Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:20:21
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
  

Auteur Topic: Big Scale Trains - NS SLT in H0  (gelezen 89401 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #45 Gepost op: 03 May 2023, 12:30:16 »
Sodeju, dat is idd wel iets meer dan inflatie....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6580
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #46 Gepost op: 03 May 2023, 19:53:05 »
Twee aanvullende afbeeldingen. Er blijken veel meer modellen besteld te worden dan gedacht.





Gr, Hans

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #47 Gepost op: 03 May 2023, 20:19:34 »
Ziet er tof uit, maar alles valt en staat met de afwerking. Kwaliteit van spuiten, opdrukken, verlichting, etc.
Check ook mijn Facebook

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #48 Gepost op: 03 May 2023, 23:02:56 »
Only time can tell…
Tbinnebarretije…

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #49 Gepost op: 04 May 2023, 08:07:04 »
Twee aanvullende afbeeldingen. Er blijken veel meer modellen besteld te worden da gedacht.

Oh vast, als jij het zegt. Maar ik blijf het raar vinden:

- Er is nog niets te tonen, maar levering volgt over een paar maanden
- Er is nog steeds geen info over wat je dan precies koopt voor die 1350 (duurste versie). Niet over de aandrijving, de techniek, niks. Behalve 3D.
- De site is niet echt juist of volledig. Iig, er lijkt gewoon gecopy-paste te worden van hun grote modellen. Wat betekent 'vormvast', 'spatwaterdicht', 'na nat rijden droogmaken'?
- Er wordt al sinds 2018 aan gewerkt blijkbaar, maar nog geen voorbeeld te zien?
- je moet blijkbaar bellen om alle informatie te krijgen, maar die komt niet hier terecht, ook niet via de gerustgesteldee klanten?

Ik geloof zomaar dat de intenties bijzonder goed zijn, maar als ik eerst 50% moet aanbetalen wil ik iets meer info en transparantie. Dus ik wens de producent alle succes en zijn klanten een mooi product, maar ik laat hem even aan mij voorbij gaan.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #50 Gepost op: 04 May 2023, 08:34:50 »
Wat Martijn zegt, vind ik heel verstandig.

Daarnaast, ook al staat het in zijn woorden ook ongeveer;

  • Waarom is een 6je zoveel duurder dan een 4tje. Prijsverschil is niet te verklaren.
  • Waarom moet er precies het maximale percentage wat wettelijk toegestaan is zonder handtekening van de klant aanbetaald worden? (Bij meer dan 50% moet er voor getekend worden door de klant)

Vind het sowieso raar om een aanbetaling te doen voor een product wat gewoon in (kleine) serie gemaakt wordt. Als het precies naar de eisen van de klant wordt gemaakt, met bijvoorbeeld andere stelnummers of custom weathering, dan vind ik het veel logischer.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #51 Gepost op: 04 May 2023, 10:23:29 »
Ik heb 4 dagen geleden contact gezocht met Big Scale Trains met aantal vragen. Vanuit BGT blijft het stil. Dit geeft mij niet het vertrouwen om een treinstel ongezien bij BGT te bestellen. Temeer daar de dakopbouw van de apparatuur van cruciaal belang is om te komen tot een natuurgetrouw model. En de onderhuidse techniek qua aandrijving is van belang om een afgewogen besluit te kunnen nemen. Ik wacht rustig het moment af dat ik een betaalbaar alternatief kan bestellen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #52 Gepost op: 04 May 2023, 14:57:01 »
Wat mij niet handig lijkt (en behoorlijk prijsopdrijvend) is het idee van de aandrijving in een van de koprijtuigen (en in het geval van een zesje in béide koprijtuigen). Het zou naar mijn idee handiger zijn om de aandrijving in een van de tussenrijtuigen te maken met een zamac frame voor het gewicht en aandrijving op vier assen (m.a.w. heeft die tussen bak dan twee vaste Jacobsdraaistellen.)

Overigens is het verhaal wat in de vorige post beschreven wordt niet echt bevorderend voor de geloofwaardigheid van BST, alle goede bedoelingen ten spijt. Ik zou zeggen: laat eerst eens wat zien (een serieus resultaat dus) van hetgeen men van plan is, dit om de geloofwaardigheid voor dit project mede te onderbouwen.

Rob
Tbinnebarretije…

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #53 Gepost op: 04 May 2023, 15:31:11 »


Ik hoop dat BST toch wel wat cruciale details aanpast.
En ronding op de kop moet toch meer afgevlakt zijn, en ik mis roosters.

Daarnaast ben ik erg benieuwd zoals Rodeduivel zegt; het dakopbouw van aparatuur.
Deze is op dit moment niet aanwezig in het model dat te koop is (hier), dus die moest BST zelf nog tekenen (er even van uitgaan dat de rest van het model nagebouwd is van dat 3D model aangezien die precies dezelfde missende onderdelen en foute onderdelen hebben)

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #54 Gepost op: 04 May 2023, 18:50:27 »
Enkele legitieme opmerkingen hier. Ikzelf heb besloten ze het voordeel van de twijfel te geven en heb een 4-delige SLT besteld.

