Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
marco
Vandaag
om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:39:32
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 16:39:02
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:36:51
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:09
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
NS 1700 transfers
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:52:53
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:33:18
Roco Plan T
door
Sven
Vandaag
om 10:29:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hookyville (schaal N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Vorige
-
Volgende
-
1
...
51
52
[
53
]
54
55
...
69
Omlaag
Auteur
Topic: Hookyville (schaal N) (gelezen 259383 keer)
Hookies
Re:Hookyville (schaal N)
«
Reactie #780 Gepost op:
18 October 2012, 14:33:20 »
Tja, ik wilde vandaag eigenlijk wat met het grijsboard gaan doen en wat lijntjes trekken op de plaat van de stad, maar het liep even anders. Ik vond in een doos die Bernard me ooit gestuurd heeft, nog een bakje met allerlei spulletjes. Volgens hem - en mij dus nu ook - aardig wat N-spul. Dat werd dus uitsorteren en in aparte bakjes doen.
Allereerst wat klein grut, zoals hekjes, een olievat, stoeltjes, twee zittende figuurtjes, een uitkijkpost (?), een glijbaan en een bak voor water, al lijkt het me geen badkuip voor buiten.
De tweede groep bestaat uit een heleboel kilometerpaaltjes, waarvan een aantal nog gras aan de voet heeft. Zijn waarschijnlijk zo uit de baan getrokken. Hier hoef ik in elk geval niet meer naar op zoek.
Vervolgens een serie verschillende verkeersborden en een bord voor een Shell pompstation. Of dit N is, weet ik niet zeker, maar ik heb nog een Faller doos met verkeersborden. Die zal ik er eens naast zetten om te kijken naar de afmetingen.
En tot slot nog een aantal figuren. Sommige poppetjes zijn erg stijf alsof het etalagepoppen zijn, maar er zijn ook actieve figuren bij. Ja, zelfs tennissers. Alleen heeft Hookyville nu nog tennisclub, maar wie weet.
Morgen naar Eurospoor en dan kom ik vast niet met lege handen thuis. En als het meezit, ligt er thuis dan een enveloppe met 300 zittende figuren voor in mijn personenwagens. Ze zijn niet zo heel erg gedetailleerd, maar goed genoeg voor in een trein achter het raam. Dan zie je er toch weinig van. Lege treinen vind ik ook geen gezicht.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Hookies
«
Reactie #781 Gepost op:
19 October 2012, 15:51:11 »
Vandaag naar Eurospoor geweest. Opvallend veel N-banen aanwezig, dus mijn fototoestel in de aanslag gehouden. Verder natuurlijk ook een en ander gekocht. Ik zocht eigenlijk Duitse windmolens en bierdrinkende preisertjes, maar deze twee items heb ik niet gezien. Niettemin toch wat figuren aangeschaft. De foto's heb ik even van Noch geleend.
Uitbreiding voor de weekmarkt.
Postbodes in allerlei situaties.
Een setje passanten voor in de stad.
Tot slot nog afscheid nemende mensen.
Ook nog twee zakjes turf van Woodland Scenics, maar daar heb ik geen foto van geschoten.
En toen ik thuis kwam, lag daar een enveloppe met 300 zittende figuren voor in mijn personentreinen. De Lint was al eerder gevuld en ook één ICK-bak is gevuld. Nu de rest nog.
Kortom, we kunnen weer een en ander gaan doen. Komende week ga ik aan de wegen in de stad beginnen. Zeg ik nu, dus dat is nog geen garantie.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Hookies
«
Reactie #782 Gepost op:
23 October 2012, 15:46:23 »
Vandaag dan toch maar eens daadwerkelijk aan de slag gegaan met de stad. Allereerst heb ik een stuk van 25x25 cm uit de plaat gezaagd. Hier kan het vierkante stadsblok op gebouwd gaan worden. De huisjes staan voor 90% op het uitneembare deel. Onder twee huisjes komen dan handvatten om de plaat eruit te halen. Via een stekkerverbinding kan ik de gebundelde verlichtingsdraden loskoppelen.
