Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:20:21
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 65561 keer)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #15 Gepost op: 21 May 2023, 07:51:26 »
Werps is nieuw voor mij.
Dank voor de tip, ziet er goed uit!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2023, 09:13:15 »
Vooral passen en meten geweest.
Ketel verlaagd door het gewicht in te korten, is nu goed maar loopt tegen de drijfwielen aan.
Machinistenhuis loopt ook aan, als gezegd geen zin in kortsluiting.
De vuurkist zal er omheen gewerkt moeten gaan worden, misschien in het mcn doorlopend in de kappen over de wielen?
Leuke maar ook tijdrovende van dit soort scratch-rebuilding: je moet t zelf uitvinden.
Dus de nu even geen snelheid  :D
En als t me te lang duurt kan ik altijd alvast aan de tender beginnen.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #17 Gepost op: 04 June 2023, 22:36:22 »
Praatje zonder plaatjes.
Mch aangepast zodat er ruimte is voor die enorme drijfwielen en dicht gesoldeerd.  Ik ben wat bevreesd voor kortsluiting, en met al dat messing voorzie ik problemen.
Achterkant vuurkist gesloopt van de donor en verlijmd met de ketel. Misschien uit een knutsel etsplaat van Artitec nog wat verder aankleden, in ieder geval te verbeteren met een kwastje verf hier en daar. 
Tweede voetplaat uit messing gezaagd. Cirkels gemaakt ten behoeve van de wielkasten, uit styreen, weer vanwege het voorkomen van kortsluiting.
Nummerplaten besteld bij Werps en rest van de delen bij Phildie. (Die hebben het wel zwaar, geloof ik, want 't gaat nog even duren.)
Maar goed, veel haast heb ik ook niet.




Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #18 Gepost op: 10 June 2023, 23:42:24 »
Wielkasten gemaakt.
Weer uit styreen maar de twijfel slaat hier toe: wel erg kwetsbaar.


Hier komt wel een puntje tevoorschijn: de achterste wielkast komt verder uit het mch dan in het echie. Tsja.

Misschien toch uit messing? Gaat dan wel hard richting vitrine model.


Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #19 Gepost op: 11 June 2023, 23:14:58 »
Nog eens een nachtje over geslapen, en bedacht dat je de styreen kappen ook in een messing kap als isolatie kunnen. Ik weet niet hoe de messing bouwers zoals Prutser dat doen, mijn toleranties zijn vast niet zó, dat de wielen zouden vrijlopen.
Dus aftekenen, zagen, 8 halve maantjes en méters 4mm brede strip, die worden op de voetplaat gesoldeerd,  extra ruimte houden voor de smeerpotten op de koppelstangen etc etc, en dan bekleden met de 3mm styreen hoesjes.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 07:13:46 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2023, 10:12:27 »
Dit topic nog eens zitten uitpluizen, wat een schat aan informatie!
Moet een aantal zaken nog eens goed nakijken, en de tekening van de NVM laat dan ook wel te wensen over, maar goed lezen is ook een kunst.
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29837.0
« Laatst bewerkt op: 16 June 2023, 20:36:08 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #21 Gepost op: 18 June 2023, 19:16:15 »
Begonnen met de opbouw van de voetplaat.
Wielkappen gemaakt uit messing plaat.



Voetplaat verder op maat gemaakt en nog een aanpassing aan het frame: nog meer weggehaald.



De wielkappen waren bewust te groot, ik vind het lastig inmeten en doe dat beter op het model zelf.



Test passing.
Het machinistenhuis voldoet niet en gaat opnieuw gemaakt worden.
De hele kap begint meer en meer scratchbuilding te worden, alleen de rookkast en de vuurkist zijn nog origineel 🌝


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #22 Gepost op: 18 June 2023, 20:51:36 »
Ja zo gaat dat. Ik heb ooit een Dapol class 08 verbouwd naar een 500/600. Uiteindelijk was ik waarschijnlijk minder tijd kwijt geweest met een volledige scratchbuild  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #23 Gepost op: 18 June 2023, 21:47:52 »
 :) :) Inderdaad
Alleen heb ik geen draaibank of frees, dus een onderstel maken is dan wat lastig.
En als dit wat wordt, heb ik een (redelijk lijkende) 2100 voor €200 en een hoop lol. Heb nog een DJH liggen, dat wordt vast saai  :P

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #24 Gepost op: 18 June 2023, 23:51:23 »
Ik heb een aantal rijdende onderstellen gemaakt met alleen een figuurzaag, een boormachine, een stel vijlen en een soldeerbout. Als je een strakke tekening van de delen kan maken, gewoon 2D CAD, en die overbrengt op messing plaat kan je daar een heel behoorlijk resultaat mee behalen.

Oke, dat was 1:45, dus net iets minder gepriegel. Ik ga het binnenkort eens in h0 proberen. Ben benieuwd.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #25 Gepost op: 19 June 2023, 13:24:17 »
Succes!
Ergens een draadje te vinden van je bouwsels?
Ik schrik terug van aandrijving en lagering van assen, vind het dan toch handiger om met idd niet meer dan een figuurzaag, vijltjes, soldeerbout en een centerpons voor de klinknagels alleen de kap te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2023, 13:26:07 door Henk, of Erwin »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #26 Gepost op: 19 June 2023, 13:34:21 »
Een H0 wiel moet wel gewoon in 1mm messing gelagerd kunnen worden zonder verdere plichtplegingen. Die centerpons komt dan ook aardig van pas voor het tikken van het deukje waar je in gaat boren.

Ik zoek mijn Sik in schaal 0 draadje even op. Oud, maar daar staat de aandrijving mooi op!

Jij ook succes! Sowieso ben je met een gaaf project bezig en uiteindelijk staat die 2100 er gewoon!

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #27 Gepost op: 27 June 2023, 08:01:47 »

Het tweede machinistenhuis kan naar de plaatmakers.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #28 Gepost op: 27 June 2023, 09:08:10 »
Cool! Tip die ik ooit kreeg: stift het messing even zwart met een watervaste Edding stift of zo en zet dan kraslijnen. Steken ze lekker scherp af!  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #29 Gepost op: 27 June 2023, 09:26:34 »
 (y) zit idd meer dan eens met lichtinval te rotzooien om nog te zien waar ik was gebleven  ;D