Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 63691 keer)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2023, 07:51:26 »
Werps is nieuw voor mij.
Dank voor de tip, ziet er goed uit!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2023, 09:13:15 »
Vooral passen en meten geweest.
Ketel verlaagd door het gewicht in te korten, is nu goed maar loopt tegen de drijfwielen aan.
Machinistenhuis loopt ook aan, als gezegd geen zin in kortsluiting.
De vuurkist zal er omheen gewerkt moeten gaan worden, misschien in het mcn doorlopend in de kappen over de wielen?
Leuke maar ook tijdrovende van dit soort scratch-rebuilding: je moet t zelf uitvinden.
Dus de nu even geen snelheid  :D
En als t me te lang duurt kan ik altijd alvast aan de tender beginnen.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #17 Gepost op: 04 June 2023, 22:36:22 »
Praatje zonder plaatjes.
Mch aangepast zodat er ruimte is voor die enorme drijfwielen en dicht gesoldeerd.  Ik ben wat bevreesd voor kortsluiting, en met al dat messing voorzie ik problemen.
Achterkant vuurkist gesloopt van de donor en verlijmd met de ketel. Misschien uit een knutsel etsplaat van Artitec nog wat verder aankleden, in ieder geval te verbeteren met een kwastje verf hier en daar. 
Tweede voetplaat uit messing gezaagd. Cirkels gemaakt ten behoeve van de wielkasten, uit styreen, weer vanwege het voorkomen van kortsluiting.
Nummerplaten besteld bij Werps en rest van de delen bij Phildie. (Die hebben het wel zwaar, geloof ik, want 't gaat nog even duren.)
Maar goed, veel haast heb ik ook niet.




Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #18 Gepost op: 10 June 2023, 23:42:24 »
Wielkasten gemaakt.
Weer uit styreen maar de twijfel slaat hier toe: wel erg kwetsbaar.


Hier komt wel een puntje tevoorschijn: de achterste wielkast komt verder uit het mch dan in het echie. Tsja.

Misschien toch uit messing? Gaat dan wel hard richting vitrine model.


Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #19 Gepost op: 11 June 2023, 23:14:58 »
Nog eens een nachtje over geslapen, en bedacht dat je de styreen kappen ook in een messing kap als isolatie kunnen. Ik weet niet hoe de messing bouwers zoals Prutser dat doen, mijn toleranties zijn vast niet zó, dat de wielen zouden vrijlopen.
Dus aftekenen, zagen, 8 halve maantjes en méters 4mm brede strip, die worden op de voetplaat gesoldeerd,  extra ruimte houden voor de smeerpotten op de koppelstangen etc etc, en dan bekleden met de 3mm styreen hoesjes.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 07:13:46 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2023, 10:12:27 »
Dit topic nog eens zitten uitpluizen, wat een schat aan informatie!
Moet een aantal zaken nog eens goed nakijken, en de tekening van de NVM laat dan ook wel te wensen over, maar goed lezen is ook een kunst.
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29837.0
« Laatst bewerkt op: 16 June 2023, 20:36:08 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #21 Gepost op: 18 June 2023, 19:16:15 »
Begonnen met de opbouw van de voetplaat.
Wielkappen gemaakt uit messing plaat.



Voetplaat verder op maat gemaakt en nog een aanpassing aan het frame: nog meer weggehaald.



De wielkappen waren bewust te groot, ik vind het lastig inmeten en doe dat beter op het model zelf.



Test passing.
Het machinistenhuis voldoet niet en gaat opnieuw gemaakt worden.
De hele kap begint meer en meer scratchbuilding te worden, alleen de rookkast en de vuurkist zijn nog origineel 🌝


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #22 Gepost op: 18 June 2023, 20:51:36 »
Ja zo gaat dat. Ik heb ooit een Dapol class 08 verbouwd naar een 500/600. Uiteindelijk was ik waarschijnlijk minder tijd kwijt geweest met een volledige scratchbuild  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #23 Gepost op: 18 June 2023, 21:47:52 »
 :) :) Inderdaad
Alleen heb ik geen draaibank of frees, dus een onderstel maken is dan wat lastig.
En als dit wat wordt, heb ik een (redelijk lijkende) 2100 voor €200 en een hoop lol. Heb nog een DJH liggen, dat wordt vast saai  :P

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #24 Gepost op: 18 June 2023, 23:51:23 »
Ik heb een aantal rijdende onderstellen gemaakt met alleen een figuurzaag, een boormachine, een stel vijlen en een soldeerbout. Als je een strakke tekening van de delen kan maken, gewoon 2D CAD, en die overbrengt op messing plaat kan je daar een heel behoorlijk resultaat mee behalen.

Oke, dat was 1:45, dus net iets minder gepriegel. Ik ga het binnenkort eens in h0 proberen. Ben benieuwd.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #25 Gepost op: 19 June 2023, 13:24:17 »
Succes!
Ergens een draadje te vinden van je bouwsels?
Ik schrik terug van aandrijving en lagering van assen, vind het dan toch handiger om met idd niet meer dan een figuurzaag, vijltjes, soldeerbout en een centerpons voor de klinknagels alleen de kap te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2023, 13:26:07 door Henk, of Erwin »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #26 Gepost op: 19 June 2023, 13:34:21 »
Een H0 wiel moet wel gewoon in 1mm messing gelagerd kunnen worden zonder verdere plichtplegingen. Die centerpons komt dan ook aardig van pas voor het tikken van het deukje waar je in gaat boren.

Ik zoek mijn Sik in schaal 0 draadje even op. Oud, maar daar staat de aandrijving mooi op!

Jij ook succes! Sowieso ben je met een gaaf project bezig en uiteindelijk staat die 2100 er gewoon!

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #27 Gepost op: 27 June 2023, 08:01:47 »

Het tweede machinistenhuis kan naar de plaatmakers.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #28 Gepost op: 27 June 2023, 09:08:10 »
Cool! Tip die ik ooit kreeg: stift het messing even zwart met een watervaste Edding stift of zo en zet dan kraslijnen. Steken ze lekker scherp af!  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #29 Gepost op: 27 June 2023, 09:26:34 »
 (y) zit idd meer dan eens met lichtinval te rotzooien om nog te zien waar ik was gebleven  ;D