Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
Vandaag om 22:11:30
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:51:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:49:23
digitaal veranderd in 15 jaar door henk
Vandaag om 21:34:59
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 46588 keer)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #30 Gepost op: 30 June 2023, 09:26:31 »
Vreemd: ketel precies volgens tekening, passen en meten op het frame en het gewicht, voetplaat netjes op maat en passend, plaats zoeken voor ketelsteun, blijkt er opeens niets van de verhoudingen te kloppen en staat de ketel zo`n 6mm te ver naar achteren. Vond al dat meester en stoker zo weinig werkplek hadden  :D

Wat bleek: het frame was een slechte maatgever en de Engelse collega`s hadden minder ruimte waardoor de vuurkist te ver naar achteren kwam.
Dus massablok op het frame ingekort aan de kant van de vuurkist maar ook een nieuwe etel moeten maken omdat de uitsnedes voor de wielkasten niet meer klopten. Wel iets moeten uitvinden op de rookkast, want die zat echt heel goed vast...

 
(De bufferbalk even negeren. die is voor het plaatje en niet wat er op komt.)
« Laatst bewerkt op: 30 June 2023, 10:02:55 door Henk, of Erwin »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7475
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #31 Gepost op: 30 June 2023, 10:33:40 »
Dit project houdt je aardig van de straat!  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #32 Gepost op: 30 July 2023, 22:34:56 »
En doorrr...
Na de vakantie project weer opgepakt.


Voetplaat voorzien van alle wielkappen, nieuw mch gemaakt en dicht gesoldeerd.
De meester gaat uit het raam kunnen hangen: het is opengeschoven 🙂





Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #33 Gepost op: 30 July 2023, 23:08:40 »
En dat raam voor de meester was in spiegelbeeld getekend,  dus de stoker krijgt nu extra ruimte 😇
Toch nog eens kijken of de voetplaat niet lager kan, want het ziet er zo toch wel heel hoog uit.
Drijfstang kan nog bij geslepen worden want heeft een verhoging die de 2100 niet had bijvoorbeeld.
Dat blijft wel het leuke van zo`n ombouw: zelf uitvinden binnen de (on-)mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2023, 13:03:21 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #34 Gepost op: 01 August 2023, 22:35:53 »
Voetplaat kan zeker nog zakken, maar de achterwielen lopen nu aan tegen de wielkasten. Daarmee mogelijk kortsluiting, maar in ieder geval - ze zijn niet aangedreven - draaien ze niet. Beetje uitlijnen enzo, puzzeltje er bij.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2023, 09:10:40 door Henk, of Erwin »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #35 Gepost op: 02 August 2023, 07:55:53 »
Begint al herkenbare vormen aan te nemen! (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #36 Gepost op: 02 August 2023, 09:12:05 »
Thanks!
Wil Philotrain benaderen, maar dat zal pas echt duidelijk worden na een schilderbeurt.
Klinknagels blijven een issue...

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #37 Gepost op: 02 August 2023, 11:10:42 »
Snap ik!
Hoe recht en strak kan je boren? Heb je bijvoorbeeld een boorkolom met kruistafel? Maak op vaste afstand in één lijn kleine putjes aan de achterzijde van een plaat met een 0,5mm boortje. Daarna kan je die inslaan met een dunne afgeronde spijker. Je klinknagels worden dan scherper en door het vooraf gemaakte kuiltje komen ze op precies dezelfde plek. 
Andere optie is om geen kuiltjes maar gaatjes te boren en minutieuze klinknagels te solderen of te lijmen. Ze zijn alleen al snel te groot voor H0. Kwestie van overwegen en kijken wat het mooiste staat. Klinknagels kan je kopen bij bijvoorbeeld Knupfer of Fohrmann in Duitsland.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #38 Gepost op: 02 August 2023, 11:36:21 »
Hoeveel klinknagels moeten er ook alweer op zo'n loc?  ;D

Als je niet in de wieg bent gelegd voor zulk monnikenwerk, kan je overwegen om klinknageldecals te gebruiken.

