Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 63681 keer)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #75 Gepost op: 29 September 2023, 11:22:49 »
Onder het gat in het MCH zit de nieuwe bevestiging aan het originele frame, weer een messing moertje op gesoldeerd on der de plaat, gat was nodig om te centeren. Er komt nog hout op de vloer, dus dat is geen erg.
Nu de koppelstangen monteren en kijken wat dat betekent. Hopelijk hoeft de omloop niet omhoog...
Eerste drijfwiel loopt nog iets aan, nog wat vijlwerk nodig, ook om de zijdelingse speling toe te staan. Dan studeren hoe de voorzijde van de omloop op of om het originele frame vastgezet kan worden.
Daarna bij GM&S maar eens snuffelen naar andere loopwielen, Weinert vind ik daarin duur, bijna € 20,- per stuk.
De bedoeling is om omloop, MCH en ketel een geheel te maken, zodat er geen gesplitste leidingen zijn muv de zandstrooiers.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #76 Gepost op: 01 October 2023, 18:55:37 »
De drijfstangen dus...
Kwamen na montage dus riant tegen de onderkant van de omloop aan die 2,5mm te laag bleek.  Al wel eerder gemeld en geprobeerd op te lossen, maar dat is dus een nadeel van ombouw: het origineel werkt hier niet mee.
Oplossing: onderlegplaatje gemaakt onder het mch en de ketelsteun zo gemaakt dat ook vooraan alles omhoog blijft. Daarmee meteen het issue met de loopwielen opgelost.


Ketelbanden, dommen, pomp en ketel rechts en voor de show een wielkap.

Voorlopig statieportret 😎

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7496
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #77 Gepost op: 01 October 2023, 19:04:01 »
Het gaat je lukken!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #78 Gepost op: 02 October 2023, 09:30:20 »
Zie de foto`s nu op groot scherm en altijd weer verrassingen. Nu ook, zo is drijfstang nóg niet recht (die Engelse is ovaal aan boven - en onderzijde) en de rookkastdeur heeft nog sluitingen, die moeten nog weg. Ook de soldeernaden onder de omloop lijken nog aandacht te vragen, maar dat lijkt de foto te zijn. Wel nog even de schoorsteen gemonteerd.

Model en modelvoorbeeld:

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #79 Gepost op: 02 October 2023, 10:00:37 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #80 Gepost op: 15 October 2023, 22:06:46 »
Verder met de omloop.
Ruimtes voor de wielen nagekeken, nog 1 punt ruimer gemaakt, en verdomd: geen kortsluiting!





Wielkasten voorzien van het dopje voor de drijfstang en gesoldeerd.



Ketelsteun beter gemonteerd en gericht.

En oke, vanwege de manier waarop de vuurkist aan wielkasten mch komt toch maar begonnen met een messing ketel...



Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #81 Gepost op: 29 October 2023, 17:29:19 »

Een messing ketel dus. Aanpassen aan de bestaande voorplaat, op maat maken voor het mch, wanden ingelaten en ketel vastgesoldeerd.



Het blijkt later misschien een onhandige volgorde, alles moet er nog op verder, ketelbanden, dommen, alles. Gaan t zien.
Een an ander sluit nog niet helemaal aan op de voetplaat, er moet  nog wat verder gevijld worden aan het hapje uit de ketel aan de linkerzijde waar deze aansluit op de wielkast. Ik weet niet goed hoe dat af te tekenen, dus dat is vijlen, passen, vijlen , passen, totdat het wel past.
Overigens een stukje messingbuis Ø19mm in bestelling staan, dus dit wordt waarschijnlijk de mal waarmee die aangepakt gaat worden.




 Maar voor nu best tevreden. 't Blijft scratchbuilt 😉
« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 09:34:30 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #82 Gepost op: 04 November 2023, 18:38:48 »

Ketel-praat.
Buisje 19mm ontvangen en idd de mal genomen van ketel 1 🙂
Met de Dremel bewerkt en pas gemaakt. Ketelbanden gemaakt en vastgesoldeerd. Uitgetekend met een pijpensnijder, band vertinnen en daarna vastsolderen en zo een heel schone verbinding. Bij mee!


Uitsnedes voor de wielkasten, klopt voor geen meter met het origineel dus, maar het totaalbeeld wanneer gemonteerd klopt weer wel.
Nu eerst alles boren, vuurkist afmaken, mch afmaken etc.



« Laatst bewerkt op: 04 November 2023, 19:17:09 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #83 Gepost op: 18 February 2024, 17:50:53 »
Tsja , er zijn ook andere projecten die aandacht vragen... Vandaag deze weer eens opgepakt.






Ketel reeds voorzien van het nodige, en aan de voetplaat vastgesoldeerd. Vuurkist gaat nog de belasting aan de onderzijde krijgen waarmee die ook aansluit op de voetplaat. Achterkant  vuurkist met veel appendages daarna.







De onderkant is een beetje een lappendeken geworden, maar er is nog steeds geen kortsluiting! Best blij mee 😃
Daarna MCH pas maken

De foto`s zijn op groot formaat trouwens wel weer zeer confronterend, want wat ziet het er zo slordig uit! Gaat nog wat gevijld en gepolijst moeten worden! Wasluikje vastzetten en drukcilinder rechtzetten ook bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2024, 11:29:00 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #84 Gepost op: 18 February 2024, 23:56:57 »
Vrees trouwens dat de werkruimte van machinist en stoker wat is beperkt. Maar geen kortsluiting 😇

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3873
    • MCKmodelbouw
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #85 Gepost op: 19 February 2024, 07:32:12 »
Gaaf hoor! Je project schiet al op  (y). Knap hoe je uit niks alles bij elkaar weet te bouwen.
Ik krijg alleen het gevoel dat de zijramen in het machinistenhuis nog niet helemaal kloppen. Ben je daar nog mee bezig?

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #86 Gepost op: 19 February 2024, 11:05:28 »
Merci Mathyn
Nee, de uitsnedes van de raamopeningen kloppen wel, je mist alleen het kozijn zogezegd waardoor een gigantisch vertekend beeld ontstaat.
Bij de geëtste of geprinte zijkanten is dat al meegenomen, bij mijn vlakke messingplaat moet ik nog bedenken hoe ik dat ga doen. Infrezen, ciseleren, of er toch helemaal uit en dan er achter solderen?
Etsen gaat iig niet, dáár heb ik de spullen niet voor.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #87 Gepost op: 22 February 2024, 16:49:27 »
Meester en stoker willen niet recht de ketel inkijken, dus begin van de achterkant (voorkant?) van de vuurkist.
Komt een plaatje boven met een schets van de meters en afsluiters, apart in elkaar flansen en dan met low melt tegen de binnenkant MCH aan.





Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7496
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #88 Gepost op: 22 February 2024, 17:14:23 »
Is er nog wel wat over van de originele loc?  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #89 Gepost op: 22 February 2024, 18:07:31 »
 :D :D
De rookkast en het hele onderstel
Maar toegegeven, het is een beetje uit de klauwen gelopen.