Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:02:23
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Big Scale Trains - NS SLT in H0  (gelezen 29125 keer)

Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • Big Scale Trains
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #75 Gepost op: 06 mei 2023, 16:10:44 »
Zelf maken vanaf een viaduct of spoorbrug? Uurtje op Leiden Centraal doorbrengen en je hebt ze vast uit elke mogelijke hoek.

Ik kom uit het noorde. Heb al paar keer gewacht. Maar telkens kwam er een andere langs die ik nodig had.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #76 Gepost op: 06 mei 2023, 17:08:41 »
Helpt elkander en delen...dat is toch het motto van dit forum. :D
Dus....iedereen met een fototoestel naar een viaduct in de buurt en plaatjes schieten en die hier plaatsen.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #77 Gepost op: 06 mei 2023, 17:22:06 »
stuur Anders rode duivel een PB misschien kan hij je helpen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #78 Gepost op: 06 mei 2023, 17:52:46 »
Voor juiste maatvoering van de apparatuur heb je aan foto’s toch niet genoeg? Ik mag aannemen dat alles opgemeten moet worden of er een gedetailleerde tekening benodigd is.

Ik zou even contact opnemen met de NS werkplaats in Leidschendam (daar is SLT in onderhoud) en daar vragen of je het nodige mag fotograferen en opmeten van de SLT.

Succes!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #79 Gepost op: 06 mei 2023, 19:00:52 »
Leidschendam, dat is een goede! Ik zou eens kijken of je er een excursie uit kan organiseren. Niet om de hoek, maar het hoort een beetje bij het doen van research
Boomshanka!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #80 Gepost op: 06 mei 2023, 20:55:50 »
Ik word wel vaker als azijnzeiker afgeschilderd op dit forum. En dat mag, ieder zijn / haar mening. Maar als ik die naam dan toch al heb, dan kan ik hem ook maar beter met trots dragen.  :P

Laat ik voorop stellen dat ik bewondering heb voor de tekenkunsten en het lef en ondernemerschap van Big Scale Trains. Maar, in vind bijna €700,- voor een modeltrein heel veel geld, laat staan het gevraagde bedrag voor een zesje. Voor dat geld mag een model naar mijn gevoel wel heel goed overeen komen met de verkleinde werkelijkheid. En juist hier heb ik bij BST mijn twijfels over. Ik vond het zorgelijk dat BST nu nog op zoek is naar foto’s van de apparatuur op het dak van de SLT. Ik had verwacht dat deze studie al uitgevoerd was. Ik ben hun laatste 3D tekening daarom eens op details gaan vergelijken met de echte SLT. En in de details vallen mij meerdere afwijkingen op die mijns inziens niet nodig zijn als je de echte trein nauwkeurig heb bestudeerd.

Kijkend naar de kopbak van de SLT vallen enkele detailverschillen mij op:

- het rooster naast de opening waar de automatische koppeling in zit, is bij BST een rechthoek. Bij de echte SLT is dit echter geen rechthoekige vorm. De onderste roosteropeningen zijn duidelijk kleiner dan de bovenste en de roosterplaat loopt ook schuin aan de buitenkant. Dit zie ik op de 3D tekening duidelijk niet terug.
- De handgrepen naast de cabinedeur lopen bij de echte SLT  aan de onderzijde door tot gelijk aan de onderzijde van de deur zelf. Bij de tekening van BST lopen deze handgrepen niet tot de onderzijde van de deur.
- De uitsparingen van de deurkrukken van de cabinedeur lopen bij de echte SLT tot bijna aan de zijkant van de deur zelf. Bij BST zit er nog een flinke ruimte tussen deze uitsparingen en de zijkant van de deur.
- De cabinedeur zelf lijkt bij BST ook te breed. Er zit in ieder geval duidelijk teveel ruimte tussen het raam in de deur en de zijkant van de deur.

Na deze constateringen ben ik gestopt met vergelijken. Ik ben bang als het model nagemeten zou worden, dat er nog veel meer afwijkingen aan het licht komen.

Ik weet wel, de dingen die ik hierboven benoem, zijn maar details. Maar ook als ik de grotere schaalmodellen van BST bekijk, overtuigen ze mij niet. Zo komt de neusvorm van de 1600 op mij niet goed over en lijkt het bij ICM-0 dat de hoogte van de bak niet in verhouding is met de hoogte van de draaistellen.

Ik ben bang dat BST heel goed kan natekenen van foto’s, maar het minder nauw neemt met exacte maatvoering. En áls dit zo blijkt te zijn, dan vind ik het heel jammer dat dit gebeurd. Want in dat geval wordt de kans dat een andere fabrikant ook nog met SLT komt, steeds kleiner.

Ik hoop dat ik er in mijn redenatie flink naast zit en als dat zo is, dan zal ik daar ook mijn oprechte excuses voor aanbieden. Maar wat ik tot nu toe gezien heb, overtuigd BST mij echt niet.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2023, 21:21:02 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • Big Scale Trains
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #81 Gepost op: 06 mei 2023, 21:26:02 »
Azijnzeiker of niet. Je hebt gewoon een mening en krietiek punten.
En ik waardeer alle feedback, ook al is het negatief.
Ook uit negatieve feedback kan je goede punten uit halen.
En de punten die je hebt benoemd gaat ik allemaal bij langs lopen.
Hier heb ik wel wat aan.

Alleen je moet je eens afvragen, is er ook maar 1 trein model die exact is? Ik ken ze niet. Ik zie ook altijd wel iets wat niet klopt.
Elke model is wel wat op of aan te merken.

Onze Spoor G 1800 en ICM0 is van orginele tekeningen gemaakt.  De maten kloppen voor 95%, vrijwel alles is na gemeten.
Natuurlijk moeten we wat smokkelen hier en daar om ze op het smal spoor te kunnen laten rijden en door de R2 bochten te kunnen laten rijden, dat is het nadeel van grote maten.

Maar zoals elk ander merk proberen we alles zo realistisch en goed als mogelijk te maken.
En uw feedback helpt hier bij.
Bedankt! Ik ga er wat mee doen.

En voor mij een punt om nog beter naar de fotos en details te kijken.

Op naar de volgende update.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2023, 22:02:34 door Reinout van Rees. Reden: Geen citaat van bericht erboven »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #82 Gepost op: 07 mei 2023, 07:29:32 »
Het moderne spul is niet mijn ding, aangezien mijn laatste treinrit vanuit de vorige eeuw stamt, toen de koploper net kwam en je nog van het ene naar het andere treinstel kon lopen.

Doet niet onverlet, dat ik wel bewondering heb voor initiatiefnemers, die het spul proberen te verschalen en te vermarkten.
Hieraan gaat behoorlijk onderzoek vooraf, waar heel veel tijd in gaat zitten. Ik kan mij ook goed voorstellen, dat je een aanbetaling vraagt, zeker als je geen groot kapitaal achter je hebt staan en wel behoorlijke investeringen moet doen. Daarnaast is het overblijven van voorraad voor een kleine speler op de markt niet vol te houden. Dit is ook de reden, waarom dat kleine bedrijven steeds minder voorraad hebben en er sprake is van een levertijd. (even de krapte op de markt daargelaten)
Als je tegenwoordig je auto naar de garage brengt is het niet uitzonderlijk, dat het uurtarief €75 bedraagt. Het is dan ook billijk, dat je ook deze onderzoeksuren graag wil terugverdienen. Dan zijn prijzen van €700-800 echt wel reëel.
Voor de liefhebbers van dit materieel hoop ik, dat het een succes wordt. Voor BST hoop ik, dat het gaat smaken naar meer.
Mvg.

Cor

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #83 Gepost op: 07 mei 2023, 11:16:06 »
Ik kom uit het noorde. Heb al paar keer gewacht. Maar telkens kwam er een andere langs die ik nodig had.


In het Noorden wordt de SNG in de reguliere dienst ingezet. De SLT nagenoeg niet. In die zin kun je lang wachten.

Hoe moeilijk kan het zijn om te reageren op een mail met het aanbod beeldmateriaal van de dakopbouw ter beschikking te stellen. Dat geldt overigens ook voor de onderbouw.

De opmerking dat geen enkele trein identiek is, waag ik te betwijfelen. Formeel klopt dit, omdat de stelnummers anders zijn. Voor het overige vraag ik mij dit af, gelet op de verregaande standaardisatie in het productieproces van treinstellen respectievelijke bij de grootschalige revisies.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2023, 11:17:58 door RodeDuivel »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #84 Gepost op: 07 mei 2023, 11:20:30 »
De opmerking dat geen enkele trein identiek is, waag ik te betwijfelen. Formeel klopt dit, omdat de stelnummers anders zijn. Voor het overige vraag ik mij dit af, gelet op de verregaande standaardisatie in het productieproces van treinstellen respectievelijke bij de grootschalige revisies.
Moeten we voor het gemak de Fyra maar even vergeten  :angel: ;D ;D
Gr.
Eric

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #85 Gepost op: 07 mei 2023, 11:40:45 »
Moeten we voor het gemak de Fyra maar even vergeten  :angel: ;D ;D
Het ducktape treinstel moeten we inderdaad maar even vergeten.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4501
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #86 Gepost op: 07 mei 2023, 12:02:47 »
Hoe moeilijk kan het zijn om te reageren op een mail met het aanbod beeldmateriaal van de dakopbouw ter beschikking te stellen. Dat geldt overigens ook voor de onderbouw.

Wilfried,
Hoe moeilijk is het om te lezen? Zie onderstaand bericht.

Beste RodeDuivel, wat is uw naam? ik heb alle mail door gekeken maar kan niks vinden, alles is beantwoord.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #87 Gepost op: 07 mei 2023, 13:07:02 »
Jongens toch! Dit is toch heel eenvoudig op te lossen? Sebastiaan en Rode Duivel kunnen elkaar een PB-tje sturen en dan kan Rode Duivel vertellen met welk mailadres hij zijn bericht verzonden heeft.

Bor

Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • Big Scale Trains
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #88 Gepost op: 07 mei 2023, 13:36:05 »
bedankt aan de mensen die fotos hadden door gestuurd van het dak,
Hier had ik super veel aan.

Zijn nog een paar dingen die ik niet helemaal nog kan plaatsen.
Maar tot zo ver het dak.

Op de onderdeel met die buizen er in komen Photo edge stukjes te zitten. Vandaar dat deze niet zo in 3D zijn uitgetekend.
Er zijn meer roosters die met photo edge worden gemaakt.


RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: Big Scale Trains - NS SLT in H0
« Reactie #89 Gepost op: 07 mei 2023, 13:38:34 »
Wilfried,
Hoe moeilijk is het om te lezen? Zie onderstaand bericht.
Dat bericht heb ik niet voorbij zien komen en derhalve niet gelezen.

Ik heb verleden week via het contactformulier op de website van https://bigscaletrains.com/pages/contact contact gezocht.