Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:00:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:46:19
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 14:51:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 66106 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7700
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #90 Gepost op: 22 February 2024, 18:16:37 »
Als het leuk of leerzaam was is het goed toch?  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #91 Gepost op: 22 February 2024, 19:05:29 »
Zekers! En t is nog niet klaar! Joepie!!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #92 Gepost op: 24 February 2024, 17:56:06 »
Meester en stoker hebben nu ook nog iets te doen onder de kap.




Tijdje terug een zakje met restanten van Weinert op de kop getikt. Daaruit de nodige appendages geleend met nadrukkelijk het idee de sfeer te treffen en geen 1-op-1 correct beeld te creëren.
De vuurdeur is er niet vanwege plaatsgebrek, en de vermoedelijk rangeerlichten worden 3 van de 5 meters, en likje verf zal dat in de toekomst duidelijk maken.
Het rommeltje aan pijpen, leidingen, afsluiters, peilglazen is voor mij in 1:87 toch té om na te bouwen.

« Laatst bewerkt op: 24 February 2024, 17:59:13 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #93 Gepost op: 03 March 2024, 19:19:09 »
Begonnen met de grootste geduldklus, al die frutsels op de ketel. Wat een gepriegel. De binnenkant van de ketel ziet er uit als een omgekeerde egel, pff.
Het glasvezel potlood wordt een nieuwe vriend.






Ik maak gebruik van S39 als vloeimiddel, maar de oude setjes aangeslagen (en harder?) messing frutsels van Philo en Weinert lijken zo`n patina te hebben dat ze niet willen pakken. Eerst schoonmaken/poetsen to ze weer glimmen lijkt een vereiste tegen frustraties  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 March 2024, 10:29:34 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #94 Gepost op: 04 March 2024, 22:39:32 »
Mch geplaatst nadat de binnenzijde af was. Ketelfront gemonteerd, zitjes op de wielkasten, fluit en dakhaken.


Stoker kan langzaamaan op zoek naar de takkenbossenloods om vuur te gaan maken.


Maar zo recht en strak als ik wilde...
Mch overigens weer helemaal los moeten halen met koel pakketten rondom om te voorkomen dat alle andere delen er weer spontaan af zouden vallen, want het stond scheef. Na dit alles natuurlijk wel weer opnieuw pas moeten maken op het onderstel, er was links en rechts wat 0,5mm messing bijgekomen.




« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 09:02:43 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #95 Gepost op: 05 March 2024, 19:09:41 »
Ik moet zeggen dat ik vind dat het er op de foto's erg slordig uitziet, klodders soldeer, kieren, hmm.
Verf gaat dat zeker niet verhullen, dus daar gaat nog de nodige tijd in zitten om het op te schonen.
Wel een mooie oefening voor de twee DJH's die ik nog heb liggen.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2024, 18:44:16 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #96 Gepost op: 16 March 2024, 20:14:30 »
Verder met de wielkasten en de zijkanten van de vuurkist.




Andere losse zaken zoals de krikken.
Wel een mogelijk nieuw probleem: de cilinders van voorwarmer en remsysteem maken het berijden van bogen onmogelijk. Ha, weer iets om op te lossen!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #97 Gepost op: 17 March 2024, 13:05:23 »
Met een fijn schuurpapiertje en een nieuwe scherpe scalpel kan je veel soldeerklodders wel goed weg krijgen. Net wat je zegt: verf gaat dat niet verbloemen. Zonde als je het niet doet gezien de moeite en tijd die je erin stopt. Je model knap er echt van op. Kieren kan je wellicht na de eerste grondlaag nog plamuren.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #98 Gepost op: 17 March 2024, 19:50:56 »
@Mathyn: inderdaad,  en het glasvezelpotlood, m'n nieuwe vriendje.
Vandaag verder met de wielkasten, handgreep houders aan het MCH, en de omlijsting van de ramen.





