Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
12
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 (gelezen 54092 keer)
orientexpress
Offline
Berichten: 812
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #120 Gepost op:
07 February 2025, 14:11:41 »
Benieuwd of het zo wel lukt Erwin.
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
orientexpress
Offline
Berichten: 812
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #121 Gepost op:
07 February 2025, 20:21:28 »
Hi,
Deze meneer maakt ook nog boiler bands op het einde:
https://youtu.be/D0F_yCypk1g?si=-0fUM26-3mupqM75
Mvg,
Adriaan
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #122 Gepost op:
09 February 2025, 18:13:56 »
De "gaatjesmethode" werkte goed. Voorverzilveren wilde niet lukken, het fosforbrons, de enige strips met bruikbare afmetingen, verbrandde dan voordat het wilde vloeien.
Aanvulling 10.02.2025 want niet helemaal duidelijk, zie ook Mathyn`s begrijpelijke reactie hieronder:
Wanneer de strips op de ketel lagen werd de hitte beter verdeeld en na zorgvuldig rustig opwarmen vloeide het zilver met geduld mooi uit. De dommen en veiligheid zijn daarna met tin gedaan.
Zilversolderen is niet heel anders dan tin. Je hebt er wat andere spullen voor nodig, soldeer, flux en een brander met voldoende vermogen, en wat lef
: er gaat heel wat hitte in je mooie spullen zitten en solderen met een bout voelt daarna wat bescheiden. Mijn ergernissen over uit elkaar vallende en veel te kleine onderdeeltjes om gaten te vullen die dan op het laatste moment óf aan de bout bleven plakken óf toch niet gevloeid hadden hebben tot deze wat drastische keuze geleid.
In ieder geval een stuk strakker dan de eerste keer. En met het solderen van de dommen bleef het dus ook mooi zitten.
Áls er ooit een nieuw project van deze omvang komt ga ik toch voor een draaibank
Goed, nu verder van groot naar klein en van midden naar voor een achter.
«
Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 09:39:57 door Erwin 054
»
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3859
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #123 Gepost op:
09 February 2025, 22:18:43 »
Kan het metaal wel tegen de hitte die je nodig hebt om zilver soldeer te laten vloeien. Legeringen hebben een relatief laag gloeipunt waarop je het metaal uitgloeit en kan laten verbranden. Misschien schiet je daar snel overheen met het stoken?
In dat geval is het probleem dus je soldeertin. Lager beginnen en met lowmelt eindigen.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #124 Gepost op:
09 February 2025, 23:58:34 »
Nou, dat valt mee hoewel ik je zorg begrijp.
De ketelbanden zijn van fosforbrons, niet dat dat moest maar vanwege de maatvoering geschikt. Los vertinnen met zilversoldeer ging inderdaad niet goed: ze werden opgevreten dor de hitte. En als je op 0,3mm messingplaat de vlam maar lang en heet genoeg op 1 plek houdt gaat het ook fout.
Maar op de ketel en met beleid ging t prima. Nu kunnen de grote appendages met gewoon tin en dan eindigen met lowmelt voor het verbinden van ketel met chassis en mch.
Zo ook delen van de wielkasten met zilver, daarna met gewoon tin een als t mch dan definitief wordt geplaatst met lowmelt hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
De vlekken die je ziet zijn verkleuring, het messing is glad en schoon, dus ik hoop niet dat het met spuiten en probleem wordt.
«
Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 09:41:33 door Erwin 054
»
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #125 Gepost op:
15 February 2025, 18:52:40 »
Verder met de ketel, appendages.
Voor het eerst kunnen werken met de vloeibare soldeer, en dát is lekker! Glasvezelpotlood er overheen en het ziet er bijna professioneel uit.
Linkerkant nu klaar, en zelfs flink wat vlekken van het heet stoken zijn weg. Heel fijn!
Er blijft een kiertje zichtbaar tussen wielkast en ketel maar daar komt nog een slang (?!) overheen die dat gaat camoufleren.
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #126 Gepost op:
18 February 2025, 19:55:42 »
Dus nu de rechterkant, appendages, handrailhouders etc. Daarna zijkanten vuurkist op maat gemaakt, de hele boel klem met draad op de soldeermal en vast.
Het lijkt er op dat de ketel naar voren helt, dat moet nog nagemeten worden en zonodig hersteld.
Twee handrailhouders vragen ook om nazorg trouwens.
Hier zie je hoe dun de buis van de ketel is om de zijkanten van de vuurkist in te laten vallen.
Het kost wel het nodige
«
Laatst bewerkt op: 19 February 2025, 09:30:36 door Erwin 054
»
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #127 Gepost op:
02 March 2025, 21:51:54 »
Vandaag de ketel rechtgezet en door de vuurkist naar beneden en de ketelsteun wat omhoog te brengen. Nu tevreden.
Vierde ketelband erbij gezet.
Een en ander moet nog worden bijgewerkt, ik verwacht na de primer nog wel met plamuur aan de slag te moeten.
Dan naar de rookkast. Nieuwe voet gemaakt, zorgt voor correcte hoogte op het frame. Sluit ook de voor en achterkant af. Besloten dat deze 2100 geen modificatie op het cilinderblok heeft gehad. Of dat historisch klopt? Geen idee
Ik vind de ronding in de voetplaat te mooi om te laten vervallen.
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2025, 22:44:44 door Erwin 054
»
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #128 Gepost op:
06 March 2025, 17:56:08 »
Wat ik nergens nog kon terugvinden en mogelijk onderwerp van veel onenigheid: wielbanden bij stoomlocs in het NS- tijdperk: zwart of blank staal? Ik kan t op zwart wit foto's niet echt onderscheiden en kom in model beiden tegen. Vind blank staal mooier, maar wat was t nou?
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11287
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #129 Gepost op:
06 March 2025, 18:36:46 »
Voorschriften schilderwerk NS in 1922:
Klik op de foto voor een vergroting en dus een betere leesbaarheid.
Conclusie: wielen waren zwart.
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #130 Gepost op:
06 March 2025, 20:08:17 »
Thx Frits, bijzonder document!
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #131 Gepost op:
16 March 2025, 15:47:15 »
Door met het mch. Alle onderdelen voorbereid voor de assemblage.
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #132 Gepost op:
16 March 2025, 21:35:59 »
En in elkaar gezet. Natuurlijk het nodige pas- en meetwerk en nog lang niet klaar, maar een hele stap.
De ramen, voor altijd open, bestaan uit drie delen. Met 0,35mm draad het opliggende frame nagemaakt,, achter de uitsnede het inliggende raam. Het plaat is hier 0,3mm, mooi dun, wel erg kwetsbaar: blijven hangen met de zaag kan 1x, daarna heb je schade.
Ook al wat leidingwerk gedaan en de werkplek ingericht. Nu nog een dak en dan details, veel details.
«
Laatst bewerkt op: 17 March 2025, 08:41:33 door Erwin 054
»
Gelogd
Erwin 054
Offline
Berichten: 163
Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #133 Gepost op:
17 March 2025, 11:26:25 »
Overzichtsfoto om dat ik `t wel een mooi plaatje vind worden:
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 5857
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
«
Reactie #134 Gepost op:
23 March 2025, 11:56:32 »
Gisteren deze in aanbouw zijnde dame mogen zien.
Het blijft toch het mooiste wat er is om iemand zoveel moeite te laten doen om iets moois op tafel te krijgen.
Ik ben van mij zelf natuurlijk ook wel wat gewend.
Ga zo door Erwin.
Je hebt er ook weer een volger bij.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
12
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100