Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 22:01:09
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 265863 keer)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #150 Gepost op: 25 July 2009, 20:11:31 »
Flink bezig geweest Martin. (y) Morgen dus, zoals je schreef, een vrije dag. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #151 Gepost op: 25 July 2009, 20:14:19 »
Klopt Jaap, vrij van de modelbaan dan, want morgen moet ik toch echt aan mijn nieuwe opdracht gaan beginnen. Dan kan ik elke dag één uurtje draadjes gaan wegwerken en daar blijft het de komende zes weken dan even bij. Dus zeer zeker minder updates de komende tijd.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hans W

• wat N wereld
  • Offline Offline
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
« Reactie #152 Gepost op: 26 July 2009, 02:28:43 »
Hallo Hookies,

Ik ben benieuwd hoe het allemaal wordt als het overal kan gaan rijden.
Ik wou dat ik zelf al zo ver was, maar ik ben nog bezig met het ontwerp
van de baan.....

Geniet van je vrije dagen, en ik blijf je stuk volgen (met plezier).

Groet Hans (ook N rijder)
::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 12 August 2009, 16:40:24 »
Een tijdje niets te melden gehad. Simpelweg omdat mijn echte werk prioriteiten had. Ik draai momenteel dubbele werkweken voor de ANWB en Sanoma Uitgevers, dus dat biedt weer wat pecunia in het vooruitzicht. De Sanoma-klus is gisteren ten einde gekomen, van de ANWB mag ik nog 270 campingteksten gaan schrijven, waar ik er al 330 heb gedaan. Maar die heb ik nog niet gekregen. Dus vandaag even onder de tafel gedoken! Want de aanleg van Hookyville is zeker niet gestaakt.

Heb een paar draadjes aan de ringleiding gesoldeerd, een nieuwe wisseldecoder aangebracht en al aan de ringleiding gekoppeld. Ook heb ik bij bezetmelddecoder 3 nu 15 van de 16 bezetmeldpunten aangesloten. Eentje ligt nog open, maar dat bezetmeldpunt moet nog in de baan worden aangelegd. Dat is dat rondje om de spiraal.

Mijn tafel bestaat min of meer uit drie delen. Op deze oude foto zie je de tafels, waarbij het middendeel hier nog zonder bovendeel is en er ook nog geen plaat is. Je ziet in elk geval de driedeling al. Komende van rechts rijd je door naar het tweede deel. Daar beginnen de opstelsporen, die doorlopen tot ergens in het derde deel. Onder het tweede deel zitten drie vakken. Een rijtje van drie onder de rechte sporen en natuurlijk ook drie onder de diagonale opstelsporen. Hier moet ik nog veel aansluiten, maar dat komt als ik precies weet hoeveel krimpkousjes in de spiraal gaan komen. Dat heeft geen haast. Ik ben nu vooral bezig met die vakken van de rechte opstelsporen. Daarvan zijn er nu twee nagenoeg weggewerkt qua draadjes.

En dan wil je wel eens zien of de treinen nog rijden. Veel stof op de rails, dus weinig beweging. Even de stofzuiger eroverheen halen scheelde al het nodige. Ik zie dat de trein gewoon door de opstelsporen heenrijdt totdat er na een isolatie nog geen stroomtoevoer is. Een draadje dat dus in vak 3 ligt en nog aangesloten moet worden, of een bezetmelder die aan bezetmelddecoder 2 moet worden gehangen. Deze bezetmelddecoder is nog niet aangebracht, maar dat doe ik pas als ik in elk geval de draadjes voor de massa en de niet-gedetecteerde delen heb weggewerkt. Anders lig je veel te veel onder de baan te draaien en te keren, met als gevolg dat je opeens losse draadjes hebt. In elk geval reed de trein behoorlijk rap door die opstelsporen, maar die rails liggen ook niet zo lang als de eerdere rails. Voordat ik echt ga rijden - en dus alles heb aangesloten en ook de gaten tussen de sporen heb gevuld - doen we nog wel een rondje wasbenzine, want dat werkt perfect. In elk geval geen technische mankementen ontdekt en dat is wel zo prettig.

Misschien dat ik morgen nog het een en ander kan uitspoken onder de tafel. Zo ja, dan zal ik nog wat foto's van onder de baan maken. Maar pin me er niet op vast, want voor ik het weet staat de ANWB weer voor de deur.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 12 August 2009, 17:34:16 »
Jij gaat lekker! Zou graag willen dat het bij mij zo goed gaat. Maar helaas heb ik niet zo heel veel tijd. Als ik (zoals vandaag) dan eindelijk een dagje vrij ben heb ik genoeg andere dingen te doen die een hogere prio hebben. zoals mijn 9 maanden oude zoon. Maar alles komt op zijn tijd.

Groetjes Richard

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 13 August 2009, 17:54:50 »
Na het weekend komt de ANWB weer met de volgende lading tekstjes, dus ik heb ze vandaag alvast een factuur gestuurd voor het eerste deel en daarna nog onder de baan wezen knutselen. Lijmpistool bij de hand om nog wat bindruggen te plaatsen om kruisingen en schuine overbruggingen weg te werken. Daarna met de soldeerbout bezig geweest om de draden van vak 3 aan de ringleiding te solderen. Hier lopen de draden nog losjes en wat scheef, maar daar zijn bindruggen weer heel handig voor.

Hier een overzicht van de onderzijde van vak 2. Let wel: de wisseldraden liggen nog los. Die moeten nog aan de decoder worden geplaatst. In de ringleiding hangen nog wat lusjes uit de bindrug. Hier en daar zal ik een klein bindrugje extra plaatsen en op andere plekken wat draad in de bindrug stoppen.

Onderstaande tekening geeft in kleur aan welke delen helemaal zijn aangesloten op de ringleiding. Ik werk via het rechte deel vanzelf richting de boog en dan diagonaal terug. De rechte opstelsporen gaan nu nog niet verder, omdat ik hier nog een bezetmelddecoder moet aanbrengen. Die is voor de secties pal voor de wisselstraat. Dan moet hier bij het mangat in de boog nog een wisseldecoder geplaatst worden.

Morgen duik ik op zeker weer een aantal uur onder de baan. Of daar in het weekend veel van komt, is de vraag. We krijgen twee weken een labrador-pup te logeren, dus dat wordt bal met die Ridgeback van ons. Ik denk dat ik meer bezig ben met politie agentje spelen dan draadtrekker.

Mvg,
Martin

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #156 Gepost op: 13 August 2009, 18:02:07 »
Mooie vooruitgang weer,
en wat betreft die honden...
Zet op beide twee draadjes met wat prik, is het dan niet rustiger ::) ;D ;)

Groeten,
Patrick

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 14 August 2009, 09:45:18 »
Omdat ik wel eens doordraaf in dan opeens iets zeg over vak 2 of 3, ga ik er vanuit dat iedereen wel met mij mee kan gaan. Onzin natuurlijk, want er worden hier zoveel plannen en bouwplaatsen getoond dat ik wel inzie dat wat ik zeg niet voor iedereen duidelijk is. Daarom heb ik even onderstaand plaatje gemaakt.

Je ziet hier dan hoe het in elkaar steekt. Linksboven is een groot vierkant. Dat is het spiraaldeel. Daarvan is alleen het begin van de eerste boog getekend. Je ziet ook het enkelspoortje dat om de spiraal heen loopt. Middenin is een geel ovaaltje. Dat is eigenlijk een cirkel die mij de mogelijkheid biedt om in de spiraal te kunnen staan, zodat ik overal rond en in de spiraal bij kan.

Daaronder is een vierkant vak dat in negen vlakken is verdeeld. In het middelste vlak is een stukje geel aangebracht. Dat is een gat waar ik mijn hoofd en arm doorheen kan halen. Dat is alleen maar bedoeld om even bij die twee aanloopsporen naar de spiraal te kunnen. Immers, de linkerkant van de baan staat tegen een muur, net als overigens de rechterkant.

Daarna volgt een smaller deel waar het grootste deel van de opstelsporen op ligt. In deze constructie zit in het midden geen horizontale (op de tekening dan) dwarsbalk, maar voor het gemak heb ik die wel ingetekend. Puur om aan te geven dat er dus een verschil zit tussen de vakken onder de diagonale sporen (die hebben de ringleiding bovenaan liggen) en de rechte opstelsporen (waar de ringleiding onderaan ligt). In mijn vorige post bedoel ik dus die vakken onder de rechte opstelsporen als ik over vak 1, 2 en 3 spreek.

Uiterst rechts heb je dan een iets breder deel, want ik wilde toch wel ruime bogen maken zodat alle treinstellen er zonder problemen doorheen kunnen komen. Ook hier is een mangat (geel) aangebracht. Daar kan ik ook in staan, wat altijd handig is voor als ik bovenop het schaduwstation ga bouwen.

