Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
Vandaag om 22:18:48
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 266073 keer)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #75 Gepost op: 05 June 2009, 23:05:49 »
Nu de balkjes van de rails af zijn en her en der alleen nog ene verdwaalde punaise staat (of ligt), kan ik een beter beeld geven van een deel van de baan dat in elk geval aan de bovenzijde gereed is. Het zou leuk zijn als ik hier begin volgende week een trein kan laten rijden, maar dat vergt nog wel wat werk: rails schoonmaken en poetsen, draden aan de ringleiding solderen, bezetmelders plaatsen en natuurlijk het startpunt in orde maken, oftewel de ringleiding aan de TC bevestigen en niet te vergeten de diodeschakeling te plaatsen voor de draad voor de niet-gedetecteerde secties. Maar komt tijd, komt raad. Maar eerst morgen een dagje basketballen in Nijmegen.

Zicht vanuit de spiraal naar het schaduwstation toe.

Hier dezelfde situatie, maar dan bekeken vanaf de andere kant.

De wisselstraat van achteren gezien. Op de eerste wissel na liggen de andere wissels nog niet gefixeerd door aansluitende rails. Ik moet hier dus nog wel even wat recht gaan werken. Op een van de sporen staat nog een personenrijtuig die in elk geval alle bochten en afdalingen moeiteloos neemt.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 06 June 2009, 13:51:39 »
Martin,

ik volg de bouw hier op het forum, je maakt mooie vorderingen top! (y)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 07 June 2009, 01:27:54 »
word zeker wel wat zo ja.. vooral doorgaan  ;D

MVG

Dennis

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 08 June 2009, 23:02:01 »
Het weekend heeft weinig voor de trein gebracht. Basketballen in Nijmegen, reünie, baby shower en de tijd is al weer voorbij. Vandaag dan toch weer wat kunnen doen. De gaten voor de draden van de bezetmelder zijn onder de tafel aangebracht en de benodigde draden zijn ook al geplaatst. Nog geen bindruggen bevestigd, want ik kan nog niet overal inschatten waar de draadjes van de rails van het schaduwstation gaan komen. Als alles meezit, worden de bezetmelders morgen geplaatst. Om geen draden van de tafel weg te rukken als ik eronder bezig ben, heb ik de bezetmelddraden een beetje opgerold en voorlopig aan elkaar vastgemaakt met tie-rips.

Frontaanzicht van de tafel. Bij de rode draad komen straks ook de zwarte en bruine draad. Die gaan meteen linksaf onder de tafel en eindigen in een vak voordat de blauwe bezetmelddraad onder de tafel komt. De ringleiding en de bezetmelddraad kruisen elkaar dus nergens!

En hier het onderaanzicht. In tegenstelling tot de ringleiding zijn de bezetmelddraden (let op de keurige afstand die ze ten opzichte van elkaar hebben) nog niet in bindruggen gebonden en wekken een wat slordige indruk. Tussen de ringleiding en de bezetmelddraden staat nog een wisseldecoder gepland. Hier zullen zeker draden gaan kruisen, maar dat is onvermijdelijk. Uiteraard ga ik dit natuurlijk zo haaks mogelijk doen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 09 June 2009, 18:06:53 »
Vanmiddag maar eens bezig geweest om wat draadjes weg te werken in een hoekje onder de spiraal. Eerst wat stickers aangebracht, zodat ik weet welk draadje waar voor staat. En passant met het lijmpistool nog even twee onbehandelde stukken onder een bindrug bijgewerkt. De volgende stap was het knippen van krimpkousjes en deze over de bruine (voeding niet-gedetecteerde secties) en zwarte (massa) draad naar de juiste plek te schuiven. Soldeerstation bij de hand, dikke draad strippen en daarna natuurlijk het kleine draadje aan de ringleidingdraad bevestigen. Vond het toch nog wel een gepieter, maar na een goed half uur waren er drie zwarte verbindingen gemaakt en drie bruine verbindingen. Let wel: de bruine draad van de ringleiding krijgt allemaal dunne grijze draadjes aan zich gehecht. Krimpkousjes warm gemaakt, zodat er geen open soldeerverbindingen te zien zijn en daarna de draad terug in de bindrug gestopt en meteen de dunne draadjes een stukje meegenomen.

En zo ziet het er dan uit (stickers met uitleg en draadjes aan de ringleiding bevestigd):

Van iets meer afstand:

Voordat mijn mailbox overstroomt, zal ik zelf wel even aangeven dat ik met een schuurpapiertje de boorgaten nog even ga bijwerken, want het ziet er toch iets te grof uit zo. Voor de twee rode draadjes wordt nog een smallere bindrug aangebracht, zodat deze twee draadjes op reis kunnen gaan naar bezetmelder 3. Ook de draad van wissel 28 moet nog in een bindrug mee naar wisseldecoder 4. Die zitten echter niet verborgen onder de spiraal, maar elders onder de tafel.

Voor wie mee wil lezen op de stickers (de eerste foto is groter te maken door een klikkie op de foto):
Blok 24 = dit is een deel van blok 24 (niet zo moeilijk te begrijpen)
W28 = wissel 28 (ook duidelijk zat)
VW 28 = voedingsdraad voor de rail van wissel 28 (bij een wissel zal dit aan drie zijden gestickerd worden, want er zijn aan drie zijden aansluitingen gemaakt)
MW 28 = massa-aansluiting voor de rail van wissel 28 (ook aan drie zijden)
B3.15 = bezetmeldpunt 15 op de 3e bezetmelddecoder
M 25 = massa-aansluiting in blok 25
ND 25 = voeding niet-gedetecteerde sectie van blok 25
Een goed kijker zal wellicht opmerken dat de sticker van blok 24 iets te laag zit en wat meer naar boven moet, dus meer op de lijn van B3.15. Dat wordt morgen aangepast.

Mvg,
Martin

Dennis H0

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 10 June 2009, 08:55:10 »
Dat word nog eens een flinke knutsel... ziet er allemaal goed uit :D

MVG

Dennis

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 11 June 2009, 22:35:53 »
Vanaf morgen een lang weekend weg, dus wilde de afgelopen dagen nog even wat doen aan de baan. Gisteren een bijzonder moment. Ik heb de eerste bezetmelddecoder onder de baan gehangen. Nu nog de bezetmelddraden van de rails erin doen. Om de pinnetjes aan de onderkant niet plat te drukken, heb ik knikkers genomen die tegen het onderblad aanzitten. Hierdoor maken de pinnetjes geen coontact met het onderblad.

Vanmiddag zo ongeveer alles aan werkmateriaal wel in mijn handen gehad: lijmpistool voor bindruggen, soldeerstation voor verlengen draadjes en het aanhechten van draadjes aan de ringleiding, de boor voor nieuwe gaten voor de dunnere draden plus natuurlijk allerlei striptangen, scharen en pennen.

De bekabeling in het achterste deel van de baan - dus vanaf de spiraal tot de twee bochten - is nu vrijwel gereed. Er moet nog wel een bezetmelddecoder worden geplaatst, maar ik kan ook overwegen om deze nog elders te plaatsen. Deze is namelijk bestemd voor bezetmelding van de stopsecties in de spiraal (als je vanaf het schaduwstation de spiraal induikt) en het wisselgedeelte dat ergens op level 3 of 4 in de spiraal gaat plaatsvinden. Maar naar alle waarschijnlijkheid plaats ik hem voor de bereikbaarheid toch maar liever hier.

Even een uitleg hoe het hier loopt. De bruine en zwarte draad gaan als ringleiding naar links verder, naar het deel onder de spiraal. Rechts van deze foto zit het stuk met de twee bochten. De dikke rode draad loopt op de foto gezien naar onderen en haakt na de spiraal weer aan bij de bruine en zwarte draden van de ringleiding. De twee dunne rode draadjes lopen via een smallere bindrug richting bezetmelddecoder, overigens niet dezelfde decoder, zoals je kunt zien aan het getal achter de B van Bezetmelder: B3.14 en B1.02.