De houten ramen gaan een structuur krijgen en de kozijnen worden nog wat terug gevijld want nu wat te dik.
En begonnen met opschonen en hier een daar met 100 soldeer wat plamuurwerk.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2024, 20:54:29 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #99 Gepost op: 25 March 2024, 07:10:33 »
Verder met de details. Rookkast voorzien van het nodige, deze werden verlijmd.





Ook de schuine stukken ervoor gemaakt en gesoldeerd. Als het laatste solderen is gedaan kan deze definitief geplaatst gaan worden en kunnen de laatste leidingen gedaan worden.
Daarvoor dus nog bufferbalk, cilinders onder de voetplaat, spoiler en dakluik.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2024, 08:16:31 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #100 Gepost op: 01 April 2024, 18:46:25 »
Hoekjes en gaatjes dichten (ik ben zo benieuwd of dit bij DJH anders zal zijn!), en het mch verder afgewerkt. Zichtbare delen van de wielkasten van de tweede as gemaakt en met 270°C soldeer erin, restjes kunnen nu met 100°C worden opgevuld en daarnaar gladgevijld of met de frees bijgewerkt.
Ramen mch voorzien van structuur en kozijnen van rond en hoog naar hoekig en laag gevijld.
 


Ketels van de voorwarmer en remsysteem uitgefreesd zodat de bogie wat meer ruimte heeft, maar het zullen wijde bogen en slanke wissels blijven denk ik.


En de schade weggewerkt. Hoewel die na anderhalve meter op een harde vloer nog meeviel moest er toch een en ander overnieuw: moer onder de vuurplaat was los, stoel van de meester bvb. De fluit is verdwenen, heb er nog 1 liggen, maar toch zonde.
Uiteindelijk viel het mee, gesoldeerd messing blijkt best stevig maar blij was ik er niet mee  :'(

En het blijft schrikken hoe de foto`s echt alles uitvergroten... Laat ik ze maar aanhouden als opties voor verbetering  ;)
« Laatst bewerkt op: 02 April 2024, 11:36:49 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #101 Gepost op: 02 September 2024, 19:38:01 »
Het ligt even stil.
Andere beslommeringen die ook aandacht vragen, een Philotrain ovaalramer er tussendoor (wát een verschil met zelfbouw, het is echt een bouwpakket maar dan in messing).
En ik sta weer eens op een kruispunt van keuzes,  waarvan er een is te besluiten dat het een statisch model wordt. En mijn lat ligt mogelijk te hoog vwb de geëiste detaillering. En dan stopt alles even...
« Laatst bewerkt op: 03 September 2024, 09:57:08 door Erwin 054 »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #102 Gepost op: 02 September 2024, 21:47:38 »
Komt vanzelf weer! De gemiddelde messingbakker heeft minstens 5 projecten tegelijk lopen.
Wat belemmert je om hem rijvaardig te maken, misschien kunnen we meedenken? Het onderstel is toch nog steeds een fabrieksmodel?

Ps: resultaat van een ovaalramer mag je ook best laten zien hoor  ;D

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #103 Gepost op: 03 September 2024, 10:06:52 »
Het is met name dat de wielen van het loopdraaistel te groot zijn (11,5mm ipv 10mm) en een te hoge flens hebben. Komen daarmee tegen de voetplaat aan, de ketels eronder ondanks dat daar al hele happen uit zijn etc. Boogstraal R'veel'  zal `t sowieso worden  :)

Over 5 projecten tegelijk zal ik t eens met mijn familie hebben :D Ben ook nog bezig met een tramrijtuig, een houten boot 1:15, een Citroën SM van Ottomobile, een NS 7400 van heel lang geleden, een Dg-tje en de opschriften en aflakken van de Zwarte Anna naar NS6900 van GM+S. Ach ja...

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #104 Gepost op: 03 September 2024, 10:57:32 »
Die ovaalramer zal ik binnenkort even op de foto zetten.
En dank voor de oppepper  (y)