Belangrijkste voor mij is dat er wat ervaring met produceren voor consumenten achter zit. Dat geeft mij zekerheid.

Ik voorzie niet dat er binnen afzienbare tijd een grotere producent met een SLT komt. En deze staat al op mijn verlanglijstje (samen met de Flirt en SNG) sinds ik weer met deze hobby begonnen ben. Dus ik vind het voor mezelf wel het risico waard. Ik zal het zien, fingers crossed. :)
Groeten, Wouter.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4459
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #55 Gepost op: 04 May 2023, 20:54:23 »
Je hebt toch ook altijd nog het recht om iets zonder opgave van reden te retourneren?
Dus even simpel gezegd, wanneer ‘t ding niet naar tevredenheid is, kan je ‘ gewoon retourneren en behoor je je geld terug te krijgen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #56 Gepost op: 04 May 2023, 22:38:39 »
Ik heb afgerekend via Paypal. Daarmee heb je redelijke kopersbescherming waarmee ik in het verleden ook mijn geld heb kunnen terugkrijgen. Maar ieder moet het voor zich weten. Als het model is gearriveerd (4tje) laat ik het hier zeker weten.
Check ook mijn Facebook

Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
    • Big Scale Trains
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #57 Gepost op: 05 May 2023, 14:22:31 »
Beste mensen,

Wij vinden het erg mooi om alle reacties te lezen.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat er heel veel vragen zijn.
Daarom zal ik ook zo veel mogelijk vragen beantwoorden.

De SLT worden in 2 uitvoeringen gemaakt, 4 bakken en 6 bakken lang. Ook zullen ze 2 rail en 3 rail systeem komen.
De pantografen zullen ook in dienst gesteld kunnen worden. Alle treinstellen worden sowieso digitaal, deze kunnen ook op een analoge baan rijden. Als optie hebben wij er voor gekozen om er geluid in te stoppen.
Voor de rest krijgen de treinstellen standaard front en sluit seinen, en interieur verlichting. wellicht ook rangeer lichten.

Omdat wij gebruik maken van de allernieuwste 3D print technieken kunnen wij snel produceren.
Niet alleen zijn de printers waar wij toegang tot hebben snel met printen, maar kunnen ook voor 99% glad en sterk printen.
Onze materialen bestaat uit kunsthars met ABS alloy, dit maat het materiaal erg sterk. Zo heeft de wanddikte 1.5mm
Normaal resin word op een gevenmoment broos en zal het afbrokkelen bij geen goede behandeling, onze materiaal onbewerkt word geel maar blijft zijn sterkte behouden. Wij zullen de kappen voor de SLT op de nieuwe soort 3D printer printen, deze kunnen een resolutie halen van 0.028 micron. Dat is zo klein dat je geen lijnen meer ziet. Deze fijne printers hebben een print oppervlakte van 85x85x50cm.

Sins kort hebben we een nieuwe materiaal tot onze beschikking. Dit is kunsthars met titanium alloy, en daar kunnen we ook erg fijn mee 3D printen. het is wel groenig als het uit de printer komt maar met een beetje verf is het in alle kleuren te maken.
Zelfs objecten met een dikte van 0.25mm zijn dan sterk genoeg om gebruikt te worden.

De treinstellen worden uitgerust met een ESU decoder.
De 3 rail uitvoering krijgt een Roco fluister sleper er onder.
Motoren worden van het merk "Tenshodo" Deze zijn krachtig en op goede lengte te krijgen.
De 4 bakken versie krijgt 1 motor en de 6 bakken 2 motoren.
We hebben in het verleden gezien dat 1 motor voor een 4tje prima ging maar voor een 6je net wel net niet lukt met klimmen.
De 6 bak krijgt ook een functie decoder extra.

Wij luisteren goed naar iedereen voor ideeën en foutjes. mocht er iemand wat tegenkomen wat niet klopt laat het gerust weten.

De treinstellen kunnen gecombineerd worden, daar voor word er een tussen stuk gemaakt met het zelfde systeem hoe Roco dat ook heeft bij de Plan V en Plan T's.
Treinstellen rijden door R1 heen zonder problemen.



« Laatst bewerkt op: 06 May 2023, 07:55:18 door Martijn193 »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #58 Gepost op: 06 May 2023, 08:02:39 »
Hi allen

Net zoals andere producenten dat mogen, mag BST uiteraard ook toelichting geven op zijn producten. Net zoals bij andere producenten  is het niet de bedoeling om BNLS te maken tot verkoopkanaal, maar wel om de leden te informeren en de modelspoorhobby te promoten door informatie uit te wisselen.

Vriendelijk verzoek om het daar dan ook bij te houden.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #59 Gepost op: 06 May 2023, 08:27:11 »
Jammer genoeg gaat Sebastiaan niet in op de apparatuur op het dak. De dakopbouw is van cruciaal belang om te komen tot een kloppend model. Worden er bijvoorbeeld geëtste onderdelen toegepast?  Ook de verklaring voor het feit dat een extra tussenbak € 275,00 kost blijft achterwege. De meerprijs van € 550,00 is niet te verklaren. Kortom BST krijgt van mij niet het voordeel van de twijfel. Mede doordat er niet gereageerd wordt op mail.