Dit is het aansluitende segment ten opzichte van de rode draden uit de voorgaande foto. De ringleiding loopt tegen een framelat aan, de bezetmelddraadjes lopen iets meer richting het gat wat ik destijds gemaakt had om een moeilijk bereikbaar punt makkelijker te benaderen. Net voordat de draden door het gat gaan, zie je dat de drie draden allemaal voorzien zien van een sticker met nummer. Zo voorkom je dat je de draad op een verkeerde bezetmelder aansluit en zijn ze ook makkelijker te volgen.

Deze foto is van de andere kant van het segment met het gat in de tafel. De netwerkkabel naar bezetmeldecoder 4 loopt hier door een bindrug. Aan het begin en het einde een tikkie gebogen, maar ik ga er vanuit dat dat geen kwaad kan. In het midden van de framelat komt een bezetmelddraad tevoorschijn. Deze wordt via een andere framelat omgeleid en zal aansluiten bij de twee eerder genoemde draadjes uit de eerste foto. Op de tweede foto zag je al drie draden lopen, dit is dus de derde, voor bezetmelder B1.03 (de bezetmelder uit de eerste foto van deze post).

Volgende week gaan we de bezetmelddraden aan de bezetmelder hangen en dan de ringleiding aan de Twin koppelen (ook de diodes voor de niet-gedetecteerde secties worden dan geplaatst) en dan maar eens zien of we zo kunnen rijden. Wel natuurlijk eerst de rails even schoonmaken. Ik ben benieuwd.

PS: Inmiddels al wel de Twin even los aangesloten op een stuk rail in de spiraal (dus nog niet via de ringleiding) en wat blijkt: de trein rijdt gewoon! Wel tot de eerste onderbreking in de spoorstaaf, wat logisch is. Valt dus niet tegen!

Mvg,
Martin

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 11 June 2009, 22:41:17 »
Hey Martin,

Je gaat lekker ;D Een tip voor je knikkers, neem 4 pluggen en knip daar een stukje vanaf en gebruik die als afstandhouders :) Is erg handig en lijkt me ook
wat makkelijker als knikkers ;D

Gr. Remco.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 11 June 2009, 22:53:45 »
Goeie tip Remco, al heb ik nog zat van die oude houten knikkers waar we verder toch niets mee doen. Ik mag toch aannemen dat deze houten knikkers niet voor een of andere storing zorgen.

Mvg,
Martin

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 11 June 2009, 22:55:03 »
Nee dat lijkt me niet, maar het is een wat onorthodoxe oplossing ;D en het lijkt me lastig boren/schroeven in zo'n ding :)

Gr. Remco.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 11 June 2009, 23:01:28 »
Het zijn ook meer kralen eigenlijk. Zit een mooi gat in, dus ik hoef niet te boren. Kan mooi een schroef doorheen. Moet de eerste even vastzetten en dan de andere gaten aftekenen en voorboren. Als je ze dan niet meteen vastschroeft, zijn de gaten in het hout niet moeilijk te vinden. Zolang het maar werkt, vind ik het niet erg dat het wat onorthodox is. Heb ik ook eens wat bedacht,  ;D

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 11 June 2009, 23:03:39 »
Ah ok kralen, ja dat kan prima. Maar waarom voorboren ? Je kan toch gewoon 1 vastzetten en de rest ook direct vast schroeven ?

Zo doe ik het in ieder geval.

Gr. Remco.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 11 June 2009, 23:11:52 »
Ik heb altijd een beetje voorgeboord als ik een schroef wilde plaatsen in mdf of wat voor hout dan ook. Alleen zet ik niet graag een boormachine in een gaatje van de bezetmelder.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 11 June 2009, 23:13:00 »
Ok, nee dat je de boor er niet door wilt steken snap ik, maar die ik weet niet wat voor schroeven je gebruikt maar normaliter gaat dat prima hoor!

Gr. Remco.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 11 June 2009, 23:17:11 »
Vaak bi-j te bange!! ;) ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander