Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Gezakt voor de hellingproef  (gelezen 9024 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Gezakt voor de hellingproef
« Gepost op: 15 April 2008, 09:23:23 »
Ik ben eindelijk klaar met mijn schaduwstation, maar heb bij de eerste proefritten gemerkt dat een helling van 3% in een bocht (R2) voor veel treinen toch nog teveel is :( Wie heeft hier veel ervaring mee, kan het wellicht nodig zijn nieuwe slipbandjes te monteren? Ik rijdt vooral met Roco locs (Lima komt helemaal niet de helling op) en een maximale treinlengte van 130cm. De hoek de helling op is heel geleidelijk ivm kortgekoppeld rijden, het contact met de rails moet dus voldoende zijn, en alles is schoon...
RETROBAHN A.G.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2008, 09:30:45 »
3% is te veel. Lukt alleen bij korte treintjes. Advies ( en in vele draadjes te lezen ) 2% aanhouden  en grotere boogstralen gebruiken.  Lokmotortjes zijn niet zo sterk hoor.
Simpel principe : hoe langer de trein hoe lager het percentage hoe groter de boog.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2008, 09:43:33 »
Lokmotortjes zijn niet zo sterk hoor.

Het probleem zit meestal niet in de motor, maar in het feit dat de wielen gaan slippen.
En ja, de oplossing is minder steile hellingen of ruimere bogen of kortere treinen of een combinatie van die dingen. Of twee locs voor de trein zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2008, 09:57:30 »
Op zich verbaast het mij, aangezien ik hier ook 3% helling heb met zowel R2 en R3 en alles rijdt zonder problemen naar boven. Echter bij het begin en eindpunt van de helling bleven in het begin de "zesassers" wel eens staan omdat de voorste wielen niet voldoende contact meer kregen. Maar oa de 1600 serie van roco heeft hier bij mij met een sleep van 2 meter geen problemen.
Deze loc heeft maar 2 slipbandjes, maar is wel aangedreven op alle vier de assen.
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2008, 10:34:43 »
Dank u voor het meedenken! De aanloop naar de helling is flauw genoeg (alle wielen raken de rails) en de lokmotortjes trekken het wel (zelfs oude Lima) het gaat vooral om doorslippen. Ik zie maar 1 oplossing: terug naar de tekentafel :'(
RETROBAHN A.G.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
    • Filmpjes op YouTube
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2008, 10:39:26 »
Of je loks proberen te verzwaren (met daklood oid  :)) zodat ze meer grip krijgen. Dit kun je heel simpel testen door een lok die op de helling doorslipt met de vinger op de rails te drukken.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #6 Gepost op: 15 April 2008, 10:41:00 »
Misschien kan je eens proberen om de locomotief met de slipbandjes naar de sleep gericht op de baan te plaatsen als je dat al niet hebt ( Dus achteraan ). Die kant zou verder naar beneden moeten worden getrokken als er kracht word uitgeoefend op de koppelingen. Misschien dat het helpt ?

Succes in ieder geval!

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #7 Gepost op: 15 April 2008, 16:31:20 »
Ik snap echt niet waar iedereen zo moeilijk over doet met die stijgingprecentages. Ik kan me nog herinneren toen ik klein was dat ik een helling maakte van iets van 5< procent en al mijn treinen (5 tot 6 wagens) kwamen daar met R1 doorheen. Het enige probleem wat ik vaak had was dat de Fleischmann Profi koppelingen los schoten.
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #8 Gepost op: 15 April 2008, 16:33:39 »
opdruklok erbij?? ;)


eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #9 Gepost op: 15 April 2008, 16:49:02 »
Ik kan me nog herinneren toen ik klein was dat ik een helling maakte van iets van 5< procent en al mijn treinen (5 tot 6 wagens) kwamen daar met R1 doorheen.

Hoor de bejaarde praten  ;D ;D ;D ;D
Gr.
Eric

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
    • nederlof.net
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2008, 16:49:52 »
Herrinner je je ook nog dat de loc (motor) na een poosje versleten was?  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #11 Gepost op: 15 April 2008, 17:24:56 »
Ik heb het een aantal jaar geleden nog gedaan, in een 110 cm 28 cm stijgen. Kwam alleen de 6513 met 3 karretjes op, toen maar een niet stijgende bocht erin gelegd, en aan de andere kant door laten gaan. 180 cm voor 28 cm, en alles ging omhoog, wel in kleine stukken, maar toch... Alleen mijn 114 met stalen TEE rijtuigen kwam niet omhoog, mja... Was te verwachten. :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ReesCees

  • Gast
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2008, 18:41:18 »
Slepen tot 3 meter gaan rustig bij mij naar boven in de R2 of R3 bochten van Piko.
Het percentage is rond de 2,5. (schaal is H0).

Echter op het moment dat er een asb af ligt of kapot is dan komen er problemen maar dat lijkt me logisch.

Het naar beneden rijden kan ook een probleem zijn (een lok met 10 of meer rijtuigen van Sachsenmodelle (type y) wordt naar beneden geduwd en de eerste wagen achter de lok komt uir de rails met de binnenwielen..............).

Verder geen problemen.

Kees-Jan

NB dit is pas zakken voor de hellingproef:

http://www.youtube.com/watch?v=5rpi6Js095E
« Laatst bewerkt op: 15 April 2008, 18:43:12 door Reel-Cees »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2008, 19:39:42 »
Welke Lima lok heb je? de 1600 bijvoorbeeld heeft een groot blok ijzer als gewicht. Toendertijd heeft mijn pa (ik was nog een jongentje van 8) dat ijzer vervangen voor een blok lood en het probleem was opgelost.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Gezakt voor de hellingproef
« Reactie #14 Gepost op: 15 April 2008, 20:19:36 »
Harry, was jij een jongetje van ijzer?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !