Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Maasmuiden Haven door spoorijzer
Vandaag om 07:31:13
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door spoorijzer
Vandaag om 07:24:09
Ervaringen van een beginner door spoorijzer
Vandaag om 07:22:53
Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
Vandaag om 07:09:35
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:24
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
09 September 2024, 23:46:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 September 2024, 23:01:31
Decals voor NMBS 62 series Infrabel ... waar te vinden ... door Kees-Jan
09 September 2024, 22:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 September 2024, 22:41:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
09 September 2024, 22:39:03
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
09 September 2024, 22:26:29
Tesla batterij trein in Brandenburg door Quinzeedied
09 September 2024, 21:49:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
09 September 2024, 21:00:13
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Dick55
09 September 2024, 20:57:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Cegielski
09 September 2024, 20:33:25
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2024, 20:28:12
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald69
09 September 2024, 20:10:38
Aachenau West door Ronald69
09 September 2024, 20:08:59
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Harryku
09 September 2024, 19:52:50
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Jeronimos
09 September 2024, 19:39:59
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Ben
09 September 2024, 19:18:07
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
09 September 2024, 19:11:20
Minol, een micro baantje in TT door hervé
09 September 2024, 18:49:24
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
09 September 2024, 18:38:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
09 September 2024, 18:23:50
7 en 8 september terug naar toen door Arjan6511
09 September 2024, 17:52:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
09 September 2024, 17:15:20
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
09 September 2024, 16:54:36
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
09 September 2024, 16:34:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
09 September 2024, 15:47:16

Auteur Topic: Effectief modelbouwen #hoedan?  (gelezen 5955 keer)

Pauldg

• Offline Offline
Effectief modelbouwen #hoedan?
« Gepost op: 07 April 2023, 10:38:16 »
Hoi allemaal,

Wat mij, na een aantal jaren op dit forum opvalt is de enorme verschillen tussen de verschillende modelbouwers. En dan heb ik het niet primair over kwaliteit van werk, maar over de verschillen in productiviteit. Er zijn mensen die de meest complexe projecten gestaag afmaken en een hoge output hebben en mensen waar niets uitkomt. Ik neig naar de laatste categorie. Ik begin aan van alles, maar door chaos en aandachtsproblemen komt er weinig af. De helft van de tijd ben ik mijn materialen aan het zoeken en daarna is de tijdspanne wel weer op voor een bepaald project. Daar staan mensen tegenover die een werkplaats hebben als een ASML cleanroom en al hun gereedschappen thematisch in excel hebben gestopt. Dat laatste gaat mij nooit lukken, maar een gebrek in 'executieve functies' speelt mij wel parten. Het zou mooi zijn wanneer ik wat truukjes had om, zeg 15 procent effectiever aan projecten te werken. Hoe doen andere chaoten dat? Er zijn er toch genoeg op dit forum?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Dave.......

• Offline Offline
Re: Effectief modelbouwen #hoedan?
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2023, 10:41:53 »
Ohja herkenbaar.
Punt is ik heb al weinig tijd voor de hobby en niet altijd werkt mijn lijf mee.
Ook heb ik teveel liggen…
Ach het moet ook een hobby blijven.

Ik heb wel is met een te-doen-lijstje gewerkt, daar werd ik ik niet blij van.
M’n creatieve geest werd geremd, in het normale leven ben ik overigens wel heel gestructureerd .
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bartje81

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2023, 10:52:46 »
Is het ook niet gewoon een stukje motivatie? De één vind dit leuker en de ander dat.
Verzamelen is makkelijker dan bouwen.
De één zal meer tijd hebben dan de ander.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2023, 10:56:23 »
Absoluut niet. Ik ben geen verzamelaar, ik vind bouwen het leukste wat er is en in principe heb ik voldoende vrije tijd tot mijn beschikking en genoeg werkruimte. Ik kan alleen geen orde houden, niet plannen en ik vind het een uitdaging om een complex project op te delen in logische blokken. Vaak is het een woest gevecht om het vinden van de benodigde spullen. Zo wil ik al een maand een motordraaistel voor mijn DE1 maken uit messingplaat, maar ik kan nergens de sleutel vinden van de verticale boorstandaard waardoor ik geen gaten kan boren.....

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2023, 11:16:41 »
Opruimen?

Dat eindeloos zoeken herken ik erg, dus ik ben langzaam begonnen met dingen op een vaste plaats te leggen.
Gaat nog steeds wel eens mis, maar ik ben minder aan het zoeken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 April 2023, 11:19:07 »
Volgens mij Paul, wonen we niet zo ver van
elkaar af. Je kunt hier gerust is komen kijken
hoe ik de structuur eenvoudig in de hand heb.
Zelden iets kwijt en geen tonnen aan projecten.
Mvh Steef

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2023, 11:20:05 »
Ik ben bij je thuis geweest Steef en ik was diep onder de indruk van de systematiek.  :)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2023, 11:29:01 »
Ohja herkenbaar.
Punt is ik heb al weinig tijd voor de hobby en niet altijd werkt mijn lijf mee.
Ook heb ik teveel liggen…
Ach het moet ook een hobby blijven.

Ik heb wel is met een te-doen-lijstje gewerkt, daar werd ik ik niet blij van.
M’n creatieve geest werd geremd, in het normale leven ben ik overigens wel heel gestructureerd .

Deze reactie is dan ook weer herkenbaar. Dus heb ik een lading projectjes geschrapt. Onder het mom van nu geen tijd en een lagere prioriteit, ruim ik regelmatig dit soort projectjes op via dit forum of Marktplaats. dat scheelt ook lekker in de ruimte.

En kleine bouwstappen maken uiteindelijk 1 grote. Op zondagmiddag probeer ik zeker een aantal uur te reserveren en in feestweekeinden (zoals dit) reserveer ik zelfs meer. Maar ik merk dat mijn 'grote' stappen vooral in de avonduren liggen. Ik heb elke avond 1 uur gereserveerd voor knutselen. Dit wil niet zeggen dat dit uur elke avond benut wordt, verre van dat. Maar het zorgt er wel voor dat ik zo minimaal 2 avonden een half uur tot 3 kwartier aan het knutselen ben. En daarmee maak je uiteindelijk wel een grote stap.

Maar het is ook de reden dat ik gekozen heb voor een kleine zelfstandige modelbaan. Ook daarmee maak je sneller zichtbare vorderingen en het houdt het overzichtelijk waar je mee bezig bent.
En als 1 deel af hebt, kan je altijd een tweede deel maken dat daar op aan kan sluiten, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het kan zomaar zijn, dat ik straks met een ander project aan de slag ga. Ook goed voor mijn creativiteit.

En zo maak je wel meters, als je dat belangrijk vindt. Want het is een hobby, het gaat erom dat je lekker bezig bent. De weg er naar toe is belangrijker dan het einddoel. ;)

Groet,
michel

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2023, 11:41:35 »
Dat laatste vooral ja.  (y)

Ik val ook in de categorie slow-bouwer. Enerzijds een gevolg van de beschikbare tijd, anderzijds 'verlummel' ik ook nog wel eens tijd aan het zoeken naar goede oplossingen voor wat ik wil maken. Of schetsen maken van toekomstige (n)ooit te bouwen projecten. Het helpt wel als het idee dan op papier staat en daarmee mijn hoofd kan verlaten. Ook daar geldt echter dat het om de reis gaat en niet zozeer om iets af te hebben.
Ik switch wel tussen (deel)projecten omdat ik soms ergens vastloop of tegenaan hik. Een paar maanden later dient zich een oplossing of een work-around aan en gaat het weer verder.
Verder is enige focus in aantal en omvang van de projecten ook wel goed voor mij. Teveel versnipperde aandacht werkt de productiviteit ook niet in de hand. En verder heb ik geaccepteerd dat ik ook niet super geordend ben. Spullen liggen wel op een vaste plaats maar als ik bezig ben hoopt dat ook weer op, en de kleuren verf staan ook niet op RAL-code geschikt. Ik kan met bewondering kijken naar mensen die dat wel hebben maar ik heb de conclusie getrokken dat ik dat niet nodig heb. Veel mensen hebben die orde nodig omdat het anders een chaos in hun hoofd wordt, ik heb dat gelukkig niet nodig en ben eigenlijk zelden iets kwijt.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2023, 11:52:13 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 April 2023, 11:50:50 »
Als ik naar mezelf kijk dan hoor ik zeer zeker bij de chaotische categorie. In mijn geval komt dat mede door het gebrek aan een eigen knutsel plek.
Nu staat mijn "projecten" voorraad boven, terwijl het knutselen op de eettafel dient te gebeuren.
Of op 1 van de 3 buro's maar die deel ik weer met de rest van het gezin.
Ieder zijn eigen plekje. dus even wat laten liggen zit er niet in waardoor mijn eigen werkplek al vaak er uit ziet als oorlogsgebied.
Maar wellicht is het ook een stukje discipline.. niet teveel hooi op je vork nemen zeg maar

Zo zwerven er om mij heen nu talloze projecten in een stapel van on uit gesorteerde ideeën (de meesten noemen dat een hoop troep  ;D)
Bij mij komt het doordat ik wisselende interesses heb of bijvoorbeeld een opmerking hier op het forum lees.
oh, Paul is met een pec bezig.. ja, daar was ik ook nog een aan begonnen.. vervolgens worden de spullen daarvan bij elkaar gegraaid en
is de avond alweer voorbij.. dus het gaat weer op de stapel ;D
en dan verdwaal in nieuwe ideeën  ;D

Inmiddels ben ik bezig met een nieuwe werkplek in de garage. ik hoop dat ik daar wat systematischer aan de gang kan en daarmee mijn productiviteit kan verhogen.
Want het is wel heel herkenbaar dat de productie een stuk lager ligt dan ik zou willen.
maar het kan er ook mee te maken hebben dat ik gewoon alles leuk vind en me overal in verdiep ;)

Nu ik hier over nadenk realisseer ik me dat ik een onderscheid moet gaan maken tussen projecten en gebruiksmaterialen.
dus wellicht een kast met daarin per project een doos oid. en het buro meer als werkplek met gereedschappen voor de pak.
en dat lukt nu nog niet echt. en aan de beschikbare spullen ligt het niet  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 April 2023, 11:54:54 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

RobVille

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 07 April 2023, 12:25:25 »
Mijn werkplek -->

Rob

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #11 Gepost op: 07 April 2023, 12:28:21 »
Mijn eerste gedachte was dat het vandaag zaterdag was, maar het is vrijdag. #hebjeniksaan

Ik geef je bij deze de tip de 5S-methode te volgen, succes:

5S een is een Lean-tool en een stappenplan voor een opgeruimde werkplek en om o.a. verspilling op de werkvloer tegen te gaan. Het zorgt voor overzicht, rust en structuur. De 5 letters S staan voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden.

De vijf stappen uit het 5S programma
5S gaat dus over het slim organiseren van uw werkomgeving en werkzaamheden. Veilig, doelmatig en professioneel. Het is de basis voor het creëren van een cultuur van continu verbeteren. Het 5S programma bestaat uit vijf stappen:

Scheiden: geen onnodige dingen op de werkplek;
Schikken: alles heeft een vaste plek;
Schoonmaken: voortdurend zorgen voor een nette en geordende werkplek;
Standaardiseren: visuele afspraken maken, procedures en regelingen vastleggen;
Standhouden: borgen van standaarden en discipline.

https://www.symbol.nl/lean-six-sigma-consultancy/lean-transformatie-met-continuous-improvement-maturity-model-cimm/creeer-een-solide-fundament/5s-werkplekorganisatie/

Ik stuur geen factuur, screenshot van een gulle donatie aan een goed doel (iets met dieren) kan voldoende zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 07 April 2023, 12:30:32 »
@Rob, volgens mij speel je vals. Je hebt de boel opgeruimd voordat je de foto maakte. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 April 2023, 12:31:55 »
Dank voor alle reacties! 5S ken ik van kantoor, maar is wellicht hier nog veel zinvoller. Vooral standhouden is de uitdaging! Ik ga er maar eens de paasdagen mee vullen. Iets met dieren komt helemaal goed. Er worden hier regelmatig egels gered :-)

Dingen opbergen per project is ook redelijk effectief! Ik heb een aantal iPaddozen van mijn werk die stuk voor stuk een project bevatten met alle rommeltjes en onderdelen die daarbij horen.

groeten, Paul

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 April 2023, 12:46:19 »
Leuk die 5s'en, maar dat is gericht op productiviteit, efficiëntie en veiligheid.
Als modelbouwer ben ik natuurlijk een creatieve artiest die geen baat heeft bij regels, hokjes en procedures.  :angel:
No dress rehearsel, this is our life.