog te brengen. Nu tevreden.
Vierde ketelband erbij gezet.
Een en ander moet nog worden bijgewerkt, ik verwacht na de primer nog wel met plamuur aan de slag te moeten.
Dan naar de rookkast. Nieuwe voet gemaakt, zorgt voor correcte hoogte op het frame. Sluit ook de voor en achterkant af. Besloten dat deze 2100 geen modificatie op het cilinderblok heeft gehad. Of dat historisch klopt? Geen idee
Ik vind de ronding in de voetplaat te mooi om te laten vervallen.
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2025, 22:44:44 door Erwin 054
»
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #128 Gepost op:
06 March 2025, 17:56:08 »
Wat ik nergens nog kon terugvinden en mogelijk onderwerp van veel onenigheid: wielbanden bij stoomlocs in het NS- tijdperk: zwart of blank staal? Ik kan t op zwart wit foto's niet echt onderscheiden en kom in model beiden tegen. Vind blank staal mooier, maar wat was t nou?
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #129 Gepost op:
06 March 2025, 18:36:46 »
Voorschriften schilderwerk NS in 1922:
Klik op de foto voor een vergroting en dus een betere leesbaarheid.
Conclusie: wielen waren zwart.
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #130 Gepost op:
06 March 2025, 20:08:17 »
Thx Frits, bijzonder document!
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #131 Gepost op:
16 March 2025, 15:47:15 »
Door met het mch. Alle onderdelen voorbereid voor de assemblage.
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #132 Gepost op:
16 March 2025, 21:35:59 »
En in elkaar gezet. Natuurlijk het nodige pas- en meetwerk en nog lang niet klaar, maar een hele stap.
De ramen, voor altijd open, bestaan uit drie delen. Met 0,35mm draad het opliggende frame nagemaakt,, achter de uitsnede het inliggende raam. Het plaat is hier 0,3mm, mooi dun, wel erg kwetsbaar: blijven hangen met de zaag kan 1x, daarna heb je schade.
Ook al wat leidingwerk gedaan en de werkplek ingericht. Nu nog een dak en dan details, veel details.
«
Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 08:41:33 door Erwin 054
»
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 153
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #133 Gepost op:
17 March 2025, 11:26:25 »
Overzichtsfoto om dat ik `t wel een mooi plaatje vind worden:
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5773
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #134 Gepost op:
23 March 2025, 11:56:32 »
Gisteren deze in aanbouw zijnde dame mogen zien.
Het blijft toch het mooiste wat er is om iemand zoveel moeite te laten doen om iets moois op tafel te krijgen.
Ik ben van mij zelf natuurlijk ook wel wat gewend.
Ga zo door Erwin.
Je hebt er ook weer een volger bij.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100