De rechte opstelsporen liggen wel achter in de kamer naar een wand met schuin aflopend dak toe, maar er is voldoende ruimte om aan die kant te kunnen zitten en er langs te kruipen voor het geval dat nodig is. Zelfs op 1 meter hoogte kan ik er nog bij. Het schaduwstation ligt op 70 cm hoogte.

Hopelijk werkt dit een beetje verduidelijkend.

Mvg,
Martin

Hans W

• wat N wereld
  • Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 14 August 2009, 10:07:04 »
Oooohw bedoel je dat.  ;D

Ga zo door ik blijf het volgen.

Groet Hans
::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 16 August 2009, 15:34:33 »
Een van de delen die nog overbrugd moest worden, was de boog aan de rechterzijde, naast het vierkante mangat. Daar ben ik vrijdag mee beziggeweest, draadjes solderen voor voeding en massa, de juiste spoorlengtes opzoeken en go! Nu nog het spoor om de spiraal heen op maat maken en er kan beneden rond worden gereden (als alle draadjes ook aan de ringleiding zij bevestigd natuurlijk).

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

Mvg,
Martin

Hans W

• wat N wereld
  • Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 16 August 2009, 23:49:38 »
Hallo Martin,

Wat gebruik jij voor ondergrond als dempingsmateriaal?
En dempt dat beter dan kurk?

Ik heb ook eens gehoord dat ondertapijt (soort vinyl) dacht ik,
ook heel erg goed werkt, heeft iemand daar ervaring mee?

Ga zo door Martin, en ik hoor het graag van je.

Groet Hans

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 17 August 2009, 08:32:22 »
Hans, ik gebruik de bekende blauwe ondervloer van de Gamma die ze onder laminaat leggen. Het dempt in elk geval beter dan als je er niets onder doet. Een vergelijking met kurk kan ik niet voor je trekken, want daar heb ik geen ervaring mee. Wellicht dat anderen daar wat over kunnen zeggen. Gebruik je het blauwe spul, dan is een zeer scherp mesje wel handig om het strak te snijden. Voor mijn schaduwstation heb ik gewoon hele platen erop gedaan, maar dat ga ik bij de trajecten in het zicht niet doen. Die snij ik net even iets breder af dan de rail, zodat ik enigszins omhoog kan ballasten. Het spul is 2 mm dik.

J. Brans

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 17 August 2009, 13:17:12 »
Hoe leg jij alles vast?
Ik ben net met mijn tafel begonnen en wil die blauwe platen ook gebruiken, maar ik weet nog niet hoe ik alles vast ga leggen.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 17 August 2009, 13:27:20 »
Ik doe het zelf met houtlijm, maar ik heb ook ergens gelezen dat iemand het met voorstrijk deed. Als je te dik met houtlijm smeert, schieten er wel eens kleine puntjes door de blauwe plaat heen. Die strijk je er zo weer af, dus dat mag geen probleem zijn. Succes.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 19 August 2009, 19:55:49 »
Het is nu wel erg warm overal en de ANWB heeft al weer opnieuw geleverd, dus de uurtjes op zolder zijn nu wel heel erg schaars. Niettemin is nu ook bezetmelddecoder 2 compleet aangesloten en werkend. Dat betekent dat alle drie bezetmelddecoders nu vol zijn op één punt na, namelijk waar het rondje om de spiraal begint. Komende tijd nog wel heel wat ringleidingwerk te verzetten, maar er komt langzaam meer zicht onder de baan in plaats van een compleet draadjesregenwoud.

Hier de zijkant van het vlak waar bezetmelddecoder 2 moest komen. Zo zag het er vorige week uit:

En zo ziet het er nu uit:

Hier de bezetmelddecoder in aangesloten toestand:

Iets ander beeld van dezelfde situatie, alleen zijn nu de labels en stickers duidelijk waarneembaar (als je klikkie doet op de foto om een groter beeld te krijgen natuurlijk):

Tot slot een klein overzichtfotootje vanuit bijna hetzelfde punt als toen de opstelsporen allemaal klaar waren en er een compleet dradenwoud zichtbaar was. Links hangen de drie (overbelichte) draden van de ringleiding naar beneden, want daar moet eerst nog wat aan gesoldeerd worden. Ook de netwerkkabels van de bezetmelddecoder hangen nog niet netjes. Die ga ik oprollen en met tie-rips vastzetten als een klein lusje. Maar wanneer, dat is de vraag. Morgen smelt de hele zolder, geloof ik, en daarna ben ik een paar dagen naar een basketbaltrainingskamp in België.

Mvg,
Martin