Dit blok komt dus op het uitneembare deel te staan. Ook makkelijk om scenery aan te brengen. De huisjes worden feitelijk tussen styreen (stoepranden) ingeklemd. Op de binnenplaats lopen ook stoeptegels langs de huizen. Mooie markeerpunten, lijkt me.
Zo ziet het er in eerste instantie uit. De boorgaten om de zaag doorheen te laten glijden, zitten onder de huizen verstopt.
Hier kijk je dus in het gat. De stad komt wel iets hoger te liggen dan ze nu op deze balken ligt. Genoeg ruimte om bij een deel van de sporen onder de stad te komen. Aan de andere kant moet ik dus nog wel een deel uit de plaat halen om ook hier bij de sporen te kunnen komen. Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga fixen en zo min mogelijk van de zaagsnedes zichtbaar te laten. Natuurlijk wordt de stad ook in zijn geheel afneembaar, maar voor poetswerk en een trein recht zetten, zijn twee afneembare stukken makkelijker en het werk ook sneller.
De afneembare delen gaan rusten op twee dikke Flexa roerhoutjes voor verf. Die komen uiteraard aan de onderkant, maar ze liggen nu even zo voor het beeld.
Tot slot is er aan de voorkant van de plaat ook wat weggehaald. Ik heb besloten de weg eerder naar niveau stationsporen te laten dalen. De panden dalen dan trapsgewijs mee. Bovendien stak een deel van de plaat zowat over het spoor heen, wat je op onderstaande foto enigszins kunt zien. Je moet het zo zien dat de weg gaat dalen na het eerste stadspand vanaf de hoek. Het koffiehuis (dat gaat hier sowieso weg, maar daar komt iets anders voor) en het eerstvolgende grote stadspand gaan dus dalen.
En zo wordt het dan qua plaat aan deze kant.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #783 Gepost op:
23 October 2012, 19:55:31 »
Nog even wat extra foto's. De houtenplaat en de uitneembare stukken zijn net in de grondverf gezet en liggen voorlopig even te drogen.
Na het uitneembare stadsblok is er nog een uitneembare plek gecreëerd. Ook hier liggen de sporen en deze zijn te bereiken door een compleet rijtje huizen, die aan elkaar vastzitten, uit de plaat te trekken.
Op de plek waar het hotel tijdelijk even staat, daar moet ik nog iets uitneembaars zien te maken, zodat ik ook daar bij de sporen kan. Het is geen groot of breed deel. Ik kan kiezen om vanaf hier de weg te laten stijgen en dat deel, inclusief de trapsgewijs meestijgende panden als uitneembaar stuk te maken. Dat uitneembare deel zou dan ter hoogte van de linkerkant van het hotel kunnen beginnen en de hoek omgaan.
Met een beetje slim aanpakken, zou ik zelfs de tunnelingang mee kunnen nemen. Kan ik er later makkelijk bij als ik eventueel aan bovenleiding ga beginnen en hier afvangers wil plaatsen. Ik zal alleen even moeten checken of ik genoeg tussenruimte heb om 10,5 mm te dalen (2,5 mm voor het grijsboard van de weg en 8 mm voor de houten ondergrond), zodat de weg precies aansluit op het vaste deel.
Andere optie is om een kleiner uitneembaar stuk te maken (zoveel spoor is niet meer uit het zicht), maar ik moet zeggen dat bovenstaande optie wel handiger is met het oog op de toekomst. Kortom, nog even puzzelen voor dit deel.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #784 Gepost op:
24 October 2012, 16:16:49 »
De platen en de uitneembare delen zijn in de grondverf gezet en liggen nu te drogen. Wellicht kan ik er deze week nog verder mee gaan.
