Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:45:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:45:29
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 266023 keer)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #135 Gepost op: 16 July 2009, 22:43:33 »
Ja, daar komt zeker nog een valbescherming. En aan de andere kant in de boog naar de spiraal toe komt ook een valbescherming. Je ziet toch niet graag je materieel op de grond kletteren, hoewel het vloerkleed de ergste klappen nog wel opvangt.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 17 July 2009, 14:53:23 »
Zojuist beziggeweest met het plaatsen van wisseldecoder 1 (voor de wissels 1 tot en met 8 ). Heb even zitten dubben waar ik de decoder het beste kon plaatsen. Uiteindelijk heb ik besloten om de wisseldecoder onder de tafel aan de onderkant van de framelatten te bevestigen. Hierdoor hoefde ik geen wisseldraadjes voor de wissels 1 tot en met 5 (de wissels aan de spiraalkant van de diagonale opstelsporen) nodeloos te verlengen. Dat geldt natuurlijk wel voor wissels 6 tot en met 8, maar die moeten nog doorgetrokken worden. Tevens met bindruggen de loop van de wisseldraadjes uitgedokterd om zoveel mogelijk haaks met de bezetmelddraadjes te kruisen. Ook moesten enkele lange wisseldraadjes een paar keer door dezelfde bindrug heen worden gehaald, want te veel loshangende draadjes maken me niet gelukkig.

Op bovenstaande foto is te zien dat ik de twee rode digitale draadjes voor de bezetmelddecoder aan de binnenzijde (rechts) nog een bindrugje moet geven om het haakse met een tweede bindrug met wisseldraadjes vast te houden. Ik moet nog wel even kijken wat ik met die netwerkkabel ga doen. Die zijn wat moeilijker 90 graden te draaien, aan de andere kant zijn ze wel goed afgeschermd. Ik vraag me af of ik hier dan zo veel moeite voor moet gaan doen. Wie het weet, mag het zeggen.

Bovenstaande foto is van een vlak verder, maar hier komen wissel 4 en 5 tevoorschijn. De groene en witte draad rechts worden straks aan de ringleiding bevestigd, zodat alle opdrachten ook bij de wisseldecoder terechtkomen. Ook hier weer het haaks kruisen nagestreefd.

Voor wie het zich nog afvraagt, de werking van de wissels en de wisseldecoder is vooraf getest.

Mvg,
Martin
« Laatst bewerkt op: 17 July 2009, 16:28:04 door Bart Tigges »
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 22 July 2009, 15:53:50 »
Voordat ik weer wat ga doen, even tijd maken voor een update. Ik ben nu met de 'rechte' opstelsporen bezig. In elk van de negen sporen moet een flexrail op maat worden gemaakt. Ik heb diverse zaken bekeken en ga het doen met het Roco-zaagje. De railcutter komt handig van pas voor als een staaf uitsteekt, zodat ik die ook passend kan maken. Maar die heb ik nog niet hoeven te gebruiken.

Een flex op de tafel zagen doe ik niet. Ik meet eerst nauwkeurig de maat af en pak dan een mal erbij. Van resthout heb ik een mal gemaakt. Twee balken/latten met de niet afgezaagde kant naar het midden toe heb ik op een plank gelijmd. Wel eerst een paar standaardrails ertussen geplaatst. Dat zit lekker strak. Nu steek ik van bovenaf een flex erin, zodat ik flauwe bochten en scheve toestanden automatisch rechttrek en ik dus ook recht af kan zagen. Ik meet even buiten de latten de juiste lengte af, plaats aan weerszijden een streepje (dat gebruik ik nu gewoon standaard, want je kan de flex ook verder wegduwen tussen de latten of juist meer naar voren halen) en zagen maar. Niet te wild, gewoon rustig aan, dan gaat het goed. Natuurlijk zullen er andere - en wellicht professionelere - mallen bestaan, maar dit werkt voor mij prima.

De drie buitenste sporen van de rechte opstelsporen zijn inmiddels gelegd en gelijmd. De buitenste twee zijn wat korter dan de andere opstelsporen, want deze moeten immers tussen de twee poten passen. In het originele plan waren deze sporen er helemaal niet, maar bij de aanpassing heb ik ze wel ingetekend. Dus het plan is er echt al wel een tijd en dat zie je ook aan de oude foto's. Dus zo nieuw is het nu ook weer niet.

