Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 14:28:02
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
iTrain baanontwerp door Bert V
Vandaag om 14:02:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door puntenglijder
Vandaag om 13:44:15
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56462 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #255 Gepost op: 10 April 2023, 16:46:53 »
Op  een foto van de elok  van een paar dagen geleden zie je dat deze beschadigd is aan de linker voorzijde.
De krol stond toen al tussen de beide in dienst zijnde sporen  in het verlengde van het perron.
Maar het plaatje van de NOS toont een krol die geraakt wordt door de elok aan zijn rechterkant.
Fout!
Peter

Welk plaatje van de NOS?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26715
    • Pagina van klaas
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #256 Gepost op: 10 April 2023, 16:48:40 »
In de berichtgeving worden de gewichten nogal overdreven. in het bericht van de NOS wordt 90.000 kg per bak genoemd. Op nu.nl heeft een woordvoerder van Prorail het zelfs over een miljoen kilo voor het hele treinstel.
Gemiddeld 60 ton per bak lijkt me dichter bij de werkelijkheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1254
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #257 Gepost op: 10 April 2023, 16:55:46 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #258 Gepost op: 10 April 2023, 17:02:04 »
@Klaas:
De helaas niet complete, lijkt wel chronisch daar,  tabel op railwiki.nl vermeldt 50t voor de ABv5 en 56t voor de ABv6.
Bij de overige bakken, dus ook de mBvk's is dit dus niet ingevuld.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #259 Gepost op: 10 April 2023, 17:05:13 »
Gemiddeld 60 ton per bak lijkt me dichter bij de werkelijkheid.

Aardig in de buurt: 3-delig stel weegt volgens Somda 179 mt. Zonder draaistellen hou je zelfs 'maar' zeg 40mt over. Kop- en tussenbak zullen uiteraard iets verschillen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #260 Gepost op: 10 April 2023, 17:12:22 »
"Het laatste deel van de goederentrein werd donderdag al afgevoerd."
Dat duurde ook behoorlijk lang, lijkt me.....
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat ze deze wagens eerst gelost hebben mbv graafmachine.
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #261 Gepost op: 10 April 2023, 20:11:34 »
In de berichtgeving worden de gewichten nogal overdreven. in het bericht van de NOS wordt 90.000 kg per bak genoemd. Op nu.nl heeft een woordvoerder van Prorail het zelfs over een miljoen kilo voor het hele treinstel.
Gemiddeld 60 ton per bak lijkt me dichter bij de werkelijkheid.
Dat klopt Klaas, de Virm met 6 bakken telt 345t dus dat zou gemiddeld 57t per bak zijn.

Gr. Roy

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #262 Gepost op: 10 April 2023, 20:28:20 »
Met die gewichten als uitgangspunt ben ik dus van mening dat met de inzet van 1 Leguaan brugleggendetank met 2 bruggen en 2 Buffel bergingstanks de 9405 al lang geborgen/afgevoerd had kunnen zijn ...

Maar blijkbaar heeft iemand in een wetje gezet dat het vooral langzaam en duur moet worden uitgevoerd ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26715
    • Pagina van klaas
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #263 Gepost op: 10 April 2023, 20:35:34 »
In het journaal hadden ze het over 40 ton per bak. Maar dat is dan waarschijnlijk zonder draaistellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #264 Gepost op: 10 April 2023, 20:42:02 »
Ik las vanochtend in de krant dat de verongelukte kraanmachinist een naam heeft, Martin. Dat maakt het wel wat menselijker. Er is geen werknemer verongelukt maar een mens, drie dagen voor zijn verjaardag, vier maanden voor zijn pensioen, man, vader en opa.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #265 Gepost op: 10 April 2023, 20:50:54 »
In dat kader mogen we vooral ook hopen dat duidelijk wordt waarom/waardoor het zo gigantisch is misgegaan en dat uit de tragische dood van Martin lessen kunnen worden getrokken om herhaling in de toekomst te voorkomen ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3984
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #266 Gepost op: 10 April 2023, 20:54:22 »
Het belangrijkste is ,of men er achter kan komen wat er precies tegen hem is gezegd toen  hij weg wilde gaan en hoe hij reageerde.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #267 Gepost op: 10 April 2023, 20:57:58 »
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat ze deze wagens eerst gelost hebben mbv graafmachine.

Zag van de week al ergens foto’s dat ze met pakken aan en slangen de kalk aan het weg zuigen waren. Maar die twee wagens zullen eerst wel onderzocht zijn en daarna transport klaar gemaakt moeten worden. Hingen natuurlijk wat kleppen buiten profiel en eerder dan dat het onderzoek was afgerond zullen ze daar niet aan hebben mogen beginnen.

Groeten Edwin.

FS

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #268 Gepost op: 11 April 2023, 08:49:24 »
Mooi Joopspoort dat je hierbij stilstaat.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #269 Gepost op: 11 April 2023, 09:27:45 »
Met die gewichten als uitgangspunt ben ik dus van mening dat met de inzet van 1 Leguaan brugleggendetank met 2 bruggen en 2 Buffel bergingstanks de 9405 al lang geborgen/afgevoerd had kunnen zijn ...

Da's maar de vraag; ik vermoed dat de kraan op die buffel niet hoog genoeg is om een bak op te pakken met sprei of zelfs spreader, en dat tie uberhaupt geen 40mt tilt..? Ok, hij zou 'm kunnen slepen, al wordt een 'vierkante' bak een uitdaging; een kapotte tank staat meestal nog wel op zijn rups of loopwielen, en dat loopt wat soepeler. Hij kan 'm lieren, maar zowel in dat geval als bij slepen; wat dan? Dan staat de bak naast het spoor; erop wordt lastig met die buffel. Denk dat deze zich op het spoor moet manouvreren met alle nieuwe schade van dien; of benodigde voorbereidingen. Denk dat een kraan toch handiger is...  :)   

Haha gaat wellicht net, of net niet: "De Leopard 2-bergingstank (ook wel Buffel genoemd) bergt en sleept (pantser)voertuigen tot 61 ton. "
https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/leopard-2-bergingstank-buffel

En zoals gezegd; kraan doet maar 30mt, vermoedelijk op korte radius.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2023, 09:30:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn