Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 22:08:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
V200-G2000
Vandaag
om 22:01:09
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
FritsT
Vandaag
om 21:49:14
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 21:46:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
Vandaag
om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
Vandaag
om 21:19:00
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
Vandaag
om 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
Vandaag
om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
Vandaag
om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
Vandaag
om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
Vandaag
om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:47:15
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:34:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hookyville (schaal N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
69
Omlaag
Auteur
Topic: Hookyville (schaal N) (gelezen 265863 keer)
Hans W
wat N wereld
Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Hookyville (schaal N)
«
Reactie #165 Gepost op:
20 August 2009, 00:41:42 »
Hallo Martin,
Bedankt voor je uitleg.
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik een stukje van dat spul jan scoren in de
bouwmarkt, om er recht stuk baan op te kunnen leggen, met daarnaast een
zelfde stukje spoor op kurk gelegd, om zo te kunnen horen wat beter dempt.
Maar ik zal er even mee moeten wachten tot de vloerverwarming in de vloer
zit, de plavuizen hierop weer zijn gelijmd, de keukenmuur weg is, zodat ook
hier de vloerverwarmingsbuizen doorgelegd kunnen worden, met daarop de
plavuizen.
En als dat allemaal klaar is kunnen de muren gespachtelpoetst worden, waarna
de nieuwe keuken kan binnenkomen, om die ook nog even te plaatsen.
Oh ja en natuurlijk het plafond moet ook nog gewit worden.....
Dus het zal nog wel even duren voor ik aan mijn baantje kan beginnen.
P.S. je hebt je baan aan de onderkant wel netjes afgewerkt met die ringbandjes,
goed om te onthouden voor mijn eigen baantje.
Ik zou zeggen ga maar weer snel aan het werk om nog wat te verdienen.
Tot de volgende keer, ik blijf je stukje lezen.
Groet Hans
:: N Spoor :: digitaal :: Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt :: Bezig met weer een nieuw baanplan ::
Hookies
«
Reactie #166 Gepost op:
20 August 2009, 16:48:26 »
Het is op zolder nu ongeveer een sauna (buiten trouwens ook), dus daar kom je ook niet voor lang. Heb in elk geval twee schroeven met een oog van onderen in de plaat gedraaid en daar de netwerkkabels doorheen gehaald, zodat ze nu niet meer los aan de connector hangen.
Hier van een afstand gezien:
Close-uppie:
Nieuwe werkzaamheden staan na dinsdag gepland.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Hookies
«
Reactie #167 Gepost op:
02 September 2009, 18:29:32 »
Weer een deel van het betalende werk afgerond en in afwachting van het laatste deel ben ik maar weer even met het lijmpistool en de soldeerbout onder de baan gekropen om verder te werken aan de bedrading. Een tijdje terug had ik een overzicht gegeven van de vakken onder de baan en de mangaten. Om onderstaande fotoreeks uit te leggen, plaats ik deze nogmaals.
Alles wat ik gedaan heb, heeft met de vakken aan de rechterzijde rond het mangat te maken. Op onderstaande foto zie je het deel aan de onderzijde en dan rechts. Zeg maar het tweede vlakje van rechts. Je ziet wat draden in bindruggen lopen naar de verzamel- en aansluitpunten. Tussen de draden door zie je nog bedrading van de wissels. De decoder voor deze wissels moet nog worden geplaatst, maar dat komt later.
De volgende foto laat het daaropvolgende vak zien, van rechts naar links gaande. Hier maakt de ringleiding een 90 graden bocht om over te steken. De rode bezetmelddraden gaan links door een gaatje naar het vak met de bezetmelddecoder. Ook de massa- en voedingsdraden zijn hier gescheiden via bindruggen. Een druk aansluitpunt waar ik ook een paar niet gebruikte krimpkousjes om de ringleidingdraden heb gedaan. Dan heb ik nog een herstelkans voor zo ver dat nodig is.