En hier zie je de drie sporen vanaf de andere zijde.

Zo ziet het er van boven uit. Je ziet dat ik nog zes rechte opstelsporen te gaan heb en dat het prima past ten opzichte van de diagonale sporen.

Natuurlijk breng ik ook nog wel wat tijd onder de baan door. In de grote bindrug lopen de bezetmelddraadjes naar bezetmelddecoder 3. Daar zijn ze nog niet allemaal bevestigd tussen de klemschroeven, maar dat komt nog wel. Door het labelen weet ik precies welke draad waar moet. Waarom ga ik daar niet even mee verder? Omdat er nog wat draden uit het vlak dat je niet op de foto ziet, moeten komen. Ik kan wel bindruggen gaan plaatsen, maar er komen hier ook nog draden van de zes resterende opstelsporen door het tafelblad naar beneden. Zul je net zien dat ik daar een bindrug heb geplaatst. Is me al een keer overkomen, dus die grap wil ik geen tweede keer meemaken. Dan maar even wat wirwar van draden houden. Een goede kijker ziet ook dat ik wat draden opzij heb geplaatst, over de dikke netwerkkabel heen. Dan zijn ze én uit het zicht én ik trek ze ook niet meteen van de tafel af.

Straks weer verder met die zes opstelsporen. Nu de werkklus een weekje is uitgesteld hoop ik van het weekend alle opstelsporen wel af te hebben.

Mvg,
Martin

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #138 Gepost op: 22 July 2009, 19:22:04 »
Heel strak Martin,
Ziet er erg netjes uit.

Groeten,
Patrick

krab

• Offline Offline
  • N spoor dat spoort
« Reactie #139 Gepost op: 22 July 2009, 20:33:53 »
Hoi Martin ,
zit al te zweten als ik al die draadjes zie  :-[
Maar met jullie hulp zal ik er wel uitkomen .
mvrg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 23 July 2009, 21:25:16 »
Weer lekker bezig geweest met passen en meten. Ik heb zojuist de flexrails op maat gezaagd voor de nog open stukken van de rechte opstelsporen. Morgen wat draadjes aan solderen en dan is het een kwestie van de laatste vijf sporen netjes leggen (één spoor is al helemaal uitgetekend) en het hele opstelgebied is rond.

Hier een situatieschets vanaf de spiraal. De vier rechter sporen zijn helemaal gereed. De sporen waar nog punaises in zitten zijn al wel uitgemeten qua lengte, maar de meeste rails liggen nog los. Het linker spoor is al helemaal met punaises op maat vastgezet en uitgetekend. Maar dat leg ik pas als laatste vast. Ik werk immers van buiten (rechts) naar binnen (links).

Hier dezelfde sporen, maar dan vanaf de andere kant bekeken. Je ziet dat de wissels van de nog niet gelegde sporen ook nog niet helemaal in één lijn liggen. Dat wordt bij het leggen wel opgelost.

Tot slot nog een foto van de grote boog. Daar is nu ook een begin mee gemaakt. Deze boog zorgt er meteen voor dat de laatste wissel in het schaduwstation (die het dichtst bij de boog ligt natuurlijk) niet meer kan verschuiven.

Ik lig dus nog steeds op schema om alle opstelsporen dit weekend gereed te krijgen. Daarna zal ik nog wel enkele dagen onder de tafel bezig zijn met draadjes wegwerken, maar ook als ik weer werk kan ik daar nog wel één of twee uurtjes per dag mee bezig zijn.

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 24 July 2009, 20:03:10 »
Vandaag aanvankelijk niet zoveel gedaan. Wel draadjes gesoldeerd aan alle te gebruiken flexrails (twee draadjes per rail) en aan de rails die aan de wissels vast zitten (drie draadjes per rail). Daarna weer aan de slag met lasjes en isolatielasjes, uitmeten van het leggen en uiteindelijk het leggen zelf. Weer zijn er twee sporen van het schaduwstation doorgetrokken. Nog drie sporen te gaan, waarvan er eentje al is uitgezet. Gaat de goede kant op, al zeg ik het zelf.

Mvg,
Martin

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 24 July 2009, 20:45:32 »
Gaat super he!

Ik hou het met veel plezier in de gaten!

