Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 63682 keer)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Gepost op: 13 May 2023, 18:56:27 »
Dag
Zo'n 25 jaar geleden de Hornby LMS Class 2P 4-4-0 gespot als mogelijke donor voor een goedkope ombouw naar NS 2100.
Kwam 'm tegen op de laatste beurs in Houten en kon t niet laten: een nieuw project is geboren.



Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #1 Gepost op: 13 May 2023, 20:31:41 »
Het origineel:

Zoals bekend in schaal OO, maar de belangrijkste maten als asafstand en wieldiameters zijn wel of nagenoeg op schaal. Maximale afwijking is 0,5mm. De opbouw zal worden aangepast met een andere ketel, vuurkist en rookkast, correct machinisten huis, voetplaat etc. Daarmee wordt het 1:76 profiel al heel anders.
Tender is iets te lang en zal dat blijven. De opbouw zal hier ook worden aangepast.
Het wordt geen model voor puristen. Het aantal spaken is fout. De contragewichten  ook. Ik twijfel over het binnenliggend drijfwerk.
Er zal messing maar ook zeker plastic worden gebruikt en van de originele Hornby loc zal een en ander worden gekannibaliseerd.
Aandrijving is origineel analoog en zal dat ook blijven, ik bouw vooral en heb geen modelbaan. Aandrijving in de tender,  vrij lawaaiig trouwens, maakt aanpassen wel een stuk makkelijker.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #2 Gepost op: 14 May 2023, 08:29:29 »
Hallo Henk / Erwin.

Ik heb er zo ook een omgebouwd. Hij is niet 100 % gelijk een 2100, maar het is een goedkoop alternatief.

Gr. Bert.







Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #3 Gepost op: 14 May 2023, 11:16:22 »
Leuk project. Vitrine of baaninzet?

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #4 Gepost op: 14 May 2023, 23:35:55 »
Hallo Henk / Erwin.

Ik heb er zo ook een omgebouwd. Hij is niet 100 % gelijk een 2100, maar het is een goedkoop alternatief.

Gr. Bert.







Dag Bert
Ook een creatieve oplossing! Met de ramen in het mch en de leidingen en appendages tref je dan toch al voor een groot deel de kenmerken.
Leuk!
Erwin
« Laatst bewerkt op: 14 May 2023, 23:38:06 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #5 Gepost op: 14 May 2023, 23:36:54 »

Leuk project. Vitrine of baaninzet?
Bedoeling is rijdend, even afwachten hoe de bogie uit gaat komen.
« Laatst bewerkt op: 14 May 2023, 23:39:05 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #6 Gepost op: 14 May 2023, 23:46:30 »
Al een beetje aan de knutsel geweest.
Nieuwe voetplaat gemaakt zonder de verhoging tussen de aandrijfassen en met verlaging pas voor de rookkast.


Beetje passen en meten.

Het gewicht heeft nog de vorm van de Belpaire vuurkist waar de 2100 een ronde heeft. Dat zal nog wat aanpassingen vragen.


De ketel begint al vorm te krijgen, de rookkast is Engels, net als alle andere zwarte delen.


Maar ik kan 'm niet meer teruggeven...
« Laatst bewerkt op: 17 May 2023, 23:59:23 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2023, 21:27:37 »
De voorkant van de voetplaat nieuw gemaakt. Deze komt tegen de voorkant van het originele frame.

Dat is van kunststof en ik vraag me nu af of ik eerst moet lijmen en dan verf of andersom.
Tips zijn welkom!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2023, 21:34:14 »
Waar bouw je mee, styreen?

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2023, 22:14:38 »
Styreen en messing en pvc. En dus het originele model, geen idee welk soort kunststof dat is eigenlijk.
Ik denk zelf goed vlak maken, ontvetten en met twee componenten lijm verlijmen. Beter,  taaier dan seconde lijm, en dan daarna spuiten zodat je geen verf verlijmt maar materiaal.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2023, 22:41:16 door Henk, of Erwin »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #10 Gepost op: 18 May 2023, 09:45:36 »
Dat lijkt mij ook. Schuren na verlijmen en opvullen is essentieel natuurlijk.  Dat gaat niet met geverfd materiaal  :angel:

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #11 Gepost op: 18 May 2023, 23:21:56 »


Gewicht aangepast aan de nieuwe ketel, met name de vuurkist boven en achter.



Met behulp van een tiewrap de plaats van de ketelbanden aangegeven. Ook zichtbaar bij de vuurkist de ruimte die is gemaakt om de onderzijde daarvan vanaf de klinknagels in messing aan te brengen.



Proefpassing.
Het blijkt dat de bovenkant ketel 4mm te hoog is. Met name toe te schrijven aan een te hoge voetplaat door een te hoog frame. Balen!
Er is nog wel een millimeter te halen door het gewicht wat verder af te vijlen en daarmee de ketel wat te laten zakken, maar de hele voetplaat 3mm verlagen met alleen wat handgereedschap... Nog maar eens goed over nadenken.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2023, 23:44:49 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #12 Gepost op: 18 May 2023, 23:51:49 »
Ik ben er achter gekomen dat Phildie de nummerplaten niet beschikbaar heeft.
Als iemand een setje over heeft,  bij voorkeur een exemplaar dat na 1950 nog reed, ik hou me aanbevolen.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #13 Gepost op: 19 May 2023, 08:07:22 »
Mijn nummerplaten komen van Werps.
Gr. Bert.



Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #14 Gepost op: 20 May 2023, 23:11:46 »
4mm "even" ergens vandaan halen bleek te veel gevraagd. Wel een nieuwe voetplaat gemaakt. 0.7mm dik, en daar gaat iets overstekend 0.3mm messing op. Steviger,  en met de mogelijkheid om bvb het mcn te solderen ipv verlijmen.
Oh ja, voetplaat volledig op goeie hoogte betekent dat niet alleen de smeerpotten maar de hele drijfstang door de voetplaat komt. Dát gaat niet, dus dat wordt een concessie.


Begint ergens op te lijken.





Machinistenhuis gezaagd en gevouwen. Eerst verder passen, bvb of de wielen vrijlopen. Geen zin in kortsluiting.