Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door spoorijzer
Vandaag om 07:24:09
Ervaringen van een beginner door spoorijzer
Vandaag om 07:22:53
Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
Vandaag om 07:09:35
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:24
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
09 September 2024, 23:46:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 September 2024, 23:01:31
Decals voor NMBS 62 series Infrabel ... waar te vinden ... door Kees-Jan
09 September 2024, 22:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 September 2024, 22:41:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
09 September 2024, 22:39:03
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
09 September 2024, 22:26:29
Tesla batterij trein in Brandenburg door Quinzeedied
09 September 2024, 21:49:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
09 September 2024, 21:00:13
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Dick55
09 September 2024, 20:57:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Cegielski
09 September 2024, 20:33:25
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2024, 20:28:12
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald69
09 September 2024, 20:10:38
Aachenau West door Ronald69
09 September 2024, 20:08:59
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Harryku
09 September 2024, 19:52:50
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Jeronimos
09 September 2024, 19:39:59
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Ben
09 September 2024, 19:18:07
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
09 September 2024, 19:11:20
Minol, een micro baantje in TT door hervé
09 September 2024, 18:49:24
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
09 September 2024, 18:38:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
09 September 2024, 18:23:50
7 en 8 september terug naar toen door Arjan6511
09 September 2024, 17:52:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
09 September 2024, 17:15:20
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
09 September 2024, 16:54:36
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
09 September 2024, 16:34:58
Maasmuiden Haven door Dennis.
09 September 2024, 16:29:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
09 September 2024, 15:47:16

Auteur Topic: Effectief modelbouwen #hoedan?  (gelezen 5954 keer)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
Re: Effectief modelbouwen #hoedan?
« Reactie #15 Gepost op: 07 April 2023, 12:50:53 »
Ja, en welk woord uit je bijdrage, beginnend met een "p", noem je ook in je bijdrage van 11:41u?

Als je maar wilt kun je er echt wel iets uithalen. dus: succes! Ik stuur geen factuur, screenshot van een gulle donatie aan een goed doel (iets met dieren) kan voldoende zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 07 April 2023, 12:55:42 »
Ik ben bij je thuis geweest Steef en ik was diep onder de indruk van de systematiek.  :)

Verek! Das waar ook  ::)
Mvh Steef

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #17 Gepost op: 07 April 2023, 13:03:09 »
Probeer get aantal lopende zaken te beperken.

Zie je nieuwe project als beloning voor je lopende project.
Zo hou ik mezelf leuk aan de gang.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

• Online Online
« Reactie #18 Gepost op: 07 April 2023, 13:46:30 »
Is het ook niet gewoon een stukje motivatie? De één vind dit leuker en de ander dat.

Bij mij in ieder geval wel. Ik heb nog steeds vooral de kinderlijke lol aan rijdende treintjes. Treintjes die uit tunnels komen en dat dan het sein op rood springt als een trein passeert en dat soort dingen.

Dus ik ben best snel met het bouwen van het technische deel. Op mijn baan kunnen de treinen al jaren geautomatiseerd en behoorlijk natuurgetrouw rondrijden.
Op twee komt het op orde houden van de modellen en de door mij gewenste aanpassingen aan treintjes. Maar dat ligt vaak op een projectjesstapel.
De scenery komt altijd achteraan. Wat ik maak oogt nog best aardig, maar het krijgt geen prioriteit. Afgelopen kerst wilde ik gaan ballasten. Maar ja, je kan ook rijden en ik heb de stapel projectjes wat lager gemaakt. Mijn oude Rivarossi 1300 heeft nu eindelijk ledverlichting in plaats van dat vage gloeilampje en de Electrotren 1300 heeft driepuntsverlichting gekregen en nog zo wat.

Gebeurt allemaal nog best systematisch. Ik volg een rijschema waarbij ik een paar weken met treintjes uit de jaren vijftig rij, dan tijdperk 3c en zo verder tot tijdperk heden. Ik neem de gelegenheid te baat om een paar van de treintjes op de baan aan te passen. Als binnenkort de Wadloper dh1 komt, dan stap ik door naar tijdperk 4 en ga ik de Wadlopers naar mijn zin aanpassen. Na de zomer richting tijdperk heden schat ik zo in.

Alleen wanneer de treinen eindelijk ballast gaan zien is nog onbekend.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

741230

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 April 2023, 13:56:26 »
Ik denk dat bijna iedereen zich wel in een of meerdere punten kan herkennen in de openingspost. Ik ben geen chaoot, maar kan soms wel een half uur zoeken naar een tool. Dan is tijd om op te ruimen en dan ga ik dat eerst doen. Anders blijf je maar sukkelen. Verder spreek ik met mezelf steeds een klein klusje af to do aan de baan. Zo van: vandaag sluit ik 1 wissel aan.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #20 Gepost op: 07 April 2023, 14:02:30 »
Citaat
Het zou mooi zijn wanneer ik wat truukjes had om, zeg 15 procent effectiever aan projecten te werken.