Verder maakte ik gisteren een rekenfout. Als ik het achterste deel uitneembaar wil maken en ik wil de weg van grijsboard aan laten sluiten op de bovenkant van de 'vaste' plaat, dan scheelt dat natuurlijk geen 10,5 mm. Immers, het vaste deel van de plaat en de uitneembare stukken liggen op de plaat die ondersteund wordt door houten blokjes van 7 cm. Het grijsboard, waarmee ik de weg kan laten stijgen, is 2,5 mm dik. Ergo: het uitneembare achterste deel moet 2,5 mm lager komen te liggen, dus op blokjes van 6,75 cm.
Op onderstaande foto zie je waar dan nog een zaagsnede moet komen. De zwarte streep, al zal die in het echt wel wat rechter gezaagd worden.
Voor het stijgende deel van de weg (van links naar rechts vanaf de zwarte streep) heb ik dan zo'n 42 cm ruimte. Het mooie zou zijn als de weg aan de rechterzijde ook nog links de bocht omgaat. Geen idee hoe steil een weg in een stad omhoog kan gaan, tenzij je San Francisco meetelt. Daar kun je een stijgende straat alleen plankgas nemen en moet je zeer bekwaam zijn in een hellingproef. Om het qua beeld niet te gek te maken, denk ik er over om de weg dan naar een hoogte van 2,5 of 3 cm te brengen. Dan zit je op een stijgingspercentage van rond de 6%. Misschien in het echt iets te gek, maar voor de baan lijkt het me wel leuk. Welicht heeft iemand hier nog een idee of mening over?
Aan de andere kant, waar het hotel staat, begint de weg op 1,5 cm hoogte, daalt dan naar 0 cm bij de rotonde/kruising en gaat bij de zwarte streep weer omhoog naar 2,5 of 3 cm. Heb je wel een golving/reliëf in je stad. De huizen in het rechterdeel gaan dan langs de muur trapsgewijs omhoog. Nou ja, misschien moeilijk om met woorden uit te leggen, maar ik heb het wel in m'n hoofd zitten.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #785 Gepost op:
25 October 2012, 15:58:28 »
Soms zit ik zo in mijn eigen ideeën dat ik denk dat iedereen het wel snapt. Ooit noemde iemand mijn pogingen tot uitleg Hookiaans. Daarom toch even een beeldende uitleg van wat ik nu wil maken.
Het gaat om de weg door de stad heen, dus van voren van de baan naar de achterkant evenwijdig lopend aan de muur. Het gaat om de straat die links van het uitneembare vierkante stadsblok loopt. Zie voor verduidelijking deze twee foto's.
Bij het achterste deel van de straat zal de weg steil omhoog lopen. Ongeveer 10% denk ik. Je ziet de panden dan ook trapsgewijs opgesteld (niet netjes, maar ter illustratie). Je kan over het voetpad lopen dat langs de weg komt, maar ook via trapjes van het ene naar het andere pand klimmen. De stoep op het wegdeel zal dan ook erg smaal zijn. Na ongeveer driekwart van het groene pand moet de weg op gelijke hoogte komen met de rest van de straat. Hier zal dan ook nog een zaagsnede gemaakt worden om dit achterste deel compleet uitneembaar te maken. De zaagsnede wordt dan verborgen door de aansluiting van de weg en onder een klein deel van het groene pand door.
Noot: evenwijdig aan de stijgende weg loopt nog een klein slingerweggetje dat op niveau 0 blijft en aan het eind onder de stijgende weg doorloopt. Hier komt dus een mini viaductje.
Op deze foto kijk je nog steeds van de achterkant naar de voorzijde. Je ziet dat de straat ook aan de andere kant stijgt, maar hier heb je het over ca. 5%.
Schuin zicht op het middenblok dat tegen de muur komt te liggen. Tussen de twee hoekpanden loopt een klein straatje. Ook aan deze kant van het hotel loopt nog een straat. Het hotel bevindt zich wat hoger. De houten lat die in dit deel van de straat ligt, zal niet zover de stad in gaan. De weg komt al eerder op niveau 0 aan, want anders klopt het niet met de geplande kruising en het vierkante stadsblok.