Hier het vak dat links van het mangat ligt (als je de tekening hierboven volgt). De foto is van de andere kant genomen, dus het mangat zie je nu links liggen. De bovenkant van de foto is het vervolg van de bocht van de ringleiding. Ik heb hier de bruine (voor de niet-gedetecteerde grijze draadjes) en de zwarte ringleidingen uit elkaar gehaald, want hier komen aan beide draden sowieso elf aansluitingen. Bovendien moet hier ook nog een wisseldecoder worden aangesloten. Voor de 'ademruimte' de draden dan maar even uit elkaar gehaald. Links zie je aan een beugel de draden van de wissels en de grijze draden hangen, zodat het er in het midden even iets overzichtelijker uitziet. Bovendien moest ik nog een grote bindrug vastzetten.
Dit is het vak wat helemaal linksboven in dit deel zit, oftewel pal boven het voorgaande vak. De kant waar de twee rode draden door de lat heengaan sluit dus aan op dat middenvak. Eigenlijk een rustig deel.
Dit zijn de twee vakken aan de bovenzijde naar rechts toe gezien. Helemaal rechts op de foto zie je de massa en de voeding van de niet-gedetecteerde sectie van de grote 180 graden lus onder de tafel komen.
Als ik deze week dat hele middenvak aan de ringleiding koppel, dan kan er over een aantal sporen al rondgereden worden. Nou ja, rond, het rondje om de spiraal moet dan eerst wel even gelegd worden, maar de treinen kunnen op enkele sporen al heen en weer. Nog niet op alle sporen, want in de delen naar links toe moeten van de diagonale opstelsporen nog wel wat draden aan de ringleiding gekoppeld worden. Op onderstaande overzichtsfoto is dat nog wel te zien. Helemaal rechts zie je wat zwarte en grijze draden over een netwerkkabel heen hangen. Deze moeten nog worden aangesloten. Ook zie je nog wat wisseldraden in de verte. Deze moeten nog aan de decoder (die al wel geplaatst is) bevestigd worden.
Ik heb gisteren trouwens wat zitten tellen. Om alle draden aan de ringleiding te koppelen moet ik nog zo'n 50 solderingen maken. En dan heb ik het rondje om de spiraal wel meegeteld, maar de spiraal zelf niet. Dat is nog even niet aan de orde. Bovendien zal ik dan wel weer moeten werken voor m'n centen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Hookies
«
Reactie #168 Gepost op:
06 September 2009, 19:42:00 »
Tussen de sport- en werkbedrijven door heb ik dit weekend toch nog een paar gaatjes kunnen vinden om onder de tafel te duiken. De soldeerklus is nog steeds niet geklaard, maar er schijnt licht aan het einde van de tunnel. Alle bezetmelddecoders zijn aangesloten en er moet nog maar één bezetmeldpunt te worden aangesloten. Die zit in het rondje om de spiraal, want dat is nog niet helemaal gelegd. Alle wisseldecoders zijn ook aangesloten, maar er moeten nog wel heel wat wissels worden aangesloten. Daarvoor moet ik nog een keer naar Hornbach om het juiste draad te halen. En wat de ringleiding betreft: we zijn overgestoken van het negensporige deel naar het zessporige diagonale deel. Er zijn nog maar 30 aansluitingen nodig, plus het rondje om de spiraal en de spiraal zelf natuurlijk. In elk geval ga ik meer dan voldoende krimpkousjes die kant opsturen, zodat ik dat later makkelijk kan doen.
De oversteek was een behoorlijk druk stuk. Niet alleen moesten er twee aansluitingen komen voor de wisseldecoder, maar zowel aan de bruine draad in de ringleiding (voor de niet-gedeteceerde delen) als de zwarte draad in de ringleiding (voor de massa) moesten per draad 11 aansluitingen worden gemaakt. Kon ik bij de delen aan de zijkanten nog wel zittend te werk, hier moest ik echt op mijn rug gaan liggen en dan boven me uit werken.
Op de bijgaande foto zie je van links naar rechts vier bindruggen lopen. De bruine draad loopt door grote bindrug aan de voorzijde, de zwarte en rode draad lopen samen door de bindrug iets meer naar achteren. Naast beide grote bindruggen lopen ook nog twee kleine bindruggen. Hier zijn de draden vanaf de rails naar de ringleiding in opgeborgen, zodat ze niet zo maar los hangen en in de weg zitten. Rechtsachterin zie je nog de bezetmelddraden gebundeld lopen naar een plek waar de bezetmelddecoder zich bevindt. Hier zie je trouwens ook nog twee setjes wisseldraden los hangen.