15% minder tijd steken in fora en ander internet geneuzel.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 07 April 2023, 14:11:41 »
Das andere tijd.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #22 Gepost op: 07 April 2023, 14:24:40 »
 Verleden tijd, tegenwoordige tijd of toekomstige tijd? Meestal is het zonde van je tijd.  ;D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #23 Gepost op: 07 April 2023, 14:34:48 »
Geen plek, geen tijd... ik koop af en toe wat met het oog op de toekomst. Over een jaar of vier gaat de oudste uit huis, dan komt er weer ruimte beschikbaar om rustig te bouwen zonder dat de grijpgrage handjes van de jongste vrij spel hebben.

En die kleine handenbinder zorgt er nu voor dat ik zelden tijd heb. Maar ik ben nog jong, die tijd komt wel weer  ;D

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 April 2023, 14:37:21 »
Verleden tijd, tegenwoordige tijd of toekomstige tijd? Meestal is het zonde van je tijd.  ;D

Ja, maar als ik om tips vraag is het vaak wel zinvol bestede tijd. Daarnaast komt er in zeldzame gevallen nog wel eens iets inspiratiefs voorbij. Daar heb ik een hoop geouwehoer voor over.  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #25 Gepost op: 07 April 2023, 14:53:28 »
Ah, ik zie dit draadje nu pas. Leuke vraag Paul, maar je krijgt uiteraard een keur van antwoorden, even divers als de gebruikers op dit forum  ;D .
Ik moet zeggen dat ik ook geen ei van Columbus gevonden heb, maar als je genoeg passie voor je onderwerp hebt en daar in principe elke week nog blij van wordt heb je je eerste gangmaker al gevonden.
De tweede is; zorg voor een papieren fase, documenteer je onderwerp zodanig dat je van elke vierkante cm weet wat er gebeurt ('niks' is ook een antwoord), maak een tekening vooraf en houd je daar strak aan. Geeft een tekening je te weinig inzicht maak dan een maquette ervan in 1:10 ofzo. Dus als je naar aanleiding van de tekening een module maakt waar alles op moet passen verander dan niet van gedachten (ook niet na allereli adviezen op dit forum). Dan hoef je ook niet 'opeens' een onderdeel middendoorzagen omdat het anders niet past en daarna spijt krijgen omdat het oorspronkelijke plan zoveel beter blijkt te zijn. 
De derde op-gang-houder is; werk maar aan één deelproject tegelijk, verspreiden van aandacht maakt je zoveel minder effectief ( 30% tijd voor aspect A, 30% voor aspect B en 40% twijfel  ;D ) . Toen ik me met het stationsgebouw bezighield was dat ook het enige tot ie klaar was. Gemetseld viaduct idem. Zet m als ie klaar is op een opvallende plek en....
(Vierde gangmaker:) ... verheug je op het eindresultaat van elk van de deelprojecten.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #26 Gepost op: 07 April 2023, 15:34:33 »
De rode draad is steeds weer afleiding door andere leuke projecten.. Toen ik de modulebaan voor Schoonhoven bouwde had ik optimale omstandigheden: geen andere modelspooractiviteiten, tijdelijk geen werk maar wel een afkoopsom, en ruimte op zolder.
Na voltooiing evolueerden de projecten van Oud-Hollands TpIIIa naar Fleischmann Retrobahn met uitsluitend materialen en materieel uit de jaren '60, intussen wat NS TpIV uit mijn jeugd ingeroosterd terwijl een N-spoor projectje NS jaren 80 mee ging doen, intussen had ik mijn spoor 0 al opgeborgen en wat Engels spul opgeruimd.
Toen kwam het verzoek om Schoonhoven nog eens uit de motteballen te halen en ben ik dat aan het reviseren, digitaliseren en materieel aan het bijbouwen.
Uiteraard ten koste van alle andere projecten.
Resumé: Mijn hart ligt toch het meeste bij de modulebaan met alles wat ik er aan gedaan heb, dus dat krijgt nu al mijn onverdeelde aandacht.
RETROBAHN A.G.

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #27 Gepost op: 07 April 2023, 17:27:16 »

Ik geef je bij deze de tip de 5S-methode te volgen, succes:

5S een is een Lean-tool en een stappenplan voor een opgeruimde werkplek en om o.a. verspilling op de werkvloer tegen te gaan. Het zorgt voor overzicht, rust en structuur. De 5 letters S staan voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden.