Twee foto's van de straat vanaf de voorzijde. Het hotel is te bereiken via een afslag op het hoogste punt van de weg aan deze kant. Er loopt nog een klein tunneltje onderdoor dat je via het stadsblok kunt bereiken. Hier gaan zich waarschijnlijk wilde taferelen afspelen. Het wordt in elk geval een guur beeld rond die tunnel.
En tot slot een foto vanaf de zijkant waar je de hele straat op ziet. Hier zie je dus duidelijk het golvende beeld waar ik op doelde. Het grappige is dat de stad dus al op hoogte ligt (de poten zijn 7 cm) en dat er in de stad zelf ok nog hoogteverschillen te zien zijn. Dat zie je overigens niet op deze foto, want hier noem ik het middendeel nog gewoon niveau 0.
Voor je nu denkt wat een dikke onderplaat (8 mdf) voor de weg, dat is dus niet het geval. Hier komt 2,5 mm dik grijsboard, wat je goed kunt buigen, waardoor aan beide kanten het hoge deel een paar centimeter vlak ligt.
Morgen houtblkokjes en plintjes zagen en dan kan er begonnen worden. Wel nog even die ene zaagsnede aanbrengen en de zaagkanten in de grondverf zetten.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #786 Gepost op:
27 October 2012, 11:31:55 »
Nog een paar kleine aanpassingen gemaakt. Achterste huizenblok en het hotel aan de andere kant zijn iets meer in een ronding en schuiner geplaatst. Daarnaast heb ik even één kant van het stadsblok geplaatst en twee daarachter gelegen panden. Dat geeft meteen een heel ander beeld en voor mij een mooie indicatie waar ik de laatste zaagsnede kan plaatsen om het deel met de steiler stijgende weg en de trapsgewijs opgestelde huizenrij afneembaar/uitneembaar te maken.
Twee zichtfoto's vanaf de kant van het hotel, wat straks de voorkant van de baan is.
Vanaf de andere kant, straks dus de achterkant van de baan.
Links lijkt het nu heel kaal, maar daar zie je natuurlijk de achterkant van de huizen in de Hauptstrasse, een grote boom, parkeerplaats, markt en wellicht hier ook bierfeest!
Tot slot picje vanuit de lucht. By the way, de dalende en stijgende weg lijken nu kaarsrecht. Dat klopt nog, want dit waren nog mdf-stukjes die ik had liggen. Straks als ik het ga bouwen, zullen beide wegen ook in een flauwe boog komen te liggen.
Al met al blijf je toch nog behoorlijk schuiven, passen en meten voor je verder kan. Heb nog geen houtjes kunnen zagen, maar dat komt volgende week wel ergens.
Mvg,
Martin
NS6400
Rangeerprediker
«
Reactie #787 Gepost op:
27 October 2012, 12:39:52 »
Leuke update weer, Het blijft een van mijn favoriete draadjes!
Hookies
«
Reactie #788 Gepost op:
27 October 2012, 12:41:16 »
Thanks!
Hookies
«
Reactie #789 Gepost op:
01 November 2012, 15:09:30 »
De eerste bouwstappen voor de stad zijn dan eindelijk gezet. Ik ben begonnen met het deel waar de stadshuizen trapsgewijs omhoog gaan. Van grijsboard maak ik de ondergrond voor de stijgende weg, die aan het begin en het einde horizontaal ligt. Dan komt de stijging - laten we maar even van niveau 0 uitgaan - naar 4 cm. Op dit moment is het horizontale deel op hoogte vastgezet. De lijm is nu aan het drogen en dan gaan we straks niveau 0 vastzetten. De tussenliggende steunblokjes worden er later ondergeschoven. Wordt vervolgd, maar wel nog eerst even twee foto's.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #790 Gepost op:
01 November 2012, 18:22:46 »
Dat is inderdaad de bedoeling Pierre. Alle schotten zitten nu en het grijsboard is ook aangebracht. Morgen nog eens goed bekijken met daglicht, want het was al aan het schemeren en werklicht heb ik niet. Was niet helemaal zo glooiend als ik gehoopt had, maar dat pakken we nog wel aan en anders camoufleren we het wel.