Dit is hetzelfde deel, maar dan vanuit een andere hoek voor de kijkers. Je ziet hier vooraan de aangebrachte wisseldecoder. Onder de tafel door kijk je de kamer in en er hangen nu wat meer wisseldraden in het zicht. Geen wonder, want er bevinden zich hier ook flinjk wat wissels. De decoder alhier krijgt acht wissels te verwerken en er lopen er ook nog drie die helemaal moeten worden doorgetrokken naar een verderop gelegen wisseldecoder, namelijk aan het begin van de diagonale opstelsporen.
Mvg,
Martin
Hookies
«
Reactie #169 Gepost op:
09 September 2009, 17:29:25 »
Vandaag wel weer even wat gesoldeerd en met het lijmpistool aan de slag geweest. Nog 18 solderingen te gaan en dan zijn alle rails die van een draadje waren voorzien, aan de ringleiding gekoppeld. Op de foto (wordt wel een beetje saai met al die draadjesfoto's) zie je de zwarte draad ophouden. Hier moet ik nog even iets aan doen. Rood en bruin gaan door de lat naar buiten en worden 'ergens' aangesloten op de Twin. De zwarte aansluiting komt uit het naastgelegen vlak waar ook de netwerkkabel vandaan komt.
O ja, het lijkt alsof er nog een stuk lijm onder de rode en bruine draad op de plaat zit. Klopt ook wel, want ooit zat hier een bindrug, maar die zat behoorlijk in de weg, zeker toen die door het vele rijgen met de ringleidingdraden losser begon te zitten. Niets spannends dus.
Morgen ga ik de baan weer eens poetsen met wasbenzine en dan weer even stukjes heen en weer rijden. Tevens zal ik moeten gaan tellen hoeveel aansluitingen op de ringleiding er in de spiraal gaan komen, want dan moet ik krimpkousjes gaan afknippen en alvast naar hun plaats gaan schuiven.
Als dit alles gereed is, dan moet ik nog het spoor om de spiraal aanleggen. Dat betekent isolatie op maat maken en ook één of twee flexjes aanpassen. Qua draadjes valt het wel mee, want één van de twee bezetmelders in dit stukkie spoor is al aangesloten. Ik schat in dat ik slechts vijf draadjes aan de rails moet solderen, eventueel zes als ik nog een extra massapunt wil maken. Daar draai ik tegenwoordig mijn hand niet meer voor om. Last but not least moet ik nog wat wisseldraadjes verlengen en op de juiste wisseldecoder aansluiten, maar dat doe ik wel aan het eind van de rit. Ze zijn allemaal wel getest op hun werking.
En als dat ook allemaal gebeurd is (over enkele maanden ofzo), dan kan ik eens gaan kijken naar Koploper. Peter van der Leek was zo vriendelijk om alvast mijn baanplan om te zetten naar een tekening voor Koploper. In mijn eigen proefjes gingen de lijntjes nog te veel schots en scheef.
Mvg,
Martin
Hans W
wat N wereld
«
Reactie #170 Gepost op:
09 September 2009, 17:43:15 »
Nou Martin,
Je bent lekker bezig zo.
Ik wou dat ik dat ook kon weggen van mijn baan
Maar goed ik denk maar zo, mijn tijd komt straks.
Plaats ook eens wat foto's van materieel wat op
de baan staat als afwisseling, want al die draadjes
lijken allemaal zo op elkaar, net als bij elke andere
baan, met als verschil dat het bij ene baan een grote
bos spaghetti is, en bij de andere baan alles keurig is
afgewerkt en weggewerkt zoals bij jou het geval is.
Ik blijf in ieder geval je stukje volgen om te zien hoe
het straks is als alles rijd, misschien kun je zelfs een
filmpje maken....
Succes
Groet Hans
:: N Spoor :: digitaal :: Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt :: Bezig met weer een nieuw baanplan ::
Hookies
«
Reactie #171 Gepost op:
09 September 2009, 17:55:33 »
Filmpje, ja leuk. Heb ik een tijdje terug ook geprobeerd, maar de digitale camera van het fototoestel was niet zo'n succes, al kan dat ook gewoon aan mij liggen. Misschien kan het wel met mijn nieuwe mobiel. Ik zal wel eens kijken als ik 'uitgedraad' ben.