Zelf ken het principe hieboven beschreven maar al te goed.
Zolang het funktioneel is op een werkplek, kan het goed werken.
in mijn werkomgeving werd het principe heel theoretisch, zonder voeling met de praktijk doorgedrukt.
gevolg: iedereen met de hakken in het zand, ontzettend veel waardevol materiaal verdwenen.
De veroorzaker met de noorderzon vertrokken en de collega's met de gebakken peren.
Dus mijn idee hierover, doe er iets mee als je dat leuk vindt en laat het anders aan je voorbij gaan.
Ik heb er niks mee....en zeker niet thuis !
Hier ligt van alles aan "waardeloze rommel" op voorraad, maar ik weet wel (ongeveer) waar 't ligt.
Het enige dat ik orden is m'n gereedschap in zo'n insteektas, zodat ik weet dat niks achterlaat als er ergens een klus is geklaard.

Verder is modelspoor één van m'n hobbies en dat is leuk om mee bezig te zijn, en dat hoeft vooral niet efficient ! Het is tijdverdrijf.........ontspanning.
De groeten van Rob

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #28 Gepost op: 07 April 2023, 17:43:40 »
5S, LEAN, ik had er vaak een hekel aan. Heb bij een organisatie gezeten die LEAN opvoerde als het tegengaan van verspilling. Toen dat werd geïntroduceerd paar zaken aangehaald die ik al meermaals had geopperd en uitgewerkt en die zonder al te veel moeite konden worden ingevoerd:  "start maar een LEAN op". Als je nagaat dat je eerst mensen bij elkaar moet krijgen en de eerste sessie alleen maar mocht gaan over het benoemen van de verspilling, en dan niet hoeveel en zeker niet de mogelijke oplossing dan was de motivatie snel heel laag.

Collega opperde eens hoeveel minder er verspild zou worden als zou worden gestopt met al die LEAN's.
Ik kwam ook niet verder dan de "green belt", en ik vind dat ook niet zo erg geloof ik.

5S: Iedere maand controle van de afdeling (door een andere afdeling) met checklist, score in percentage. Ieder kwartaal uitreiking van de wisselbokaal aan de afdeling die het hoogst had gescoord. Toen ik dat later bij een andere organisatie vertelde kwamen een aantal niet meer bij.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2023, 17:47:10 door Arjan6511. Reden: aanvulling 5S »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #29 Gepost op: 07 April 2023, 18:01:33 »
Scheiden: geen onnodige dingen op de werkplek;
Schikken: alles heeft een vaste plek;
Schoonmaken: voortdurend zorgen voor een nette en geordende werkplek;
Standaardiseren: visuele afspraken maken, procedures en regelingen vastleggen;
Standhouden: borgen van standaarden en discipline.
Das prachtig, maar door ruimtegebrek gaat dat hier gewoon niet. Ik woon nog altijd bij m'n ouders en moet m'n ruimte delen met spullen voor videobewerking, audio-speelgoed (DJ-spul), de modelbaan en vooral veel zaken/apparatuur voor elektronica.

Dan heb ik ook nog een immer uitdijende website. Die laatste neemt weliswaar geen fysieke ruimte in, maar kost wel veel tijd. Omdat zeker de elektronicaprojecten steeds complexer worden, worden mijn artikelen dat ook.

Ik heb gewoon de ruimte niet om alles gescheiden te houden. Ik ben nooit iets kwijt (bijna dan) op m'n bureau waar het 1 bende is. In de kasten moet apparatuur vechten om de ruimte en m'n bureau wordt steeds voller door labvoedingen en meet-apparatuur.

Naast gebrek aan ruimte is het ook een probleem van beide hoofdhobbies: zowel in de elektronica als modelbouw moet je nog wel eens op iets wachten en zeker in de modelbouw, als ik iets met de airbrush te lijf ben gegaan wat dan uit moet harden, vind ik die 24 uur wachten echt een soort weggegooide tijd. Ik ga er niet op zitten wachten en kan wel 10 andere dingen bedenken die ik in de tussentijd kan doen. Ik loop graag in 10 sloten tegelijk...

Op m'n werk is het een heel ander verhaal (daar ben ik wettelijk verplicht m'n tafel schoon te houden), maar daar scheelt dan ook dat er ruimte te over is in de kasten, alles genummerd is en vaste plekken heeft. Dat ik daarnaast een kar met gereedschap heb waar het gereedschap in de lades in schuim-inleg ligt, maakt het opgeruimd houden erg makkelijk.
In 10 sloten tegelijk lopen is daar ook verboden, dat scheelt ook nogal...