Richard

MikeNs

• Offline Offline
  • N-spoor NS
« Reactie #143 Gepost op: 24 July 2009, 20:57:24 »
Hallo

dat ziet er goed uit zeg die baan van jou

ik heb een vraagje hoe maakt u de rails vast aan die blauwe ondergrond met houtlijm?

groet mike :)

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 24 July 2009, 21:02:54 »
Thanks Richard. Ja, het gaat lekker zo, maar zo direct krijg ik wel weer wat minder tijd, dus hoop nog wel alles te kunnen leggen. Het wegwerken van draadjes komt dan later wel aan de orde. Uurtje per dag ofzo en voor de rest werken maar.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 24 July 2009, 21:03:33 »
Dank je Mike. Ik maak de rails vast met boekbinderslijm.

Mvg,
Martin

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 24 July 2009, 21:52:32 »
Hee die Martin,

Ziet er allemaal netjes uit, knap dat je alle draden zo netjes een plekje weet te geven.
Als ik het goed zie zijn je s88 draden allemaal bij mekaar geplaatst, dit heb ik bij mijn eerste opzet ook gedaan... alles lekker bij mekaar zodat het geen dradenboel word, ik had ontzettend veel last van spookmeldingen en volgens mij kwam dit doordat de BM draden in bosjes bij mekaar lagen.

Heb je toevallig de punten al getest met koploper ?... ik wil geen wijsneus zijn maar het zou zonde zijn van het werk wat je er al in hebt gestoken.

Al met al vind ik dat je erugh netjes werkt  (y)

Zelf ben ik links en rechts weer het e.e.a. aan het verzamelen om in de herfst maanden weer te beginnen met de baan. (mij te warm op de zolder momenteel :()

MVG

Dennis

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #147 Gepost op: 24 July 2009, 23:19:22 »
Citaat van: Dennis H0
...Als ik het goed zie zijn je s88 draden allemaal bij mekaar geplaatst, dit heb ik bij mijn eerste opzet ook gedaan... alles lekker bij mekaar zodat het geen dradenboel word, ik had ontzettend veel last van spookmeldingen en volgens mij kwam dit doordat de BM draden in bosjes bij mekaar lagen...

Dat is helemaal niet erg Martin.

Heb daar hele goede ervaring mee :) kijk maar hier en hier en mocht je er wel last van hebben, kijk dan hier hoe je het op kunt lossen.

Overigens heeft de laatste versie S88SD16-N deze voorziening al standaard aan boord :)

Spookmeldingen hebben vaak een heel andere oorzaak ;) maar laten we daar verder niet hier over discussieren.

Grtzz,

Karst

MikeNs

• Offline Offline
  • N-spoor NS
« Reactie #148 Gepost op: 25 July 2009, 12:34:46 »
oke bedankt voor het antwoord

succes met je baan !! (y) (ga je draadje volgen :))

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 25 July 2009, 19:32:38 »
In het weekend zou ik de opstelsporen afmaken, had ik aangekondigd. Welnu, de zondag heb ik daar niet meer voor nodig, want vandaag zijn de laatste drie opstelsporen gedicht. Het ziet er in mijn ogen lekker druk uit met al die sporen en ik weet zeker dat ik hier een flink aantal locs en treinstellen kan stallen. Zeker als je weet dat vier van de diagonale sporen uit twee blokken bestaan.

Zo ziet het er dan vanuit de kant van de spiraal uit:

Dit zie je als je vanaf de andere kant kijkt:

Bovenaanzicht, enigszins onderbroken door de houten framelatten voor de bovenbaan:

Maar als je nu denkt dat ik wel klaar ben, dan is dat nog niet helemaal juist. De boog tussen de twee opstelemplacementen (recht en diagonaal) moet nog gelegd worden, al zal ik dan eerst de losse spiraaldelen van de tafel moeten halen. Die lagen daar tot nu toe namelijk niet in de weg. Verder moet ik ook de boog rondom de spiraal nog aanleggen. Daar zal ik nog wel een paar flexjes op maat moeten maken. Maar eerst de rommel wegwerken, want het was zo'n mooi plekje om van alles even neer te zetten. Zie de foto:

O ja, hier gaat nog veel meer tijd in zitten, namelijk alle draadjes aan de ringleiding solderen, het restant van de decoders (2 wisseldecoders en 1 bezetmelddecoder) plaatsen en dan nog eens alle draadjes netjes wegwerken in bindruggen:

Mvg,
Martin