Nijboer
Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
«
Reactie #172 Gepost op:
09 September 2009, 17:57:06 »
Citaat
Morgen ga ik de baan weer eens poetsen met wasbenzine en dan weer even stukjes heen en weer rijden.
Moet je nu al roestrijden??
Onzin, het ziet er erg goed uit. Ik ben benieuwd hoe het straks allemaal rijdt.
groet, collin
Hans W
wat N wereld
«
Reactie #173 Gepost op:
09 September 2009, 20:48:27 »
hahaha roestrijden hehehe
Hookies
«
Reactie #174 Gepost op:
10 September 2009, 16:53:40 »
Weer een stapje verder gekomen. Ik heb de krimpkousjes voor onder en rond de spiraal al op hun plaats in de ringleiding gezet. Solderen volgt daar wel als er rails gelegd zijn. Ik heb het grootste deel van de rails een klein smeerbeurtje gegeven met wasbenzine. De loc die de testmeters mocht maken, bleek te lang op stal te hebben gestaan. Een beetje hortend en krakend zette 'ie zich in beweging. Hier en daar had hij nog een klein zetje nodig, met name bij de wissels. Toen de loc driekwart rondje had afgelegd, liet ik hem in zijn achteruit weer terugrijden. Nadat ik dat een paar keer had gedaan, was het gedaan met het horten en stoten en kreeg ik een soepel lopende NS1838 in actie te zien.
De loc heeft niet alle sporen bereden, maar de personenwagens heb ik wel even overal neergezet en heen en weer geduwd. Uiteindelijk zit er verlichting in, dus dat was ook een goeie test of er stroomafname was. Uiteraard doofde de verlichting als de wagen een nog niet aangesloten niet-gedetecteerde sectie bereikte. Ook dat klopt dus en zo kon ik meteen zien of alle bezetmeldsecties wel hun werk deden. En dat was dus het geval. Dat gaf me een uitermate tevreden gevoel, want ik ben niet de meest handige persoon (goed, er zit wel degelijk vooruitgang in) en het is maar afwachten of alle solderingen aan de ringleiding wel goed aangebracht waren. Kortom, ik ben best wel trots op mezelf.
Als bewijs nog even twee foto's, hoewel de kwaliteit van de plaatjes niet bijzonder is. Maar zo krijg je dan wel eindelijk weer eens wat andere foto's dan draadjesgepriegel te zien.
Het stel vanaf de zijkant:
En van voren gezien:
Mvg,
Martin
Sander
«
Reactie #175 Gepost op:
10 September 2009, 20:42:02 »
Martin,
wanneer kan ik een keer live mee kijken bij je baan?
Jij bent goed bezig kerel!!!
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Schachbrett
Wir bauen fur Sie!!
Bahnfahren ist ÖBB !!!
«
Reactie #176 Gepost op:
10 September 2009, 20:50:15 »
Hey Martin,
Ziet er TOP uit,alles wordt ook wel met beleid gedaan!!!
Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
ÖBB in 1:160
«
Reactie #177 Gepost op:
10 September 2009, 20:59:13 »
Nice! En je bent toch handiger dan jezelf denkt
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
Hookies
«
Reactie #178 Gepost op:
11 September 2009, 00:11:11 »
Dank voor de complimenten heren. Ik probeer van tevoren toch zoveel mogelijk uit te zoeken (en krijg daar ook af en toe hulp bij). Dat is toch een basis die je nodig hebt om te beginnen. Maar het gaat er toch aardig uitzien zo. Nog een paar weken en dan moet ik de ideeën voor de bovenbaan maar eens in kaart gaan brengen.
@Sander: als je eens in de buurt bent, laat het dan even weten. Ik ben doorgaans vaak thuis, dus wie weet komt het uit en kun je het allemaal live zien.
Mvg,
Martin
Hans W
wat N wereld
«
Reactie #179 Gepost op:
11 September 2009, 00:27:46 »
In ieder geval al een 1600 met rijtuigen gezien
We blijven wachten op de film.
Misschien kan Sander meteen even een filmpje maken als hij live komt kijken.....
Ga zo door Martin (dan komt de baan vanzelf af).
Groet Hans
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10