Grtz, Ton

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #39 Gepost op: 02 August 2023, 11:37:44 »
Gebruik nu de scherpste centerpunt die ik kon vinden, messing eerst uitgloeien zodat het nog zachter wordt en dan idd over een kraslijn proberen elke keer met dezelfde kracht een tik te geven.
Heb wel een boorkolom, voorboren in 0,3 of 0,5mm messingplaat is wel een uitdaging  ;)
Maar een nieuw mch is eventueel in een paar uur gemaakt, dus het experiment waard! Kan de pikorde ook hersteld worden: meester een open raam, stoker niet.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2023, 11:41:42 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #40 Gepost op: 02 August 2023, 11:41:20 »
Hoeveel klinknagels moeten er ook alweer op zo'n loc?  ;D

Als je niet in de wieg bent gelegd voor zulk monnikenwerk, kan je overwegen om klinknageldecals te gebruiken.

Grtz, Ton
Dat meen je niet! Want idd, het zijn er nogal een paar!!
Werkt dit als gewone decals, zodat de drager niet meer zichtbaar is na het spuiten na Microset etc?
En bestellen in de VS, of ook hier ergens?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #41 Gepost op: 02 August 2023, 11:52:26 »
Als je achter de link op een van de plaatjes klikt, vind je meer toelichting over hoe het werkt. De decals bestaan eigenlijk uit resin puntjes die op een dragervel zijn aangebracht; als je nabehandelt met MicroSol, is het dragervel minder zichtbaar.

Op dit forum zijn wel alternatieven besproken die dichter bij huis verkrijgbaar zijn; kan je waarschijnlijk met de zoekfunctie wel terugvinden.

Grtz, Ton

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #42 Gepost op: 02 August 2023, 11:53:36 »
 (y)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #43 Gepost op: 04 August 2023, 08:52:01 »
Dit weekend naar het Spoorwegmuseum om de 1:1 eens goed te bekijken. Zag onder meer dat de Philotrain uitvoering iets heel anders doet met de wielkasten dan wat ik doe: alleen de boven- en buitenkant. Als dat in `t echt ook zo is maakt dat wel veel makkelijker!
Ik had me al af lopen vragen hoe de ketel er in het echt uit zou hebben gezien, of de vuurkist.
Ik weet dat de versie in het Spoorwegmuseum op details niet meer klopt door gehaperde restauraties. Maar de grote lijnen zullen er nog wel in zitten en via de Slegte heb ik Het Boek van Paul Henken voor details.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #44 Gepost op: 07 August 2023, 15:14:56 »
De 1:1 2100 heeft de wielkasten aan beide zijden.
Philotrain maakt het zich dus inderdaad makkelijk, hoewel eea wrs niet zichtbaar is na het plaatsen van de ketel etc.
Ik ga toch proberen beide zijden in te pakken, wordt ook een kwestie van toleranties etc.

Wel een aantal zaken gezien:
- schotten en doek achterin mch zijn van hout
- deurtjes tussen tender en mch zijn dat ook (is dat origineel?)
- het aantal klinknagels is vrij laag, test met uitboren en dan tikken leverde een heel fraaie imitatie op, dus dat wordt mch #3

En zondag regende het dus:
Met de afbeeldingen van de Philo-voetplaat een nieuwe gemaakt, de eerste wordt ervoor gekannibaliseerd.
De voetplaat zakt daarmee nog een 3-4 mm en nu begint het er echt op te lijken.
Uit een beurskoopje van Artitec de onderdelen gehaald voor de rand onder de voetplaat.
Op de voorste wielkast komt uit dit zelfde setje de messing rand.
Achterbalk tussen loc en tender gemaakt en er onder gesoldeerd.





« Laatst bewerkt op: 07 August 2023, 17:54:15 door Henk, of Erwin »