Op de andere camera zitten nog wat foto's waarbij de kleuren beter uitkomen, maar daar was de batterij leeg. Die laadt nu op, dus doen we het maar even met deze foto's.
Hookies
«
Reactie #791 Gepost op:
02 November 2012, 11:03:10 »
Na de donkere foto's van gisteravond was het nu tijd voor foto's met daglicht. Meteen even wat panden neergezet. Maar wat zie ik daar? Er rijdt al verkeer over de weg, terwijl de asfalteringswerkzaamheden en de aanleg van voetpaden (komen dus aan de zijkanten van de stijgende weg) nog plaats moeten vinden. Voor het beeld is het natuurlijk wel leuker, want zo krijg je een idee van hoe het er straks uit kan gaan zien. Derhalve een serie van vijf foto's, uit verschillende hoeken geschoten.
Mvg,
Martin
Chris80
«
Reactie #792 Gepost op:
02 November 2012, 11:12:14 »
Erg mooi allemaal!!
Groet,
Chris
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Hookies
«
Reactie #793 Gepost op:
02 November 2012, 13:32:54 »
Ben nog wel bezig met een paar andere ideeën. Heb nu Club Manhatten naast het hoekpand geplaatst. Dit voetpad loopt dood. Het kan zijn dat er aan het begin van dit pand een trappetje komt naar het voetpad dat langs de weg loopt en dus de stijging volgt. Nu is de bodemplaat van het hoekpand net zo hoog als de weg. In werkelijkheid ligt het pand iets hoget. Verschil tussen weg en voetpad langs de weg is 1 mm. Omdat het grijsboard 2,5 mm is, ligt het hoekpand en aansluitend Club Manhatten, een wat gure club, op 3,5 mm hoogte gemeten vanaf bovenkant hout.
Verderop liggen er nog twee panden vrijwel naast elkaar, maar allebei wel lager dan het voetpad langs de weg. Hier komen dus ook weer trapjes. Tevens is er een trap om van het derde naar het vierde pand te gaan. Zal een trap van - omgerekend naar werkelijkheid - 70 cm zijn.
Beelden zeggen meer dan woorden, en bedenk dat de uit-stekende bodemplaten van de hogere panden wel gaan verdwijnen en vervangen worden door stoepen van 1 mm styreen.
Mvg,
Martin
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2012, 13:40:48 door Hookies
»
Hookies
«
Reactie #794 Gepost op:
07 November 2012, 17:34:40 »
Inmiddels is het werk weer zijn tol gaan eisen en zijn de spoorse bouwwerkzaamheden weer even gestaakt. Zaterdagochtend nog wel even naar Houten en dan zal het tot begin december wel rustig zijn met updates.
Ik heb nog wel wat extra grijsboard aangebracht. Aan de bovenzijde van de stijgende weg om daar de twee panden (hoekpand en Club Manhattan) op niveau 0 aan te brengen. Deze complete plaat komt 2,5 mm lager te liggen dan de andere stadsplaten waardoor de weg goed aansluit. Aan de voorzijde ook grijsboard. Hier komt nog een weggetje dat onder de stijgende weg doorgaat naar een ondergrondse parkeergarage. Daarna heb ik het hele zwikkie grijsboard in de witte acrylverf gezet om werking van het karton te voorkomen.
Ook nog wat figuurtjes in treinen aangebracht. Hier een foto van de NS ICK in het schemer.
Mvg,
Martin
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10